سرویس دانش آموزان ایران چین

مقایسه سرویس مدارس در چین و ایران ؛ اتوبوس برقی در برابر ون دهه 80

با معرفی اتوبوس برقی بی وای دی به عنوان سرویس مدارس در کشور چین، به فکر آن افتادیم که سرویس مدرسه در چین و ایران را با هم مقایسه کنیم. در ادامه راجع به این موضوع، حسابی حرف می‌زنیم.

پیشرفت صنعت خودروسازی چین تقریبا به تمام جهان ثابت شده. اگر این موضوع را قبول ندارید، بی وای دی S6 و بی وای دی یانگ وانگ U8 را کنار هم بگذارید تا بهتر متوجه شوید. استفاده از این خودروها در خیابان‌های چین، کاملا طبیعی شده است؛ اما تا به حال فکر کرده‌اید که کودکان چینی با چه چیزهایی به مدرسه می‌روند و بچه‌های ایرانی چه چیزی سوار می‌شوند؟ در ادامه سعی می‌کنیم تا یکی از جذاب‌ترین سرویس های مدارس در چین را در کنار سرویس مدرسه ایران بگذاریم و تفاوت‌ها را به شما نشان دهیم.

مقایسه سرویس مدارس در چین و ایران

اتوبوس برقی بی وای دی Type D، سرویس مدرسه در چین است

سرویس مدارس ایران و چین

اتوبوس برقی بی وای دی تایپ دی

اتوبوس برقی بی وای دی که اکنون به عنوان سرویس مدارس در کشور چین استفاده می‌شود، از رنگ زرد بهره می‌برد که دقیقا امضای اتوبوس مدرسه در کشور آمریکا است. این اتوبوس می‌تواند تا 84 دانش آموز (به علاوه راننده) را داخل خود جای دهد.

سرویس مدارس ایران و چین

طول اتوبوس برقی بی وای دی با نام تایپ D، بین 11 تا 12.3 متر متغیر است و فاصله محورهای آن هم به عدد 7 متر می‌رسد. از آن جایی که این اتوبوس موتور دیزلی یا گازسوز ندارد، فضای عقب آن تقریبا خالی است و طراحان تا جای ممکن، محورها را از هم دور کرده‌اند تا فضای داخل اتوبوس بیشتر شود.

سرویس مدارس ایران و چین

توان اتوبوس برقی بی وای دی Type D هم از دو موتور “in Wheel” در محور عقبی تامین می‌شود که می‌تواند 402 اسب بخار قدرت و 1100 نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار دهد. وزن این اتوبوس هم به 13 تن می‌رسد اما به راحتی می‌تواند تا 120 کیلومتر بر ساعت را پر کند.

سرویس دانش آموزان ایران چین

نیروی این موتورها از پکیج‌ باتری‌های غول پیکر 255 کیلووات ساعتی تامین می‌شود که به لطف این باتری‌ها، اتوبوس برقی مدرسه بی وای دی می‌تواند در هر بار شارژ شدن، تا 250 کیلومتر را یک نفس طی کند. همچنین شارژ شدن آن‌ها هم با شارژرهای سریع DC فقط 2 ساعت و نیم طول می‌کشد و این عدد با شارژرهای معمولی AC به 12 ساعت و نیم می‌رسد. این باتری‌ها، همان باتری‌های «لیتیوم آهن فسفات» معروف BYD هستند که نسبت به اتوبوس‌های دیزلی و سنتی، مصرف انرژی را تا 60 درصد کاهش می‌دهند.

استفاده از آخرین نسل سیستم تعلیق و سیستم‌های نظارتی

سرویس دانش آموزان ایران چین

چینی‌ها به قدری به راحتی دانش آموزان خود اهمیت می‌دهد که سیستم تعلیق بادی را در اتوبوس برقی مدارس خود استفاده کرده‌اند تا هیچ کدام‌ از ضربه‌های ناشی از جاده و مسیر، به داخل کابین وارد نشود. سیستم‌های سنتی مثل تجهیزات روغن کاری و موتور بزرگ دیزلی هم حذف شده‌اند و سیستم تعلیق قدیمی هم که دیگر وجود ندارد؛ نتیجه؟ به ارتفاع کف اتوبوس از سطح زمین توجه کنید. همچنین امکانات ایمنی در این اتوبوس شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC
  • دستیار جلوگیری از تصادف به همراه ترمز اضطراری
  • دوربین 360 درجه
  • رادار تشخیص عابرین پیاده و نقطه کور
  • تابلوی مکانیکی STOP برای پیاده شدن دانش آموزان با رادار تشخیص ترافیک مسیر
  • کمربند سه نقطه‌ای IMMI
  • صندلی کودک و صندلی مخصوص افراد معلول و ناتوان

سرویس مدارس در ایران

سرویس دانش آموزان ایران چین

اتوبوس مدرسه در ایران آن چنان معنا ندارد و بیشتر با سرویس مدارس طرف هستیم و اصلا روی این موضوع، زیاد سخت گیری نمی‌شود. شما با یک ماشین سواری و هماهنگی با اولیا دانش آموزان و کادر مدرسه، می‌توانید به راننده سرویس تبدیل شوید. علاوه بر خودروهای سواری، مینی ون‌های نارون، وانا و دلیکا که عمر آن‌ها به دهه 80 (بین 1385 تا 1389) می‌رسد هم از اصلی‌ترین وسایل نقلیه در سرویس مدارس ایران به شمار می‌آیند. مینی بوس‌های ایویکو سایپا، هیوندای‌ و مینی بوس سحر از بهمن دیزل هم معمولا جلوی در مدرسه‌ها دیده می‌شوند.

در پایان کار، نتیجه گیری را به عهده شما واگذاری می‌کنیم.