ترزو میلنیو، جزو جذاب ترین خودروهای مفهومی لامبورگین

جذاب ترین خودروهای مفهومی لامبورگینی در طول تاریخ

لامبورگینی به‌جز شاهکارهای عرضه‌شده، کانسپت هایی به‌یادماندنی را توسعه داده است. حالا به جذاب ترین خودروهای مفهومی لامبورگینی می‌پردازیم.

لامبورگینی در طول عمر 60 ساله خود سوپرکارهایی را روانه بازار کرده است که مرزهای طراحی را جابه‌جا کرده‌اند. محصولات لامبورگینی، از قدیمی‌ترهایشان مثل کونتاش و دیابلو گرفته تا محصولات جدیدتری نظیر اونتادور، همگی سوپرکارهایی‌اند که هر نگاهی را جذب خود می‌کنند. گذشته از این‌ها، این خودروساز ایتالیایی خودروهای مفهومی یا کانسپتی نوآورانه را توسعه داده است که هیچ‌وقت به عرضه نرسیدند. این محصولات که لامبورگینی برای آن‌ها ایده‌هایی بلندپروزانه در سر می‌پرورانْد، شاید می‌توانستند یکی از همین خودروهای خوشنام این برند شوند. در ادامه به جذاب ترین خودروهای مفهومی لامبورگینی می‌پردازیم.

10 مورد از جذاب ترین خودروهای مفهومی خودروساز ایتالیایی لامبورگینی

۱۰. لامبورگینی مارزال

مارزال، جزو جذاب ترین خودروهای مفهومی لامبورگین

مارزال که مارسلو گاندینی از برتونه آن را طراحی کرده بود، یکی از موارد استثنائی لیست جذاب ترین خودروهای مفهومی لامبورگینی در نظر گرفته می‌شود. مارزال در نمایشگاه خودرو ژنو 1967 حضور پیدا کرد و با طراحی آینده‌گرایانه فضایی‌گونه، طوری به‌نظر می‌رسید که انگار از آینده آمده است. شاید در آن زمان کمتر کسی در ذهن خود خودرویی به این شکل را تصور می‌کرد.

مارزال، جزو جذاب ترین خودروهای مفهومی لامبورگین

مارزال لامبورگینی بر اساس شاسی میورا ساخته شده بود، اما جهت فراهم‌سازی فضای بیشتری برای سرنشینان در ناحیه عقب، اندازه این شاسی افزایش پیدا کرده بود. یک پیشرانه 6 سیلندر خطی (عملاً بانک سیلندر عقب پیشرانه 12 سیلندر میورا) زیر ظاهر دلربای این خودرو کانسپت محصول لامبورگینی پیدا می‌شد. همه این‌ها را که کنار بگذاریم، بخش قابل ملاحظه‌ای از این خودرو آینده‌گرایانه از شیشه تشکیل شده بود. درب‌های گالوینگ آن هم به شکل هوشمندانه‌ای از طریق ستون‌های فرمان به فنرها در محفظه موتور متصل شده بود. چرم نقره‌ای براق صندلی‌ها و طراحی داشبورد حتی جلوه کانسپت مارزال را آینده‌گرایانه‌تر کرده بودند.

۹. لامبورگینی استوک

استوک، جزو جذاب ترین خودروهای مفهومی لامبورگین

لامبورگینی از همان ابتدای شکل‌گیری خود روی تولید خودروهایی اسپرت ۲ دربی تمرکز داشت که در دو صفت خلاصه می‌شدند؛ جذابیت و سرعت‌. با این حال، لامبورگینی هم مثل خودروسازان لوکس دیگر تحت تاثیر موجی گرفت که پورشه با عرضه شاسی بلند کاین در اوایل دهه ۲۰۰۰ به راه انداخت. به‌همین خاطر، اولین سدان خود با نام استوک را توسعه داد که حالا به یکی از به‌یادماندنی‌ترین خودروهای مفهومی لامبورگینی در طول تاریخ تبدیل شده است.

استوک، جزو جذاب ترین خودروهای مفهومی لامبورگین

استوک شاید حتی یک مرحله جلوتر از یک خودرو کانسپت بود و بیشتر شبیه نمونه اولیه‌ای برای یک نسخه تولیدی نهایی به‌نظر می‌آمد‌. این سدان لامبورگینی مبتنی بر شاسی آئودی A8 توسعه پیدا کرده بود و پیشرانه گالارادو را قرض گرفته بود. کابین آن هم از پایه طراحی شده بود. لامبورگینی در اصل تولید و عرضه این سدان با مدل 2012 را در سر داشت، ولی به‌دلیل نبود منابع مالی کافی، این پروژه راه به جایی نبرد؛ حداقل این دلیلی است که استیون وینکلمن به‌عنوان مدیرعامل کمپانی به آن اذعان کرده بود.

۸. لامبورگینی ترزو میلنیو

ترزو میلنیو، جزو جذاب ترین خودروهای مفهومی لامبورگین

ترزو میلنیو اگرچه زمان زیادی از معرفی‌اش نمی‌گذرد، به‌راحتی به جمع جالب ترین خودروهای مفهومی لامبورگینی راه پیدا کرده است. این خودرو کانسپت الکتریکی که لامبورگینی با مشارکت ام آی تی در سال 2017 ساخت، چشم‌انداز این برند ایتالیایی برای محصولات آینده خود را نشان می‌دهد؛ چه در طراحی و چه در قوای محرکه.

پیشرانه 12 سیلندر لامبورگینی برای مدت‌ها عضوی جذایی‌ناپذیر بوده از محصولات آن بوده، ولی این برند ایتالیایی در فرایند توسعه ترزو میلنیو تلاش در خروج از منطقه امن خود داشته است. لامبورگینی با این کانسپت ساخت سوپرکاری با قوای محرکه الکتریکی و در همان حال، حفظ ریشه خود را امتحان کرد. به‌طور دقیق‌تر، این خودروساز اروپایی به‌واسطه این پروژه راهکارهایی نو را برای محصولات الکتریکی مطرح کرد؛ از جمله ابرخزن‌ها با قابلیت شارژ و تخلیه آنی که در لحظه آماده ارائه مقدار زیادی قدرت هستند.

ترزو میلنیو، جزو جذاب ترین خودروهای مفهومی لامبورگین

ترزو میلنیو شاید یک آزمایش تمام‌عیار باشد که خیلی از مسائل را برای لامبورگینی روشن می‌کند. از پیشرانه که بگذریم، در خصوص طراحی آن چندین نکته وجود دارند. اول از همه، شیشه جلو کشیده‌ای است که تقریباً تا نوک خودرو امتداد پیدا می‌کند. با توجه به این شیوه طراحی، محل قرارگیری راننده باید خیلی جلوتر از حالت عادی باشد. همچنین چرخ‌های نورانی این سوپرکار جلب توجه می‌کنند و لامبورگینی نوعی اسپویلر ادغام‌شده را به‌کار گرفته است. تمام این‌ها چشم‌اندازی هیجان‌انگیز از یک محصول آینده لامبورگینی را ترسیم می‌کنند.

۷. لامبورگینی براوو

براوو، جزو بهترین خودروهای مفهومی لامبورگین

شرکت ایتالیایی حوزه طراحی برتونه همواره در طول تاریخ لامبورگینی دست راست آن در طراحی سوپرکارهایش بوده است. برتونه طی همکاری طولانی‌مدت خود با این خودروساز ایتالیایی، چندین خودرو مفهومی یا کانسپت را هم برای آن طراحی کرده است. یکی از آن‌ها براوو بود که در سال ۱۹۷۴ طی نمایشگاه خودرو تورین به‌نمایش گذاشته شد.

براوو یکی دیگر از خودروهایی با طراحی مثلثی‌شکل مثل کونتاش است که در اوایل دهه ۷۰ میلادی به وفور پیدا می‌شدند. براوو لامبورگینی روی شاسی اوراکو سوار شده است و قوای محرکه خود را از پیشرانه V8 همان خودرو می‌گیرد. هدف برتونه بود این بود که براوو‌ به‌عنوان یک مدل 2 سرنشین ارزان‌تر در رده پایین‌تر از کونتاش به عرضه برسد.

براوو، جزو جذاب ترین خودروهای مفهومی لامبورگین

کانوپی بزرگی که بخش عمده بدنه براوو را فرا می‌گرفت، دیدی کامل از سه جهت را برای راننده فراهم می‌کرد. همچنین رینگ‌های این خودرو سوپر اسپرت مفهومی یا کانسپت دارای 5 سوراخ کوچک بودند که پیش‌تر در کونتاش هم دیده شده بود. دست آخر این کانسپت که یکی از جذاب ترین خودروهای مفهومی تاریخ لامبورگینی بود به تولید نرسید، ولی حداقل توانایی‌های تیم طراحی برتونه را به بهترین شکل به‌نمایش گذاشت.

۶. لامبورگینی آتون

آتون، جزو جذاب ترین خودروهای مفهومی لامبورگین

لامبورگینی آتون هم پیرو ترند سوپرکارهای مثلثی‌شکل در دهه‌های 70 و 80 میلادی بود و برتونه پس از براوو اقدام به طراحی آن کرد. امروزه پس از گذشت چند ده سال که به این خودرو نگاه می‌کنیم، از جهاتی می‌توان آن را نمونه‌ای کامل از طراحی دهه 80 بر شمرد. از این رو، بیراه نیست اگر آتون را یکی از جذاب ترین خودروهای مفهومی تاریخ لامبورگینی بدانیم.

آتون بیشتر از یک نمونه اولیه، امتحان چندین ایده بود؛ نشان به آن نشانی که سقفی به‌شکل مشخص برای آن طراحی نشده بود. این خودرو سوپر اسپرت مثل براوو اشتراکات زیادی با اوراکو از جمله پیشرانه V8 چینش وسط با قدرت 260 اسب بخار داشت. همچنین طراحی آن المان‌های برجسته متعددی را در بر می‌گرفت؛ از شیشه جلو بزرگ منحنی تا محل قرارگیری چرخ عقب. گذشته از این‌ها، طراحی قسمت عقب آن به‌شکلی است که فضاپیماهای پیشرفته فیلم‌های علمی‌تخیلی را به‌یاد می‌آورد.

آتون، جزو جذاب ترین خودروهای مفهومی لامبورگین

حتی فضای داخلی لامبورگینی آتون پُر از به‌روزترین گجت‌های آن زمان بود. در واقع این قسمت از این خودرو را می‌توان چشمگیرترین ویژگی آن به حساب آورد. در بخش صفحه آمپر نوعی طراحی رترو و در همان حال مدرن به‌چشم می‌خورد و فرمان تک پر این خودرو کانسپت که به فرمان‌های قدیمی سیتروئن شباهت دارد، با داشبورد ادغام شده است. نکته جالب اینکه یک ماشین حساب وسط داشبورد در دسترس راننده قرار گرفته بود؛ آپشنی که بیشتر به درد افراد مشغول در بازار سهام می‌خورد!

۵. کرایسلر پورتوفینو

پورتوفینو، جزو جذاب ترین خودروهای مفهومی لامبورگین

کرایسلر پس از خریداری لامبورگینی در سال 1987 از نقاط قوت هر کمپانی برای تولید اتومبیل‌های جدید بهره گرفت. از همکاری بین لامبورگینی و کرایسلر هم خودرو کانسپت پورتوفینو حاصل شد که نام هر دو کمپانی را با خود به‌یدک می‌کشید، ولی زیربنای خود را از لامبورگینی گرفته بود. برای این خودرو مفهومی پیشرانه 3.5 لیتری V8 لامبورگینی جالپا در نظر گرفته شده بود که توان تولید قدرت 255 اسب بخار را داشت.

ویژگی جالب توجه طراحی پورتوفینو این بود که هرچند در فرم یک سدان 4 درب بود، چینش وسط پیشرانه شاسی خودرو پایه در آن حفظ شده بود. علاوه بر این، بر خلاف خودروهای آن زمان که اضلاع و لبه‌های تیز در طراحیشان به‌وفور پیدا می‌شد، این خودرو کانسپت طراحی ظریف پر از انحنا داشت. ضمن اینکه درب‌های این خودرو به‌صورت عمودی باز می‌شد.

فضای داخلی کرایسلر پورتوفینو

با همه این المان‌ها انتظار نمی‌رفت که کانسپت پورتوفینو به تولید انبوه برسد و در آخر هم چنین شد. با وجود این، المان‌های طراحی آن در محصولات دیگری از کرایسلر نظیر دوج اینترپید و دوج استلث پیاده‌سازی شد و امروز می‌توان با اطمینان آن را یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین خودروهای مفهومی لامبورگینی در طول تاریخ آن دانست.

۴. لامبورگینی کالا

سوپرکار لامبورگینی کالا

پس از اینکه لامبورگینی تحت مالکیت فولکس واگن درآمد، همان‌طور که انتظار می‌رفت، برخی از پروژه‌های جاری کنار گذاشته شدند و برخی پروژه‌های دیگر کلید خوردند. کالا با طراحی جورجتو جوجارو شرکت ایتال‌دیزاین که چند سال قبل از فروش لامبورگینی به فولکس واگن به‌عنوان جانشینی برای جالپا شکل گرفته بود، با تصمیم فولکس واگن رسماً لغو شد.

پیش از خودرو مفهومی کالا یک نمونه اولیه با نام P140 توسعه داده شده بود. P140 که طراحی آن بر عهده طراح سرشناس ایتالیایی مارسلو گاندینی بود، قوای محرکه خود را از یک پیشرانه 4 لیتری V10 تامین می‌کرد. با این حال، نهایتاً این پروژه لغو شد و پس از آن لامبورگینی کالا مبتنی بر همین نمونه اولیه P140 ساخته شد.

فضای داخلی سوپرکار لامبورگینی کالا

کالا، یکی از جذاب ترین خودروهای مفهومی لامبورگینی تا به حال، دارای انحناهای نرم و لبه‌های گرد متعدد بود که جزو المان‌های طراحی دهه 90 میلادی بودند. در خصوص مشخصات فنی باید ذکر کرد که این خودرو کانسپت یک پیشرانه V10 داشت که می‌توانست 400 اسب بخار قدرت تولید کند و از طریق ورودی‌های موجود در دو پهلوی عقب، هوا به داخل آن انتقال پیدا می‌کرد.

۳. لامبورگینی رپتور

رپتور، جزو بهترین خودروهای مفهومی لامبورگین

لامبورگینی بعد از اینکه دیابلو را به‌عنوان جانشین کونتاش افسانه‌ای به عرضه رساند، شروع به آزمون و خطا با طراحی‌های مختلف کرد. در این بین کرایسلر لامبورگینی را به مگاتک فروخت، اما این خودروساز ایتالیایی همچنان توسعه را متوقف نکرد و خودرو مفهومی رپتور را با همکاری کوچ‌بیلدر ایتالیایی زاگاتو آماده نمایش در نمایشگاه خودرو ژنو سال 1996 کرد.

رپتور که قرار بود یک نسخه تولید محدود باشد، بر پایه پلتفرم دیابلو ساخته شد. البته از آنجا که لامبورگینی مقدار زیادی فیبر کربن در آن به‌کار برده بود و همچنین قید امکاناتی نظیر ABS را زده بود، وزن آن تا میزان زیادی کاهش پیدا کرد. این خودرو کانسپت با طراحی پرظرافت و آینده‌گرایانه که شامل المان‌هایی دیدنی نظیر سقف «دوحبابی» معروف زاگاتو می‌شد، توانسته است بین جذاب ترین خودروهای مفهومی تاریخ برند لامبورگینی جا بگیرد.

فضای داخلی لامبورگینی رپتور

جذابیت کانسپت رپتور لامبورگینی به نمای بیرونی آن ختم نمی‌شد و داخل آن تریم آلکانتارا در اغلب قسمت‌ها و داشبورد مینیمال با دو انحنای برجسته به‌چشم می‌خورد. مهم‌تر از همه، نمایشگر دیجیتالی بود که رو به روی راننده قرار گرفته بود. این نمایشگر از آنجایی اهمیت دارد که در سال 1996 المان نویی در طراحی در نظر گرفته می‌شد.

۲. لامبورگینی چیتا

چیتا، جزو بهترین خودروهای مفهومی لامبورگین

چیتا متفاوت‌ترین خودرو لیست بهترین خودروهای مفهومی تاریخ لامبورگینی است که با تصور عموم از ساخته‌های این برند ایتالیایی تفاوت دارد. لامبورگینی در دهه 80 میلادی آفرودری منحصر به فرد با نام LM002 را به بازار معرفی کرد و چیتا در واقع یکی از زمینه‌سازهای تولید همین آفرودر بود. به‌همین دلیل، لایق این است که بین مهم‌ترین و جذاب‌ترین خودروهای مفهومی لامبورگینی تاکنون جا بگیرد.

چیتا، آفرودر وحشی ایتالیایی سوار بر شاسی لوله‌ای فولادی، مجهز به یک پیشرانه V8 متعلق به کرایسلر در ناحیه عقب بود که نیرو آن به هر چهار چرخ انتقال پیدا می‌کرد. این خودرو لامبورگینی با سیستم تعلیق مجزای 4 چرخ و تایرهای عظیم‌الجثه آماده ماجراجویی در هر مسیر چالش‌برانگیزی بود. از آنجایی هم که برای کاربری نظامی ساخته شده بود، قابلیت اتصال انواع سلاح‌ها نظیر مسلسل، موشک‌های TOW و نارنجک‌انداز به بالای آن وجود داشت.

لامبورگینی چیتا

با وجود این، چیتا در حد و اندازه یک خودرو نظامی از امکانات متعددی برخوردار نبود، پیشرانه 180 اسب بخاری 8 سیلندر آن توان کافی با توجه به حجم و وزن آن را نداشت و به‌خاطر قرارگیری پیشرانه در عقب، در هندلینگ دچار ضعف شده بود. در نتیجه، نتوانست از تست‌های ارتش ایالات متحده آمریکا سربلند بیرون بیاید و دست آخر رسماً پروژه چیتا لغو شد. مدتی بعد آفرودر LM002 که مسیرش را چیتا هموار کرده بود، از راه رسید.

۱. لامبورگینی پرگونتا

پرگونتا، جزو جذاب ترین خودروهای مفهومی لامبورگین

لامبورگینی پرگونتا تنها محصول کانسپت دوره‌ای نیست که این خودروساز ایتالیایی تحت مالکیت مگاتک قرار داشت. در حقیقت، لامبورگینی در این دوره موفق به توسعه انواع و اقسام کانسپت‌ها و نمونه‌های اولیه شد که حالا چند مورد از آن راه به لیست چشمگیرترین خودروهای مفهومی لامبورگینی برده‌اند. پرگونتا سوپرکار مفهومی دیگری از ایتالیایی‌ها است که طراحی آن احتمالاً در همان نگاه اول در ذهن بیننده ثبت می‌شود.

فضای داخلی لامبورگینی پرگونتا

لامبورگینی خودرو مفهومی پرگونتا را با مشارکت کوچ‌بیلدر فرانسوی کاروسری هیولیز بر پایه شاسی دیابلو VT توسعه داده بود. این سوپرکار کانسپت از پیشرانه V12 دیابلو بهره می‌گرفت که قدرت 530 اسب بخار را راهی محور عقب می‌کرد. طراحی و رنگ بدنه خاکستری مات آن هم یادآور هواپیمای جنگنده نیرو هوایی فرانسه داسو رافال بود. در بدنه این خودرو انحناهای فراوان و ورودی‌های هوایی به‌چشم می‌آمد که تداعی‌کننده این جنگنده بودند. این کانسپت حتی در فضای داخلی با صندلی‌های شبیه به صندلی‌های کابین جنگنده، کمربندهای 4 نقطه‌ای و نمایشگر داشبورد به‌وضوح از طراحی جنگنده‌ها تاثیر گرفته بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*