اقتصاد دیجیتال ایران

مدیرعامل ایرانسل اپراتورها را بازیگران اصلی اقتصاد دیجیتال ایران می‌داند

دکتر بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل در حاشیه مراسم اختتامیه کنفرانس مهندسی برق، اپراتورها را از بازیگران اصلی اقتصاد دیجیتال ایران معرفی کرد.

مراسم اختتامیه سی‌ویکمین کنفرانس مهندسی برق، اخیرا برگزار شد و دکتر بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل در حاشیه این مراسم اختتامیه، سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد جهان را شرح داد. وی در این رابطه گفت رشد همه‌جانبه‌ی فناوری‌های دیجیتال موجب ایجاد تغییر در بین بازیگران اصلی بازارهای جهانی شده است. اقتصاد در سال‌های نه‌چندان دور شدیدا به صنایع دیگری وابسته بود، اما حالا شرکت‌های دیجیتال توانسته‌اند سهم چشمگیری از بازار را از آن خود کنند که این موضوع، رشد و پیشرفت اقتصاد دیجیتال را در پی داشته است.

عباسی آرند تاکید کرد رشد قابل توجه فناوری‌های دیجیتال باعث شده در حال حاضر ارتباطات بی‌سیم همه‌ی ما به سمت سبک زندگی دیجیتال سوق داده شود. این سبک زندگی عمدتا بر رفاه مردم و تامین نیازهای متنوع آنها به راحت‌ترین، سریع‌ترین و کارآمدترین روش ممکن، تمرکز دارد. وی اضافه کرد زندگی و جوامع ما با انقلاب دیجیتال، با سرعت و مقیاس بی‌سابقه‌ای دگرگون شده و همراه با چالش‌های پیش رو، فرصت‌های بی‌نظیری را نیز به وجود آورده است.

اقتصاد دیجیتال ایران

مدیرعامل ایرانسل، بخش دیجیتال را هسته اصلی اقتصاد دیجیتال معرفی کرد و گفت در آن بخش IT/ICT کالاها و خدمات دیجیتالی بنیادی را تولید می‌کند و تولید اقتصادی از فناوری‌های دیجیتال با یک مدل تجاری مبتنی بر کالاها یا خدمات دیجیتال نشات می‌گیرد. او در خصوص مشکلات سهم اقتصاد دیجیتال و اندازه‌گیری آن در اقتصاد دیجیتال اظهار کرد اکنون در کشورهای در حال توسعه، آمار قابل اعتمادی از مولفه‌ها و ابعاد اصلی اقتصاد دیجیتال نداریم و برآورد اندازه اقتصاد دیجیتال بر اساس تعریف‌ها از 4.5 تا 15.5 درصد از تولید ناخالص جهانی متغیر است. اقتصاد دیجیتال در سال 2021 میلادی 11.5 تریلیون دلار بوده و 2.5 برابر سریع‌تر از تولید ناخالص جهانی در پانزده سال اخیر رشد کرده است. ایالات متحده آمریکا و چین در مورد ارزش افزوده بخش آی سی تی، حدود چهل درصد از کل سهم جهانی را مال خود کرده‌اند؛ اما بخش ICT به‌عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی، بزرگترین بخش در کشورهای ایرلند، مالزی و استان تایوان چین بوده است.

نقش ایرانسل در اقتصاد دیجیتال ایران

طبق آمارهای منتشر شده در ایران، سهمی آی سی تی در اقتصاد کل کشور به‌طور میانگین به 7.4 درصد رسیده که این رقم هر ساله بیش از یک درصد رشد دارد. افزایش استفاده از فناوری‌های نوین و برنامه‌های حمایتی از بنگاه‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و همچنین فراهم کردن بستر تحقق الزامات توسعه اقتصاد دیجیتال باعث شده چشم‌انداز روشنی از تحقق سهم ده درصدی اقتصاد دیجیتال در افق 1404 داشته باشیم. عباسی آرند افزود سازمان‌های غیر دولتی در این زمینه نقش حیاتی دارند؛ طیف گسترده‌ای از منافع برای یک هدف مشترک به‌وسیله ارتباطات از راه دور تسهیل می‌یابد و اپراتورهای شبکه تلفن همراه، به‌خصوص ایرانسل در دستیابی به این مهم، نقش مهم و قابل توجهی دارند.

وی با اشاره به اهمیت نقش اپراتورها در اقتصاد دیجیتال و اقتصاد ملی، اظهار کرد ایرانسل تقریبا ده سال پس از اپراتور اول شکل گرفت و دومین اپراتور کشور شناخته می‌شود و اکنون با کسب سهم 43 درصدی از بازار، تقریبا نصف ترافیک داده‌ها کشور را از آن خود کرده است. ایرانسل اکنون یکی از بازیگران اصلی اقتصاد دیجیتال ایران به‌شمار می‌رود و با بیش از 37 میلیون کاربر داده و بیش از 19 پتابایت ترافیک در روز، بزرگترین اپراتور داده تلفن همراه در کشورمان محسوب می‌شود.

اقتصاد دیجیتال ایران

مدیرعامل ایرانسل ضمن شرح دادن توسعه بسترهای دیجیتال با برند ایرانسل در زمینه‌های متنوع، بیان کرد ایرانسل به‌منظور دیجیتالی کردن بسیاری از کارهای روزمره، مستقیما روی طیف گسترده‌ای از استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا سرمایه‌گذاری کرده که شاخص‌ترین آنها، گروه اسنپ است. این گروه با خدماتی مثل تاکسی و خرید آنلاین، موجب اشتغال مستقیم 7 هزار کارمند و اشتغال غیرمستقیم بیش از 2 میلیون نفر شده و الهام‌بخش‌ترین شرکت دیجیتال در ایران محسوب می‌شود.

به‌گفته عباسی آرند، سرمایه‌گذاری‌های خوبی در حوزه ارتباطات انجام شده و ایرانسل نیز در 15 سال اخیر حدود ده میلیارد دلار در زمینه توسعه ارتباطات زیرساخت خود هزینه کرده است. این سرمایه‌گذاری‌ها کاملا توسط بخش خصوصی، بحث توسعه درآمد و سرمایه‌گذاری مجدد صورت گرفته است، اما به‌منظور توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور باید این سرمایه‌گذاری‌ها استمرار پیدا کند.

مدیرعامل ایرانسل در خصوص رشد اینترنت نسل پنج یا 5G در کشورهای منطقه عنوان کرد این فناوری، واقعیتی است که در دنیا وجود دارد و در ادامه گسترش بیشتری پیدا می‌کند. برخی از معادلات اقتصاد دیجیتال که به‌سرعت در حال شکل گرفتن هستند، بر بستر همین فناوری‌ها خواهند بودند. ایرانسل از حدود سه سال پیش، سرمایه‌گذاری روی نسل پنجم اینترنت را شروع کرد؛‌ اما با توجه به نرخ تعرفه‌ها و درآمد اپراتورها، این سرمایه‌گذاری‌ها کافی نیستند و به‌منظور رشد و توسعه مناسب عرضه نسبت به تقاضا، نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری خواهیم داشت.

اقتصاد دیجیتال ایران

وی با اشاره به غیر قابل انکار بودن تاثیرهای هوش مصنوعی روی مسائل اقتصادی، اظهار کرد بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی Gartner، بیش از 45 درصد از شرکت‌های جهان تا سال 2021 میلادی از هوش مصنوعی به‌منظور بهتر کردن فرایندهای کسب‌وکار خود بهره برده‌اند. آمارهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نیز حاکی از آن هستند که تاثیر هوش مصنوعی در اقتصاد جهان تا سال 2030 میلادی به بیش از 13 تریلیون دلار می‌رسد. یکی از بزرگترین تاثیرهای هوش مصنوعی بر صنایع مختلف، در حوزه تجارت الکترونیک است. حجم تراکنش‌های الکترونیکی در جهان در سال 2020 میلادی، بیش از 420 تریلیون دلار بوده که این حجم با به‌کارگیری هوش مصنوعی به‌طور چشمگیری بیشتر شده است.

عباسی آرند با تاکید بر اهمیت توسعه هوش مصنوعی در صنایع مختلف به‌منظور توسعه اقتصاد دیجیتال، بیان کرد ایرانسل آزمایشگاه هوش مصنوعی را ذیل مجموعه ایرانسل لبز راه‌اندازی کرده و قدم بزرگی برای استفاده از این فناوری در پروژه‌هیا مختلف، مثل مدیریت تماس‌های ورودی مرکز تماس، پیش‌بینی رفتار مشتریان و ارائه سرویس‌های اعتباری برداشته است. وی در انتهای صحبت‌های خود، از اساتید دانشگاه امیرکبیر و سایر دانشگاه‌ها دعوت کرد تا برای بهبود خدمات، نقش‌آفرینی و توسعه بهتر حوزه هوش مصنوعی در ارائه خدمات، با ایرانسل همکاری کنند.

اقتصاد دیجیتال ایران

گفتنی است سی‌ویکمین کنفرانس مهندسی برق ایران در روزهای 19 تا 21 اردیبهشت 1402 برگزار شد. مانند دوره گذشته، امسال نیز ایرانسل به‌عنوان حامی اصلی این رویداد حاضر بود و در خلال کنفرانس، تجربه‌های خود درباره پیشتازی در زمینه‌هایی مثل راه‌اندازی اقتصاد دیجیتال را منتقل کرد.

انجمن علوم مهندسی برق ایران و دبیرخانه دائمی کنفرانس در دانشگاه امیرکبیر، این کنفرانس را در محورهای الکترونیک، قدرت، کنترل، صنعت برق، کامپیوتر، مخابرات و مهندسی پزشکی برگزار کرد. ایرانسل به‌عنوان نخستین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و اولین ارائه‌دهنده خدمات 5G در کشورمان، به‌منظور شناسایی و تشویق ایده‌های نوآورانه در صنعت برق و ارتباطات، بحث و تبادل نظر و انتقال تجربه در زمینه ارائه خدمات مبتنی بر فناوری‌های نوین تلفن همراه مثل خدمات 5جی، ارائه خدمات زندگی هوشمند مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا، تجربه‌های راه‌اندازی مرکز نوآوری ایرانسل و فعالیت در زمینه نوآوری، تحقیق و توسعه و آموزش و همچنین ارائه‌ی مزایا و توانمندی‌های خود برای جذب فارغ‌التحصیلان نخبه دانشگاهی، در این کنفرانس حاضر بود.

ایرانسل با تمرکز بر مدیریت زیست‌بوم دیجیتال خود و سرمایه‌گذاری روی نسل پنجم اینترنت همراه، هوش مصنوعی، ابرداده و رایانش ابری، تلاش می‌کند به سازمان‌ها و شرکت‌ها در صنایع مختلف کمک کرده و با خلق ارزش واقعی در اقتصاد دیجیتال، بازیگر تاثیرگذاری در تحول دیجیتال برای پیشرفت کشور باشد.

سی‌ویکمین کنفرانس مهندسی برق ایران با هدف گسترش دانش فنی در گرایش‌های مختلف مهندسی برق از طریق ایجاد محیطی برای تبادل نظر علمی و تخصصی، ارائه آخرین یافته‌های تحقیقاتی و همچنین تشویق پژوهشگران برگزار شد و میزگرد تخصصی و کارگاه‌های آموزشی نیز از جمله برنامه‌های جانبی این رویداد بودند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*