رکورد سرعت انتقال اطلاعات بین زمین و فضا

رکورد سرعت انتقال اطلاعات بین زمین و فضا توسط ناسا شکسته شد

با توجه به ماوریت‌های دوردست فضاپیماها و کاوشگرها باید اطلاعات را با سرعت بالایی به زمین منتقل کنند. حالا ناسا رکورد سرعت انتقال اطلاعات بین زمین و فضا را با عددی خیره‌کننده شکسته است.

این روزها رادیو ماشین‌ و گوشی‌های هوشمند از امواج رادیویی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که ناسا نیز برای انتقال داده به فضاپیماهایی که در مدار دارد و از آنها به زمین به همین فناوری متکی است. اگرچه این فناوری پاسخگوی نیازهای افراد در کره زمین است، اما با بلندپروازی‌های ناسا همخوانی ندارد.

فناوری ارتباط لیزری رکورد سرعت انتقال اطلاعات بین فضا و زمین را شکست

آنها قصد دارند در مجموعه ماموریت‌های آرتمیس به ماه و مریخ سفر کرده و حتی در صورت امکان در اعماق فضا نیز کاوش کنند. قطعا سرعت کنونی انتقال داده برای چنین ماموریت‌هایی کافی نخواهد بود. مخصوصا وقتی معیار فاصله شما از کیلومتر به سال نوری تغییر پیدا می‌کند. همین نیز باعث شده که ناسا فناوری انتقال داده بر اساس لیزر را به‌عنوان جایگزین معرفی کند.

رکورد سرعت انتقال اطلاعات بین زمین و فضا

تفاوت این فناوری با امواج رادیویی همانند تفاوت اینترنت دایل‌آپ با اینترنت پرسرعت خواهد بود. پیشتر ناسا توانسته بود رکورد فوق‌العاده ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه را ثبت کند و حالا توانسته به‌لطف سیستم تحویل مادون‌قرمز ترابایت (TBIRD) رکورد پیشین سرعت انتقال اطلاعات بین فضا و زمین را دو برابر کرده و به ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه برساند.

این دستاورد بزرگ نیز با ارسال یک ماهواره کوچک در ابعاد جعبه دستمال‌کاغذی حاصل شده‌ است. ماهواره‌ای که در سال ۲۰۲۲ به‌فضا پرتاب شد تا فناوری لیزرهای نامرئی را برا انتقال داده و رسیدن به رکورد خارق‌‌العاده ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه امتحان کند. این میزان بیشترین سرعتی است که بشر تاکنون توانسته با استفاده از فناوری ارتباطی اپتیکال به آن دست یابد. ناسا تردیدی ندارد که این فناوری نحوه ارتباطات در فضا را متحول خواهد کرد.

رکورد سرعت انتقال اطلاعات بین زمین و فضا

در آزمایش اخیر TBIRD لیزر خود را دقیقا در جهت یک ایستگاه دریافت‌کننده زمینی در کالیفرنیا هدف گرفت و داده‌ها را ارسال کرد. در سیستم‌های ارتباطی لیزری پیام به‌صورت کدگذاری‌‌شده درون یک سیگنال اپتیکال قرار می‌گیرد تا از طریق پرتوهای مادون قرمز نامرئی به دستگاه دریافت‌کننده برسد. این فناوری ظرفیت شکستن مجدد رکورد سرعت انتقال اطلاعات بین فضا و زمین را دارد و حتی می‌تواند نسبت به امواج رادیویی در هر بار انتقال داده‌های بیشتری را به‌زمین برساند.

پیشتر قدرت تجهیزات پیشرفته فضایی به‌‌خاطر سرعت انتقال داده محدود شده بود و دانشمندان گاهی مجبور می‌شدند برای دریافت آخرین داده‌های ارسالی تا چند ماه منتظر بمانند. هرچند با اخباری که می‌شنویم، آینده اکتشاف در فضا هرروز درخشان‌تر از گذشته جلوه می‌کند.