اندروید یا آیفون

اندروید یا آیفون، کدامیک برای کسب و کار شما بهتر است؟

نبرد آیفون و اندروید به‌قدمت بنیان‌گذاری شرکت‌ مادر آنها بازمی‌گردد. ما در اینجا ویژگی‌های هر دو سیستم عامل را در اختیار شما قرار می‌دهیم، اما تشخیص اینکه کدامیک مناسب‌تر است، به‌انتخاب شما بستگی دارد.

گوشی‌های اندرویدی و آیفون از دسته‌های کلی گوشی‌های هوشمند موجود در بازار هستند. به نظر می‌رسد در مقایسه این دو برند تجاری هرگز برنده مشخصی وجود ندارد و ترجیحات شخصی کاربران تعیین‌کننده‌ی نهایی است.

وقتی نوبت به تصمیم‌گیری در مورد انتخاب اندروید یا آیفون می‌رسد، پیش‌از انتخاب باید توجه داشته باشید دستگاهی که برمی‌گزینید بر بهره‌وری روزانه و در نهایت سودآوری کسب و کار شما تاثیر می‌گذارد.

اندروید یا آیفون، کدامیک برای کسب و کار شما بهتر است؟

قبل از انتخاب بین این دو دستگاه تجاری، چندین سوال وجود دارد که باید به آنها پاسخ دهید: کار با کدام سیستم‌عامل برای شما راحت‌تر است؟ آیا گزینه‌ای که انتخاب کردید با بودجه شما همخوانی دارد؟ کدام یک ادغام و پشتیبانی بهتری برای شما فراهم می‌کند؟ کدام یک همگام‌سازی را تسهیل می‌کند و مدیریت آن آسان‌تر است؟

در حال حاضر، هر دو دستگاه iPhone و Android می‌توانند در این زمینه‌ها عملکرد کاملا متفاوتی را ارائه دهند. از این‌رو در مقاله‌ی پیش‌رو این دو سیستم‌عامل را با ذکر ویژگی‌های آنها با یکدیگر مقایسه کرده و در تعیین اینکه کدام یک برای کسب و کار شما مناسب‌تر است، به شما کمک می‌کنیم.

فاکتورهای مهم در مقایسه اندروید با آیفون

اندروید یا آیفون، کدامیک برای کسب و کار شما بهتر است؟

دسترسی به اپلیکیشن‌ها

این روزها، اکثر برنامه‌های اصلی در هر دو سیستم عامل اندروید و آی او اس در دسترس هستند. گوگل پلی فروشگاه دستگاه‌های اندرویدی و اپ استور مخصوص کاربران آی او اس است. هر دو فروشگاه از سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی شده و مجموعه‌ای از برنامه‌ها، کتاب، فیلم و موسیقی را برای دانلود در تلفن همراه، در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

از مقایسه این دو فروشگاه می‌توان نتیجه گرفت که اپ استور برنامه‌های با کیفیت‌تری را نسبت به گوگل پلی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. گوگل پلی نیز از اپلیکیشن‌هایی کاربردی زیادی برخوردار است که طرفداران خاص خود را دارد، اما ممکن است با باگ‌هایی روبرو شوید که گاهی آزار دهنده هستند.

علاوه‌براین برنامه‌ها قبل از فروشگاه گوگل پلی اندروید به اپ استور اپل می‌رسند؛ چراکه iOS کنترل‌شده‌تر از اندروید عمل کرده و بهینه‌سازی و استقرار برنامه‌ها را برای توسعه‌دهندگان آسان‌تر می‌کند. از طرف دیگر، توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی کاری سخت‌تر است.

اندروید یا آیفون

از ابتدای سال ۲۰۲۲ به بعد، اپ استور با داشتن 2.11 میلیون برنامه توانسته عنوان دومین فروشگاه بزرگ اپلیکیشن را به‌نام خود ثبت کند. از طرف دیگر گوگل پلی با برخورداری از 3.3 میلیون برنامه اندروید در رتبه اول قرار گرفته است.

کاربران تاکنون 111.3 میلیارد برنامه از گوگل پلی دانلود کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این عدد تا سال ۲۰۲۴ به 139 میلیارد برسد. این نشان‌دهنده برتری گوگل پلی اندروید نسبت به اپ استور اپل است.

از طرف دیگر، موانع بسیار کمی بر سر راه توسعه‌دهندگان برای انتشار برنامه‌ها در فروشگاه گوگل پلی وجود دارد. اپ استور مشکل مشابهی ندارد و برنامه‌های دستگاه‌های اپل همیشه قبل از انتشار در اپ استور از یک ناظر برای کنترل کیفیت و تأیید عبور می‌کنند. بنابراین از نظر دردسترس بودن و کیفیت برنامه، iOS از اندروید پیشی گرفته است.

مدیریت دستگاه

مدیریت دستگاه در اندروید vs آیفون

عامل کلیدی بعدی که باید در نظر بگیرید این است که کدام سیستم عامل امکان مدیریت بدون دردسر را در دستگاه‌ شما فراهم می‌کند. اپل و اندروید هر دو راه حل‌های MDM عملکردی مشابهی ارائه می‌دهند، اما چندین تفاوت بین این دو وجود دارد. MDM مخفف عبارت Mobile Device Management است. این یک نوع نرم افزار مدیریت دارایی از راه دور است که از یک سرور مرکزی اجرا می شود.

به‌طور کلی، MDM به‌شما اجازه می‌دهد فعالیت‌های شرکتی خود را ساده‌تر انجام دهید. MDM فرآیندهایی مانند نصب به‌روزرسانی‌ها را در همه دستگاه‌ها ساده‌تر می‌کند و ویژگی‌های امنیتی بیشتری مانند قفل کردن از راه دور (در مواقع گم شدن یا سرقت)، احراز هویت چند عاملی، رمزگذاری داده‌ها و غیره را ارائه می‌کند.

در زیر مهمترین عواملی که باید هنگام انتخاب بین اندروید یا آیفون از دیدگاه مدیریت دستگاه در نظر بگیرید آمده است:

ثبت نام کاربران در سیستم چقدر آسان است؟ آیا می‌توانید تنظیمات را در چندین دستگاه سفارشی کنید؟ آیا کارمندان می‌توانند پروفایل‌های جداگانه‌ای برای داده‌های کاری و شخصی در دستگاه‌های خود ایجاد و نگهداری کنند؟ آیا می‌توانید برنامه‌ها و تنظیمات تایید شده را در دستگاه‌های موجود در شبکه توزیع و پیکربندی کنید؟

اندروید یا آیفون

اپل از زمان عرضه iOS 4 در سال 2010، دستگاه‌های خود را با قابلیت‌های MDM مجهز کرد. از این رو سیستم عامل این شرکت از اندروید پیشی گرفت.

تنوع بسیار زیاد تولیدکنندگان و دستگاه‌ها در اندروید سبب شد مدیریت دستگاه در این پلتفرم با مشکل مواجه شود. با این حال، گوگل با انتشار منبعی به‌نام Android Enterprise Recommended در سال 2018 این مشکل را برطرف کرد.

این منبع حاوی لیستی از دستگاه‌ها و سرویس‌های بهینه‌سازی شده برای سازمانی است، با جزئیات مفیدی مانند فراوانی به‌روزرسانی، الزامات سیستم‌عامل، اندازه صفحه‌نمایش، گزینه‌های ذخیره‌سازی و موارد دیگر.

هم اندروید و هم آی او اس امکان ثبت نام بدون تماس در سرور یک شرکت را فراهم می‌کنند و شما می‌توانید به‌راحتی نمایه را خودکار کنید و به پیکربندی‌ها در هر دو پلتفرم نیز دسترسی داشته باشید.

قابلیت تعامل با سایر دستگاه‌ها

قابلیت تعامل با سایر دستگاه‌ها در اندروید vs آیفون

اندروید در تعامل با دستگاه‌های دیگر بهتر از iOS عمل می‌کند. آیفون‌ها به دلیل انحصاری بودن با قابلیت‌ها بدنام هستند، زیرا iOS تنها تحت مالکیت و کنترل اپل است. بنابراین این شرکت کنترل کامل طراحی و ویژگی‌های آن را در اختیار دارد.

به‌عنوان مثال، iMessage، سرویس پیام‌رسانی اختصاصی این شرکت، بسیار کاربردی است تا زمانی که مجبور شوید به یک کاربر اندروید پیام ارسال کنید، در آن هنگام با مشکل مواجه می‌شوید.

با اینکه فشار زیادی بر اپل برای اصلاح این تجربه وارد شد، اما هیچ پیشرفتی در این زمینه دیده نمی‌شود. اما از طرف دیگر این انحصار یکپارچگی عالی را در اکوسیستم اپل ایجاد می‌کند و آیفون‌ها با سایر دستگاه‌های اپل بسیار یکپارچه کار می‌کنند.

برای مثال، حتی بدون اتصال به اینترنت، می‌توانید به‌سرعت داده‌ها را از طریق AirDrop بین دستگاه‌ها انتقال دهید. با Handoff، می‌توانید روی یک پروژه در همه دستگاه‌های مختلف اپل کار کنید یا از یک دستگاه اپل به‌دستگاه دیگر کپی و جای‌گذاری کنید.

اندروید با دستگاه‌های مختلف بهتر کار می‌کند، اما از آنجایی که سازندگان ترفندهای مختلفی را به سیستم‌عامل اضافه می‌کنند، یکپارچه‌سازی آن‌طور که در آیفون وجود دارد نیست.

به‌عنوان مثال، اگر پروژه‌ای را در Samsung Galaxy شروع کنید و بخواهید آن را در لپ تاپ Dell یا Asus به پایان برسانید، تداوم کار وجود ندارد.

اگرچه محیط کار گوگل تا حدی قابلیت تعامل در اندروید را فراهم می‌کند و شما می‌توانید از Google Drive به‌عنوان فضای ذخیره‌سازی ابری استفاده کنید و به داده‌های دستگاه‌های مختلف دسترسی داشته باشید، اما این تجربه به همان راحتی که در آیفون است نخواهد بود.

طراحی UI/UX

طراحی UI/UX

UI مخفف عبارت User Interface Design به معنای طراحی رابط کاربری است. اینکه ظاهر هر بخش به چه صورت باشد تا جلوه‌ی مناسبی به وب‌سایت یا دستگاه دهد را طراح بخش UI مشخص می‌کند.

UX مخفف عبارت User Experience Design به معنای طراحی تجربه‌ی کاربری است و به احساسات و راحتی کاربر حین کار کردن با اجزای مختلف پلتفرم گفته می‌شود و جوانب تعامل کاربر را با هر بخش در نظر می‌گیرد.

اگر UI/UX برای شما مهم است، به جرات می‌توان گفت که هر دو پلتفرم اندروید یا آیفون کاربرپسند هستند. پیش از این، iOS بر Andoird ارجحیت داشت، اما پیشرفت اخیر این موانع را از بین برده است.

اندروید برای افرادی که ترجیح می‌دهند تجربه کاربری خود را سفارشی کنند، ایده‌آل است و کاربران اندرویدی می‌توانند همه چیز را در مورد تجربیات کاربری خود سفارشی کنند. برنامه‌های کاربردی آن‌ها را قادر می‌سازد از ویجت‌ها برای نمایش طیف گسترده‌ای از اطلاعات استفاده کنند و همچنین می‌توانند با انتخاب از لانچرهای مختلف ظاهر را کاملاً تغییر دهند.

همچنین می‌توانید برنامه‌های پیش‌فرض را برای عملکردهای خاص تغییر دهید. این ویژگی چیزی است که اپل و بسته‌های نرم‌افزاری ارائه نمی‌دهند.

هر پلتفرم دارای یک دستیار شخصی فعال با صداست. سیری (دستیار اپل) به شما امکان می‌دهد ده‌ها کار دیگر از جمله ذخیره یادداشت‌ها و یادآوری‌ها، نوشتن پیش‌نویس ایمیل‌ها و بازیابی مسیرهای رانندگی را انجام دهید. مجموعه‌ای از ویژگی‌های مشابه نیز در دستیار گوگل (Google Assistant) موجود است.

نبرد سرعت اندروید و آی او اس

نبرد سرعت اندروید و آی او اس

برای دانستن سرعت واقعی اندروید و آی او اس، پارامترهایی وجود دارد که از طریق آنها تفاوت دقیق بین این دو را خواهید فهمید.

  1.  طبق تحقیقات انجام شده، مرورگر اندروید کروم سریعتر از iOS است.
  2. میانگین زمان بارگذاری اندروید 2.144 ثانیه است، درحالی که این زمان ​​در آیفون به 3.254 ثانیه می‌رسد.
  3. طی تحقیق صورت گرفته بر روی 100 سایت، مشخص شد که سایت‌های موبایل در آیفون 66 درصد و در اندروید، سایت‌های موبایل 8 درصد سریع‌تر بودند.
  4. هنگامی که بحث خدمات ابری به‌میان می‌آید، اپل بسیار از فضای ذخیره‌سازی ابری گوگل عقب مانده است و با iCloud فضای زیادی در مقایسه با سرویس ابری گوگل نخواهید داشت. iCloud پنج گیگابایت فضای اضافی را در آیفون فراهم می‌کند، در حالی که این فضا در اندروید 15 گیگابایت است.

قیمت

اندروید یا آیفون، کدامیک برای کسب و کار شما بهتر است؟

اگر قصد خرید مدل‌های سطح بالا را داشته باشید، هر دو دستگاه اندروید و آیفون گزینه‌هایی با قیمت‌های تقریبا یکسان دارند، اما اندروید طیف گسترده‌تری از گزینه‌های قیمت را ارائه می‌دهد.

از سوی دیگر، دستگاه‌های آیفون سطح بالاتری از کیفیت و اطمینان را ارائه می‌دهند که آن‌ها را به ابزاری برای سرمایه‌گذاری بلندمدت تبدیل می‌کند.

گوشی‌های آیفون همچنین در گذر زمان ارزش مالی خود را بهتر از دستگاه‌های اندرویدی حفظ می‌کنند، بنابراین اگر قصد دارید در آینده تلفن همراه خود را بفروشید یا ارتقا دهید، آیفون گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

فضای ذخیره‌سازی

این روزها، یکی از عوامل مهمی که قیمت نهایی یک گوشی هوشمند را تعیین می‌کند، فضای ذخیره سازی آن است. هر دو سیستم‌عامل اندروید و آیفون در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شوند که قیمتشان متناسب با ظرفیت ذخیره‌سازی آنها افزایش می‌یابد. بنابراین قیمت یک گوشی هوشمند 256 گیگابایتی بیشتر از مدل 128 گیگابایتی خواهد بود.

اما یکی از مزیت‌هایی که اکثر گوشی‌های اندرویدی (نه همه) نسبت به آیفون‌ها دارند، قابلیت افزایش فضای ذخیره‌سازی آنهاست.

در حالی که بسیاری از دستگاه‌های جدید دارای گزینه‌های ذخیره‌سازی با ۱۲۸ گیگابایت هستند، برخی از گوشی‌های هوشمند اندرویدی به کاربران اجازه می‌دهند تا با اضافه کردن کارت‌های microSD، فضای ذخیره‌سازی گوشی خود را افزایش دهند.

چنین گزینه‌ای در آیفون‌ها وجود ندارد و باید چند صد دلار اضافی برای فضای ذخیره‌سازی بیشتر خرج کنید.

اندروید یا آیفون، این انتخاب بر عهده شماست

اندروید یا آیفون، این انتخاب بر عهده شماست

در نهایت، انتخاب سیستم‌عاملی که برای کسب‌وکارتان مناسب باشد، کاملاً به شما بستگی دارد. به‌این منظور به‌شما پیشنهاد می‌کنیم با هر دو پلتفرم کار کرده و تفاوت‌های آنها را لمس کنید.

آیفون‌های مجهز به iOS گزینه خوبی برای کاربرانی هستند که از مک بوک استفاده می‌کنند، زیرا می‌توانند به‌طور یکپارچه با هم ارتباط برقرار کنند. گوشی‌های آیفون همچنین همراه با ویژگی‌های کاربرپسندی مانند Siki از امنیت بیشتری برخوردار هستند.

سیستم عامل اندروید گوگل در میان اکثر کاربران بسیار محبوب است، زیرا مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد. همچنین گزینه‌های تلفن هوشمند اندرویدی بیشتری نسبت به آیفون‌ وجود دارد که دست شما را در انتخاب باز می‌کند.

امیدواریم این مقاله به‌شما در انتخاب اینکه کدام یک از آنها برای کسب و کار شما بهترین گزینه است، کمک کرده باشد.