فیبر نوری ایرانسل

افتتاح سرویس جدید فیبر نوری ایرانسل با حضور رئیس جمهور

با حضور رئیس جمهور کشورمان، سرویس جدید فیبر نوری ایرانسل به‌همراه چند پروژه بزرگ دیگر این اپراتور تلفن همراه به‌صورت رسمی افتتاح شدند.

روز گذشته با برگزاری مراسمی، سرویس جدید اینترنت پرسرعت ثابت مبتنی بر فیبر نوری ایرانسل به‌صورت رسمی افتتاح شدند. از سایر پروژه‌های بزرگ ایرانسل که در این مراسم به بهره‌برداری رسیدند می‌توان به ششصدمین سایت 5G ایران و توسعه دسترسی اینترنت پرسرعت در 336 روستای کشور اشاره کرد. همزمان با روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی، مراسمی با حضور رئیس جمهور کشورمان برگزار شد که در آن سرویس اینترنت فیبر نوری که به‌عنوان سرویس «فیبر به خانه (FTTH یا Fiber to the Home)» شناخته می‌شود، در قالب طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها به‌بهره‌برداری رسید. شهر بابل در استان مازندران اولین شهری شد که سرویس اینترنت پرسرعت فیبر نوری ایرانسل در آن ارائه می‌شود.

این مراسم در عصر روز چهارشنبه 27 اردیبهشت 1402 در سالن همایش‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد و علاوه بر رئیس جمهور، عیسی زارع پور (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات)، دکتر سید محمدامین آقامیر (دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور)، دکتر امید محمدزاده لاجوردی (جانشین وزیر در امور ارتباطات و معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی)، مهندس محمد جعفرپور (معاون وزیر و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت)، دکتر محمد خوانساری (معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران)، مهندس علی اصغر انصاری (معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مجری و دبیر شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات)، مهندس ایرج روحی (مشاور وزیر در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق روستایی و مجری طرح خدمات عمومی اجباری)، مهندس رضا باقری اصل (معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات)، دکتر بیژن عباسی آرند (مدیرعامل ایرانسل) و همین‌طور تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران، کارشناسان و فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز اصحاب رسانه حضور داشتند.

فیبر نوری ایرانسل

این مراسم با عنوان آیین افتتاح پروژه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات (20 ماه خدمت) برگزار شده بود و علاوه بر افتتاح سرویس جدید فیبر نوری ایرانسل، ششصدمین سایت 5جی ایران و چهارصد و بیستمین سایت 5جی ایرانسل در شهر بابل مازندران به‌صورت آنلاین توسط رئیس جمهور افتتاح شد. راه‌اندازی آزمایشگاه 5G همراه اول نیز بخش دیگری از این مراسم بود. گفتنی چهارصدمین سایت 5G ایرانسل در روز 13 بهمن 1401 با حضور وزیر ارتباطات در ساختمان مرکزی ایرانسل افتتاح شده بود.

از دیگر بخش‌های این مراسم می‌توان به افتتاح سایت ارتباطی روستایی ایرانسل در روستای کویره گویز شهرستان سقز استان کردستان اشاره کرد. این سایت ارتباطی به‌نمایندگی از 169 سایت ارتباطی روستایی برای پوشش 336 روستا به‌صورت آنلاین توسط رئیس جمهور به‌بهره‌برداری رسید.

فیبر نوری ایرانسل

افتتاح اولین فاز فیبر نوری ایرانسل در بابل

اولین فاز پروژه فیبر نوری ایرانسل با اعتبار حدود 70 میلیارد تومانی در شهر بابل استان مازندران افتتاح شد. در این شهر، 25 هزار خانوار تحت پوشش اینترنت پرسرعت فیبر نوری قرار خواهند گرفت. همچنین به‌منظور پروژه احداث 420 سایت نسل پنج تلفن همراه در دولت سیزدهم، اعتبار حدود 28 هزار میلیارد ریالی هزینه شده و برای پروژه توسعه روستایی در این فاز هم اعتبار حدود 5310 میلیارد ریالی در نظر گرفته شده است.

افزایش 20 درصدی ظرفیت هسته شبکه ارتباطی کشور، اتصال جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی از طریق کابل‌کشی فیبر دریایی، رونمایی از اتصال 95 درصدی دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و رونمایی از سامانه ملی سنجش برخط میزان رضایت مردم از کارکنان دستگاه‌های اجرایی کشور از دیگر طرح‌هایی بودند که در این مراسم به‌بهره‌برداری رسیدند.

فیبر نوری ایرانسل

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم به افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی از 6.4 درصد به 7.5 درصد تا پایان سال گذشته اشاره کرد و گفت موضوع اقتصاد دیجیتال در برنامه هفتم توسعه به‌عنوان یک موضوع کلیدی در نظر گرفته شده و دولت نیز تمام ظرفیت‌های خود را برای این هدف به‌کار برده است. او شبکه ملی اطلاعات را محور تمام کارهای وزارت ارتباطات دانست و افزود طبق شاخص‌های تعیین شده، پیشرفت راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در ابتدای دولت 23 درصد بوده که حالا به حدود 61 درصد رسیده است. وی ابراز امیدواری کرد که پیشرفت این شبکه تا پایان سال جاری به 75 درصد برسد و این پروژه کلیدی و راهبردی تا پایان دولت سیزدهم به سرانجام برسد.

وزیر ارتباطات در خصوص افتتاح پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها گفت این بهره‌برداری شروع مرحله‌ای تاریخی برای مردم ایران است و تا وقتی که این زیرساخت‌ها را نداشته باشیم، صحبت کردن از توسعه اقتصاد دیجیتال معنایی ندارد. وی اضافه کرد در حال حاضر 8 اپراتور فیبر نوری در کشور مشخص شده‌اند که در این بین علاوه بر اپراتورهایی که تا پیش از این پروانه ارتباطات ثابت را گرفته بودند، به اپراتورهای ایرانسل و رایتل هم پروانه جدید همگرا اعطا کردیم و همه آنها به‌صورت جهادی پای کار هستند که این موضوع جای تقدیر دارد.

زارع پور عنوان کرد توسعه شبکه فیبر نوری ما را برای ارائه نسل آینده ارتباطات از جمله 5G آماده می‌کند. در حال حاضر سه میلیون نفر تحت پوشش خدمات فیبر نوری قرار می‌گیرند و مردم کشورمان قادر خواهند بود از طریق درگاه iranfttx.ir روند پیشرفت این پروژه را مشاهده کنند.

فیبر نوری ایرانسل

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان نیز در این مراسم روز جهانی ارتباطات را تبریک گفت و از بابت خدمات و پروژه‌های انجام شده تقدیر و تشکر کرد. وی ضمن امیدواری از برداشته شدن قدم‌های بزرگ‌تر در ادامه راه، اظهار کرد دنیای امروز دنیای ارتباطات و اطلاعات است و این پدیده خیلی سریع‌تر از چیزی که تصور می‌شد تمام لایه‌های زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده است. رئیس جمهور پیشرفت‌هایی که تاکنون در حوزه‌های مختلف سخت افزاری و نرم افزاری صورت گرفته را قابل تقدیر دانست و خواستار تلاش برای رسیدن به نقطه مطلوب شد. وی افزود بخش خصوصی و تشکل‌های مختلف باید احساس کنند که در این کار نقش‌آفرینی دارند و رقابت بین آنها باید تشویق شود.

سید ابراهیم رئیسی تاکید کرد یکی از جلوه‌های دولت مردم و کار مردمی این است که کار دست مردم باشد و دولت نقش حمایت، هدایت و نظارت را داشته باشد. او از رشد چشمگیر شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات تقدیر کرد و گفت سرعت این رشد باید بیشتر شود و در عین حال شاهد کاسته شدن از کیفیت نباشیم. به‌گفته رئیسی، شبکه ملی اطلاعات یکی از زیرساخت‌های مهم برای هر نوع پیشرفتی در کشور است و تکمیل این شبکه باید زودتر به سرانجام برسد.

رئیس جمهور در انتهای صحبت‌های خود از حضور 95 درصدی دستگاه‌های مختلف در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سخن گفت و خاطرنشان شد که همه دستگاه‌ها باید حداکثر تا یک ماه آینده به این سامانه ملحق شوند و حتی یک دستگاه نیز نباید غایب باشد.

در جریان این مراسم، رئیس سندیکای صنعت مخابرات و مدیرعامل شرکت آسیاتک به‌نمایندگی از اپراتورهای فیبر نوری، پیش از صحبت‌های وزیر ارتباطات و رئیس جمهور از دغدغه‌ها و مسائل و مشکلات این حوزه سخن گفتند. رئیس جمهور نیز در ابتدای ورود به پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای حضور در این مراسم، به بازدید از نمایشگاه دستاوردهای تجهیزات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات رفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*