مسیر سیارک های خطرناک

مسیر سیارک های خطرناک تا هزار سال آینده مشخص شد؛ آیا در خطر هستیم؟

یکی از اتفاق‌هایی که می‌تواند به مرگ تمامی انسان‌ها و موجودات منجر شود، برخورد سیارک با زمین است. به‌همین خاطر دانشمندان مسیر تمامی سیارک های خطرناک را تا هزار سال آینده مشخص کرده‌اند.

برخورد سیارک با کره زمین یک امر اجتناب‌ناپذیر است. این اتفاق پیش‌تر نیز بارها رخ داده است و قطعا در آینده هم رخ خواهد داد. هرچند که در دوران کوتاه حضور انسان در این کره خاکی شاهد یک برخورد بزرگ نبوده‌ایم. با همه این‌ها اگر در این فکر هستیم که برای میلیون‌ها سال در زمین زندگی کرده و کم‌کم زمینه حضور در سایر بخش‌های کهکشان راه شیری را هم فراهم کنیم، باید راهی برای تهدید سیارک‌ ها پیدا کنیم.

مسیر سیارک های خطرناک تا هزار سال دیگر به امکان رخ دادن یک فاجعه بزرگ اشاره دارد

نابودی بشر

ناسا نشان داده است که این موضوع اهمیت بسیاری دارد. به‌همین خاطر نیز سال گذشته ماموریت دارت را انجام داد. در این ماموریت، یک ماهواره از عمد خود را به یک سیارک کوبید تا بتواند روی سرعت و جهت حرکت آن تاثیر بگذارد. در واقع ماهواره‌ها می‌توانند تا حدودی بشر را در برابر سیارک‌های کوچک ایمن کنند؛ هرچند که این اقدام کافی نیست. به‌همین خاطر دانشمندان مسیر سیارک های خطرناک را تا هزار سال آینده مشخص کرده‌اند.

این زمان اگرچه در مقیاس کیهانی بسیار کوتاه است، اما می‌تواند برای انسان‌ها ارزشمند باشد. سازمان‌های مختلف در حال بررسی آسمان هستند و سعی می‌کنند نقشه‌ای از کلیه اجرام نزدیک به زمین تهیه کنند. اگرچه این نقشه هنوز کامل نشده است، اما خوشبختانه توانسته سیارک های بزرگ را پوشش دهد. منظور از سیارک‌ های بزرگ نمونه‌های خطرناکی هستند که قطر آنها به بیش از ۱ کیلومتر می‌رسد.

مسیر سیارک های خطرناک

پیش‌بینی مدار ۲۲۰۰ سیارک خطرناک که ممکن است از نزدیکی زمین بگذرند.

سیارک‌ های در این ابعاد نه تنها می‌توانند شهرها را به‌طور کامل نابود کنند، بلکه توانایی آسیب شدید به زیست‌بوم کل کره زمین را هم دارند. به‌منظور ارزیابی خطر این سیارک ها، تیمی از اخترشناسان مدار آنها در هزار سال آینده را پیش‌بینی کرده است. بررسی آنها نشان می‌دهد که هیچ‌کدام از آنها نمی‌توانند تا یک قرن آینده خطر چندانی برای زمین داشته باشند.

هرچند که پیش‌بینی حرکات آنها بعد از این زمان کار آسانی نیست. مشکل اینجاست که کوچک‌ترین تغییر در فضا می‌تواند تاثیر شدیدی در مسیر حرکت سیارک های خطرناک ایجاد کند. مثلا اندکی تغییر در گرمای دریافتی از سمت خورشید یا کمی کشش بیشتر از سمت سیاره مشتری می‌تواند سبب شود که یک سیارک اندکی تغییر مسیر داده و در مدت چند هزار سال با زمین برخورد کند.

اگر می‌خواهید به‌صورت دقیق‌تر با میزان آسیبی که برخورد سیارک با زمین می‌زند آشنا شوید، بهتر است نگاهی به مطلب شبیه ساز برخورد سیارک ها با زمین، عمق فاجعه را در شهر شما به نمایش می‌گذارد، بیندازید.

مسیر سیارک های خطرناک

اخترشناسان همچنین نزدیک‌ترین برخورد احتمالی بین یک سیارک خطرناک با زمین را نیز بررسی کردند. آنها مخصوصا این مسئله را در نظر گرفتند که چطور فاصله سیارک مورد نظر در طول صدها و هزاران سال تغییر خواهد کرد. برای این‌کار از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای استفاده شد تا بسیاری از عوامل مختلف که ممکن است روزی روی مسیر و سرعت حرکت سیارک تاثیر بگذارند، لحاظ شوند. نقشه‌ها در نهایت سیارک ۷۴۸۲ را به‌عنوان یک نمونه ترسناک شناسایی کردند.

این سیارک در طول هزاره پیش‌رو زمان زیادی را در نزدیکی زمین سپری خواهد کرد. البته سیارک اشاره شده شاید هرگز به‌زمین برخورد نکند، اما در طول هزاران سال آینده بیشترین احتمال برخورد با زمین را دارد. دانشمندان همچنین در بررسی‌های خود با یک مورد بسیار نگران‌کننده نیز مواجه شدند. سیارک ۱۴۳۶۵۱ مداری کاملا آشفته دارد و امکان پیش‌بینی حرکات آن برای بیش از چند دهه ممکن نیست.

در واقع حتی با نحوه حرکت و سرعت آن نمی‌توان متوجه شد که آیا هرگز به زمین نزدیک خواهد شد یا خیر. به‌طور کلی پس از مشخص شدن مسیر حرکت سیارک های خطرناک، اخترشناسان ۲۸ مورد را به‌عنوان گزینه‌ نهایی معرفی کردند. این ۲۸ سیارک تا هزار سال آینده از فاصله‌ای کمتر از فاصله بین زمین و ماه از کنار ما رد خواهند شد و هر عاملی می‌تواند باعث برخورد فاجعه‌وار آنها با زمین شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. من به تکنولوژی فضایی و نظم کهکشانی ایمااان دارم اون قدر تکنولوژی های بزرگی وجود داره که اگه بخوان یه سیاره رو نقل مکان میکنن هیچ کی متوجه نمیشه …این بازیای اخرزمانی ماله کشیشای تاریک ارماگدونیه که تو فیلماشونم تبلیغ میکنن تا از ترس به خدای شیطانی ادیان باور کنیم تازه در بدترین شرایط اگر هم این اتفاقای اخرزمانی بیفته به شکل کاااملا سیستماتیک و امدی اتفاق میفته ..نه کارماست نه خدای راستین بیچاره نه خشم طبیعت فقط بازیای این موجودات پست مغز شلغمیه ……هیییییچ اتفاقی نمیفته بلوغ کیهانی به حدی رسیده که با سیارک ها چه طوری رفتار کنه …