هارمونی اواس هواوی

هارمونی اواس هواوی، حالا سومین سیستم عامل بزرگ موبایل در جهان است

نتایج بررسی‌های اخیر حاکی از این است که سیستم عامل هارمونی اواس – HarmonyOS هواوی در حال حاضر هشت درصد بازار چین را در اختیار داشته و سومین سیستم عامل پرطرفدار جهان به شمار می‌رود.

بازار گوشی‌های هوشمند به‌طور کامل در سلطه دو سیستم عامل اندروید و iOS قرار دارد و علیرغم این که سیستم عامل‌های دیگری مثل Tizen و KaiOS در سال‌های اخیر سعی کرده‌اند سهمی از بازار را تصاحب کنند، اما هرگز نتوانستند تاثیر چندانی بر بازار داشته باشند.

با این وجود به نظر می‌رسد رقیب جدیدی برای این دو سیستم عامل محبوب ظهور کرده و رفته رفته در حال افزایش سلطه‌اش در بازار است.

هواوی در سال 2019 به‌طور رسمی از سیستم عامل هارمونی اواس رونمایی کرد و از آن زمان به‌طور پیوسته در حال استفاده از آن در دستگاه‌های مختلفش است.‌

بر اساس گزارش‌های جدید رسیده، سهم این سیستم عامل از بازار گوشی‌های موبایل در چین به‌تازگی به هشت درصد رسیده و آن را به سومین سیستم عامل بزرگ جهان تبدیل کرده است.

وضعیت هارمونی اواس هواوی در مقایسه با اندروید و iOS چگونه است؟

میزان درآمد صنعت گوشی‌های موبایل در سه ماه چهارم سال 2022 با کاهشی 14 درصدی در مقایسه با سال قبل روبرو شد.

در این میان، iOS با ثبت افت 12 درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، عملکرد بهتری را ارائه داده و اندروید نیز با کاهش 16 درصدی در جایگاه بعدی ایستاد.

سهم سیستم عامل های موبایل

با این وجود گزارش‌های حاکی از این هستند که سهم HarmonyOS از سال گذشته تا کنون در حال افزایش بوده؛ به‌طوری که اکنون دو درصد از تمامی گوشی‌های موبایل در جهان و هشت درصد از گوشی های چین به این سیستم عامل مجهز هستند.

تحلیلگران معتقدند که چین همچنان بزرگترین بازار گوشی‌های اندرویدی در جهان به شمار می‌رود و روند رشد این سیستم عامل در سال 2023 نیز ادامه یافته است. با این حال iOS نیز همچنان عملکرد قابل قبولی را در چین ارائه داده و سهم سیستم عامل هواوی نیز نسبت به سه ماه چهارم 2022 ثابت باقی مانده است.

هارمونی اواس هواوی

البته سیستم عامل هارمونی هیچ حضوری در بازار گوشی های موبایل در آمریکا ندارد و بازار موبایل این کشور تنها توسط اندروید و iOS اداره می‌شود.

بازار موبایل آمریکا

از سوی دیگر، سهم iOS در هند هم رفته رفته در حال افزایش است؛ به‌طوری که بر خلاف روند کاهشی اندروید در تصاحب سهم بازار، میزان گرایش به آیفون افزایش یافته است. البته اختلاف میان این دو سیستم عامل همچنان بسیار زیاد است و اندروید تقریبا صاحب 94 درصد بازار هند است.

هارمونی اواس هواوی

HarmonyOS؛ قدرتی جدید و نوظهور از هواوی

هارمونی اواس یک سیستم عامل متن باز است که در سال 2019 توسط هواوی برای رقابت با iOS و اندروید رونمایی شد.

با این وجود، گرایش گسترده به این سیستم عامل زمانی شکل گرفت که آمریکا تحریم‌های شدیدی را بر هواوی اعمال کرد و اجازه استفاده از اندروید و سرویس‌های نرم افزاری آمریکایی را از این کمپانی سلب کرد.

قابلیت‌های سیستم عامل هارمونی اواس

سیستم عامل HarmonyOS به‌گونه‌ای طراحی شده که بر روی دستگاه‌های مختلفی اعم از گوشی، تبلت، ساعت هوشمند، تلویزیون هوشمند و سایر دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا قابل استفاده باشد.

این سیستم عامل بر پایه یک معماری میکروکرنل طراحی شده که پایدارتر و فراگیرتر از نمونه‌های مبتنی بر کرنل‌های یکپارچه است. طراحی میکروکرنل همچنین باعث بهبود ایمنی این سیستم عامل شده و خطر کرش کردن و عملکرد ضعیف را کاهش می‌دهد.

یکی از مزیت‌های کلیدی هارمونی اواس هواوی، معماری گسترده آن است که باعث می‌شود دستگاه‌های مجهز به این سیستم عامل بتوانند بدون هیچ مشکلی با هم سازگار باشند.

سیستم عامل HarmonyOS

به بیان دیگر، کاربران هارمونی او اس می‌توانند بدون نگرانی از مسائلی نظیر عدم تطابق یا ناسازگاری دستگاه‌ها با هم، اطلاعات و منابعشان را بین دستگاه‌های مختلف مجهز به این سیستم عامل به اشتراک بگذارند.

علاوه بر این، دیگر مزیت سیستم عامل جدید هواوی هم پشتیبانی آن از زبان‌های برنامه‌نویسی متعدد مثل C و C++ و جاوا و جاوا اسکریپت و Kotlin است.

این امر، توسعه اپلیکیشن برای این پلتفرم را تسهیل کرده و مجموعه گسترده‌ای از برنامه‌ها را در اختیار کاربران آن قرار می‌دهد.

چالش‌های پیش روی هارمونی اواس هواوی

هارمونی اواس هواوی

یکی از بزرگترین مشکلاتی که HarmonyOS با آن دست و پنجه نرم می‌کند، حضور بسیار محدود آن در بازارهای خارج از چین است.

در حال حاضر هواوی این سیستم عامل را تنها در چین منتشر کرده و همین امر باعث محدودتر شدن دامنه کاربران آن در مقایسه با اندروید و iOS می‌شود.

از سوی دیگر، حضور محدود این سیستم عامل در دیگر نقاط جهان همچنین باعث خواهد شد که توسعه‌دهندگان نیز تمایل کمتری به ساخت اپلیکیشن برای این سیستم عامل نشان دهند.

مجموعه این اتفاقات، کار سیستم عامل هواوی را برای رقابت با iOS و اندروید سخت‌تر می‌کند.

دیگر مشکلی که پیش روی سیستم عامل جدید هواوی قرار دارد، وابستگی بیش از حد آن به اندروید است.

با وجود این که HarmonyOS به‌طور کلی یک سیستم عامل جدید به شمار می‌رود، اما بسیار بخش‌های آن وابسته به کدهای متن باز اندروید هستند.

این وابستگی تا حدی است که بسیاری افراد ادعا می‌کنند HarmonyOS اساسا بر پایه اندروید ساخته شده؛ هرچند که این ادعا تا کنون ثابت نشده است.

در این زمینه، هواوی بارها تاکید کرده که هارمونی او اس یک سیستم عامل کاملا جدید است.

رشد سیستم عامل HarmonyOS

علیرغم تمامی چالش‌هایی که از آن‌ها نام برده شد، سیستم عامل هارمونی با نرخ سرسام‌آوری در حال رشد در چین است.

بر اساس جدیدترین گزارش‌های موسسه آماری TechHQ، این سیستم عامل اکنون بیشترین میزان رشد در میان تمامی سیستم عامل‌های جهان را دارد.

در حال حاضر، تعداد کاربران این سیستم عامل حدودا چهارصد میلیون نفر برآورد می‌شود. با این وجود هواوی قول داده که در آینده این سیستم عامل را بر روی دستگاه‌های بیشتری، اعم از گوشی و تبلت، منتشر خواهد کرد.

گوشی هواوی

در این راستا حمایت‌های دولت چین از کالاها و سرویس‌های داخلی نیز محرکی قدرتمند برای رشد هارمونی اواس هواوی بوده که گرایش به آن را به‌شدت افزایش داده است.

بد نیست بدانید که در سال 2019، دولت چین به تمامی نهادهای دولتی و شرکت‌های عمومی اعلام کرد که باید ظرف سه سال آینده، رایانه‌های شخصی خود که از سخت افزار و نرم افزارهای خارجی استفاده می‌کنند را با نمونه‌های داخلی تعویض کنند.

این اتفاق تبدیل به نقطه عطفی برای سیستم عامل تازه‌وارد هواوی شده و محبوبیت فراوانی را برای آن رقم زد.

جمع بندی؛ آینده هارمونی او اس چگونه خواهد بود؟

بر کسی پوشیده نیست که هواوی بسیار تلاش کرده که سیستم عامل HarmonyOS بتواند به رقیبی شایسته برای اندروید و iOS تبدیل شود.

قابلیت‌های جذابی مثل معماری گسترده، پشتیبانی از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف و طراحی میکروکرنل، سیستم عامل جدید هواوی را به گزینه‌ای ایده‌آل برای گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها، ساعت‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها تبدیل کرده است.

در عین حال به نظر نمی‌رسد حداقل در آینده نزدیک شاهد عرضه گوشی‌های هواوی در بازارهایی غیر از چین باشیم. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که سیستم عامل هارمونی اواس بتواند حضور گسترده ای در بازارهای جهانی داشته باشد.

البته این کمپانی هر از گاهی محصولاتش را در بازارهای خارج از چین عرضه می‌کند. با این حال، گوشی‌های بین‌المللی هواوی به HarmonyOS مجهز نبوده و در عوض از EMUI بهره می‌برند.

در هر صورت تلاش هواوی برای ارتقای سیستم عاملش نویدبخش آینده‌ای روشن برای آن است و می‌تواند حتی در سال‌های آینده نیز با ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدش خود را به اندروید و iOS نزدیک‌تر کند.