معکوس کردن فرآیند پیری

دانشمندان آلمانی در جستجوی معکوس کردن فرآیند پیری هستند

عمر جاودانه و جوان ماندن همیشه از آرزوهای بشر بوده‌اند. اگرچه فعلا امکان فرار از مرگ وجود ندارد، اما دانشمندان آلمانی در تلاش برای معکوس کردن فرآیند پیری هستند.

سلول‌های ما با سرعت فوق‌العاده بالایی می‌میرند، دوباره به‌وجود می‌آیند و تکثیر می‌شوند. برای اینکه این چرخه تکرار شود و حیات موجود ادامه پیدا کند، باید فرآیندهای زیادی به‌صورت همزمان رخ دهند. یکی از این فرآیندها رونویسی ژنتیک نام دادرد که در نتیجه آن بدن یک کپی از توالی DNA تهیه می‌کند. این فرآیند اهمیت بسیار بالایی دارد؛ زیرا سطح پروتئین را تنظیم می‌کند.

معکوس کردن فرآیند پیری با کاهش سرعت رونویسی ژنتیک

معکوس کردن فرآیند پیری

نسخه کپی ایجاد شده RNA پیام‌رسان نام دارد و اطلاعات ژنتیک مورد نیاز برای ساختن پروتئین در سلول را با خود حمل می‌کند. mRNA داده‌ها را از DNA در هسته سلول به سیتوپلاسم (محل ساخت پروتئین) می‌برد. با افزایش سن سرعت رونویسی در تمامی موجودات افزایش پیدا می‌کند؛ اما مشکل اینجاست که با این افزایش سرعت خطا نیز افزایش پیدا می‌کند. ساختار مسئول این فرآیند Pol II نام دارد و خطاهای آن می‌تواند به بیماری‌های خطرناکی همچون سرطان منجر شود.

گروهی از دانشمندان آلمانی می‌خواستند متوجه شوند که آیا این مشکل روی عملکرد سایر ارگان‌های بدن نیز تاثیرگذار است یا خیر. مهم‌تر از همه اینکه می‌توان با ایجاد تغییر در این فرآیند امکان معکوس کردن پیری را فراهم کرد. بدین‌منظور تیمی متشکل از ۲۶ دانشمند از ۶ آزمایشگاه مختلف تغییرات ایجاد شده در فرآیند رونویسی ژنتیک را روی بافت‌های مختلفی از پشه میوه، موش و انسان بررسی کردند.

معکوس کردن فرآیند پیری

تیم آلمانی سپس به‌دنبال راهی گشتند تا بتوان سرعت Pol II و به‌تبع آن تعداد رونویسی‌های مشکل‌دار از ژن را کاهش داد. آنها در موش،‌ پشه میوه و کرم تغییرات ژنتیکی ایجاد کردند. در گام بعدی تغییراتی در رژيم غذایی این موجودات ایجاد کردند تا شرایط سن بالا شبیه‌سازی شود. در همه موارد سرعت عملکرد Pol II کاهش یافت و تعداد خطاهای کمتری رخ داد.

بررسی‌های بعدی نشان داد که نمونه‌های تغییر یافته بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر از سایر همتایان خود عمر کردند و همچنین سالم‌تر باقی ماندند. در واقع کاهش سرعت Pol II می‌تواند هم جلوی سرطان را بگیرد و هم باعث سالم‌تر ماندن بدن شود. دانشمندان آلمانی امیدوارند که در آینده با ایجاد تغییرات بیشتر حتی زمینه را برای معکوس کردن فرآیند پیری فراهم کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*