سقوط قیمت خودروهای مونتاژی

سقوط قیمت خودروهای مونتاژی در بازار ایران

سقوط چشمگیری در قیمت خودروهای مونتاژی دیده می‌شود. کاهش قیمت برخی از ماشین های مونتاژ داخل به چند صد میلیون و حتی یک میلیارد می‌رسد.

طی روزهای اخیر کشمکش‌هایی سر قیمت خودروهای مونتاژی بوده که می‌توان گفت هنوز تا به اینجا نتیجه قاطعشان مشخص نشده است. ابتدا شورای رقابت لیست قیمت 17 خودرو مونتاژی را منتشر کرد که در آن حتی کاهش 800 میلیون تومانی قیمت نسبت به قیمت کارخانه‌ای به‌چشم می‌خورد. بعد از انتشار این لیست، خودروسازان خصوصی مخالفت خود با این قیمت‌ها را ابراز کردند و حتی جلسه‌ای بین خودروسازان و شورای رقابت برگزار شد؛ ولی خروجی این جلسه هم کماکان همان عدم تغییر قیمت‌های مشخص‌شده بود. حالا به‌نظر می‌رسد خودروهای مونتاژی با سقوط قیمت خود در بازار مواجه شده‌اند.

سقوط قابل ملاحظه قیمت خودروهای مونتاژی طی چند وقت اخیر

سقوط قیمت خودروهای مونتاژی

در پی حواشی اخیر مربوط به عدم تغییر قیمت مصوب شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی، قیمت این محصولات روندی کاهشی به‌خود گرفته است. حتی سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان به‌تازگی در گفتگویی به موضوع کاهش چشمگیر قیمت مونتاژی‌ها پرداخت. به‌گفته او، بیشتر خودروهای داخلی و مونتاژی با کاهش قیمت روبه‌رو شده‌اند و صرفاً قیمت موارد محدودی همچنان ثابت باقی مانده است.

موتمنی به سقوط قیمت تیگو 8 مدل 1401 از 4 میلیارد و 200 میلیون تومان به 3 میلیارد و 100 میلیون تومان اشاره کرد. حتی مدل 1402 این کراس اوور بالارده مدیران خودرو با قیمت تقریباً 3 میلیارد و 350 میلیون تومان معامله می‌شود. جک S5، شاسی بلند پرتقاضای دیگر بازار، حالا 1 میلیارد و 670 میلیون تومان قیمت دارد، در حالی که کمی قبل در بازار با قیمت 1 میلیارد و 900 میلیون تومان به‌فروش می‌رسید.

سقوط قیمت خودروهای مونتاژی

دیگنیتی و فیدلیتی بهمن هم افت قیمت را تجربه کرده‌اند. قیمت دیگنیتی به 2 میلیارد و 70 میلیون تومان کاهش پیدا کرده است، اما پیش‌تر قیمت آن به 2 میلیارد و 400 میلیون تومان می‌رسید. فیدلیتی نسخه 5 سرنشین که قبل از این 2 میلیارد و 250 میلیون تومان قیمت داشت، حالا با قیمت 1 میلیارد و 930 میلیون تومان در دسترس قرار دارد. نسخه 7 سرنشین این کراس اوور چینی هم در حال حاضر دارای قیمت 1 میلیارد و 950 میلیون تومانی با افت 350 میلیون تومانی نسبت به قبل است.

طبق اشاره موتمنی، گذشته از سقوط قیمت خودروهای مونتاژی، برخی از خودروهای تولید داخل نظیر دنا اتوماتیک و دنده دستی، شاهین و تارا کاهش قیمت به‌خود دیده‌اند. قیمت دنا اتوماتیک و دنده دستی به‌ترتیب از 950 میلیون و 730 میلیون تومان به 910 میلیون و 715 میلیون نزول پیدا کرده است. قیمت شاهین از 640 میلیون به 610 میلیون تومان رسیده و افت قیمت تارا از 920 میلیون به 905 میلیون تومان طی چند وقت اخیر مشاهده شده است.

نظر شما کاربران گجت نیوز درباره روند قیمت محصولات مونتاژی و تولید داخل در بازار چیست؟