نسل جدید هواپیمای عمود پرواز ارتش آمریکا

هرآنچه که از نسل جدید هواپیمای عمود پرواز ارتش آمریکا میدانیم

بل وی-۲۸۰ والور (Bell V-280 Valor) نسل جدید هواپیمای عمود پرواز ارتش آمریکاست که در رقابت جایگزینی بالگرد بلک هاوک پیروز شد.

بالگرد یواچ-۶۰ بلک هاوک (Black Hawk UH-60)، ملقب به شاهین سیاه، بیش‌از 40 سال است که در وضعیت نمادین و شهرت به‌سر می‌برد و اولین واحد آن در سال 1979 برای ارتش ایالات متحده وارد خدمت شد.

در حالی که این بالگرد نقش خود را با بیش‌از 2 هزار نسخه در ارتش ایالات متحده به‌خوبی ایفا کرده است، اما فناوری از زمان عرضه این بالگرد دستخوش تغییرات بسیاری شده و مدل‌های اصلاح شده‌ این بالگرد دیگر پاسخگوی نیاز ارتش نیستند.

به‌همین دلیل، در سال 2013 ارتش آمریکا نیاز خود را برای جایگزینی بالگرد بلک هاوک در دهه آینده اعلام کرد و تمامی سازندگان بالگرد را به رقابتی به‌منظور انتخاب بهترین جایگزین برای شاهین سیاه خود دعوت کرد.

ارتش ایالات متحده برنامه هواپیمای حمله بلند برد آینده (FLRAA) را به‌طور رسمی در سال 2019 راه‌اندازی کرد تا جایگزین مناسبی برای بلک هاوک تا سال 2030 پیدا کند. اکنون می‌دانیم که آن جایگزین بالگرد کدام شرکت خواهد بود.

وی-۲۸۰ والور، منتخب نسل جدید هواپیمای عمود پرواز ارتش آمریکا

وی-۲۸۰ والور

دو نامزد اولیه برای برنده شدن در قرارداد FLRAA رقابت می‌کردند. اولین نامزد شرکت بوئینگ بود که با هواپیمای سیکورسکی (سازنده بلک هاوک و زیرمجموعه‌ای از لاکهید مارتین) روی پروژه‌ای به‌نام Defiant X تیمی تشکیل داد.

دومین شرکت کننده شرکت بل با هواپیمای V-280 Valor بود که اواخر سال ۲۰۲۲ با برنده شدن در مناقصه‌ای مهم توانست مجوز جایگزینی ۳۲۰۰ هلیکوپتر بلک هاوک با نمونه‌های V-280 را به دست آورد.

دو شرکت سیکورسکی و بوئینگ اعتراض خود به برنده شدن بل در مناقصه یاد شده را به دفتر مسئولیت دولت آمریکا ارسال کردند. نمایندگان سیکورسکی معتقدند ارتش آمریکا تصمیم اشتباهی گرفته و پروژه Defiant X ریسک و هزینه‌های کمتری برای ارتش داشته و انتخاب مؤثرتری برای آن‌هاست. اما این آژانس سرانجام پیروزی بل در مناقصه را تائید کرد.

در سال 2014، شرکت بل ماکتی از V-28 Valor را به‌نمایش درآورد تا پیکربندی و طراحی این بالگرد پرسرعت را به رخ بکشد. طراحی این بالگرد شبیه به V-22 Osprey بود که در آن روتورهای نصب شده روی بال‌ها می‌توانند برای برخاستن و فرود عمودی به سمت بالا متمایل شوند.

چه چیزی این بالگرد را نسبت به رقبای خود متمایز می‌کند؟

نسل جدید هواپیمای عمود پرواز ارتش آمریکا

کمپانی بل که متعلق به هولدینگ Textron است، بزرگ‌ترین قرارداد هلیکوپتری ۴۰ سال اخیر پنتاگون را به‌دست آورد که بیش از ۱.۳ میلیارد دلار ارزش دارد. بالگرد این شرکت قرار است جایگزین نزدیک به 2 هزار فروند هلیکوپتر چندمنظوره بلک هاوک تا سال ۲۰۳۰ شود.

علاوه‌براین، به گفته سرلشکر «رابرت باری» در دسامبر 2022، بل V-280 Valor که برای قرارداد FLRAA انتخاب شد، در بلندمدت می‌تواند به ارزش 70 میلیارد دلار برسد. اما چه چیزی Valor را تا این حد ارزشمند می‌کند؟

وقتی از سرلشکر باری پرسیده شد که چه قابلیت‌هایی باعث می‌شود که Valor از رقبای خود جلوتر باشد، وی از پرداختن به جزئیات خودداری کرد. شرکت بل نیز در مورد اینکه دقیقاً چه مشخصاتی را می‌توان از این نسل جدید هواپیمای عمود پرواز ارتش آمریکا انتظار داشت، جزئیات کمی ارائه کرده است.

با این حال، اطلاعات اندکی در دست داریم که می‌تواند تصویری تقریبی از پتانسیل این هواپیما ایجاد کند. به‌عنوان مثال، بل بیان می‌کند که وی-۲۸۰ والور در مقایسه با ناوگان فعلی ارتش ایالات متحده، برد و سرعت دو برابر را ارائه می‌دهد.

حداکثر برد UH-60 Black Hawk تا 1200 مایل دریایی (حدود 1380 مایل) و سرعت 150 گره (حدود 172 مایل در ساعت) است، بنابراین Valor با بردی در حدود 2760 مایل و سرعتی نزدیک به 520 کیلومتر در ساعت، برتری خود را نسبت به نسل قدیمی نشان می‌دهد.

مشخصات فنی و ظاهری بالگرد جدید ارتش آمریکا

بالگرد جدید ارتش آمریکا

وی-280 والور 15.4 متر طول، 24.93 متر عرض، 8200 کیلوگرم وزن خالص، 520 کیلومتر در ساعت سرعت، 2 موتور توربوشفت رولز رویس AE 1107 و 7 متر ارتفاع دارد.

بل همچنین رویکردی با تکنولوژی بالا برای کابین خلبان و تعمیر و نگهداری در پیش گرفته است. سیستم fly-by-wire دارای یک کابین دیجیتالی است که می‌تواند دید بهتری را در شرایط چالش‌برانگیز به خلبان بدهد. همچنین ارجاعات بصری را فراهم کرده و برنامه‌های برخاست و فرود عمود (VTOL) را آسان‌تر می‌کند.

علاوه‌براین، بل از موتور شرکت رولز-رویس در والور استفاده کرده است. رولز-رویس شرکت خودروسازی خوش‌نام بریتانیایی است که در سال ۱۹۰۶ توسط چارلز رولز و هنری رویس، تحت نام رولز-رویس لیمیتد تأسیس شد.

موتورهای رولز-رویس بخشی از خانواده موتورهای AE 1107 هستند که سابقه کار گسترده‌ای دارند. نسخه Valor این موتور شامل چیزی است که رولز رویس آن را سیستم سرکوب مادون قرمز پیشرفته می‌نامد.

وی 280 دارای سیستم کنترل سیمی دیجیتال سه‌گانه، 4 خدمه و قلاب‌های باری دوگانه و ظرفیت حمل 14 سرباز است. این بالگرد همچنین دو درب بزرگ ریلی و ارابه ورود جمع شونده دارد.

نسل جدید هواپیمای عمود پرواز ارتش آمریکا

گزارش‌ها حاکی از آن‌اند که نسخه‌های اولیه والور تا سال 2026 وارد سرویس خواهند شد و انتظار می‌رود که نسل جدید بالگرد آمریکایی در سال ۲۰۳۰ به‌صورت کامل وارد سرویس ناوگانی شود.

فاز اولیه این قرارداد به ارتش آمریکا امکان می‌دهد تا طراحی مقدماتی و توسعه و تحویل نسخه‌های اولیه را ادامه دهد. اولین بخش از این قرارداد به مبلغ ۲۳۲ میلیون دلار بوده و سقف آن ۱.۳ میلیارد دلار خواهد بود.

از آنجایی که ارتش این کشور از دهه ۱۹۸۰ تاکنون بالگرد جدیدی به‌دست نیاورده است، قرارداد جدید نیروی زمینی ایالت متحده با کمپانی بل نقطه عطفی برای این کشور خواهد بود.

اگر این نسل جدید هواپیمای عمود پرواز ارتش آمریکا به‌طور کامل خریداری شده و ناوگانی از آن تولید شود، ارزش این قرارداد به حدود ۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید که فروش بین المللی را نیز در پی خواهد داشت.

با توجه به اطلاعات بسیار اندکی که اکنون در مورد این بالگرد در دست داریم، به‌احتمال زیاد در آینده شاهد قابلیت‌هایی فراتر از آنچه امروز در مورد وی-۲۸۰ می‌دانیم، خواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*