سایپا شاهین ام وی ام x22

مقایسه سایپا شاهین با ام وی ام x22؛ کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

سایپا شاهین و ام وی ام x22 هرچند در کلاس متفاوتی قرار دارند، اما از لحاظ قیمتی به عنوان رقبای هم محسوب می‌شوند. از بین Saipa Shahin و MVM x22 کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

سایپا شاهین به‌عنوان یک سدان داخلی و ام وی ام x22 به‌عنوان یک شاسی بلند چینی در بازار ایران حضور دارند که توانستند نگاه مشتریان زیادی را به خود جلب کنند. هرچند این دو خودرو در کلاس متفاوتی قرار دارند، اما به‌دلیل قیمت مشابه به‌عنوان رقبای یکدیگر شناخته می‌شوند. در واقع مشتریان با پول یک سایپا شاهین صفر می‌توانند ام وی ام ایکس 22 دنده‌ای اسپرت اکسلنت کارکرده مدل 1397 را خریداری کنند. اما کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

مقایسه سایپا شاهین با ام وی ام x22

بخش طراحی

ام وی ام ایکس 22

ام وی ام x22 در کلاس شاسی بلندهای کوچک و شاهین در کلاس سدان‌های ساب کامپکت قرار دارد. از این رو با وجود این‌که سایپا شاهین زیباتر است، اما مشتریانی که به شاسی بلندها علاقه دارند، به خرید شاهین تمایلی نخواهند داشت.

سایپا شاهین

در واقع نوع کلاس خودرو اصلی‌ترین تفاوت آنها بوده و همین موضوع در تصمیم‌گیری مشتریان تاثیری زیادی خواهد گذاشت. به‌طور کلی بخش طراحی ظاهری برای این دو خودرو یک موضوع سلیقه‌ای است.

سایپا شاهین

سایپا شاهین

خودرو سایپا شاهین در بخش نمای داخلی چندان جذاب به‌نظر نمی‌رسد و طرح داشبورد ام وی ام ایکس 22 در سطح بهتری قرار دارد. همچنین کیفیت متریال ام وی ام x22 نیز بهتر از شاهین است. البته میزان فضای داخلی سایپا شاهین بیشتر بوده و سرنشینان در صندلی‌های ردیف عقب به فضای بیشتری دسترسی دارند.

ام وی ام ایکس 22

ام وی ام ایکس 22

فضای صندوق عقب شاهین و ام وی ام ایکس در یک سطح قرار داشته و هر دو خودرو فضایی برابر با 420 لیتر را ارائه می‌دهند. به‌طور کلی از لحاظ طراحی داخلی شاسی بلند ام وی ام ایکس 22 در وضعیت بهتری قرار دارد، اما در بخش فضای کابین باید گفت شاهین جادارتر است.

مشخصات فنی

هرچند نوع پیشرانه ام وی ام x22 و شاهین متفاوت است، اما از لحاظ عملکرد تقریبا در یک سطح قرار دارند. البته کیفیت سواری شاهین از ام وی ام ایکس 22 رضایت‌بخش‌تر بوده و در بخش هندلینگ و پایداری نیز بهتر است.

سایپا شاهین

شاهین به یک موتور 8 سوپاپ 1.5 لیتری توربو مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با 110 اسب بخار و گشتاور 178 نیوتن‌متر را به‌تولید برساند. قدرت تولید شده از این پیشرانه نیز توسط گیربکس 5 دنده دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. این خودرو با وزن 1260 کیلوگرمی خود ظرف مدت 13.5 تا 14 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن نیز 190 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

ام وی ام ایکس 22

در طرف مقابل شاسی بلند ام وی ام ایکس 22 از یک موتور 1.5 لیتری 16 سوپاپ تنفس طبیعی بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی برابر با 105 اسب بخار و گشتاور 135 نیوتن‌متر را تولید کند. قدرت تولید شده از این پیشرانه نیز توسط گیربکس 5 دنده دستی به چرخ‌ها می‌رسد. این خوردو با وزن 1215 کیلوگرمی خود ظرف مدت 13 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت این خودرو نیز 170 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

مقایسه امکانات رفاهی

سدان سایپا شاهین از لحاظ امکانات رفاهی در سطح بهتری از ام وی ام ایکس 22 مدیران خودرو قرار دارد؛ چرا که این خودرو به تهویه اتوماتیک، فرمان برقی، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای مجهز شده و ام وی ام x22 از آنها بی‌بهره است.

امکاناتشاهین جیام وی ام ایکس 22
چراغلامپ هالوژن، دی‌لایت، اتولایت، مه‌شکن جلو و عقب، چراغ بدرقهلامپ هالوژن، مه‌شکن عقب، دی‌لایت
سیستم پخشنمایشگر 7 اینچی لمسی، 6 اسپیکر، USBنمایشگر 8 اینچی، چهار اسپیکر، میرورلینک، بلوتوث، USB
رینگ‌ها15 اینچی آلومینیومی16 اینچی
شیشه و آینهسانروف، آینه‌های جانبی تاشونده برقیآینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن- سانروف
تهویه مطبوعاتوماتیکدستی
صندلیراننده دستی 6 حالته، سرنشین دستی 4 حالتهراننده دستی 6 حالته، سرنشین دستی 4 حالته
سایر امکاناتنویگیشن، دوربین عقب، فرمان برقی با روکش چرمی و کلیدهای کنترل، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلیدبرق 12 ولت- کروز کنترل، فرمان هیدرولیک با روکش چرمی با کلید کنترل، دوربین عقب

امکانات ایمنی

ام وی ام ایکس 22

مدیران خودرو برای ام وی ام x22 دنده ای اسپرت اکسلنت از مدل 1397 به بعد امکاناتی ایمنی مناسبی نظیر سیستم کنترل کشش و پایداری و ترمز هیدرولیکی را در نظر گرفته است که همین موضوع باعث شده از لحاظ ایمنی نسبت به سایپا شاهین برتری داشته باشد.

امکاناتشاهین جیام وی ام ایکس 22
هشدار و حفاظتسنسور پارک عقب، TPMSسنسور پارک عقب، TPMS
کیسه هوا2 عدد جلو2 عدد جلو
ترمز و پایداریABS – EBDABS – EBD، کنترل کشش و پایداری، کنترل توقف در سربالایی، ترمز کمکی

سایپا شاهین بهتر است یا ام وی ام ایکس 22؟

سایپا شاهین

به‌طور کلی اگر به دنبال خودرویی با امکانات رفاهی بیشتر، کابین جادارتر، وضعیت بازار پررونق‌تر، خدمات پس از فروش گسترده‌تر و طراحی ظاهری زیباتر هستید، سایپا شاهین گزینه بهتری برایتان خواهد بود؛ اما اگر قصد خرید یک شاسی بلند با مصرف سوخت پایین‌تر را دارید که از امکانات ایمنی بیشتری بهره ببرد و بر خلاف پیشرانه‌های توربوشارژ استهلاک کمتری را داشته باشد، به‌سراغ ام وی ام x22 بروید.