نکات امنیتی وای فای رایگان

نکات مهم امنیتی که هنگام استفاده از وای فای رایگان مکان‌های عمومی، رعایت کنید

هنگام استفاده از شبکه‌های وای فای رایگان در اماکن عمومی باید مراقب امنیت خود باشید. در غیر این صورت تمام اطلاعاتتان را از دست می‌دهید!

در سال‌های اخیر مفهوم دورکاری بیش از پیش مورد توجه کارفرمایان قرار گرفته و این اتفاق، کافی شاپ‌ها و دیگر مکان‌های عمومی را به محیط کار دوم بسیاری افراد تبدیل کرده است!

خود افراد نیز طبیعتا مایل هستند به جای کار کردن در محیط خفه و پراسترس محل کار از کافی شاپ یا سایر محل‌های مورد علاقه‌شان به انجام مسئولیت‌های کاری‌شان بپردازند.

از طرفی اما کار کردن از مکان‌های عمومی، مخصوصا اگر از شبکه‌های وای فای رایگان استفاده کنید، خطرات امنیتی فراوانی برای شما خواهد داشت.

بنابراین در صورتی که شما نیز جزو افرادی هستید که کار از راه دور را به کار کردن در محل کار ترجیح می‌دهید، باید نکاتی را برای محافظت از اطلاعاتتان رعایت کنید.

امروز سعی داریم به آموزش نکات امنیتی مهمی که در صورت استفاده از شبکه های وای فای رایگان باید رعایت کنید بپردازیم. در صورتی که این نکات را تا جای ممکن رعایت کنید، می‌توانید از امنیت داده‌های خود مطمئن باشید. با این وجود، عدم رعایت این نکته‌ها می‌تواند عواقب امنیتی سنگینی برای شما در پی داشته باشد.

هنگام استفاده از وای فای رایگان چه نکات امنیتی را باید رعایت کرد؟

از یک وی پی ان استفاده کنید

وی پی ان

یک شبکه VPN می‌تواند در نقش یک دژ مستحکم برای اتصال‌تان عمل کند و با رمزگذاری بر روی فعالیت اینترنتی شما، فعالیتتان را از خطرات احتمالی محفوظ نگه دارد.

زمانی که به یک شبکه عمومی وای فای متصل هستید، وی پی ان همانند یک اتصال رمزگذاری شده بین دستگاه شما و اینترنت عمل می‌کند و از داده‌های‌تان در برابر خطرات سایبری محافظت می‌کند.

استفاده از یک VPN قدرتمند و ایمن خصوصا در زمان‌هایی که مشغول فعالیت‌های حساسی مثل خرید از فروشگاه‌ها، امور بانکی و یا اقتصادی هستید، کاملا ضروری است!

متصل شدن به یک شبکه مجازی VPN فرآیند ساده‌ای دارد. در گام نخست شما باید سرویس وی پی ان مناسب برای نیاز و بودجه‌تان را انتخاب کنید. گزینه‌های مناسبی که توسط بسیاری افراد مورد استفاده قرار گرفته و رضایت بسیاری کاربران را جلب کرده‌اند، عبارتند از Private Internet Access، نورد وی پی ان و Surfshark.

بسیاری ارائه‌دهندگان سرویس‌های وی پی ان خدمات متعددی را به کاربران ارائه می‌دهند که از سرویس‌های رایگان پایه تا اشتراک‌های پولی با قابلیت‌های بیشتر را در بر می‌گیرد.

پس از این که سرویس‌دهنده خود را انتخاب کرده و سرویس مدنظرتان را خریداری کردید لازم است نرم افزار مربوط به آن را بر روی سیستم خود نصب کرده و سپس از طریق نام کاربری و پسوردی که در اختیارتان قرار گرفته، به سرور مورد نظرتان متصل شوید.

در زمان استفاده از وی پی ان باید به نکاتی دقت کنید. پیش از هر چیز باید مطمئن شوید که ارائه دهنده سرویس به هیچ وجه اطلاعات مربوط به تاریخچه جستجوی شما در اینترنت و دیگر موارد را ذخیره نمی‌کند.

علاوه بر این همیشه سعی کنید سرویس‌هایی را انتخاب کنید که از پروتکل‌های امنیتی قدرتمند استفاده کرده و سرورهای متعددی را در نقاط مختلف جهان ارائه می‌کنند که می‌توانید به آن‌ها متصل شوید.

همچنین در نظر داشته باشید که استفاده از یک سرویس وی پی ان ممکن است سرعت اینترنت شما را کمی کاهش دهد؛ چرا که اطلاعات را به یک سرور دیگر انتقال داده و سپس در اختیارتان قرار می‌دهد.

به شبکه‌های وای فای عمومی مطمئن وصل شوید

نکات امنیتی وای فای رایگان

مهم ترین اصل برای افرادی که قصد کار کردن از راه دور را دارند، حفظ امنیت و ایمنی داده‌های شخصی است. بنابراین رعایت نکات امنیتی زمانی که از شبکه های وای فای رایگان استفاده می‌کنید اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند.

در همین راستا باید همیشه سعی کنید به شبکه‌های وای فای مطمئن متصل شوید تا ریسک سرقت اطلاعات را به حداکثر رسانده و به‌راحتی کار کنید.

برای این کار لازم است که پیش از هرچیز تفاوت میان شبکه‌های رمزگذاری شده و فاقد رمزگذاری را بدانید تا بتوانید مطمئن‌ترین و ایمن‌ترین گزینه ممکن را انتخاب کنید.

شبکه‌های رمزگذاری شده، همان‌طور که از نامشان پیداست، شبکه‌هایی هستند که از پروتکل‌های رمزگذاری مختلف بهره برده و برای اتصال، نیازمند پسورد هستند.

برای شناسایی این دسته شبکه‌ها، باید دقت کنید که در لیست شبکه‌های در دسترس، در کنار نام شبکه آن‌ها یک قفل قابل مشاهده خواهد بود.

البته باید دقت کنید که برخی اماکن عمومی شناخته‌شده، اساسا اینترنت رایگان امنی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. به‌عنوان مثال، رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالدز یا قهوه استارباکس همواره متعهد به ارائه اینترنت امن بوده و اتصال به شبکه‌های رایگان آن‌ها خیالتان را از بابت امنیت راحت خواهد کرد.

در این میان، اماکنی مانند کتابخانه‌های عمومی یا برخی مکان های خصوصی‌تر نیز معمولا به ارائه شبکه‌های وای فای امن شهرت دارند!

به دنبال پروتکل HTTPS بگردید

پروتکل https

یکی دیگر از نکات امنیتی که لازم است هنگام دسترسی به اینترنت از طریق شبکه های وای فای رایگان رعایت کنید، استفاده از سایت‌های با پیشوند HTTPS است.

پروتکل امن HTTPS داده‌های تبادل شده بین دستگاه شما و اینترنت را رمزگذاری کرده و یک لایه امنیتی ثانویه را سر راه داده‌های حساس شما قرار خواهد داد.

اکثر مرورگرهای مدرن نظیر گوگل کروم، فایرفاکس، سافاری و مایکروسافت اج، وبسایت‌هایی که از این پروتکل استفاده می‌کنند را با نشان‌هایی گرافیکی از سایر وبسایت‌ها تفکیک می‌کنند.

به عنوان مثال در گوگل کروم وبسایت‌های دارای پروتکل امن HTTPS توسط یک قفل نمایش داده می‌شوند.

مرورگرهای مدرن همچنین در صورت دسترسی به وبسایت‌های غیرامن نیز به کاربران هشدار داده و آن‌ها را از عواقب احتمالی دسترسی به آن‌ها آگاه می‌کنند.

استفاده از HTTPS در شرایطی که از شبکه وای فای عمومی استفاده می‌کنید، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ چراکه در این شرایط داده‌های شما در معرض خطرات سایبری بیشتری قرار داشته و استفاده از این پروتکل می‌تواند یک لایه امنیتی اضافی بین دستگاه شما و سرور وبسایت ایجاد کند.

این پروتکل دسترسی به اطلاعات کلیدی شما نظیر اطلاعات مربوط به لاگین، داده‌های شخصی یا جزئیات مربوط به حساب‌های بانکی را برای هکرها بسیار سخت‌تر می‌کند.

همچنین به منظور افزایش ایمنی خود می‌توانید از افزونه‌هایی مثل HTTPS Everywhere استفاده کنید که در صورت وصل شدن به هر وبسایتی، شما را در صورت امکان به نسخه امن‌تر آن وصل خواهد کرد.

این افزونه می‌تواند تضمین‌کننده ایمنی جستجوی شما در اینترنت، حتی زمانی که به‌صورت تصادفی به سایتی غیرامن دسترسی می‌یابید، باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*