مشکل مالیات بر عایدی سرمایه برای فروشندگان حواله خودرو سامانه یکپارچه

کلاه گشادی که بر سر فروشندگان حواله خودرو در سامانه یکپارچه می‌رود

فروشندگان حواله خودرو در سامانه یکپارچه به‌دلیل مالیات بر عایدی سرمایه، متضرر می‌شوند. این ضرر می‌تواند حتی به بیش از 100 میلیون تومان برسد.

اواخر سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت مرحله طرح فروش یکپارچه خودرو را اجرا کرد که اکنون در مرحله دوم به سر می‌برد. هدف از اجرای این طرح، ساماندهی عرضه خودرو و همچنین جلوگیری از گسترش دلالی در بازار بوده است. با وجود این، بساط خرید و فروش حواله که در زمان قرعه‌کشی خودرو رونق گرفته بود، حتی با اجرای این طرح برچیده نشد؛ اما به‌نظر می‌رسد فروشندگان حواله خودرو در سامانه یکپارچه به‌خاطر طرح دریافت مالیات بر عایدی سرمایه، متحمل ضرری سنگین می‌شوند.

دردسری برای فروشندگان حواله خودرو در سامانه یکپارچه فروش

مشکل مالیات بر عایدی سرمایه برای فروشندگان حواله خودرو سامانه یکپارچه

چهار کالا مشمول طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند که خودروهای سواری دارای پلاک شخصی یکی از آن‌ها است. با اجرای این طرح، عایدی مالکان خودرو در انتهای هر سال شمسی محاسبه و فرد موظف به پرداخت مالیات می‌شود. حالا همین موضوع می‌تواند برای افرادی که به‌صورت غیر قانونی حواله خودرو خود در سامانه یکپارچه را به فرد دیگری فروخته‌اند، مشکل‌ساز شود و ضرری حتی چند صد میلیونی را به‌دنبال داشته باشد.

اداره دارایی در پی استعلام از پلیس راهور، متوجه خرید خودرو توسط فرد از سامانه یکپارچه می‌شود و مبتنی بر همین، مالیات بر عایدی وی را محاسبه می‌کند. رقم محاسبه‌شده هم برای محصولاتی مثل بعضی از شاسی بلندهای چینی مونتاژی، می‌تواند به بیش از 100 میلیون تومان برسد. این در حالی است که فرد به هر دلیلی اعم از نداشتن توانایی مالی هنگام دریافت نوبت از سامانه یا تلاش برای کسب سود، حواله خودرو خود را به فرد دیگری فروخته است. با این حال، او مالک قانونی خودرو در سامانه برشمرده می‌شود و به‌همین واسطه باید اقدام به پرداخت مالیات کند.

فرد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه در صورت برخورداری از پروفایل دارایی، از طریق پیامک و تماس تلفنی از بدهکاری خود به اداره دارایی مطلع می‌شود و باید با مراجعه به اداره دارایی بدهکاری خود را تسویه کند. در صورتی که فرد اقدام به تسویه بدهی نکند، حساب‌های بانکی وی مسدود و خود او نیز ممنوع‌الخروج می‌شود.

مرحله دوم طرح فروش یکپارچه خودرو اواخر اردیبهشت آغاز شد و در فاز اول آن متقاضیان مسدوسازی مبلغ 100 میلیون تومان در حساب وکالتی خود به نفع سازمان حمایت را انجام دادند. پس از آن، از 3 تا 10 خرداد امکان ایجاد پروفایل و انتخاب خودرو برای متقاضیان فراهم شد. در این مرحله محصولاتی از سایپا، مدیران خودرو، فردا موتورز و کرمان موتور در دسترس قرار گرفتند که در این بین تعداد قابل توجهی از محصولات سایپا و مدیران خودرو جزو پرسودترین‌ها برای متقاضیان بودند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*