بدترین جنگنده تاریخ

این هواپیما، بدترین جنگنده ساخته شده در تاریخ است

بدترین جنگنده ساخته شده در تاریخ که طی نبرد میدوی در جنگ جهانی دوم استفاده شد، می‌توانست فاجعه‌ای بزرگ را برای نیروهای متفقین به بار بیاورد.

برتری ناوگان هوایی، بخش کلیدی پیروزی در جنگ جهانی دوم بود. هواپیماهایی مانند P-51 Mustang که از بهترین جنگنده‌های تاریخ محسوب می‌شوند، جایگاه نیروهای متفقین را به‌عنوان حاکمان آسمان در طول این نبرد مستحکم کردند. در این میان، جنگنده Spitfire نیروی هوایی پادشاهی بریتانیا به نمادی مهم و تاثیرگذار تبدیل شد و لاکهید P-38 Lightning نیز عملکردی بسیار موثر در اقیانوس آرام برجای گذاشت.

با این حال از سلاح‌های هوایی موثر و نمادین که بگذریم، به برخی دیگر می‌رسیم که به دلایلی نتوانستند ماموریت خود را به انجام برسانند. یکی از این هواپیماها که از سوی برخی بدترین جنگنده تاریخ لقب گرفته است، F2A Buffalo نام دارد که متعلق به شرکت هوانوردی بروستر آمریکا بود.

بدترین جنگنده تاریخ

اگرچه این هواپیما از جنبه مکانیکی عملکرد بد و ناامنی نداشت، اما از همان دوره آغاز به کار در سال 1939 منسوخ و از رده خارج به‌نظر می‌رسید. این جنگنده به چهار مسلسل کالیبر 50 مسلح شده بود که در نگاه اول کافی به‌نظر می‌رسید. اما در مقایسه با توپ‌های 20 میلی‌متری موجود در میتسوبیشی A6M Zeros نیروی دریایی امپراتوی ژاپن کمبود قابل توجهی به‌شمار می‌رفت.

بدترین جنگنده تاریخ هم‌چنین قدرت بازدارندگی مناسبی در برابر بمب‌افکن‌‌های ژاپن نداشت و به‌نقل از نیروی دریایی ایالات متحده، بسیاری از هواپیماهای بوفالو هنگام درگیری با جنگنده‌های ژاپنی از بین رفتند. با این وجود، بزرگ‌ترین شکستی که این جنگنده به بار آورد، در جریان نبرد اقیانوس آرام و یکی از مهم‌ترین نبردهای جنگ جهانی دوم، یعنی میدوی رقم خورد.

شکست بدترین جنگنده تاریخ در نبرد میدوی

در آن دوران، ناوهای هواپیمابر بهترین سلاح به‌شمار می‌رفتند. در ژوئن سال 1942، نیروی دریایی امپراتوری ژاپن در حال پیشروی به میدوی، جزیره‌ای تحت کنترل ایالات متحده در اقیانوس آرام بود، جایی‌که چندین ناو هواپیمابر به قصد تهاجم مستقر شده بودند.

بدترین جنگنده تاریخ

طی این نبرد، خلبانان متفقین که جنگنده‌های بوفالو را هدایت می‌کردند، اگرچه سخت جنگیدند، اما در نهایت نتواسنتند در برابر مانور برق‌آسای هواپیماهای ژاپنی موفق باشند. در نتیجه این نبرد بود که مشخص شد جنگنده‌های اف2-ای بوفالو در برابر ناوگان هوایی امپراتوری ژاپن ناکارآمد هستند.

پس از آن، هواپیماهای جایگزین بوفالو مانند بمب‌افکن اژدر SBD Dauntless توانستند چهار ناو هواپیمابر به‌نام‌های آکاگی، کاگا، هیریو و سوریو را غرق کردند و نیروی دریایی امپراتوری ژاپن را تا پایان جنگ ناکام بگذارند. در نتیجه این اقدام، نیروی دریایی ژاپن عقب‌نشینی کرد و متفقین موفق به پیروزی در نبرد میدوی شدند. با این حال، ناکارآمدی بدترین جنگنده تاریخ باعث شد این هواپیما خیلی سریع از رده خارج شود و تنها به‌عنوان یک جنگنده آموزشی با ظرفیت محدود مورد استفاده قرار گرفت.

هم‌چنین در سال 2012، یعنی 70 سال پس از نبرد میدوی، یک جنگنده بوفالو در آب‌های نزدیک میدوی پیدا شد که در جریان طوفان سقوط کرده بود. با این حال خوشبختانه خلبان از این حادثه جان سالم به در برد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*