عجیب ترین ماوس

5 مورد از عجیب ترین ماوس های کامپیوتری که تا به حال ساخته شده است

امروز به معرفی چند نمونه از عجیب ترین ماوس های ساخته شده در تاریخ می‌پردازیم که قرار بود محصولاتی خلاقانه باشند؛ اما در عمل شکست خوردند!

کیبورد و ماوس ترکیبی امتحان شده و مطمئن برای کنترل کامپیوترهاست و چندین دهه است که به همان شیوه همیشگی مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد.

در سال‌های گذشته کمپانی‌های بسیاری تلاش کردند تا طراحی ماوس‌ها را بهینه‌سازی کرده و یا حتی بهبود ببخشند. با این وجود تمامی تلاش‌های این‌چنینی تا به امروز با شکست روبرو شده است و نتیجه کار این شرکت‌ها ماوس‌هایی بوده که به جای ارائه کاربری بهتر، با ظاهر عجیب و غریبی که داشتند، پرزرق و برق، اما کم کاربرد بوده‌اند.

از میان این دسته ماوس‌ها می‌توان نمونه‌هایی را مثال زد که قصد داشتند ارگونومی را ارتقا دهند یا با افزودن کلیدهایی کمکی، عملکرد را بهبود ببخشند.

در هر حال، هیچ یک از این روش‌ها نتوانست ظاهر ماوس کامپیوترها را از طراحی اولیه خود دور کند تا ظاهر و عملکرد این اکسسوری‌ها، بر خلاف بسیاری محصولات تکنولوژیک دیگر، هنوز به شکل اولیه خود شبیه باشد!

در ادامه این متن به معرفی تعدادی از عجیب ترین ماوس های ساخته شده در طول تاریخ می‌پردازیم که هریک قصد داشتند به محصولی کاربردی تبدیل شوند؛ اما در عوض چیزی فراتر از یک فاجعه نبودند!

با این که برخی محصولات حاضر در این لیست متعلق به چندین سال قبل هستند، اما اگر پیگیر باشید احتمالا قادر خواهید بود یکی از آن‌ها را با قیمتی سرسام آور از یک کلکسیونر تهیه کنید!

عجیب ترین ماوس های کامپیوتری تاریخ

Kinniku Muscle Mouse

ماوس Kinniku

از گذشته تا به امروز ماوس‌های «خلاقانه» زیادی رونمایی شده و روانه بازار شده‌اند. نام برخی از آن‌ها از روی غذاها گرفته شده؛ در حالی که چهره برخی از آن‌ها تداعی‌کننده ظاهر یک دایناسور است!

همچنین برخی دیگر از آن‌ها نیز ظاهری متفاوت داشته و در ساخت آن‌ها از اشکال نامنظم هندسی استفاده شده؛ در حالی که برخی دیگر، قابلیت‌های عجیب و غریب دیگری دارند!

با این وجود، Kinniku Muscle Mouse محصولی متفاوت با تمامی ماوس های تولید شده در تاریخ است و سعی دارد معنای تازه‌ای به مفهوم خلاقیت در طراحی ماوس ببخشد!

این ماوس از چهار پد تحریک الکتریکی بهره می‌برد که کاربر می‌تواند با وصل کردن آن به هر نقطه‌ای از بدنش ماهیچه‌های آن ناحیه را تحریک کرده و در نهایت بدون نیاز به ورزش کردن، آن‌ها را تقویت کند!

بنابراین با استفاده از این ماوس می‌توانستید به‌طور همزمان به کار با کامپیوتر پرداخته و ورزش کنید. برای انجام این کار تنها کافی بود یک سر پدهای تحریک‌کننده را به ماوس متصل کرده و سر دیگر را به شکم یا پهلوی خود وصل کنید و با لرزاندن هریک، سعی در ورزیده کردن آن‌ها داشته باشید.

عملکرد تحریک‌های الکتریکی این ماهیچه همچنین در سه سطح مختلف انجام می‌شد که توسط کلید روی دستگاه قابل تنظیم بود.

این ماوس 50 دلاری همچنین با ویندوز و مک سازگار بود و از یک حسگر با حساسیت 800 dpi بهره می‌برد.

با وجود این که ایده پشت طراحی این ماوس بسیار خلاقانه و جذاب بود، اما در عمل با یک محصول عجیب و غریب طرف بودیم که نتوانست به اقبال چندانی برسد.

Novint Falcon

عجیب ترین ماوس

ماوس Kinniku با وجود این که ظاهر عجیب و غریبی داشت، اما حداقل طراحی کلی آن شبیه به یک ماوس بود! با این وجود دیگر محصول این لیست، ماوس Novint Falcon است که ظاهری بیشتر شبیه به شخصیت GLaDOS در سری پورتال دارد.

ماوس Falcon در واقع یک دستگاه ارائه کننده بازخورد هپتیک است که به شما اجازه می‌دهد به جای مشاهده، پدیده‌های مختلف درون بازی‌های ویدیویی را حس کنید!

البته در عمل، چیزی که حس خواهید کرد، احساس خشکی و خستگی دستانتان پس از ساعت‌های طولانی نگه داشته اهرم تفنگی این ماوس در دست خواهد بود!

مکانیزم کنترل در این ماوس از طریق یک کره کوچک که به یک جسم هرم شکل بزرگ‌تر متصل بود انجام می‌شد. هریک از سه اهرمی که به کره کنترل‌کننده دستگاه متصل بودند، از طریق یک موتور با نرخ هزار بار در دقیقه ارتعاش می‌کردند.

این اتفاق باعث می‌شد که کاربر کنترل دقیقی روی بازی داشته باشد و بتواند بافت اجسام، شکل آن‌ها، وزن و ابعاد و حتی حرکتشان را نیز حس کند!

ماوس نووینت فالکون در سال 2007 با قیمت سرسام‌آور 239 دلار روانه بازار شد. با این حال پس از این که اهرم‌های تفنگی آن در سال بعد با قیمت 20 دلار عرضه شدند، این ماوس به یکباره تبدیل به یکی از وسایل ضروری برای گیمرها تبدیل شد؛ چرا که حس شلیک با اسلحه‌ها را به طبیعی‌ترین شکل ممکن به گیمر منتقل می‌کرد.

البته این ماوس در عمل چندان توسط بازی‌سازان پشتیبانی نشد؛ چرا که بسیاری صاحب‌نظران آن را بیش از اندازه بزرگ دانسته و برای روی میز کار نامناسب توصیف می‌کردند.

علاوه بر این، اهرم‌های تفنگی مورد استفاده در این دستگاه نیز در برخی کشورها و ایالت‌ها ممنوع اعلام شد.

Thermaltake Black Element Cyclone

ترمال تیک بلک المنت

کمپانی ترمال تیک که بیشتر به خاطر ساخت ادوات خنک‌کننده و تهویه کامپیوترها شناخته می‌شود، در سال 2012 تصمیم گرفت همان تکنولوژی مشابه را برای ماوس‌ها نیز به کار گرفته و اقدام به خنک کردن دست کاربر کند!

نتیجه این ایده، ماوس گیمینگ Black Element Cyclone بود که به عنوان نخستین ماوس گیمینگ با فن مجزا روانه بازار شد. فن به کار رفته در این ماوس قادر به چرخیدن با سرعت 6000 دور بر دقیقه بود و می‌توانست در استفاده‌های طولانی مدت از آن، دست را خنک کرده و مانع عرق کردن آن شود.

در کنار این فن، ماوس بلک المنت سایکلون از لاستیک‌هایی در کلاس نظامی ساخته شده بود که در دست گرفتن آن را راحت‌تر می‌کرد.

این ماوس همچنین حساسیت 6500 dpi داشته و پنج مدل مختلف نورپردازی را در اختیار کاربر قرار می‌داد. ماوس بلک المنت همچنین نُه کلید مختلف در اختیار داشت و از 45 حالت ماکرو قابل شخصی سازی بهره می‌برد.

علاوه بر این، در  نقاط خاصی از بدنه این دستگاه نیز پنج وزنه 4.5 گرمی قابل تعویض قرار داشتند که امکان تغییر وزن دستگاه را در اختیار کاربر قرار می‌دادند.

این ماوس با قیمت 80 دلاری خود قابلیت‌های متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌داد و طراحی قابل قبولی هم داشت. با این وجود، حضور فن خنک‌کننده در آن باعث شد که بسیاری افراد آن را جدی نگیرند.

 The WarMouse Meta

ماوس WarMouse Meta

ماوس WarMouseBeta در سال 2009 تحت نام OpenOfficeMouse آغاز به کار کرد. با این وجود، به دلیل آن که کمپانی سازنده، امکان استفاده از نام Open Office را نداشت، نام OOMouse و سپس WarMouseMeta را برای آن برگزید.

نکته جالب توجه در خصوص این ماوس، حضور هجده دکمه مجزا به جای سه کلید اصلی آن بود! این تعداد دکمه در شرایطی روی این ماوس تعبیه شده بودند که در بسیاری اوقات، گیمرها در بحبوحه مبارزات سنگین و نفس‌گیر، حتی کلیدهای شلیک و شلیک ثانویه را هم با هم اشتباه گرفته و برخی اوقات به جای یکدیگر استفاده می‌کنند!

در کنار این شانزده کلید اضافی، ماوس WarMouse همچنین از یک آنالوگ در کنار بهره می‌برد که کنترل آن از طریق انگشت شست انجام می‌شد.

ماوس Meta همچنین حافظه‌ای 512 کیلوبایتی داشت و قادر به ذخیره 52 برنامه قابل دستکاری در خود بود.

در ابتدا این ماوس برای استفاده در برنامه‌هایی نظیر فتوشاپ یا اکسل طراحی شده بود. با این حال در ادامه، این ماوس قصد رقابت با محصولات گیمینگ نظیر Razer Naga را کرد که تمامی کلیدهای کیبورد را به روی ماوس منتقل کرده بود.

در سال 2010، وبسایت مطرح انگجت (Engadget) این ماوس را پیشرفته‌ترین نمونه‌ای که تا به امروز دیده بود خطاب کرد. با این وجود در پایان، این اکسسوری 80 دلاری به ظاهر جذاب نتوانست آن چنان که باید و شاید به موفقیت برسد تا به جز قرار گرفتن در لیست عجیب ترین ماوس های کامپیوتری تاریخ، دستاور دیگری نداشته باشد!

Contour RollerMouse 3

عجیب ترین ماوس

دقیقا مشابه با ماوس فالکون، رولر ماوس 3 کانتور نیز با کنار گذاشتن طراحی سنتی ماوس به دنبال ارائه ایده‌ای کاملا نوین بود؛ اما در عمل یکی از عجیب ترین ماوس های تاریخ از آب درآمد!

ایده طراحی RollerMouse 3 استفاده از صفحه‌ای در زیر کیبورد بود که قرار بود دست کاربر را در تمامی شرایط روی کیبورد نگه دارد؛ چرا که به اعتقاد کمپانی کانتور، جابجایی دائمی دست بین ماوس و کیبورد باعث آسیب‌های فیزیکی به کاربر می‌شود.

بر این اساس، طراحی RollerMouse 3 به‌گونه‌ای بود که صفحات و غلتک‌هایی در زیر کیبورد قرار گرفته و به کمک انگشتان دست کنترل می‌شدند.

ممکن است گمان کنید این ماوس عجیب تفاوت چندانی با یک تاچ پد در لپ تاپ ها ندارد. با این وجود طراحی رولر ماوس 3 قدری پیچیده‌تر از چیزی است که گمان می‌کنید.

کمپانی Contour ادعا کرده که در طراحی این ماوس، لزوم جابجایی بیش از اندازه دست بین ماوس و کیبورد از بین رفته و نیازی به فعالیت‌های اضافی دست، شانه و گردن نخواهد بود.

مشخص نیست که محصول کانتور تا چه حد توانسته به ادعای این کمپانی نزدیک شود. با این وجود، جدیدترین نسخه آن که از شش کلید قابل برنامه‌ریزی استفاده می‌کند و قابلیت تنظیم ده سرعت مختلف کرسر را دارد، هم‌اکنون با قیمت 250 دلار قابل خرید است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*