PS5 سال 2023

10 دلیل برای آن که در سال 2023 بالاخره PS5 بخرید!

اگر تا به امروز کنسول PS5 – پلی استیشن 5 نخریده‌اید، احتمالا سال 2023 زمان مناسبی برای این کار است! در ادامه این متن به بیان دلایلی برای این ادعا می‌پردازیم.

با عرضه پلی استیشن 5 در اواخر سال 2020 توجهات فراوانی به این کنسول معطوف شد.

سونی با کنسول نسل نهمی خود توانست فصل جدیدی را در تاریخ دنیای ویدیوگیم رقم بزند و به رقیبی برای PC در ارائه تجربه گیمینگ پریمیوم با مناسب‌ترین هزینه تبدیل شود.

این کنسول با ارائه قدرت بسیار بالای سخت افزاری و قابلیت‌های نرم افزاری متعدد به سلطه سونی بر بازار ادامه داده و فروش بسیار بهتری را در مقایسه با رقیبش، ایکس باکس سری ایکس | اس تجربه کرده است.

البته نسل جدید کنسول های بازی همزمان با همه‌گیری کرونا در اختیار گیمرها قرار گرفتند. بنابراین فاکتورهای متعددی در میزان فروش این نسل تاثیرگذار بودند. مهم‌ترین چالش پیش روی سونی (و مایکروسافت) رشد تورم جهانی و کمبود منابع برای تولید تراشه‌ها در دنیا بود که باعث تولید بسیار کمتر این محصولات شد.

با این وجود این مشکلات در سال 2023 تقریبا برطرف شده؛ به‌طوری که سونی وعده داده طبق روال پیش از کرونا، تولید PS5 را از سر خواهد گرفت.

در ادامه به بررسی دلایلی می‌پردازیم که به واسطه آن‌ها می‌توانید در سال 2023 سرانجام کنسول PS5 بخرید. ممکن است ظرف دو سال گذشته خرید این کنسول توجیه چندانی نمی‌داشت؛ اما اکنون شرایط فرق کرده و آینده‌ای بسیار روشن پیش روی سونی و پلی استیشن 5 است.

چرا باید در سال 2023 کنسول PS5 بخریم؟

بازی‌های انحصاری

بازی انحصاری پلی استیشن

بازی‌های انحصاری یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که خرید یک کنسول گیمینگ را تحت تاثیر قرار می‌دهند. هریک از دو پلتفرم ایکس باکس و پلی استیشن در طول نسل‌های گذشته عناوین انحصاری شگفت‌انگیزی را در اختیار داشته‌اند که برخی از آن‌ها به سمبل این پلتفرم‌ها تبدیل شده‌اند.

البته در چند سال اخیر، بازی‌های انحصاری PS5 توانسته‌اند عملکرد بسیار درخشانی را ارائه داده و نقش بسیار پررنگی را در موفقیت پلتفرم پلی استیشن ارائه دهند.

این بازی‌های انحصاری فوق‌العاده ویترین‌هایی برای نمایش دستاوردهای خارق‌العاده تکنیکی سونی در نسل‌های اخیر بوده و یکی پس از دیگری به عناوین بسیار محبوبی نزد گیمرها تبدیل شدند.

در کنار انحصاری‌های بی‌نظیری چون فرنچایز Horizon، گاد آف وار، گرن توریسمو و اسپایدرمن مارول، سونی توانسته با در اخذ انحصار زمانی برای محتوای اضافی تعدادی از شناخته‌شده‌ترین بازی‌های دنیا نظیر کال آف دیوتی، این محتوا را سریع‌تر از رقبا در اختیار گیمرهایش قرار دهد.

سونی بارها تاکید کرده که این روند در سال جاری نیز ادامه یافته و حتی گسترش خواهد یافت. بنابراین سال 2023 برای خرید یک کنسول PS5 کاملا مناسب به شمار خواهد رفت.

البته در چندین سال اخیر، سونی تعدادی از بازی‌های انحصاری خود را پس از یکی دو سال برای PC نیز عرضه کرده است. در عین حال، این مساله تاثیر چندانی بر روی توجیه خرید پلی استیشن 5 ندارد؛ چرا که این کنسول همچنان دنیایی از محتوای انحصاری را در اختیار گیمرهایش قرار می‌دهد.

شبکه‌های اجتماعی مربوط به گیمرها

PS5 سال 2023

یکی از لذت‌بخش‌ترین جنبه‌های بازی‌های ویدیویی، شرکت در بازی‌های آنلاین و ارتباط برقرار کردن با دوستان است.

پلی استیشن 5 توجه بسیار خوبی به این مساله کرده و امکان تشکیل گروهی از گیمرها را به بهترین شکل برای گیمرها فراهم کرده است. شبکه پلی استیشن (PSN) مطابق همیشه امکان ساخت اکانت، اضافه کردن دوستان و وصل شدن به بازی آن‌ها را در اختیار گیمرها قرار داده است.

محبوب‌ترین قابلیت شبکه پلی استیشن، بدون شک، چت گروهی (Party Chat) است که در آن می‌توانید در دسته‌های حداکثر 16 نفری به همراه دوستانتان در حین انجام بازی چت کنید.

البته برای این کار، اپلیکیشن‌های دیگری نظیر Discord هم در اختیار گیمرهای پلی استیشن 5 قرار دارند. با این وجود، Party Chat تجربه شسته رفته‌تری از چت کردن با دوستان را در اختیارتان قرار می‌دهد.

PS5 همچنین امکان ضبط گیم پلی را نیز به کاربران می‌دهد. بنابراین می‌توانید لحظه‌های جذاب بازی خود را با سایر دوستانتان به اشتراک گذاشته و لذتی دورهمی را تجربه کنید!

از سوی دیگر، پلی استیشن 5 همچنین از امکان بازی کردن کراس پلتفرم نیز پشتیبانی کرده و می‌توان از طریق آن، به‌طور همزمان به بازی کردن با گیمرهای ایکس باکس یا PC پرداخت.

سخت افزار قدرتمند

سخت افزار قدرتمند پلی استیشن 5

پلی استیشن 5 با قیمت 500 یا 400 دلاری (نسخه دیجیتال) خود بهترین سخت افزار ممکن را در اختیارتان قرار خواهد داد.

این کنسول با بهره‌گیری از پردازنده AMD Zen 2، کارت گرافیک RDNA 2 و 16 گیگابایت رم GDDR6 قدرت پردازشی فوق‌العاده و توانایی‌های گرافیکی برجسته‌ای دارد؛ به‌طوری که رابط کاربری و تمامی بازی‌های آن به روانی هر چه تمام‌تر قابل اجرا هستند.

علاوه بر فناوری‌های پیشرفته پردازشی و بصری، سونی از تکنولوژی Tempest 3D Audio نیز در کنسول جدیدش بهره برده که صدایی محیطی و باکیفیت را به گوشی گیمرها می‌رساند.

بعلاوه، دسته‌های فوق العاده دوال سنس نیز در کنار ارگونومی فوق‌العاده‌ای که دارند، از قابلیت جذاب و کاربردی تریگرهای تطبیقی (Adaptive Triggers) برخوردار بوده و تجربه تعامل با بازی را به‌طور چشمگیری ارتقا می‌دهند.

این دسته‌ها همچنین شارژدهی 15 ساعته داشته و از این حیث نیز سرآمد هستند.

سونی همچنین پلی استیشن 5 را به‌گونه‌ای طراحی کرده که مصرف انرژی آن در حالتی که بازی در حال اجرا نباشد پایین‌تر از پلی استیشن 4 باشد.

همچنین پاور 350 واتی این دستگاه توسط یک فن دوطرفه و یک لایه گرماگیر بزرگ خنک شده و خطر داغ شدن را به حداقل می‌رساند.

جزئیات گرافیکی شگفت‌انگیز

PS5 سال 2023

همان‌طور که اشاره شد، کنسول نسل نهمی سونی از قدرت پردازشی و گرافیکی شگفت‌انگیزی بهره می‌برد که نمود آن به‌خوبی در سطح گرافیکی بازی‌های این کنسول قابل تشخیص است.

بازی‌های کنسول پلی استیشن 5 اکنون محدودیت اجرا با رزولوشن 1080p یا نرخ 60 فریم بر ثانیه را ندارند؛ بلکه گیمرها می‌توانند بسته به صلاح‌دید خود با انتخاب مدهای گرافیکی و عملکردی مختلف، بازی‌های این کنسول را حتی با رزولوشن خیره‌کننده 4K و نرخ 120 فریم بر ثانیه هم تجربه کنند!

به عنوان مثال، PS5 قادر است با بهره‌گیری از قدرت بالای سخت افزاری خود بازی‌های رقابتی و سریعی نظیر کال آف دیوتی یا فورتنایت را به‌راحتی با نرخ 120 فریم بر ثانیه اجرا کند و لذت تجربه کردن آن‌ها را دوچندان کند.

البته پارامترهای مختلفی در ارائه حداکثر عملکرد گرافیکی PS5 ایفای نقش می‌کنند. به عنوان مثال اگر نمایشگر شما 60 هرتزی باشد، طبیعتا نرخ رفرش خروجی نیز بر روی این عدد قفل خواهد شد.

با این وجود با در اختیار داشتن یک مانیتور گیمینگ قدرتمند و کابل HDMI 2.1 می‌توانید انتظار داشته باشید بالاترین رزولوشن و جزئیات گرافیکی در انتظارتان باشد.

فناوری رهگیری پرتو

فناوری رهگیری پرتو

فناوری رهگیری پرتو یکی از قدرتمندترین روش‌های دست‌یابی به واقع‌گرایی (رئالیسم) در بازی‌های ویدیویی است که در گذشته صرفا در انحصار رایانه‌های شخصی بود.

با این وجود سونی موفق شده این فناوری را به کنسول پلی استیشن 5 خود آورده و جزئیات بصری مسحورکننده‌ای را پیش چشم گیمرها قرار دهد.

تکنولوژی رهگیری پرتو اساسا با تاباندن اشعه‌های نور از منبع و محاسبه مسیر پرتوهای بازتاب به چشم کاربر سر و کار دارد.

بنابراین به کمک این تکنولوژی نور از منبع نور به اشیاء مختلف درون تصویر تابیده و سپس به چشم کاربر انتقال پیدا می‌کند.

این اتفاق در عمل به آن معنا خواهد بود که بازتاب نور از سطوحی مانند آب یا شیشه دقیقا شبیه به واقعیت خواهد بود و نورپردازی و سایه‌زنی در بازی‌ها کاملا به‌صورت ریل‌تایم انجام خواهد شد.

در نتیجه این فرآیند، منظره‌های مختلف بازی بسته به این که در چه موقعیتی نسبت به منبع نور قرار دارند، می‌توانند همانند واقعیت تیره‌تر یا روشن‌تر از سایر نقاط دیده شوند.

البته تکنولوژی ری تریسینگ همانند بسیاری فناوری‌های جدید و خلاقانه دیگر دارای محدودیت‌هایی خواهد بود.

مهم‌ترین محدودیت این تکنولوژی، تاثیر منفی آن بر روی عملکرد بازی‌های مختلف خواهد بود. به این ترتیب گیمرهای پلی استیشن باید بین دو مد عملکرد و کیفیت، که یکی با غیرفعال کردن رهگیری پرتو نرخ فریم بالایی ارائه داده و دیگری حداکثر جزئیات بصری را نمایش می‌دهد، یکی را بسته به نظر خود انتخاب کنند.

پلی استیشن وی آر 2

پلی استیشن وی آر 2

یکی دیگر از دلایل عمده خرید PS5 در سال 2023 را هم می‌توان نسل دوم هدست‌های واقعیت مجازی PlayStation VR دانست که در مقایسه با نسل اول، جهش بزرگی را در عملکرد و تعامل تجربه می‌کند.

پلی استیشن وی آر 2 از پانلی با رزولوشن فوق‌العاده 2000 در 2040 پیکسلی بهره برده و ضمن پشتیبانی از HDR، میدان دید 110 درجه‌ای دارد.

علاوه بر این، سیستم ردیابی و پایش این هدست نیز در مقایسه با قبل پیشرفت گسترده‌ای کرده و اکنون تجربه‌ای دقیق‌تر و قابل اطمینان‌تر را ارائه می‌دهد.

سونی همچنین هدست‌های جدید واقعیت مجازی خود را به همان فناوری پاسخ هپتیک که در دسته دوال سنس شاهدش بودیم، مجهز کرده است.

بعلاوه، قابلیت های پیشرفته ردیابی چشم به کاربر امکان می‌دهد که بدون چرخاندن سر و تنها با نگاه کردن به جهت‌های مختلف، گزینه‌های متفاوت را در بازی یا منوها انتخاب کنند.

گیمرها همچنین می‌توانند با فشردن کلید function هدست خود، پس‌زمینه واقعی محیط را با یک پس‌زمینه مجازی جایگزین کرده و یا حتی بازی پلی استیشن 5 خود را بر روی نمایشگر هدست خود تصویر کرده و از طریق فناوری ردیابی چشم بین گزینه‌ها و منوهای مختلف بازی جابجا شوند.

سرگرمی فراتر از بازی‌های ویدیویی

سرگرمی با پلی استیشن 5

یکی دیگر از دلایل مهم خرید PS5 در سال 2023 آن است که این کنسول در حقیقیت یک پلتفرم کامل برای رفع تمامی نیازهای سرگرمی کاربران اعم از بازی کردن، تماشای فیلم و سریال و گوش کردن به موزیک است.

کنسول نسل نهمی سونی از سرویس‌هایی نظیر نتفلیکس، Hulu، دیزنی پلاس، آمازون پرایم و یوتیوب به‌طور کامل پشتیبانی کرده و می‌تواند هر صفحه نمایش یا تلویزیونی را به پرده سینما تبدیل کند.

علاقمندان به موسیقی همچنین می‌توانند با استفاده از سرویس‌های دیگری چون اسپاتیفای و اپل موزیک هم به گوش کردن به موزیک بپردازند.

بعلاوه، این کنسول همچنین می‌تواند در نقش یک پلتفرم استریم هم ظاهر شود. به این ترتیب گیمرها قادر خواهند بود با استفاده از سرویس‌هایی نظیر Twitch یا YouTube، گیم پلی خود در پلی استیشن 5 را ضبط کرده و با سایرین به اشتراک بگذارند. علاوه بر این، بازیکنان می‌توانند انتخاب کنند که صدا یا تصویرشان نیز در بالای ویدیوی استریم شده نمایش داده شود یا خیر.

بنابراین اگر به استریم کردن علاقمند باشید، تنها فشردن کلید Share روی دسته دوال سنس و انجام چندین مرحله ساده برای انجام این کار کافی‌ست!

پلی استیشن پلاس

PS5 سال 2023

PlayStation Plus نام سرویس اشتراکی سونی و کنسول‌های پلی استیشن است که به گیمرهای این پلتفرم اجازه می‌دهد در بازی‌های آنلاین شرکت کرده و از بازی‌های رایگان ماهیانه بهره‌مند شوند.

این سرویس تا مدت‌ها زیر سایه ایکس باکس گیم پس و خدمات فوق‌العاده مایکروسافت قرار داشت. با این وجود سال گذشته به واسطه تغییرات مهم و کلیدی ایجاد شده در آن، اکنون گیمرهای پلی استیشن می‌توانند ادعا کنند سرویسی هم‌تراز با ایکس باکس گیم پس در اختیار دارند.

در گجت نیوز بخوانید:

ایکس باکس گیم پس مایکروسافت یا پلی استیشن پلاس جدید سونی؛ کدام سرویس اشتراکی بهتر است؟

گیمرهای پلی استیشن پلاس می‌توانند این سرویس را در سه دسته مختلف اجباری (Essential)، اضافی (Extra) و فوق‌العاده (Premium) تهیه کنند.

سرویس پایه این اشتراک، دسترسی به بازی‌های آنلاین را در اختیار مشترکین پلی استیشن قرار می‌دهد؛ در حالی که دسته‌های اکسترا و پریمیوم ضمن ارائه تمامی قابلیت‌های دسته اجباری، کتابخانه‌ای از بازی‌های رایگان برگزیده نسل‌های مختلف کنسول‌های سونی را بدون نیاز به هیچ هزینه اضافی در اختیار مشترکین قرار می‌دهند.

در میان این بازی‌های رایگان می‌توان عناوین برگزیده انحصاری سونی مانند بلاد بورن و گاد آف وار و یا تعدادی از بهترین بازی‌های سایر توسعه‌دهندگانی نظیر یوبی سافت را پیدا کرد.

این سرویس در سال 2023 به نهایت پختگی خود رسیده است. بنابراین اگر قصد دارید با خرید اشتراک ماهیانه به قیمت مناسب به مجموعه‌ای گسترده از قابلیت‌های جذاب در کنار کتابخانه‌ای غنی از بازی‌های مهم سال‌های گذشته پلی استیشن دسترسی داشته باشید، می‌توانید کنسول PS5 و یکی از دسته‌های اکسترا یا پریمیوم PS Plus را خریداری کنید.

ارتقای حافظه SSD

حافظه اس اس دی کنسول پلی استیشن 5

کنسول پلی استیشن 5 در مقایسه با PS4 پیشرفت‌های فراوانی داشته است. یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های کنسول نسل نهمی سونی، استفاده از حافظه‌های SSD به جای هارد دیسک‌های معمولی است.

استفاده از حافظه‌های اس اس دی باعث شده که بازی‌ها بسیار سریع‌تر لود شده و مشکلاتی نظیر عدم نمایش صحیح تکسچرها و یا افت فریم‌های گاه و بیگاه بازی‌های PS4 برطرف شوند.

ظرفیت حافظه اس اس دی داخلی PS5 برابر با 825 گیگابایت است. البته از این میزان، تنها 667 گیگ قابل استفاده بوده و مابقی در اختیار سیستم عامل و سایر داده‌های سیستمی است.

این حافظه با نصب کردن تنها چند بازی پر خواهد شد. بنابراین گیمرها باید به‌طور دائمی به حذف کردن بازی‌های مختلف و داده‌های کم‌اهمیت‌تر بپردازند تا در نصب عناوین جدید به مشکل برنخورند.

در عین حال، سونی روشی راحت‌تر را هم پیش پای گیمرهای PS5 قرار داده و امکان ارتقای حافظه SSD تا سقف چهار ترابایت را در اختیارشان گذاشته است.

به این ترتیب کاربران پلی استیشن 5 می‌توانند با بهره‌گیری از حافظه‌های M.2 SSD حافظه اس اس دی کنسول خود را به‌راحتی ارتقا دهند تا نیازی به حذف بازی‌ها و داده‌ها نباشد.

در این خصوص البته مساله قیمت بالای حافظه‌های M.2 SSD سازگار با PS5 نیز نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد!

بی‌دردسر و همیشه در دسترس!

PS5 سال 2023

پلتفرم PC همواره به دلیل آن که عملکرد بسیار قدرتمندی داشته و به‌سادگی قابل ارتقاء است، به‌عنوان بهترین پلتفرم برای تجربه بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود.

با این وجود، یادگیری نسبتا سخت و نیاز دائم به تعمیرات از جمله ایراداتی هستند که بسیاری افراد را به سمت کنسول‌های خانگی سوق داده‌اند.

در این نسل سونی توانسته کنسول PS5 را به یک دستگاه تمام‌عیار برای تجربه بازی‌های ویدیویی تبدیل کند که بدون هیچ دردسری امکان تجربه بازی‌های روز با بالاترین کیفیت فنی و بصری را فراهم می‌کند.

پلی استیشن 5 بر خلاف PC نیازی به ارتقا نداشته و محدودیت سیستم سخت افزاری حداقلی را از پیش پای گیمرها برداشته است.

علاوه بر این، آپدیت کردن بازی‌های پلی استیشن 5 نیز بسیار ساده‌تر از بازی‌های رایانه شخصی بوده و تنها در چند گام امکان‌پذیر است.

علاوه بر این، گیمرهای پلی استیشن 5 می‌توانند مطمئن باشند که تا پایان نسل کنونی بازی‌های ویدیویی، تمامی بازی‌های عرضه شده بدون هیچ دردسری بر روی کنسولشان اجرا خواهد شد.

در این میان، قابلیت‌های جذاب و انحصاری کنسول‌ها برای اموری نظیر چت کردن در میان بازی یا مکالمه‌های صوتی نیز از جمله مزیت‌های آن‌ها در مقایسه با PC محسوب می‌شود.

بنابراین علیرغم این که PC پلتفرم قدرتمندتری برای تجربه بازی‌های ویدیویی است، اما PS5 تجربه بی‌دردسرتر و کم‌هزینه‌تری را ارائه می‌دهد.