ایکس باکس گیم پس پلی استیشن پلاس

ایکس باکس گیم پس مایکروسافت یا پلی استیشن پلاس جدید سونی؛ کدام سرویس اشتراکی بهتر است؟

در اینجا به مقایسه دو سرویس اشتراکی ایکس باکس گیم پس و پلی استیشن پلاس پرداخته و آن‌ها را از نظر قیمت، تنوع بازی‌ها و قابلیت‌ها با هم مقایسه خواهیم کرد. کدامیک از این دو سرویس عملکرد بهتری دارد؟

سونی در ماه جاری سرویس جدید پلی استیشن پلاس خود را راه‌اندازی خواهد کرد. سرویسی که به عقیده بسیاری، پاسخ سونی به ایکس باکس گیم پس مایکروسافت است. به کمک این سرویس اشتراکی کاربران کنسول‌های پلی استیشن می‌توانند ضمن دسترسی به بازی‌های رایگان ماهانه و برخی محتوای اختصاصی، بازی‌های چند نفره آنلاین را هم تجربه کرده و به مجموعه‌ای از بازی‌های رایگان برای دانلود یا استریم دسترسی داشته باشند.

از طرف دیگر ایکس باکس گیم پس نیز در سال‌های اخیر توانسته محبوبیت شگفت‌انگیزی را در میان هواداران ایکس باکس کسب کند و به لطف قابلیت کلاود گیمینگ مایکروسافت حتی کنسول ضعیف‌تر ایکس باکس سری اس را نیز به فروشی ایده‌آل برساند.

با این حال آیا تلاش سونی برای ارائه یک سرویس اشتراکی کامل موفقیت‌آمیز بوده است؟ با گجت نیوز همراه باشید تا در کنار هم قابلیت‌های مختلف دو سرویس ایکس باکس گیم پس و پلی استیشن پلاس را زیر ذره‌بین قرار دهیم و آن‌ها را با هم مقایسه کنیم.

بازی‌های دو سرویس ایکس باکس گیم پس و پلی استیشن پلاس

کتابخانه بازی‌های سرویس Xbox Game Pass عناوین هر چهار نسل از کنسول‌های ایکس باکس را در بر می‌گیرد. به این ترتیب گیمرهای این پلتفرم می‌توانند علاوه بر بازی‌های ایکس باکس سری ایکس/اس و ایکس باکس وان، به عناوین منتخبی از ایکس باکس 360 و ایکس باکس اوریجینال هم دسترسی داشته باشند.

پشتیبانی از عناوین قدیمی‌تر، یکی از استراتژی‌های همیشگی مایکروسافت بوده است؛ در حالی که سونی در نسل قبل خیلی سریع این قابلیت را کنار گذاشت. البته در حال حاضر سرویس PlayStation Now صدها عنوان مختلف از PS2، PS3 و PS4 را از طریق استریم در اختیار کاربران PC و PS4 و PS5 قرار می‌دهد. با این حال، پس از ادغام این سرویس با PlayStation Plus و تشکیل سرویس جدید پلی استیشن پلاس، بازی‌های PS2 و PS3 تنها در گران‌قیمت‌ترین دسته از این اشتراک (اشتراک پریمیوم) قابل دسترسی هستند و مشترکین پلی استیشن اکسترا تنها به بازی‌های PS4 و PS5 دسترسی خواهند داشت.

از طرف دیگر، ایکس باکس گیم پس بر روی هریک از پلتفرم‌های ایکس باکس و PC تنها یک مدل اشتراک دارد. علاوه بر این، سرویس کامل‌تر ایکس باکس گیم پس آلتیمیت نیز علاوه بر قابلیت بازی آنلاین، امکان دسترسی به فضای ابری و بازی با پلتفرم‌های موبایل را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ایکس باکس گیم پس

البته از حیث تعداد بازی‌های هریک از دو سرویس ایکس باکس گیم پس و پلی استیشن پلاس، برتری با سرویس اشتراکی سونی است. تعداد بازی‌های هریک از دسته‌های مختلف سرویس‌های مورد بحث به شرح زیر است:

  • ایکس باکس گیم پس کنسول: 454 بازی
  • ایکس باکس گیم پس پی سی: 419 بازی
  • ایکس باکس گیم پس آلتیمیت: حداقل 454 بازی
  • پلی استیشن پلاس اکسترا: نزدیک به 400 بازی PS4 و PS5
  • پلی استیشن پلاس پریمیوم: نزدیک به 400 بازی PS4 و PS5، بیش از 340 عدد از بازی‌های PS3 و بازی‌های قدیمی‌تر PS2 و PS1

بازی‌های رایگان ماهانه دو سرویس

ارزان قیمت‌ترین دسته از اشتراک پلی استیشن پلاس (دسته Essential) عملکردی دقیقا مشابه با سرویس کنونی ایکس باکس لایو گلد دارد! با این حال، دسته‌های بالاتر، علاوه بر این که تمامی قابلیت‌های این دسته را شامل می‌شوند، امکان دسترسی به کتابخانه گسترده بازی‌های PS Plus را نیز به کاربر خواهند داد.

از سوی دیگر، مایکروسافت نیز با ارائه اشتراک Xbox Game Pass Ultimate در صدد است که کاربران اشتراک ساده گلد را به سمت استفاده از گیم پس سوق دهد.

بازی استارفیلد

بنابراین اگر هدف شما تنها انجام بازی‌های آنلاین و استفاده از تعدادی بازی‌های رایگان ماهانه است، نیازی به تهیه کردن ایکس باکس گیم پس بر روی ایکس باکس و دسته‌های گران قیمت‌تر پلی استیشن پلاس بر روی پلی استیشن نخواهید داشت. برای این کار می‌توانید تنها از اشتراک طلایی ایکس باکس یا دسته پلی استیشن پلاس Essential بهره ببرید. این دو اشتراک قیمتی کاملا یکسان دارند. برای مقایسه بهتر این دو اشتراک در ادامه به معرفی قابلیت‌های هریک از آن‌ها می‌پردازیم:

پلی استیشن پلاس Essential

  • دسترسی به امکان بازی چند نفره آنلاین
  • تخفیف‌های اختصاصی
  • دسترسی به فضای ابری برای ذخیره‌سازی اطلاعات
  • دو بازی رایگان ماهیانه

ایکس باکس لایو گلد

  • امکان بازی مالتی پلیر آنلاین
  • تخفیف‌های اختصاصی
  • دو بازی رایگان ماهیانه
  • (فضای ابری مایکروسافت نیازی به تهیه اشتراک ندارد)

دسترسی به بازی‌های جدید در روز عرضه

مایکروسافت با فراهم کردن امکان تجربه رایگان اکثر بازی‌های مهم ایکس باکس همزمان با عرضه جهانی ارزش افزوده فوق‌العاده‌ای به سرویس گیم پس خود بخشیده است. به این ترتیب مشترکین این سرویس برای بازی کردن عناوین انحصاری مایکروسافت نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای نخواهند داشت! این قضیه برای بازی‌های کمپانی بتسدا، برخی عناوین مستقل و البته بلاک‌باسترهای مطرحی نظیر هیلو اینفینیت یا فورزا هورایزن 5 نیز صادق است!

از طرف دیگر سونی پیش از این اعلام کرده بود که امکان تعبیه قابلیتی مشابه در سرویس اشتراکی پلی استیشن پلاس وجود ندارد و گیمرهای این سرویس می‌بایست عناوین انحصاری پلی استیشن را به طور جداگانه خریداری کنند. البته جیم رایان، مدیر بخش سرگرمی‌های سونی اعلام کرده است که این رویه دائمی نیست و ممکن است در آینده قابلیتی مشابه در اختیار مشترکین پلی استیشن پلاس قرار گیرد.

به این ترتیب، برنده قاطع این بخش مایکروسافت و سرویس ایکس باکس گیم پس خواهد بود!

دسترسی زودهنگام به بازی‌ها

مشترکین ایکس باکس گیم پس آلتیمیت در حال حاضر به تمام خدمات سرویس EA Play نیز دسترسی دارند. بر این اساس امکان دسترسی زودهنگام به برخی بازی‌های جدیدالورود EA در اختیار این افراد قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال مشترکین Xbox Game Pass Ultimate ده روز زودتر از سایرین به بازی بتلفیلد 2042 دسترسی داشتند.

سونی و پلی استیشن پلاس فعلا از این قابلیت بی‌بهره هستند.

قیمت و دسته‌های مختلف ایکس باکس گیم پس و پلی استیشن پلاس

پس از بررسی قابلیت‌های هریک از دو سرویس اشتراکی مایکروسافت و سونی، اکنون زمان آن رسیده که قیمت دسته‌های مختلف آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

رویه ایکس باکس در دسته‌بندی سرویس اشتراکی خود بسیار سرراست است. اگر ضمن تمایل به انجام بازی‌های مالتی پلیر آنلاین مایلید به مجموعه بازی‌های رایگان مایکروسافت نیز دسترسی داشته باشید، باید اشتراک Ultimate را تهیه کنید. این اشتراک امکان تجربه بازی‌های ایکس باکس بر روی کنسول، PC و موبایل را فراهم می‌کند و مجموعه گسترده‌ای از بازی‌های چهار نسل از کنسول‌های ایکس باکس بعلاوه عناوین EA Play را در اختیارتان می‌گذارد. با خرید این اشتراک همچنین نیازی به تهیه ایکس باکس لایو گلد نیز نخواهد بود و امکان بازی آنلاین، تخفیف‌های ویژه به هنگام خرید از فروشگاه ایکس باکس و البته بازی‌های ماهیانه رایگان نیز در اختیارتان قرار خواهد داشت.

ایکس باکس گیم پس پلی استیشن پلاس

از طرف دیگر، سونی مشترکین کنونی پلی استیشن پلاس را در دسته جدید پلی استیشن پلاس Essential قرار داده و همان خدماتی که اکنون دریافت می‌کنند را در اختیارشان قرار خواهد داد. به این ترتیب مشترکین دسته Essential می‌توانند به طور آنلاین بازی کنند، از تخفیف‌های فروشگاه پلی استیشن بهره‌مند شوند و عناوین رایگان ماهیانه را دریافت کنند.

با این وجود، در صورت تمایل به دسترسی به کتابخانه بازی‌های رایگان PS4 و PS5، کاربران می‌بایست اشتراک خود را به پلی استیشن پلاس اکسترا ارتقا دهند. همچنین با در اختیار داشتن اشتراک پریمیوم این سرویس نیز حق استفاده از بازی‌های کلاسیک PS3 و PS2 به شما اعطا خواهد شد. بعلاوه، استریم بازی‌ها در فضای ابری و دسترسی به برخی بازی‌ها در مدت زمان محدود هم از برخی امکانات این دسته به شمار می‌روند.

در ادامه به مقایسه دقیق‌تر هریک از دسته‌های سرویس‌های ایکس باکس گیم پس و پلی استیشن پلاس با هم خواهیم پرداخت.

مقایسه ایکس باکس لایو گلد و پلی استیشن پلاس Essential

ایکس باکس لایو گلد

قیمت: ماهانه 9.99 دلار، سه ماهه 24.99 دلار، شش ماهه 39.99 دلار.

قابلیت‌های ایکس باکس لایو گلد:

  • امکان بازی مالتی پلیر آنلاین
  • تخفیف‌های اختصاصی فروشگاه ایکس باکس
  • دو بازی ماهیانه قابل دانلود
  • فضای ابری برای ذخیره‌سازی

پلی استیشن پلاس Essential

قیمت: ماهانه 9.99 دلار، سه ماهه 24.99 دلار، سالانه 59.99 دلار.

قابلیت‌های پلی استیشن پلاس Essential

  • امکان بازی چند نفره آنلاین
  • تخفیف‌های اختصاصی
  • دو بازی ماهیانه قابل دانلود
  • فضای ابری برای ذخیره‌سازی

مقایسه ایکس باکس گیم پس برای کنسول و پلی استیشن پلاس Extra

ایکس باکس گیم پس

قیمت: ماهانه 9.99 دلار

قابلیت‌های ایکس باکس گیم پس برای کنسول:

  • دسترسی به 454 بازی از چهار نسل کنسول‌های ایکس باکس
  • دسترسی به بازی‌های جدید بدون نیاز به پرداخت هزینه
  • بازی‌های جدید ماهیانه
  • تخفیف‌های اختصاصی

پلی استیشن پلاس اکسترا

قیمت: ماهانه 14.99 دلار، سه ماهه 39.99 دلار، سالانه 99.99 دلار.

قابلیت‌های پلی استیشن پلاس اکسترا:

  • تمامی مزایای کنونی سرویس پلی استیشن پلاس
  • دسترسی به بیش از 400 عنوان PS4 و PS5 برای دانلود یا استریم

مقایسه ایکس باکس گیم پس آلتیمیت و پلی استیشن پلاس پریمیوم

ایکس باکس گیم پس آلتیمیت

قیمت: ماهانه 14.99 دلار

قابلیت‌های ایکس باکس گیم پس آلتیمیت:

  • کتابخانه‌ای با بیش از 454 بازی از چهار نسل کنسول‌های ایکس باکس
  • امکان بازی روی کنسول، PC و موبایل
  • دسترسی به بازی‌های انحصاری و برخی بازی‌های دیگر همزمان با عرضه جهانی
  • تخفیف‌های ویژه و اختصاصی
  • استریم ابری
  • محتوای رایگان درون بازی
  • تمامی مزایای اشتراک گلد ایکس باکس
  • دسترسی به بازی‌های EA Play

پلی استیشن پلاس پریمیوم

قیمت: ماهانه 17.99 دلار، سه ماهه 49.99 دلار، سالانه 119.99 دلار.

قابلیت‌های پلی استیشن پلاس پریمیوم:

  • تمامی مزایای دسته‌های Essential و اکسترای پلی استیشن پلاس
  • امکان استریم ابری بازی‌های PS1، PS2 و PSP بر روی پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 و PC (در مناطقی که در حال حاضر سرویس PlayStation Now در آنجا فعال است)
  • دسترسی به دموهای رایگان با مدت محدود
  • بیش از 340 بازی از نسل‌های مختلف کنسول‌های پلی استیشن ( بازی‌های PS3 تنها از طریق استریم در دسترس خواهند بود)

برنده نهایی نبرد Xbox Game Pass و PlayStation Plus کدام است؟

ایکس باکس

اگر علاقه چندانی به بازی‌های رایگان و استریم عناوین کلاسیک ایکس باکس یا پلی استیشن ندارید، بهتر است سرویس‌های پایه ایکس باکس لایو گلد یا پلی استیشن پلاس Essential را خریداری کنید. این دو سرویس قیمتی یکسان داشته و خدمات مشابهی را ارائه می‌دهند. البته ایکس باکس در ازای فضای ابری برای ذخیره‌سازی بازی هزینه‌ای از شما طلب نمی‌کند؛ در حالی که در پلی استیشن پلاس چنین نیست!

قابلیت‌های سرویس ایکس باکس لایو گلد در ایکس باکس گیم پس گنجانده نشده است. بنابراین حتی اگر اشتراک گیم پس را هم در اختیار داشته باشید، برای تجربه بازی آنلاین باید Xbox Live Gold را به طور جداگانه خریداری کنید. البته در این صورت، راهکار منطقی‌تر، آن است که به جای خرید مجزای این دو اشتراک، به سراغ Xbox Game Pass Ultimate بروید که هر دوی آن‌ها را در بر می‌گیرد. تعداد بازی‌های سرویس ایکس باکس گیم پس در حال حاضر 454 عدد است؛ هرچند که در آینده ممکن است با افزوده یا کاسته شدن بازی‌های آن، شاهد زیادتر یا کمتر شدن این لیست بازی باشیم. اگر قصد بازی کردن آنلاین با کنسول ایکس باکس خود را ندارید، ایکس باکس گیم پس مناسب‌ترین گزینه برای شماست.

از طرف دیگر، اشتراک ایکس باکس گیم پس آلتیمیت برای گیمرهایی است که مایلند حداکثر بهره را از سرویس خریداری شده خود ببرند و علاوه بر بازی آنلاین، به کتابخانه بازی‌های رایگان نیز دسترسی داشته باشند. مشترکین این سرویس همچنین می‌توانند بازی‌های مد نظر خود را بر روی پلتفرم‌های گوناگون تجربه کنند. بعلاوه، دسترسی به بازی‌های اشتراک EA Play نیز قابلیت جذاب دیگر این اشتراک است که ارزش دوچندانی به آن بخشیده است. از میان سه نوع اشتراکی که مایکروسافت ارائه می‌دهد، سرویس Ultimate به‌صرفه‌ترین و باارزش‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.

پلی استیشن

از سوی دیگر، مشترکین پلی استیشن که هم اکنون از سرویس پلی استیشن پلاس استفاده می‌کنند و از آن رضایت دارند، می‌توانند اشتراک پایه PlayStation Plus Essential را خریداری کرده و تمام آنچه هم اکنون به آن‌ها ارائه می‌شود را در اختیار داشته باشند.

از سوی دیگر اگر مایل باشید به مجموعه‌ای از حدود 400 بازی PS4 دسترسی داشته باشید، می‌توانید اشتراک خود را به اکسترا ارتقا دهید. لازم به ذکر است که در میان این عناوین، برخی بازی‌های انحصاری بزرگی پلی استیشن 4 نظیر گاد آف وار یا هورایزن نیز قابل مشاهده خواهد بود.

ایکس باکس گیم پس پلی استیشن پلاس

در عین حال علاقمندان به بازی‌های کلاسیک پلی استیشن نیز می‌توانند با خرید اشتراک پریمیوم از مجموعه‌ای با بیش از 700 عنوان مختلف بهره‌مند شوند و به تجربه برخی عناوین قدیمی‌تر پلی استیشن بپردازند. علاوه بر این، قابلیت استریم از طریق فضای ابری و تست کردن بازی پیش از خرید آن نیز از دیگر مواردی به شمار می‌رود که مختص سرویس Premium است.

مقایسه نهایی سرویس‌های اشتراکی مایکروسافت و سونی

با اینکه از حیث تعداد بازی‌های ارائه شده، سونی برنده نبرد سرویس‌های اشتراکی است؛ اما ایکس باکس با ارائه امکانات جذابی نظیر امکان تجربه بازی‌های روز به طور رایگان و دسترسی به بازی‌های سرویس EA Play، حسابی سونی را زمین‌گیر کرده است! بر این اساس به نظر می‌رسد علیرغم تلاش سونی برای ارائه سرویسی شبیه به ایکس باکس گیم پس مایکروسافت، این کمپانی هنوز قادر نیست با برخی ویژگی‌های جذاب سرویس اشتراکی ردموندی‌ها رقابت کند.

PS Plus در برابر Xbox Game PAss

در این میان البته توجه به این نکته ضروری است که تمامی دسته‌های اشتراک پلی استیشن پلاس قادرند از قابلیت بازی آنلاین بهره ببرند؛ این در حالی است که مشترکین سرویس ایکس باکس گیم پس می‌بایست اشتراک طلایی را به طور جداگانه خریداری کنند یا اقدام به ارتقا به نسخه Ultimate نمایند.

انتخاب هر یک از این دو سرویس طبیعتا پیش از هر چیز دیگر، به پلتفرم انتخابی شما بستگی خواهد داشت. با این حال، هر دو سرویس فوق را باید محصولاتی باارزش دانست که قادرند رضایت مشترکین را جلب کنند. باید منتظر ماند و دید سرویس جدید پلی استیشن پلاس سونی با چه بازخوردی از سوی هواداران روبرو خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*