بهترین برندهای روغن موتور خودرو در جهان

بهترین برندهای روغن موتور خودرو در جهان

در این مطلب نگاهی به بهترین برندهای روغن موتور خودرو خواهیم داشت؛ شرکت های برتری که در تولید روغن موتور ماشین همواره پیشرو بوده‌اند.

روغن موتور مثل خونی است که در خودرو جریان دارد و هرچه کیفیت آن بیشتر باشد، نهایتاً سلامتی خودرو هم در سطح بالاتری قرار می‌گیرد. روغن موتور در واقع عاملی است که حرکت آزادنه اجزای آن را ممکن می‌کند. همین آن را به یکی از اجزای اساسی در وسایل نقلیه از جمله خودروها تبدیل می‌کند. حالا در ادامه به بهترین برندهای تولیدکننده روغن موتور می‌پردازیم که باکیفیت‌ترین محصولات را تولید می‌کنند. البته تولید روغن باکیفیت فقط یکی از عوامل تاثیرگذار در تعیین این برندها به‌عنوان برندهای برتر است و عوامل دیگری از جمله نوآوری و پیشگامی هم نقش تعیین‌کننده‌ای داشته‌اند.

بهترین برندهای تولیدکننده روغن موتور

فهرست برندها

اس تی پی

اس تی پی جزو بهترین برندهای روغن موتور خودرو

شرکت آمریکایی «اس تی پی» (STP) فعالیت ویژه‌ای در حوزه مسابقات اتومبیل‌رانی دارد و اسپانسرینگ تیم‌ها و رویدادهای متعددی در این حوزه را در کارنامه خود ثبت کرده است. در واقع اس تی پی اسپانسر ریچارد پتی بوده که یکی از موفق‌ترین رانندگان تاریخ مسابقات نسکار (NASCAR) بر شمرده می‌شود. او با خودرو معروف شماره 43 با اسپانسرینگ اس تی پی، در مسابقات زیادی عنوان پیروزی را تصاحب کرده؛ از جمله هفت پیروزی در دیتونا 500، یکی از معتبرترین مسابقات زیرمجموعه نسکار.

اس تی پی در سال 1954 فعالیت خود را به‌عنوان تولیدکننده روغن و افزونه‌های سوخت آغاز کرد و از آن زمان تاکنون با استراتژی بازاریابی هوشمندانه خود، چندین دهه درخشان را پشت سر گذاشته است تا حالا یکی از بهترین برندهای روغن موتور خودرو نام بگیرد. االبته نباید از سهم بزرگ رانندگانی نظیر ریچارد پتی، بابی همیلتون و ماریو آندرتی در موفقیت این شرکت آمریکایی چشم‌پوشی کرد. در مقطع کنونی دو خط روغن موتور، یکی روغن معمولی Pro Performance و دیگری روغن تمام‌مصنوعی SYN از اس تی پی در درجه‌های 5W-20 ،5W-30 و 10W-30 در دسترس قرار دارند.

با این حال، واضح است که محصولات محدود اس تی پی بیشتر به کار قشر محدودتری از رانندگان می‌آیند یا به‌زبان ساده، برای خودروسواران عادی ساخته نمی‌شوند. با وجود این، آنچه اس تی پی را به یکی از بهترین برندهای روغن موتور خودرو تبدیل می‌کند، جدا از کیفیت محصولات، اثرگذاری کم‌نظیر آن در حوزه مسابقات اتومبیل‌رانی در آمریکا است.

امسویل

شرکت امسویل - Amsoil

«امسویل» (Amsoil) احتمالاً به اندازه موارد دیگر لیست بهترین برندهای روغن موتور خارج از ایالات متحده آمریکا شهرت ندارد، اما نگاه علمی این شرکت به روغن موتور و پیشرو بودن در این حوزه جایگاه آن در کنار بقیه بهترین‌ها را تضمین می‌کند. امسویل عمدتاً در زمینه روغن‌های مصنوعی یا سینتتیک برای مصارف خودرویی، مسابقه‌ای و صنعتی فعالیت می‌کند و در وصف پیشگامی این شرکت باید ذکر کرد که روغن 10W-40 آن در سال 1972 اولین روغن مصنوعی شد که استانداردهای موسسه نفت آمریکا را پاس می‌کند.

معمولاً وقتی متوجه می‌شوید که پارچه‌ای «مصنوعی» است، از همان ابتدا نسبت به کیفیت آن دچار شک می‌شوید و در اغلب مواقع هم این شک بجا است. با این حال، در زمینه روغن موتور کلمه «مصنوعی» این بار معنایی را ندارد و حتی برعکس، این نوع روغن موتور حتی بهتر از روغن معمولی عمل می‌کند. علت این عملکرد بهتر هم این است که روغن مصنوعی یا سینتتیک، ناخالصی‌های محصولات مبتنی بر کربن و بی‌قاعدگی ذرات موجود در روغن معمولی را ندارد.

روغن‌های امسویل در شرایط شدید دمایی عملکردی عالی را از خود نشان می‌دهند؛ خصوصاً در هوای سرد چون احتمال اینکه غلظتشان افزایش پیدا کند، در مقایسه با روغن‌های معمولی کمتر است. با استفاده از چنین روغنی که گرانروی کمتری دارد، راه‌اندازی خودرو در هوای سرد زمستانی راحت‌تر می‌شود. البته باید اشاره کرد که مجموعه محصولات این شرکت در مقایسه با خیلی دیگر از شرکت‌های برتر حوزه روغن موتور محدودتر است.

هاوولاین

َشرکت هاوولاین - Havoline

«هاوولاین» (Havoline) که حالا تحت مالکیت شورون لوبریکاتنس، هفتمین شرکت تولیدکننده روغن دنیا قرار دارد، در طول تاریخ خود بارها دست به نوآوری زده است. به‌عنوان مثال، این شرکت آمریکایی در سال 1904 پروسه پالایش جدیدی را معرفی کرد که حفظ حالت مایع روغن حتی وسط زمستان را تضمین می‌کرد. نمونه‌ای دیگر از نوآوری‌های هاوولاین، افزونه‌ای با قابلیت مقاومت در برابر تحلیل تدریجی بود. به‌واسطه این افزونه، از فرسودگی رینگ‌های پیستون کاسته می‌شد. هاوولاین حتی پس از این دستاوردهای خود، پیگیر توسعه فرمول‌هایی جهت کاهش انباشت رسوبات مضر در پیشرانه‌ها شد.

در مجموعه محصولات هاوولاین می‌توان روغن‌های مختلف، از معمولی و ترکیبی تا تمام‌مصنوعی را پیدا کرد اما روغن Pro RS Renewable گزینه متمایز این شرکت نسبت به بقیه محصولات آن است. این محصول در واقع یک روغن موتور تمام‌مصنوعی با یک چهارم روغن پایه گیاهی است که با انتشار آلایندگی‌های کمتر، سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد و همچنین باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود. حتی بسته‌بندی این روغن از نوع مقوای قابل بازیافت است تا کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود.

چنین رویکردی در تولید روغن موتور از سوی هاوولاین، این پیام را می‌رساند که این شرکت در یکی از ناسازگارترین صنایع با محیط زیست، سعی بر جلوگیری از آسیب‌رسانی به آن دارد. همین رویکرد و تاریخچه پر از نوآوری شرکت آمریکایی هاوولاین برای قرارگیری آن در لیست بهترین برندهای روغن موتور در سراسر دنیا کافی است.

پنزویل

شرکت پنزویل - Pennzoil

«پنزویل» (Pennzoil) یکی دیگر از بهترین برندهای روغن موتور خودرو است که هویت آن به دوام در بلند مدت گره خورده است. این شرکت آمریکایی که اصالت آمریکایی آن را در ناقوس آزادی شکسته موجود در لوگوی زرد و قرمزش می‌توان دید، با قدمت بیش از 100 سال پله‌های پیشرفت در حوزه روغن موتور را رفته‌رفته طی کرده است. پنزول محصولاتی را با ضمانت حفاظت از خودرو به مدت 15 سال یا پس از 800 هزار کیلومتر روانه بازار می‌کند که نشانی از تعهد آن به خدمت‌رسانی به خودرسواران برای طولانی‌ترین مدت ممکن است.

پنزول علاوه بر تولید روغن‌های ترکیبی و معمولی مجموعه‌ای از روغن‌های تمام‌مصنوعی را تولید می‌کند. این مجموعه چندین محصول مختلف را در بر می‌گیرد که برای کاربری‌های متفاوت تهیه شده‌اند؛ از روغن نوع High Mileage مختص به خودروهای کارکرد بالا تا Platinum Euro که به‌طور خاص برای اتومبیل‌های اروپایی تهیه شده است.

پنزول نه تنها این طیف گسترده از روغن‌ها را عرضه می‌کند، بلکه مثل اس تی پی در زمینه اسپانسرینگ در مسابقات نسکار یا ایندی کار فعال است. این شرکت بیش از 30 سال در راستای تولید روغن‌های عملکردمحور برای مسابقات با «تیم پنسکی» (Team Penske) همکاری کرده و نتیجه این همکاری بلندمدت، پیروزی‌های متعدد در نسکار، ایندی کار و حتی IMSA بوده است. در نتیجه پنزول در مسابقات اتومبیل‌رانی هم سابقه‌ای ارزشمند را از خود به جا گذاشته، هرچند نام آن در نقاط مختلف جهان به اندازه برخی از موارد دیگر لیست بهترین برندهای روغن موتور خودرو مطرح نشده است.

موتول

موتول جزو بهترین برندهای روغن موتور خودرو

«موتول» (Motul) که خود مدعی در اختیار داشتن «هنر زیرکانه روان‌کاری» است، با اتکا به بخش تحقیق و توسعه خود و خدماتی که به این واسطه به عرصه تولید روغن موتور کرده، یکی از نام‌های برجسته در این عرصه شده است. این شرکت فرانسوی به‌خصوص در صنایع سنگین پیشرو بوده و بخش ویژه‌ای از آن تحت عنوان «موتول تک» (MotulTech) با خبرگی محصولاتی را به تولید رسانده است که راهکارهایی را پیش روی موانع صنایع گذاشته‌اند و یافته‌های آن‌ها به محصولات مصرفی عادی هم راه پیدا کرده است.

همان‌طور که گفته شد، بخش تحقیق و توسعه موتول خدمات زیادی به عرصه روغن موتور کرده است. این بخش توانست در سال 1966 اولین روغن موتور نیمه‌مصنوعی دنیا با نام Motul Century 2100 را تولید کند و پس از آن در سال 1971 همان روغن تمام‌مصنوعی اصلی را ارائه داد که زمینه‌ساز تولید روغن‌های تمام‌مصنوعی بعدی در دهه 70 میلادی شد.

موتول روغن 300V خود را هم که برای خودروهای عملکردمحور مسابقه‌ای تولید شده است، باعث بیش از 300 پیروزی در مسابقات حرفه‌ای می‌داند. تیم‌های حرفه‌ای در مسابقات مطرحی نظیر فرمول 1، موتو جی‌پی و ورلد سوپربایک از این روغن موتول بهره گرفته‌اند. در واقع این محصول با ارائه حفاظت، روان‌کاری و خنک‌سازی سطح بالا، بهترین عملکرد ممکن را برای خودروها به دنبال می‌آورد. گذشته از این، مجموعه محصولات موتول طیف گسترده‌ای از خودروها را پوشش می‌دهد؛ از جمله خودروهای کلاسیک، هیبرید و الکتریکی.

والوولاین

والوولاین جزو بهترین برندهای روغن موتور خودرو

«والوولاین» (Valvoline) شرکتی باقدمت است که شکل‌گیری آن به دوره غرب وحشی بر می‌گردد؛ همان زمانی که همه در تکاپوی کشف نفت یا طلاه سیاه بودند. این شرکت تاسیس شده در سال 1866 اولین روغن موتور نشان‌دار را به تولید رساند و اولین شرکتی شد که تامین روغن موتور برای فورد مدل T، اولین خودرو تولید انبوه را بر عهده می‌گیرد. والوولاین با چنین پیشینه‌ای کماکان پایبند به استفاده از شعار «روغن موتور اصلی» برای بازاریابی محصولات خود است و با مجموعه‌ای متنوع از روغن‌ها نظیر مصنوعی، ترکیبی، عملکردمحور، کارکرد بالا و موتور کوچک، در بیش از 140 کشور در اقصی نقاط دنیا فعالیت دارد.

والوولاین هم در دنیای مهندسی مکانیک برای جابه‌جا کردن مرزها و غلبه بر موانع پیش رو توسعه خودروها تلاش کرده است. به‌عنوان نمونه، این شرکت اصیل آمریکایی در سال 1939 موفق به اختراع روغن همه‌کاره X-18 شد که نیاز به 18 روان‌کننده مختلف در خودرو را از بین می‌بُرد. یا اینکه روغن موتور متناسب با انواع آب و هوا را به این عرصه معرفی کرد تا دیگر خودروسواران نیازی به تغییر نوع روغن با تغییر هر فصل نداشته باشند.

والوولاین به‌جز اینکه از لحاظ کیفیت کم از بقیه موارد لیست بهترین برندهای روغن موتور خودرو ندارد، از نظر دیگری هم اهمیت ویژه‌ای دارد که پیش‌تر به آن پرداخته شد: پیشگامی در ارائه اولین‌ها در این صنعت. با این ویژگی‌ها باید والوولاین را جزو بهترین برندهای روغن موتور خودرو دنیا در طول تاریخ در نظر گرفت.

کاسترول

کاسترول جزو بهترین برندهای روغن موتور خودرو

«کاسترول» (Castrol) برند روغن موتور خوشنام دیگری است که در سال 1899، درست زمان ظهور صنعت خودرو پایه‌گذاری شد و از همان ابتدا نقش پررنگی را چه در حوزه خودرو و چه در حوزه هواپیمایی ایفا کرد. کاسترول که نام خود را از «روغن کرچک» (Castor Oil) گرفته، برای سازمان بزرگی مثل ناسا هم روغن موتور تامین کرده و شراکت‌های متعددی در حوزه مسابقات داشته است. احتمالاً همین چند جمله کافی است تا متوجه جایگاه بالای کاسترول در بین بهترین برندهای روغن موتور در سراسر جهان شوید.

همان‌طور که انتظار می‌رود، کاسترول دارای مجموعه جامعی از روغن‌ها است؛ از نوع تمام‌مصنوعی، ترکیبی، کارکرد بالا و اولترا کلین برای آر وی‌ها، خودروهای الکتریکی، وسایل دریایی و مصارف صنعتی. در نتیجه، دامنه محصولاتی که شرکت برتیانیایی کاسترول به بازار ارائه می‌کند، از بسیاری از شرکت‌های دیگر گسترده‌تر است.

پیش‌قدمی کاسترول در زمینه تولید و بازاریابی یکی دیگر از نقاط قوت کاسترول است که آن را به این مرتبه بالا بین بهترین برندهای روغن موتور خودرو رسانده است. برای مثال باید یادآوری کرد که کاسترول با درک تمایل رو به افزایش مردم نسبت به پرواز، روی تبلیغات در نمایشگاه‌های صنعت هوانوردی با لوگوی خود متمرکز شد. همچنین اینکه با اقداماتی نظیر تامین روغن برای اولین پرواز فرا اقیانوسی و مریخ‌نورد ناسا همیشه شرکتی یکه‌تاز در عرصه روغن موتور بوده است.

توتال انرژیز

توتال انرژیز جزو بهترین برندهای روغن موتور خودرو

«توتال انرژیز» (TotalEnergies) هم یکی از گسترده‌ترین مجموعه‌های محصولات بین بهترین برندهای روغن موتور خودرو را در اختیار دارد و هم در مسابقاتی نظیر موتو جی‌پی، فرمول وان، WRC، رالی داکار و سوپربایک نقشی برجسته ایفا کرده است. این ویژگی توتال انرژیز باعث می‌شود جایگاه بالایی در لیست بهترین برندهای روغن موتور خودرو داشته باشد، از آنجا که گستره فعالیت خود را با موفقیت به حوزه‌های متفاوتی رسانده است.

در توصیف گستردگی توتال انرژیز، اشاره این نکته ضروری است که این شرکت فرانسوی با 42 کارخانه و 5 هزار و 800 کارمند در 160 کشور دنیا فعالیت می‌کند. در حقیقت این شرکت چهارمین تولیدکننده بزرگ روان‌کننده در سراسر جهان در نظر گرفته می‌شود. محصولات آن هم نیازهای 17 بازار مختلف را تامین می‌کنند؛ نظیر بازار خودرو، وسایل نقلیه دریایی، فرآوری مواد غذایی، معدن‌کاری، فلزکاری و صنایع شیمیایی. همچنین پیشرانه‌های قدیمی، دیزل، هیبرید، عملکردمحور خروجی بالا و بنزین‌سوز معمولی تعدادی از نمونه‌هایی‌اند که توتال انرژیز برای آن‌ها روغن عرضه می‌کند.

درحالی که خیلی از شرکت‌های تولیدکننده روغن موتور جویای راهکارهایی برای سازگاری بیشتر با محیط زیست هستند، توتال انرژیز حداقل طی چند وقت اخیر به چشم‌پوشی از اثرات منفی سوخت‌های فسیلی روی محیط زیست متهم شده است. به عقیده کارشناسان و فعالان حوزه محیط زیست، سوخت‌های فسیلی نقشی غیر قابل انکار در ذوب پوشش یخی و افزایش دی‌اکسید کربن داشته‌اند. در هر صورت، توتال انرژیز هم در پی نگرانی‌ها مجبور به بهره‌گیری از انرژی تجدیدپذیر و اقدام در راستای جبران کم‌کاری‌های گذشته شده است.

شل

شل جزو بهترین برندهای روغن موتور خودرو

«شل» (Shell) در شکل امروزی خود در سال 1907 پایه‌گذاری شد، ولی شکل‌گیری اولیه آن به اواسط قرن 19 بر می‌گردد. در آن زمان «مارکوس ساموئل» (Marcus Samuel) که کسب و کار عتیقه‌فروشی داشت، به فروش صدف دریایی روی آورد و بعدها همین در نامگذاری شرکت شل که به معنای صدف است، تاثیر گذاشت.

شل محصولات مختلفی شامل معدنی، مصنوعی، نیمه‌مصنوعی و مخصوص دیزل را به بازار ارائه می‌کند که بخش عمده آن‌ها زیرمجموعه خط محصولات «هلیکس» (Helix) قرار می‌گیرند. این در واقع همان روغنی است که تیم فرمول یک فراری از آن استفاده می‌کند. بخش «شل ادونس» (Shell Advance) این شرکت هم به موتورسیکلت‌ها اختصاص دارد تا خدمات آن نه تنها خودروها، بلکه بقیه وسایل نقلیه موتوری را در بر بگیرد. حتی باید به هلیکس اولترا اشاره کرد که عنوان اولین روغن موتور ساخته شده با گاز طبیعی را با خود به یدک می‌کشد.

شل از آنجایی که لازم می‌داند تحول اصلی ابتدا در صنعت پتروشیمی صورت بگیرد، در تلاش برای دستیابی به انرژی سازگارتر با محیط زیست برای کسب و کار خود است. در این مسیر هم به راهکارهایی توجه می‌کند که از منظرهای مختلف شامل اقتصادی، زیست‌محیطی و حتی اجتماعی توجیه‌پذیرند. روغن موتور که عضوی جدانشدنی از خودروها است، اما باید دید شرکت‌هایی مثل شل در آینده چه تغییراتی را در این عرصه و در نتیجه در صنعت خودرو رقم می‌زنند.

موبیل

موبیل جزو بهترین برندهای روغن موتور خودرو

«موبیل» (Mobil) هم مشابه بقیه موارد لیست بهترین برندهای روغن موتور خودرو، ریشه در اواسط قرن ۱۹ دارد. این شرکت ابتدا با عنوان Vaccum Oil Company در سال ۱۸۶۶ تاسیس شد و حالا به موبیلی تبدیل شده است که خیلی از تولیدکنندگان سطح اول خودرو محصولات آن را انتخاب کرده‌اند. این شرکت حتی تامین‌کننده رسمی روغن موتور نسکار و بخش پرفورمنس شورلت است و بخش تحقیق و توسعه آن مسئول نوآوری‌های فراوانی بوده است.

صنایع مختلف در دهه ۶۰ میلادی نیاز مبرمی به روغن مصنوعی برای استفاده در شرایط هوایی شدید بودند و موبایل با تولید گریس بیرینگ برای اوپراتورهای پروازهای زیر صفر در این مسیر پیش‌قدم شد. موبیل در سال ۱۹۷۱ هم موبیل ۱ را معرفی کرد؛ اولین روغن مصنوعی که در سراسر جهان در دسترس قرار گرفت و کماکان روغن موتور مصنوعی برتر دنیا باقی مانده است. حتی حالا Mobil 1 – Annual Protection از آنجایی محصول مهمی است که حفاظت از پیشرانه به اندازه 32 هزار کیلومتر را پشتوانه خود دارد.

نامدارترین خودروسازان از روغن موتور موبیل ۱ بهره می‌گیرند که از جمله می‌توان به پورشه، بنتلی، مرسدس آ ام گ، کادیلاک و کوروت اشاره کرد. بیش از ۷۰ خودرو عملکردمحور از این خودروسازان هم در خط تولید از خدمات موبیل ۱ برخوردار می‌شوند. یکی از دلایلی که موبیل با چنین اقبالی مواجه شده، لحاظ ملزومات فناوری‌های روز در خودروها است؛ مثلا این شرکت در تولید محصولات خود پیشرانه‌های هیبرید، توربوشارژرها، کاتالیزورها، فناوری استارت استاپ و فیلتر‌های ذرات دیزل را در نظر می‌گیرد. در یک کلام، برند موبیل ۱ ترکیبی از نوآوری و تنوع است.

نظر شما کاربران گجت نیوز درباره لیست بهترین برندهای روغن موتور چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*