هیوندای سانتافه رنو کولیوس

مقایسه هیوندای سانتافه با رنو کولیوس ؛ تفاوت در چیست و کدام بهتر است؟

هیوندای سانتافه و رنو کولیوس به‌عنوان دو شاسی بلند نیمه لوکس و پرفروش بازار ایران محسوب می‌شوند؛ اما از میان Hyundai Santa Fe و Renault Koleos کدام‌یک بهتر است؟

هیوندای سانتافه و رنو کولیوس به‌عنوان دو شاسی بلند نیمه لوکس بسیار محبوب در بازار ایران به‌شمار می‌روند. هرچند مدل‌های جدید آنها در بازار موجود نیست و قیمت آنها نیز طی این سال‌ها به‌میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است، اما کماکان مشتریان زیادی دارند. از این رو این پرسش مطرح می‌شود که از میان هیوندای سانتافه و رنو کولیوس کدام‌یک بهتر است؟ در ادامه با بررسی طراحی، مشخصات فنی و امکانات آنها به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

مقایسه هیوندای سانتافه با رنو کولیوس

بخش طراحی

هیوندای سانتافه

زبان طراحی هیوندای سانتافه و رنو کولیوس نسبتا قدیمی بوده و به همین دلیل نسبت به خودروهای روز دنیا چندان به‌روز نیستند. البته همچنان در بازار ایران جزو شاسی بلندهای جذاب محسوب می‌شوند. در این مقاله، نسخه فیس لیفت نسل سوم هیوندای سانتافه مربوط به مدل‌های 2016 تا 2018 و نسل دوم رنو کولیوس مربوط به مدل‌های 2017 و 2018 که در بازار ایران نیز حضور دارند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 رنو کولیوس

در بخش طراحی، رنو کولیوس از عناصر طراحی جدیدی چون دی‌لایت‌های ادغام شده در چراغ‌های اصلی و چراغ‌های عقب با گرافیک نئونی بهره می‌برد و همچنان طراحان برای آن طراحی عضلانی‌تری را در نظر گرفتند. از این رو می‌توان گفت رنو کولیوس نسبت به هیوندای سانتافه در سطح بهتری قرار دارد.

هیوندای سانتافه

هیوندای سانتافه

البته طراحی هیوندای سانتافه هماهنگ‌تر است؛ زیرا هرچند نمای جلو و عقب رنو کولئوس جذابیت زیادی دارد، اما در نمای جانبی بیش از حد ساده است، در حالی که هیوندای سانتافه از نمای کناری ظریف‌تر و هماهنگ‌تری بهره می‌برد.

رنو کولیوس

رنو کولیوس

در بخش طراحی داخلی، رنو کولیوس هماهند خودروهای روز دنیا از طراحی سبک مینیمال بهره می‌برد و در کابین آن عناصر طراحی جدیدی چون کلاستر دیجیتالی و نمایشگر عمودی بزرگ به‌چشم می‌خورد. در طرف مقابل داشبورد هیوندای سانتافه دارای طرح کلاسیک‌تری بوده و تمام آپشن‌های آن را باید با دکمه‌های فیزیکی کنترل کرد. به‌طور کلی رنو کولیوس در بخش طراحی بیرونی و درونی نسبت به سانتافه برتری دارد.

مشخصات فنی

فیس لیفت هیوندای سانتافه نسل سوم به یک موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی با سیستم پاشش مستقیم سوخت (GDI) مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با 188 اسب بخار و گشتاور 241 نیوتن‌متر را به‌تولید برساند. قدرت تولید شده از این پیشرانه توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به هر دو محور انتقال پیدا می‌کند. این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر حدود 10.7 لیتر سوخت مصرف می‌کند و ظرف مدت 11.6 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

هیوندای سانتافه

رنو کولیوس نیز به یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی ساخت نیسان مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با 170 اسب بخار و گشتاور 233 نیوتن‌متر را به‌تولید برساند. یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر CVT ایکس ترونیک نیز وظیفه انتقال قدرت به هر دو محور را بر عهده دارد. این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر حدود 8.3 لیتر سوخت مصرف می‌کند و ظرف مدت 9.8 ثانیه نیز از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

 رنو کولیوس

هیوندای سانتافه و رنو کولیوس از لحاظ فضای کابین، کیفیت سواری و سیستم تعلیق در سطح مناسبی قرار دارند و در هر دو خودرو فضای مناسبی برای 5 سرنشین وجود دارد؛ در واقع هر دو خودرو برای خانواده‌ها گزینه مناسبی خواهند بود. البته در بازار مدل‌های 7 نفره هیوندای سانتافه نیز وجود دارد، ولی فضای ردیف سوم آن فقط برای کودکان مناسب است. ضمن این‌که رنو کولیوس فقط در نسخه 5 نفره به بازار عرضه شده است.

هیوندای سانتافه

با وجود این‌که گیربکس AT هیوندای سانتافه رانندگی نسبتا لذت‌بخش‌تری را به‌همراه دارد، اما گیربکس CVT رنو کولیوس عملکرد بهینه‌تری داشته و انرژی کمتری را مصرف می‌کند. هر دو خودرو در بخش آفرودی در سطح نسبتا راضی‌کننده‌ای قرار دارند، اما رنو کولیوس به‌دلیل استفاده از پلتفرم و قوای محرکه نیسان ایکس تریل در خارج از جاده نسبت به هیوندای سانتافه کمی مطمئن‌تر ظاهر شده است.

امکانات رفاهی

هیوندای سانتافه و رنو کولیوس در چند تیپ مختلف به بازار ایران عرضه شدند و مدل‌های فول‌آپشن آنها از امکانات متعددی بهره می‌برند و همچنان قادر به رقابت با خودروهای جدید بازار هستند. البته هیوندای سانتافه در فول‌ترین مدل خود از رنو کولیوس برتر است.

 رنو کولیوس

در واقع هیوندای سانتافه از امکاناتی چون شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، دوربین 360 درجه، چراغ‌شوی جلو، نور بالای اتوماتیک، اتوهلد، کروز کنترل هوشمند، گرم‌کن فرمان و گرم‌کن صندلی‌های عقب بهره می‌برد که رنو کولیوس فول آپشن از آنها بی‌بهره مانده است.

نام خودروهیوندای سانتافه فول‌ آپشن فیس‌لیفت نسل سوم (2016 – 2018)رنو کولئوس فول آپشن نسل دوم (2017 – 2018)
چراغچراغ‌های جلو زنون و عقب LED، مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌شوی، تنظیم اتوماتیک ارتفاع چراغ‌های جلو،، نور بالای اتوماتیک، سنسور نور، دی‌لایتچراغ‌های جلو زنون با قابلیت چرخش لنز هماهنگ با فرمان (AFS)، مه‌شکن جلو وعقب، تنظیم ارتفاع اتوماتیک چراغ‌های جلو، دی‌لایت، سنسور نور
سیستم‌های مالتی مدیاسیستم صوتی حرفه‌ای اینفینیتی با 10 بلندگو، DVD، USB، AUX، بلوتوث، مانیتور 8 اینچی لمسیسیستم صوتی حرفه‌ای Bose با 13 بلندگو، USB، AUX، بلوتوث، پشتیبانی از فرامین صوتی، مانیتور 8.7 اینچی لمسی
رینگ‌ها19 اینچی آلومینیومی18 اینچی آلومینیومی
شیشه و آینهشیشه‌ بالابرهای اتوماتیک با قابلیت ضد مانع (آنتی‌ترپ)، شیشه‌های دودی عقب، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، آینه میانی الکتروکرومیکشیشه‌های برقی (سمت راننده اتوماتیک)، شیشه‌های دودی عقب، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، آینه میانی الکتروکرومیک
تهویه مطبوعاتوماتیک دو کاناله، دریچه برای سرنشینان عقباتوماتیک دو کاناله، دریچه برای سرنشینان عقب
صندلیروکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، حافظه صندلی راننده،گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی‌های جلوروکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو
سایر امکاناتکی‌لس استارتر، کروز کنترل هوشمند، سقف پانوراما، دوربین 360 درجه، اتوپارک، در صندوق بار برقی، سنسور باران، درایو مد سه حالته، ترمز پارک برقی با اتوهلد، شیفتر تعویض دنده پشت فرمان، گرم‌کن غربیلک فرمان، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)کی‌لس استارتر، کروز کنترل، سقف پانوراما، دوربین دید عقب، اتوپارک، در صندوق بار برقی و هوشمند، درایو مد تک حالته (Eco)، کول باکس، ترمز پارک برقی، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)

امکانات ایمنی

هیوندای سانتافه و رنو کولیوس از لحاظ ایمنی در سطح مناسبی قرار دارند و مدل‌های فول هر دو خودرو از امکاناتی چون هشداردهنده نقاط کور، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم‌های کنترل پایداری الکترونیکی و شش کیسه هوای 10 نقطه‌ای بهره می‌برند.

سانتافه در فول‌ترین مدل‌های خود به ایربگ زانویی راننده، ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار دهنده خروج از خط و هشدار دهنده تصادف از جلو و عقب نیز مجهز شده که رنو کولیوس از آنها بی‌بهره مانده است.

این دو شاسی بلند در تست‌های تصادف موسسه معتبر یورو انکپ موفق شدند 5 ستاره ایمنی را از آن خود کنند که از ایمن بودن و استحکام کلی بدنه آنها حکایت دارد. البته هیوندای سانتافه توانسته در این تست‌ها میانگین امتیازهای بیشتری را نسبت به رنو کولیوس دریافت کند. لازم به ذکر است تست رنو کولیوس 5 سال پس از سانتافه به انجام رسیده که با وجود استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای که یورو انکپ لحاظ کرده، می‌توان این اختلاف را چشم‌پوشی کرد.

تجهیزات ایمنیهیوندای سانتافه فول‌ آپشن فیس‌لیفت نسل سوم (2016 – 2018)رنو کولئوس فول آپشن نسل دوم (2017 – 2018)
تجهیزات ایمنی و حفاظتیهشدار دهنده تصادف جلو و عقب، هشدار دهنده نقاط کور (BSW)، هشدار دهنده عدم رانندگی بین خطوط (LDW)هشدار دهنده نقاط کور (BSW)
کیسه هواراننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پرده‌ای سرتاسری، محافظ زانوی راننده (در مجموع 7 عدد در 11 نقطه)راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پرده‌ای سرتاسری (در مجموع 6 عدد در 10 نقطه)
سیستم ترمز و پایداریترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)، ترمز اضطراری، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، مدیریت پایداری خودرو (VSM)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (DAC)ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)

هیوندای سانتافه بهتر است یا رنو کولیوس؟

هیوندای سانتافه و رنو کولیوس هر دو جزو شاسی بلندهای پرفروش بازار ایران محسوب می‌شوند. البته با وجود این‌که هر دو خودرو تقریبا در یک سطح قرار دارند، اما قیمت هیوندای سانتافه به‌میزان چشمگیری بیشتر از رنو کولیوس است.

هیوندای سانتافه

در واقع هیوندای سانتافه به‌دلیل بازار خرید و فروش پررونق‌تر، قطعات یدکی فراوان‌تر و آپشن‌های بیشتر نسبت به رنو کولیوس گزینه بهتری محسوب می‌شود. همچنین این خودرو از لحاظ نگهداری نیز کم‌دردسرتر بوده و از این نظر گزینه مناسبی برای مشتریان به‌شمار می‌رود.

 رنو کولیوس

البته رنو کولیوس نیز برای آن دسته از مشتریانی که به‌دنبال شاسی بلند ارزان‌تر، مصرف سوخت کم‌تر، استهلاک پایین‌تر مجموعه فنی و طراحی ظاهری جدیدتر هستند، یک گزینه جذاب‌تر است. اگر به‌دنبال خودرویی بادوام‌تر هستید و کمبود برخی آپشن‌ها برایتان مهم نیست، رنو کولیوس گزینه بهتری خواهد بود. همچنین با اختلاف قیمت هیوندای سانتافه و رنو کولیوس می‌توان یک خودرو داخلی ارزان قیمت برای مصارف روزانه خریداری کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*