تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده

تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده در مجلس

تلاش‌های نمایندگان مجلس با اکثریت آراء منجر به تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده شد. آیا این طرح سودمند و به‌نفع مشتریان است؟

روز گذشته در خصوص تعرفه 200 درصدی واردات خودروهای کارکرده صحبت کردیم و گفتیم که نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی توضیحاتی در این‌باره داده که حاکی از تعرفه‌های نجومی است. امروز، مورخ 22 خرداد ماه جلسه علنی برای تصویب لایحه دو فوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو برگزار شد؛ اما در این جلسه چه گذشت؟

لایحه واردات خودروهای کارکرده تصویب شد

تعداد شرکت‌کنندگان در جلسه علنی امروز، 226 نماینده بود که از این تعداد 212 نفر موافق، 4 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع بودند. به‌گفته روح الله عباسپور، ارتقای کیفیت و کاهش قیمت تمام شده خودرو، همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی و رقابت با شرکت‌های خودروسازی خارجی نیازمند این است که خودرو وارد کنیم.

بنا بر تأکید این نماینده مجلس، باید حقوق مصرف‌کنندگان رعایت و برای دفاع از حق آنها اقدامات جدی ترتیب داده شود و با لایحه دولت در خصوص خودروهای کاکرده و تصویب آن، خودروهای زیر 5 سال کارکرد را به بازار تزریق کرده و قیمت تمام شده را کاهش دهیم و از طرفی کیفیت را تقدیم مشتریان نماییم.

تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده

علاوه بر این، معاون امور نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی رئیس جمهور، قاسم جعفری تأکید کرد می‌بایست محصولات خودرویی متنوع شوند و شرایط آسان‌تری برای خرید آنها در نظر گرفته شود؛ چرا که تأثیر مثبت در قیمت خودرو با چنین اقداماتی میسر و امکان‌پذیر است. آقای جعفری همچنین خاطرنشان ساخت باید تصمیم درستی در حوزه خودرو اتخاذ شود و فضای مجازی را باید زیر پا بگذاریم.

به‌گفته رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، مصطفی طاهری، خودروهای کارکرده اهمیت به‌سزایی دارند و مجلس و دولت برای تنظیم بازار خودرو به واردات آن متوسل شده‌اند. 15 کشور از جمله کشورهای اروپایی، عربی و آمریکایی اقدام به واردات خودروهای کارکرده کرده و این روشی معمول بین جهانیان است. طاهری افزود:

قانون واردات خودروی کارکرده وجود دارد، اما برخی محدودیت‌ها ورود این خودروها را محدود می‌کنند. با این حال، باید گفت که با واردات خودروهای کارکرده، مصرف ارز کاهش می‌یابد و در مدت کوتاهی می‌توان تأثیر واردات خودرو بر بازار داخلی را مشاهده کرد. در حال حاضر، قیمت خودروهای خارجی در ایران 8 برابر قیمت آن در کشورهای همسایه است که با واردات خودرو می‌توان این مسئله را کنترل کرد.

بنا بر آنچه طاهری خاطرنشان کرده، لایحه فعلی دولت که به تصویب رسیده، سه کارکرد خاص از جمله انتقال فناوری، خدمات پس از فروش و حقوق ورودی دارد که تمامی آنها در متن لایحه در نظر گرفته شده و شماره‌گذاری آنها می‌بایست بر مبنای استانداردهای داخلی صورت پذیرد.

تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده

علی اکبر کریمی از موافقان لایحه الحاق 3 ماده به قانون ساماندهی خودرو نیز در دفاع از آن اضافه کرده از سال 97 که با جهش ارزی و مشکلات حوزه خودرو مواجه شدیم، کاهش تولید خودرو را نیز شاهد بودیم و این موضوع باعث شد تقاضا در بازار خودرو افزایش یابد و تعادل عرضه و تقاضا به هم بریزد. وی گفت:

البته در سال‌های اخیر رشد خوبی در تولید خودرو داشتیم، اما همچنان تقاضا نسبت به عرضه با افزایش قابل توجهی روبه‌رو است و باید برای تنظیم این بازار و ایجاد تعادل در آن به واردات خودروهای کارکرده متوسل شویم.

به‌اعتقاد نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی، پیش‌تر لایحه واردات خودرو تصویب شده، ولی در خصوص خودروهای دست دوم چنین اتفاقی نیفتاده بود که هم‌اکنون شاهد تصویب آن هستیم. به‌گفته وی در حال حاضر تقاضای خرید خودرو بسیار بالاست و باید عرضه مناسبی داشته باشیم.

همان‌طور که می‌دانیم، عرضه فعلی که حاصل از تولید خودروسازان داخلی باشد توان پاسخگویی به تقاضای مشتریان را ندارد و علاوه بر این تنوع پایین خودروها نمی‌تواند نیاز سلایق مختلف را برطرف کند. با این اوصاف واردات خودرو می‌تواند کمک زیادی به تولید داخلی کند. نظر شما درباره تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده در مجلس چیست؟