لکسوس جی ایکس ۲۰۲۴

بررسی لکسوس جی ایکس 2024 ؛ پرادو در لباس جدید

لکسوس به‌تازگی نسل جدید شاسی بلند فول سایز GX را معرفی کرد. در ادامه به بررسی لکسوس جی ایکس 2024 می‌پردازیم که نسبت به گذشته متحول شده است.

لکسوس، زیرمجموعه لوکس تویوتا به‌تازگی با مدل 2024 سومین و جدیدترین نسل شاسی بلند فول سایز جی ایکس را معرفی کرد. این نسل جدید که مبتنی بر پلتفرم ال ایکس توسعه پیدا کرده، از لحاظ طراحی متحول شده است. اکنون این شاسی بلند با طراحی مربعی یا اصطلاحاً باکسی جدید، بیشتر به شاسی بلندهایی نظیر لندرور دیفندر و مرسدس جی واگن شباهت پیدا کرده است. ابعاد بزرگ‌تر از قبل و مصرف و راندمان بهینه‌تر هم برخی دیگر از ویژگی‌های این نسخه جدیدند. در ادامه نگاهی به جنبه‌های مختلف لکسوس GX مدل جدید خواهیم داشت؛ از طراحی نمای بیرونی و کابین تا مشخصات فنی و عملکرد پیشرانه.

نگاهی به جی ایکس 2024، نسل جدید شاسی بلند لوکس لکسوس

فهرست عناوین

طراحی و ابعاد

نمای جلو لکسوس جی ایکس ۲۰۲۴

طراحی جدید جی ایکس جای زیادی برای بحث دارد. با طراحی مربعی‌تر و زوایای تیزی که در نمای بیرونی این خودرو می‌توان دید، ظاهر آن بیشتر شبیه به محصولات تویوتا شده است. حتی به همین خاطر، جلوه‌ای به سبک و سیاق رترو دارد که از قضا این روزها از آن به خوبی استقبال می‌شود. در نمای جلو همچنین نسخه‌ای متفاوت از جلوپنجره همیشگی محصولات لکسوس به چشم می‌خورد که هماهنگ با بقیه المان‌های طراحی از آب در آمده است. در مجموع، لکسوس در نسل جدید GX هدف از این داشته است که به این شاسی بلند جلوه‌ای هرچه سرسختانه‌تر ببخشد.

نمای عقب لکسوس جی ایکس ۲۰۲۴

نمای جلو لکسوس GX نسل جدید با چراغ‌های ال‌ای‌دی تریپل بیم اسپرت، مه‌شکن‌های ال‌ای‌دی و چراغ‌های گردش آپشنال، به‌روزتر از هر زمان دیگری شده است. از لحاظ کاربردی هم حالا اورهنگ جلو اندازه مناسب‌تری دارد و ستون A عقب‌تر قرار گرفته تا راننده دید بهتری نسبت به موانع موجود در جاده داشته باشد. نهایتاً در نمای عقب، چراغ عقب سرتاسری یا به هم پیوسته به شکل حرف L به‌علاوه لوگو جدید لکسوس دیده می‌شود. ضمن اینکه برای اولین بار در سری شاسی بلندهای جی ایکس، درب برقی برای ناحیه عقب با شیشه بیرون‌پر تعبیه شده است.

نمای جلو لکسوس جی ایکس ۲۰۲۴

لکسوس جی ایکس مدل 2024 با افزایش اندازه، بیشتر به لکسوس ال ایکس نزدیک شده است. این نسل جدید فاصله بیشتری بین دو محور دارد و همچنین عرض آن بین 94 تا 114 میلی‌متر بسته به تریم افزایش پیدا کرده است. به‌طور دقیق، جی ایکس دارای 5004 میلی‌متر طول، 2113 میلی‌متر عرض، 1914 تا 1934 میلی‌متر ارتفاع و 2849 میلی‌متر فاصله بین دو محور است. همچنین هرچند وزن خالص آن به‌صورت رسمی مشخص نیست، با توجه به افزایش اندازه آن باید انتظار وزنی بیشتر از مدل 2325 کیلوگرمی 2023 را داشت.

نمای عقب لکسوس جی ایکس ۲۰۲۴

لکسوس این شاسی بلند جدید خود را مجموعاً در 11 رنگ در اختیار مشتریان می‌گذارد و مشکی، سفید، نقره‌ای، خاکستری، آبی، سبز و خاویاری برخی از این رنگ‌ها هستند. بسته به تریم، رنگ‌های مشخصی برای سفارش در دسترس خریدار قرار دارند و تریم اورتریل در ترکیب‌های دو رنگی سبز، نقره‌ای، مشکی و خاکی با سقف مشکی قابل سفارش است. از آنجایی که اورتریل تریم آفرودی این شاسی بلند ژاپنی بر شمرده می‌شود، این رویکرد در رنگ‌بندی با ظاهر آن مطابقت دارد.

مشخصات فنی و عملکرد لکسوس جی ایکس 2024

نمای جلو لکسوس جی ایکس ۲۰۲۴

GX نسل جدید با دو پیشرانه در دسترس گذاشته می‌شود: یک پیشرانه بنزین‌سوز پایه و یک پیشرانه هیبرید که بعداً موجود خواهد شد. پیشرانه پایه این شاسی بلند، یک نمونه 3.4 لیتری V6 توئین توربو است که نیرو محرکه آن به واسطه یک گیربکس اتوماتیک 10 سرعته به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. این پیشرانه 6 سیلندر توان تولید قدرت 349 اسب بخار و گشتاور 650 نیوتن متر را دارد، درحالی که پیشرانه V8 قبلی این اس یو وی 301 اسب بخار قدرت و 446 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. لکسوس خروجی بیش از حد نصاب برای شتاب‌گیری پایدار را هم تضمین می‌کند، ولی هنوز مدت زمان پیمایش 0 تا 100 را مشخص نکرده است.

همه نسخه‌های لکسوس جی ایکس 2024 به سیستم تعلیق دو جناغی تازه ساخته شده در ناحیه جلو و سیستم تعلیق چند اتصالی در ناحیه عقب مجهز شده‌اند. با استفاده از چنین چینشی برای سیستم تعلیق، نه به عملکرد خودرو در خیابان‌های داخل شهر لطمه می‌خورد و نه به عملکرد آن در مسیرهای خارج از شهر. گزینه سیستم تعلیق متغیر تطبیقی هم پیش رو خریداران قرار دارد که با توجه به شرایط جاده، به‌طور پیوسته ضربه‌گیری خودرو را تنظیم می‌کند. در کنار این‌ها فرمان برقی برای هرچه آسان‌تر کردن کنترل خودرو به کمک می‌آید.

نمای جلو Lexus GX نسل جدید

این اس یو وی لکسوس در زمینه توانایی آفرود هم از نسل قبلی خود یک پله جلوتر رفته است. تمامی نسخه‌های آن با سیستم تمام چرخ محرک تمام‌وقت و دیفرانسیل لغزش محدود تورسن با قابلیت قفل همراه‌اند. تریم اورتریل همچنین از قفل دیفرانسیل الکترونیکی عقب، مانیتور دید سه‌بعدی محیط اطراف، سیستم تعلیق داینامیک حرکتی‌الکترونیکی یا KDSS و قابلیت تغییر سریع‌تر بین حالت‌های سبک و سنگین سیستم چهار چرخ محرک بهره می‌برد.

بنا به گفته لکسوس، جی ایکس مدل 2024 در هر 100 کیلومتر 13.8 لیتر بنزین مصرف می‌کند. نسخه قبلی این اس یو وی که مجهز به پیشرانه V8 بود، به ازای هر 100 کیلومتر 14.7 لیتر مصرف می‌کرد. در نتیجه این بهبودی جزئی در مقایسه با قبل است که در مسافت‌های طولانی به درستی خود را نشان می‌دهد. با نسخه هیبرید که در آینده معرفی می‌شود، رانندگان می‌توانند با بنزین کمتر مسافت بیشتری را طی کنند.

فضای داخلی

کابین Lexus GX نسل جدید

فضای داخلی این شاسی بلند هماهنگ با نمای بیرونی و در همان حال، لوکس و راحت برای سرنشینان است. جی ایکس مجموعاً گنجایش 7 نفر را دارد و امکان سفارش 2 صندلی کاپیتانی یا یک صندلی نیمکتی تاشو با ظرفیت 3 نفر برای ردیف دوم آن مهیا است. برای دسترسی به ردیف سوم راهکار هوشمندانه‌ای در نظر گرفته شده و ردیف دوم به راحتی به جلو می‌پرد. قابلیت کنترل ردیف سوم هم به‌صورت برقی یا دستی وجود دارد. هر دو صندلی جلو به‌صورت استاندارد از قابلیت گرمایش و تهویه برخوردارند؛ ضمن اینکه آپشن گرمایش برای صندلی‌های ردیف دوم ارائه می‌شود.

در کابین جی ایکس 2024 اثرات توجه لکسوس به ارگونومی را می‌توان مشاهده کرد. صفحه آمپر دیجیتال این شاسی بلند اکنون در راستای دید بهتر راننده پایین‌تر آمده و همچنین دکمه‌های فیزیکی مرسوم برای کنترل سیستم‌های صوتی، تهویه و آفرود حفظ شده است. در مرکز داشبورد یک نمایشگر لمسی 14 اینچی با رابط لکسوس به‌همراه پشتیبانی از بی‌سیم از اپل کارپلی و اندروید اوتو جا دارد و پشت فرمان هم نمایشگر 12.3 اینچی به‌عنوان صفحه آمپر دیجیتال در اختیار راننده است.

راحتی سرنشینان به امکانات رفاهی متعدد نیاز دارد و در فضای داخلی اس یو وی بالارده جدید لکسوس هم به این مورد توجه شده است. 6 پورت شارژ در نقاط مختلف کابین تعبیه شده است و با نورپردازی، استفاده از آن‌ها در شب آسان‌تر می‌شود. البته در تریم اورتریل فقط 4 پورت پیدا می‌شود که باز هم تعداد مطلوبی به حساب می‌آید. سیستم صوتی باکیفیت با 10 اسپیکر هم قابلیت رفاهی دیگر این خودرو لوکس است و همچنین سفارش شارژ بی‌سیم و سیستم صوتی مارک لوینسون با 21 اسپیکر امکان‌پذیر خواهد بود.

این محصول جدید با اتکا به مجموعه امکانات ایمنی اختصاصی لکسوس تحت عنوان Lexus Safety System+ 3.0 ایمنی سرنشینان را تامین می‌کند. این مجموعه سیستم‌هایی نظیر دستیار حرکت بین خطوط، هشدار خروج از لاین، کروز کنترل داینامیک، تشخیص عابران پیاده، تابلوخوان و دستیار فعال رانندگی را در بر می‌گیرد. حتی بعضی از تریم‌ها علاوه بر این‌ها نمایشگر هدآپ، بسته مخصوص هوای سرد، کلید دیجیتال، محفظه سردکن و دستیار تردد در ترافیک را با خود به دنبال می‌آورند.

ارقام دقیق فضای بار لکسوس جی ایکس مدل 2024 در دسترس نیست، ولی در هر صورت شاهد افزایش آن نسبت به نسل قبل خواهیم بود. مدل 2023 این اس یو وی لوکس ژاپنی 328 لیتر فضا پشت ردیف سوم و 1322 لیتر فضا پشت ردیف دوم (با صندلی‌های ردیف سوم تا شده) دارد. وقتی هر دو صندلی تا شده باشند، روی هم رفته فضای بار موجود در آن به 1832 لیتر می‌رسد. حال باید انتظار داشت که مدل 2024 با افزایش ابعاد خود، فضای بیشتری را برای سرنشینان فراهم کند. در ضمن، دو محفظه ذخیره‌سازی اضافی و همچنین حداکثر 12 جالیوانی برای سرنشینان پیدا می‌شود.

قیمت GX مدل جدید و وضعیت در برابر رقبا

Lexus GX نسل جدید

مثل برخی دیگر از جزئیات لکسوس جی ایکس مدل 2024، قیمت این شاسی بند لوکس جدید در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با وجود این، مدل 2023 آن قیمت پایه حدود 60 هزار دلار و حداکثر قیمت 70 هزار دلار برای بالارده‌ترین تریم دارد. به همین ترتیب، انتظار می‌رود مدل 2024 با قیمت پایه 63 هزار دلاری به عرضه برسد و قیمت تریم‌های اورتریل آن از مرز 70 هزار دلار بگذرد. لکسوس این اس یو وی را مجموعاً در 6 تریم عرضه می‌کند: پریمیوم، پریمیویم پلاس، لاکچری، لاکچری پلاس، اورتریل و اورتریل پلاس به ترتیبِ رده.

لکسوس جی ایکس نسل جدید حالا با تغییر چشمگیر طراحی و به‌روزرسانی مشخصات فنی، آماده رقابت با شاسی بلندهای داغ بازار مثل لندرور دیفندر 130 است. دیفندر هم طراحی مربعی یا اصطلاحاً جعبه‌ای، فضای داخلی لوکس با سه ردیف صندلی، پیشرانه با خروجی نزدیک و صدالبته توانایی بالای آفرود دارد. قیمت این شاسی بلند لوکس بریتانیایی از 69 هزار دلار آغاز می‌شود و لکسوس جی ایکس به‌جز المان‌های متفاوت، با قیمت کمتر خود می‌تواند نسبت به آن برتری پیدا کند.

نظر شما کاربران گجت نیوز درباره لکسوس جی ایکس مدل 2024 نسل جدید و تغییرات آن نسبت به گذشته چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*