اشتباه خرید لپ تاپ

8 اشتباه که هنگام خرید لپ تاپ هرگز نباید مرتکب شوید

در این جا به معرفی چندین اشتباه بزرگ حین خرید یک لپ تاپ می‌پردازیم که مرتکب شدن آن‌ها می‌تواند تجربه ناموفقی از خرید را برای‌تان رقم بزند.

خرید یک لپ تاپ با توجه به محصولات متنوعی که توسط برندهای مختلف به بازار عرضه شده‌اند، فرآیندی هیجان‌انگیز است.

همین تنوع در انتخاب‌ها می‌تواند تصمیم‌گیری را برای برخی کاربران دشوار کند؛ به‌طوری که بسیاری اوقات یک انتخاب اشتباه در انتخاب می‌تواند منجر به خرید محصولی شود که پاسخگوی نیازهای فرد نبوده یا قابلیت‌هایی بیش از حد و اضافی دارد.

به همین جهت شناسایی دقیق کاربری و نیاز از یک لپ تاپ پیش از خرید آن ضروری است.

با این حال در ادامه این متن قصد داریم به معرفی چندین اشتباه در خرید لپ تاپ بپردازیم که می‌توانید با دوری از آن‌ها، خرید بسیار بهتری داشته باشید.

چند اشتباه که ممکن است در خرید لپ تاپ ها مرتکب شوید

عدم توجه به اندازه دستگاه

اندازه و سایز لپ تاپ

اندازه یک لپ تاپ بسته به نیاز شما اهمیت بسیاری زیادی دارد و خرید یک محصول بیش از حد کوچک یا بزرگ می‌تواند مشکلات فراوانی برای‌تان ایجاد کند.

اندازه بزرگ‌تر لپ تاپ ها باعث خواهد شد که فضای کار بیشتری در صفحه نمایش در اختیار کاربر باشد. با این وجود حمل لپ تاپ های بزرگ طبیعتا سخت‌تر خواهد بود.

از سوی دیگر، لپ تاپ های با اندازه کوچک، راحت‌تر در جیب یا کیف شما جا شده و حمل‌پذیری راحت‌تری دارند. با این وجود فضای محدود صفحه نمایش یا کلیدهای کوچک کیبورد، مشکل اصلی این دسته لپ تاپ ها به شمار می‌روند.

اگر قصد دارید لپ تاپتان را همیشه در کیف خود حمل کنید، طبیعتا محصولات کوچک برای شما مناسب‌تر خواهند بود. با این وجود اگر قصد دارید لپ تاپتان را بیشتر روی میز مطالعه خود گذاشته و آن را زیاد جابجا نکنید، توصیه ما به شما یک لپ تاپ با اندازه بزرگ‌تر است.

بر همین اساس، عدم توجه به اندازه یک لپتاپ، از جمله اشتباهات بزرگی است که بسیاری افراد در حین خرید مرتکب می‌شوند.

عدم توجه به پورت‌ها

پورت های اتصال

پورت‌های یک لپ تاپ عملا مهم‌ترین قابلیت‌های ارتباطی آن برای وصل شدن به اکسسوری‌هایی نظیر ماوس، پرینتر و… هستند. به همین جهت همیشه در حین خرید یک لپ تاپ باید به تعداد پورت‌ها و محل جای‌گیری آن‌ها توجه کنید.

نخستین پورت حائز اهمیت، درگاه شارژ دستگاه است. آیا لپ تاپ مورد نظر شما از طریق USB-C شارژ می‌شود یا باید با استفاده از آداپتور به شارژ آن پرداخت؟

از سوی دیگر آیا لپ تاپ مدنظرتان از درگاه کارت حافظه پشتیبانی می‌کند یا باید کارت خوان را به‌صورت جداگانه خریداری کنید؟

آیا تعداد پورت‌های یو اس بی این محصول برای نیازهایتان کافی‌ست؟ آیا جک هدفون و میکروفون در این دستگاه تعبیه شده است؟ علاوه بر این، آیا محصول مدنظرتان برای اتصال به یک نمایشگر خارجی از HDMI استفاده می‌کند یا DisplayPort؟

زبان طراحی لپ تاپ‌ها در چند سال اخیر تغییرات گسترده‌ای کرده و تعداد پورت‌ها در این محصولات به تدریج کاهش یافته است. بنابراین نمی‌توانید انتظار داشته باشید تمامی لپ تاپ های جدید از همه پورت‌های ضروری و مورد نیازتان برخوردار باشند.

به همین جهت توصیه می‌شود حتما تعداد پورت‌های لپ تاپ مدنظرتان را با نیازهای خود تطبیق داده و سپس اقدام به خرید آن کنید.

بی توجهی به کیفیت صدا و تصویر

صفحه نمایش

از آن‌جا که در تمام مدت کار کردن با لپ تاپ خود در حال نگاه کردن به صفحه نمایش آن هستید، در اختیار داشتن یک صفحه نمایش باکیفیت می‌تواند اهمیت فراوانی برای محصول شما داشته باشد و تاثیر بسزایی در تجربه کاربری‌تان بگذارد.

به همین جهت پارامترهایی نظیر رزولوشن، اندازه‌، نوع پانل، نرخ نوسازی، دقت رنگ، پردازشگر گرافیکی و دیگر موارد در انتخاب صفحه نمایش اهمیت فراوانی می‌یابند.

به عنوان مثال، یک لپ تاپ مناسب گیمینگ باید اندازه‌ای 15.6 اینچی و رزولوشن حداقل 1920 در 1080 پیکسلی داشته باشد تا بتواند جزئیات گرافیکی واضحی را ارائه کند. از سوی دیگر، نرخ رفرش بالا (حداقل 120 هرتز) نیز برای اجرای بدون مشکل بازی‌های مختلف ضروری است.

از طرف دیگر، یک لپ تاپ مخصوص بازی باید زمان پاسخ‌دهی پایینی (کمتر از 5 میلی ثانیه) داشته باشد تا میزان لگ آن به حداقل برسد. همچنین دقت رنگ بالا (حداقل 72% NTSC) نیز باعث نمایش رنگ‌هایی زنده و واقعی خواهد شد.

علاوه بر این، اگر قصد دارید با لپ تاپ جدیدتان فیلم و سریال تماشا کرده یا آهنگ گوش کنید، توصیه می‌کنیم به بخش صدای دستگاه هم توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ چرا که هرچقدر هم که کیفیت تصویر بالا باشد، صدای ضعیف به تجربه تماشای ویدیو یا فیلم آسیب وارد خواهد کرد.

بنابراین توصیه می‌کنیم به دنبال لپ تاپ های با اسپیکر قدرتمند بگردید که صدایی بلند و شفاف داشته باشند. همچنین پیچش حداقلی صدا، حساسیت بالا و البته مصرف باتری پایین نیز از دیگر ویژگی‌های مهم یک اسپیکر خوب به شمار می‌روند.

در کنار تمامی این موارد به محل قرار گرفتن اسپیکر در لپ تاپ هم دقت کنید؛ چرا که اگر لپ تاپ‌ها در محل مناسبی قرار نداشته باشند، ممکن است صدای پخش شده فاقد بلندی و کیفیت مناسب باشد و در نتیجه آن، ناچار به خرید اسپیکرهای خارجی شوید.

تست نکردن لپ تاپ پیش از خرید

اشتباه خرید لپ تاپ

با وجود این که بررسی مشخصات فنی یک لپ تاپ، راهنماهای خرید و وبسایت‌های نقد و بررسی، همگی روش‌هایی ایده‌آل برای شناخت یک لپ تاپ مناسب به شمار می‌روند؛ اما خرید لپ تاپ بدون تست کردن آن، اشتباهی بزرگ است!

بنابراین پیش از این که لپ تاپ را خریداری کرده و به خانه ببرید، حتما با آن کار کنید تا پاسخ برخی سوالاتی که در هیچ نقد و بررسی به آن اشاره نمی‌شود را پیدا کنید!

با کار کردن با یک لپ تاپ می‌توانید قابلیت‌های آن را شناسایی کرده و وزن آن را چک کنید. همچنین می‌توانید راحتی کیبورد، پاسخگویی تاچ پد، عمر باتری و کیفیت صفحه نمایش آن را نیز بررسی کرده و با نیازهای خود مقایسه نمایید.

بر این اساس، تست نکردن یک لپتاپ پیش از خرید نیز می‌تواند یکی از اشتباه های بزرگی باشد که می‌توانید مرتکب شوید.

بی توجهی به اندازه باتری

باتری لپتاپ

اگر قصد دارید از لپ تاپ خود در سفر استفاده کنید یا به هر دلیل دیگری در محل کار خود به پریز برق دسترسی ندارید، ظرفیت و شارژدهی باتری برای‌تان اهمیت فراوانی پیدا می‌کند.

برای آگاهی از قابلیت‌های باتری می‌توانید میزان شارژدهی اعلام شده توسط کمپانی سازنده لپ تاپ را با عمر واقعی آن مقایسه کرده و بسته به نیاز خود محصول مورد نظرتان را انتخاب کنید.

البته همیشه باید دقت کنید که میزان شارژدهی اعلام شده برای یک لپ تاپ، در واقعیت ممکن است با شارژدهی واقعی دستگاه تفاوت داشته باشد.

بنابراین در هر شرایطی نقد و بررسی‌های انجام شده در خصوص یک لپ تاپ و عمر باتری را مطالعه فرمایید.

خرید یک لپ تاپ قدیمی و از مد افتاده

اشتباه خرید لپ تاپ

با پیشرفت تکنولوژی، قابلیت‌های مختلف لپ تاپ‌ها و امکانات آن‌ها نیز با سرعت خیره‌کننده‌ای در حال افزایش هستند.

بنابراین باید در هنگام خرید لپ تاپ، محصولی را خریداری کنید که سخت افزار بروزتری داشته باشد. از این طریق می‌توانید محصول خود را حداقل برای چند سال بیمه کنید.

توصیه می‌کنیم در خصوص جدیدترین ویژگی‌های موجود در لپ تاپ ها و مشخصات فنی اجزای سازنده، نظیر پردازنده، کارت گرافیک و… تحقیق کرده و سعی کنید تا جای ممکن محصول انتخابی‌تان به جدیدترین قابلیت‌ها و مشخصات مجهز باشد.

به این نکته توجه کنید که شاید خرید یک لپ تاپ بروزتر در نگاه اول کمی پرهزینه باشد؛ اما خرید یک لپ تاپ ارزان نیز باعث می‌شود که در آینده نزدیک با دستگاهی از مد افتاده طرف شوید که از بسیاری فناوری‌های جدید پشتیبانی نمی‌کند!

افتادن در تله‌های تبلیغاتی و خرید لپ تاپی با قابلیت‌های ناکارآمد

لپتاپ قابلیت

اشتباه بزرگی که بسیاری افراد در هنگام خرید لپ تاپ‌ها مرتکب می‌شوند، افتادن در دام تله‌های تبلیغاتی است.

بسیاری از قابلیت‌هایی که بر روی آن‌ها مانورهای سنگینی داده می‌شود در واقعیت هیچ کارآیی نداشته و صرفا برای ترغیب شما به خرید، این‌چنین تبلیغ می‌شوند.

بنابراین به جای این که اسیر این حربه‌های تبلیغاتی شوید، روی نیاز خود از یک لپ تاپ و قابلیت‌هایی که بیشتر مورد نظرتان است تمرکز کنید تا بتوانید خرید مناسبی داشته باشید.

یک لپ تاپ باید بتواند نیاز شما را برآورده کرده و پاسخگوی استفاده شما از آن باشد. بنابراین هرگز یک لپ تاپ را به‌خاطر هیاهوی پیرامون آن خریداری نکنید و سعی کنید محصولی را انتخاب کنید که پردازنده جدیدتر و قدرتمندتر، رم و حافظه داخلی بالاتر، عمر باتری بیشتر و عملکرد گرافیکی مناسب‌تری داشته باشد.

مطالعه نکردن نقد و بررسی‌های منتقدین و سایر کاربران

نقد و بررسی لپتاپ

نقد و بررسی یک لپ تاپ مناسب‌ترین راه برای شناخت قابلیت‌های مختلف، مشخصات فنی، عملکرد، دوام و سایر ویژگی‌های آن به شمار می‌رود.

بنابراین همواره سعی کنید نقد و بررسی محصول مورد نظر خود را از وبسایت‌های مختلف، کانال‌های مطمئن در یوتیوب و سایر سرویس‌های مشابه و یا فروشگاه‌های معتبر مطالعه نمایید.

مطالعه نقد و بررسی‌ها می‌تواند تجربه سایر افرادی که با دستگاه مورد نظر شما کار کرده‌اند را در اختیارتان قرار داده و نقاط قوت و ضعف آن را برای شما مشخص کند.

در عین حال، مطالعه نقد و بررسی‌ها تنها یک بخش از تحقیق پیش از خرید یک لپ تاپ به شمار می‌روند و در پایان، این شمایید که باید برای خرید، تصمیم‌گیری کنید!

در این خصوص، پرسیدن نظر یکی از دوستانی که قبل از شما محصول مورد نظرتان را خریداری کرده هم می‌تواند مفید باشد و شما را در خرید محصول مورد نظرتان یاری کند.

با چشم باز خرید کنید!

تنوع محصولات موجود در بازار لپ تاپ‌ها ضمن این که گزینه‌های فراوانی پیش روی کاربران قرار می‌دهد، خرید را به امری نسبتا سخت تبدیل می‌کند.

بنابراین دقت در خرید و توجه به نیازهای خود از یک لپ تاپ، می‌تواند کلید انتخاب صحیح یک لپ تاپ باشد.

بنابراین پیش از خرید، وقت کافی به بررسی محصولات مختلف، مطالعه راهنماهای مختلف و مقایسه مدل‌های گوناگون با یکدیگر اختصاص دهید تا خریدی موفق داشته باشید.