بازار موبایل مشتری ندارد

بازار موبایل مشتری ندارد؛ مردم به گوشی دست دوم و تعمیرات رو آوردند

بازار موبایل مشتری ندارد و مردم به‌دلایل مختلفی اقدام به خرید گوشی دست دوم می‌کنند. دلایل رکود بازار موبایل چیست؟

تورم واژه‌ای است که همه ما با آن آشنایی کامل داریم؛ چرا که تأثیر آن روز به روز در زندگی‌هایمان نمود بیشتری می‌یابد. نداشتن قدرت خرید باعث شده مردم از نیازهای اولیه خود زده و تنها احتیاج‌های حیاتی نظیر خوراک را تأمین کنند. در چنین اوضاع و احوالی نه بازار خودرو پررونق است و نه بازار خرید و فروش گوشی!

نقل است که بازار موبایل راکد شده و فعالان بازار مدام از کسادی آن حرف می‌زنند. به‌گفته کارشناسان و فروشندگان این حوزه، بازار موبایل مشتری ندارد و دلیل آن را بی‌پولی مردم و مسائل سیاسی می‌دانند. در شرایط فعلی که کسی موبایل نمی‌خرد، طبیعتاً قیمت‌ها باید کاهشی شود و همین‌طور نیز شده است.

بازار موبایل مشتری ندارد اما چرا؟

زمزمه‌های فعالان این حوزه حاکی از این است که تقاضا برای گوشی های هوشمند ضررهای هنگفتی به آنها وارد کرده و کسادی بازار روز به روز بیشتر می‌شود. یکی از مشکلات دیگری که گریبان بازار موبایل را گرفته، چند قیمتی شدن است. در حال حاضر قیمت ثابتی نمی‌توان برای موبایل اعلام کرد؛ برای مثال آیفون 13 پرو مکس یک قیمت مشخص ندارد!

بازار موبایل مشتری ندارد

شاید بپذیریم که داشتن گارانتی یا نداشتن آن و مدل‌های مختلف با رم و حافظه‌های داخلی متفاوت روی قیمت تأثیرگذار هستند؛ ولی این‌که برای یک گوشی واحد قیمت‌های متعددی اعلام شود درست نیست. با یک مثال ساده متوجه این موضوع خواهید شد: آیفون 13 پرو مکس تک سیم کارت هم‌اکنون با حافظه 256 گیگابایت نزدیک به 63 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، اما مدل دو سیم کارته همین گوشی با گارانتی 108 میلیون تومان قیمت خورده است.

نوسان زیاد مختص به محصولات اپل است و چنین بالا و پایین‌هایی به‌ندرت برای گوشی های سامسونگ یا شیائومی پیش می‌آید. برای مثال هم‌اکنون می‌توانید گلکسی اس 23 اولترا فایوجی را با حافظه 256 گیگابایت و با بیمه و گارانتی بین 51 تا 54 میلیون تومان خریداری کنید.

با توجه به نوسان گوشی های آیفون و سامسونگ، مردم عادی و حتی کارمندانی که زمانی جزو قشر مرفه بودند، توان خرید محصولات این دو برند را نداشته و روی به خرید گوشی‌های آنر و شیائومی که ارزان‌قیمت‌تر هستند آورده‌اند. علت رکود بازار دقیقاً چیست و آیا راهی برای برون‌رفت از آن وجود دارد؟

راکد بودن به بهانه مذاکرات هسته‌ای!

برخی معتقدند بازار خودرو و موبایل راکد است، زیرا مشتریان منتظر اعلام نتیجه مذاکرات هسته‌ای هستند. علاوه بر این می‌توان گفت ارزانی موبایل دلیل دیگری مثل کاهش نرخ دلار و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران دارد. اما به‌گفته یکی از فعالان بازار موبایل، قیمت‌ها تغییری نکرده است. وی می‌گوید:

با توجه به کاهش قیمت دلار، قیمت گوشی نیز افزایش نیافته است. فقط قیمت آیفون 14 پرو مکس کاهش یافته و به 66 میلیون تومان رسیده است. البته در روزهای آتی کاهش قیمت موبایل را قطعا شاهد خواهیم بود. قیمت آیفون 13 پرو مکس تغییری نکرده است. فعلا به‌دلیل احیای برجام، آزاد شدن پول بلوکه شده ایران از دیگر کشورها و اتفاقاتی که در راه است، بازار در رکود است و مردم منتظرند که قیمت‌ها چه میزان تغییر می‌کنند. فعلا هم بازاریان و هم خریداران در بلاتکلیفی به سر می‌برند و این شرایط تنها مختص به بازار موبایل نیست. تمامی اصناف و همه بازارها در چنین شرایطی به سر می‌برند.

بازار موبایل مشتری ندارد

به‌اعتقاد او قیمت موبایل از توافقات بین‌المللی و روابط دیپلماسی تأثیر زیادی می‌پذیرد و چون نتیجه این مسائل هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مشخص نشده، بازار راکد شده و مشتریان نمی‌دانند باید صبر کنند یا بخرند. یکی از دلایل رجیستر نشدن آیفون 14 پرو مکس، گوشی‌های آیفون 13 پرو مکسی است که واردکنندگان موفق به فروش آنها نشده‌اند. علاوه بر این آیفون 14 می‌تواند به اینترنت ماهواره‌ای متصل شود و این قابلیت همچنان در کشور ما وجود ندارد.

از طرف دیگر فعالان بازار بر این عقیده استوار هستند که مردم گوشی نمی‌خرند، زیرا قدرت خرید ندارند. گوشی‌ها ارزان شده‌اند چون مشتری در بازار نیست؛ اما آیا هزینه‌های بالای واردات موبایل، رجیستری و حمل و نقل نمی‌توانند جلوی این ارزانی را بگیرند؟ در راستای پاسخ به همین سوال، یکی دیگر از فروشندگان موبایل بازار گفته:

قیمت موبایل کاهش پیدا کرده، اما دلیل آن کاهش قیمت دلار نیست. دلیل اصلی ارزانی موبایل خرابی بازار است. به‌حدی فروش موبایل کم شده که خود به خود قیمت‌ها نیز ارزان‌تر شده است. البته قیمت دلار نیز کاهش یافته و توافقاتی هم حاصل شده که موجب کاهش قیمت ارزها شده است. قیمت دلار نیز تاثیر مستقیمی روی قیمت موبایل می‌گذارد، اما تورم به‌حدی زیاد است که دیگر جایی برای فکر کردن به خرید موبایل برای مردم باقی نمانده است. بهترین راهکار ارزانی موبایل است.

بازار موبایل مشتری ندارد

به‌گفته وی مردم در حال حاضر قدرتی برای خرید موبایل ندارند و در احتیاجات روزانه خود مانده‌اند. کاسبی‌ها طی ماه‌های اخیر به مرز صفر رسیده و بازار موبایل هم دچار مشکل شده است. کالا فراوان است، اما مشتری تقاضا نمی‌کند و همین عدم تعادل بین عرضه و تقاضا، ارزانی به‌وجود آورده است.

مجموع این مشکلات باعث شده مردم گوشی‌های قدیمی خود را تعمیر کنند یا روی به بازار دست دوم فروشی بیاورند. متاسفانه مردم و فروشندگان همدیگر را به‌خوبی درک می‌کنند؛ اما کاری از دست هیچکس بر نمی‌آید. نظر شما درباره رکود بازار چیست؟