توت عنخ آمون تصادف مستی

توت عنخ آمون، فرعون بزرگ مصر، احتمالا بر اثر تصادف در مستی درگذشته است

تاکنون نظریه‌های متعددی در رابطه با نحوه مرگ توت عنخ آمون، یکی از معروف‌ترین فرعون های مصر باستان عنوان شده است. هرچند که ظاهرا تصادف در مستی را می‌توان عامل مرگ فرعون توت عنخ آمون دانست.

کشف مقبره توت عنخ آمون در سال ۱۹۲۲ به‌همراه آثار باستانی بسیار ارزشمند باعث شد که فرعون مصر فوق‌العاده معروف شود. همچنین اتفاقات بدی که برای تیم کاوشگران انگلیسی رخ داد نیز نام فرعون جوان را بیش‌‌ از پیش روی زبان‌ها انداخت. در حالیکه توت عنخ آمون در سن ۹ سالگی به مقام پادشاهی رسیده و تنها ۱۰ سال بعد جان خود را از دست داده بود و در میان فرعون‌های بزرگ مصر قرار نداشت.

تصادف در مستی، نظریه جدید در توضیح مرگ مرموز فرعون توت عنخ آمون

توت عنخ آمون تصادف مستی

تاکنون باستان شناسان دلایل مختلفی را در توضیح مرگ توت عنخ آمون عنوان کرده بودند؛ اما حالا رانندگی و تصادف در مستی به آنها اضافه شده است. در ابتدا فرضیه قتل فرعون مطرح شد. برخی از درباریان مصر از رویکرد فرعون جوان رضایت نداشتند و به‌سرکردگی وزیر فرعون، آيه نقشه قتل را کشیدند. شکستگی‌ها و ضربه‌هایی که در جسد فرعون بودند، این نظریه را تایید می‌کنند. همچنین ازدواج فوری (و احتمالا اجباری) آیه با همسر فرعون این احتمال را قوی‌تر جلوه می‌دهد.

هرچند که ارائه‌دهندگان نظریه مرگ فرعون توت عنخ آمون در مستی بر این باورند این شکستگی‌ها به پس از مرگ و هنگام مومیایی کردن جسد مربوط می‌شوند. نظریه دوم مرگ در اثر بیماری است. برخی از باستان‌شناسان بر این باورند که توت عنخ‌ آمون از بیماری‌های مادرزادی مختلفی رنج می‌برده و مالاریا نیز در نهایت به‌عنوان ضربه نهایی وارد شده است.

ارابه فرعون

هرچند که نظریه جدید موارد پیشین را به‌کلی رد می‌کند. سوفیا عزیز، مصرشناس زیست‌پزشک ادعا می‌کند که فرعون توت عنخ آمون در نتیجه مستی با سرعت بالایی در حال راندن ارابه خود بوده است و همین به یک تصادف شدید منجر می‌شود. کمی بعد زخم ایجاد شده در نتیجه تصادف عفونت می‌کند و مرگ فرعون را رقم می‌زند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که بررسی‌های پیشین به‌وجود مشکل پاچنبری در فرعون اشاره داشتند. در واقع او به‌سختی می‌توانست راه برود و قطعا راندن ارابه کار آسان‌تری نبوده است. وجود تعدادی عصا در مقبره فرعون نیز این موضوع را تایید می‌کند. هرچند عزیز در پاسخ به این موضوع می‌گوید که در مقبره شش ارابه و مقدار زیادی شراب نیز وجود داشت که یعنی فرعون به آنها علاقه ویژه‌ای داشته است.

در مصر باستان، مردم مواردی که فکر می‌کردند مرده در جهان دیگر نیاز دارد را در مقبره قرار می‌دادند. نظریه جدید حتی نگاه‌ها به فرعون توت‌ عنخ آمون را تغییر می‌دهد. پیشتر وی به‌عنوان نوجوانی ضعیف دیده می‌شد؛ اما حالا فرعونی بزرگ با روحیه جنگجویی به‌نظر می‌رسد. وی در رابطه با موضوع پاچنبری بودن فرعون نیز توضیح جالبی دارد.

توت عنخ آمون تصادف مستی

به‌باور عزیز فرعون توت عنخ آمون تا پیش از مرگ هیچ مشکلی از بابت راه‌رفتن نداشته و فرآيند مومیایی کردن طوری شکل اصلی بدن را تغییر داده است که گویی زمانی فرعون از مشکل مادرزادی پاچنبری رنج می‌برد. دکتر سحر سلیم از مصرشناسان برجسته و متخصص مومیایی از دانشگاه قاهره نیز این باور را تایید می‌کند.

او گفت که در طول بررسی تصاویر سی‌تی‌اسکن مومیایی هیچ نشانه‌ای از آرتروز زانو را مشاهده نکرده است. این در حالی است که این مشکل در صورت راه‌رفتن طولانی‌مدت با تکیه بر یک پا بروز می‌کند. به باور وی حداقل می‌توان گفت که اگر هم فرعون دچار مشکل پاچنبری بوده است، وضعیت چندان وخیم نبود و توت عنخ آمون می‌توانست با کمترین مشکل راه برود.

با همه اینها راهی برای اثبات قطعی نظریه مرگ توت عنخ آمون بر اثر تصادف در مستی وجود ندارد؛ زیرا جسد فرعون به ۳۰۰۰ سال پیش تعلق دارد. همچنین در کالبدشکافی سال ۱۹۲۵ نیز بسیاری از اطلاعات حیاتی از دست رفتند و با وجود پیشرفت‌های شگرف در روش‌های بررسی مومیایی، نمی‌توان جایگزینی برای آنها یافت.