اپلیکیشن رایگان ویندوز

12 اپلیکیشن رایگان که هر کاربر ویندوز باید روی کامپیوتر خود نصب کند

در این جا به معرفی تعدادی از بهترین اپلیکیشن های رایگان ویندوز می‌پردازیم که باید بلافاصله پس از خرید کامپیوتر نصبشان کنید. هریک از این نرم افزارها جایگزین‌هایی مناسب برای اپلیکیشن‌های پریمیوم و گرانقیمت شناخته شده به شمار می‌روند.

زمانی که یک کامپیوتر نو را خریداری می‌کنید، تنها چیزی که در اختیار دارید، یک سیستم عامل و یک مرورگر اینترنت است. سیستم عامل ویندوز نیز دربرگیرنده برخی قابلیت‌های پایه‌ای نظیر ماشین حساب، ساعت، مایکروسافت پینت و البته فروشگاه مایکروسافت است.

بنابراین کامپیوتر ویندوزی شما در ابتدا یک دستگاه بی‌استفاده است که باید با نصب نرم افزارهای مختلف، کاربری‌های مختلف را به آن اضافه کنید.

تمام کاربری یک کامپیوتر اساسا با برنامه‌هایی که روی آن نصب می‌شود، تعریف خواهد شد. بنابراین هرچه اپلیکیشن‌های بیشتری روی کامپیوتر خود داشته باشید، می‌توانید کارهای گسترده‌تری را با آن انجام دهید.

بسیاری اپلیکیشن‌های مطرح و خوشنام ویندوزی محصولاتی گران‌قیمت به شمار رفته و برای تهیه کردن آن‌ها نیاز به هزینه نسبتا بالایی است.

در عین حال نیازی نیست برای تهیه برخی اپلیکیشن‌ها متحمل پرداخت هزینه‌ای سنگین شوید و می‌توانید با استفاده از برنامه‌های رایگان ویندوزی، همان کاربری را بدون پرداخت هزینه دریافت کنید.

در ادامه این مطلب به معرفی تعدادی از بهترین اپلیکیشن های رایگان ویندوز می‌پردازیم که می‌توانند جایگزین‌هایی فوق‌العاده برای برخی سرویس‌های گران قیمت این پلتفرم باشند.

اپلیکیشن های رایگان ویندوز که نصب آن‌ها ضروری است

GIMP

برنامه GIMP

بعید است که کاربر ویندوز باشید، اما نام اپلیکیشن فتوشاپ را نشنیده باشید! این اپلیکیشن به‌طور گسترده در سرتاسر جهان در حال استفاده بوده و نامش مترادف با ویرایش تصاویر است!

در عین حال، امکان استفاده از فتوشاپ به دلیل ابزارهای بیش از حد حرفه ای و هزینه بالا برای تمام کاربران فراهم نیست. این دسته کاربران می‌توانند از اپلیکیشن GIMP بر روی کامپیوتر ویندوزی خود استفاده کنند که همان قابلیت‌های Adobe Photoshop را به‌طور رایگان در اختیارشان قرار می‌دهد.

این برنامه متن باز رایگان توسط گروهی از دانشجویان دانشگاه برکلی کالیفرنیا طراحی شده و بسیاری از ابزارها و قابلیت‌های نرم افزار فتوشاپ را به کاربران ارائه می‌کند.

اگر چندان در امر ویرایش تصاویر حرفه‌ای نیستید، می‌توانید از ابزارهایی نظیر مد اصلاح (Corrective Mode) یا Channel Mixer این نرم افزار برای ویرایش سریع تصاویر استفاده کنید.

علاوه بر این، امکانات حرفه‌ای‌تر این برنامه نیز امکان روتوش تصاویر و انجام ویرایش‌های پیچیده‌تر بر روی آن‌ها را به کاربران می‌دهد.

از همه مهم تر آن که این برنامه از یک پایگاه گسترده کاربری بهره می‌برد که می‌توان برای کمک گرفتن و آموزش قابلیت‌های مختلف از آن بهره برد.

Lively Wallpaper

اپلیکیشن رایگان ویندوز

در دنیای مدرن امروز دلیلی ندارد که پس‌زمینه ویندوز شما از تصاویر ساده تشکیل شده باشد. Lively Wallpaper یکی از بهترین اپلیکیشن های رایگان و متن باز ویندوز است که امکان استفاده از تصاویر متحرک در پس‌زمینه را در اختیار کاربر قرار داده و حس و حال تازه‌ای به کامپیوتر او می‌بخشند.

این برنامه مجموعه کاملی از والپیپرهای منحصربفرد و جذاب را در گالری خود داشته و همچنین امکان ساخت تصاویر جذاب را هم از طریق خود کامپیوتر یا اینترنت فراهم می‌کند.

به کمک این برنامه می‌توانید کنترل کاملی بر روی آیتم‌های مختلف پس‌زمینه‌های متحرک مثل تصویر پس‌زمینه، افکت‌هایی چون باران و باد، شدت، اندازه و سرعت جابجا شدن عناصر پس‌زمینه و میزان روشنایی و بزرگنمایی و… داشته باشید.

بعلاوه، امکان استفاده از تصاویر زنده با قابلیت محبوب Parallax نیز توسط این اپلیکیشن وجود خواهد داشت.

البته استفاده از تصاویر متحرک، با وجود جذابیت بصری، تاثیری سوء بر روی عملکرد دستگاه داشته و می‌تواند بخشی از منابع سیستم را به خود اختصاص دهد.

Lively Wallpaper برای به حداقل رساندن این مشکل، افکت‌های پویای تصاویر را تنها در شرایطی اعمال می‌کند که برنامه سنگین دیگری روی آن در حال اجرا نباشد.

Google Earth Pro

گوگل ارث پرو

در سال 1996، سرویس مکان‌یابی جهانی (GPS) رسما راه‌اندازی شد. این سرویس در ابتدا صرفا در اختیار دستگاه‌های نظامی آمریکا قرار داشت. با این وجود، خیلی زود کاربران عادی نیز قادر به استفاده از آن شدند.

البته استفاده عمده از این سرویس پس از فراگیر شدن اینترنت پدیدار شد. در نیمه دهه 2000 میلادی، مسیریابی اینترنتی رفته رفته مورد توجه کاربران قرار گرفت و دستگاه‌های مستقل GPS توانستند داده‌های خود را با گوشی‌های هوشمند به اشتراک بگذارند.

گوگل در میان نخستین کمپانی‌هایی بود که با ارائه سرویس Google Maps پا در مسیر ارائه سرویس‌های دیجیتالی مکان‌یابی گذاشت. همان‌طور که از نام Google Maps پیداست، این برنامه قادر است در هر نقطه‌ای از زمین اطلاعات دقیقی از نقشه و جزئیات مکانی را در اختیار کاربران قرار دهد.

چند ماه بعد، گوگل سرویس Google Earth را نیز معرفی کرد و در آن با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ها، نمایی کامل از کره زمین و جزئیات جفرافیایی آن را به نمایش درمی‌آورد.

گوگل البته علاوه بر نسخه رایگان، نسخه‌ای کامل‌تر از این سرویس را هم با قابلیت‌هایی پیشرفته در اختیار کاربران حرفه‌ای قرار داد. البته در سال 2017، سرویس Google Earth Pro جایگزین سرویس اصلی شد و به‌طور رایگان در اختیار همه افراد قرار گرفت.

PhoneLink

اپلیکیشن رایگان ویندوز

دنیای تکنولوژی مدرن نه توسط دستگاه‌ها، بلکه توسط اکوسیستم‌های مختلف تعریف می‌شود. کمپانی‌های بزرگ و سرشناسی نظیر اپل و سامسونگ تا به امروز توانسته‌اند گام‌های بلندی را در مسیر طراحی و ساخت اکوسیستم مخصوص خود بردارند و کاربران را تا جای ممکن به خرید محصولات مختلفشان ترغیب نمایند.

مایکروسافت نیز با اپلیکیشن رایگان PhoneLink چنین قصدی داشته و سعی دارد از طریق آن کامپیوتر ویندوزی شما را به گوشی اندرویدتان متصل کند!

برای راه اندازی این اپلیکیشن تنها کافی‌ست آن را باز کرده و Get Started را کلیک کنید! در گام بعدی لازم است در گوشی اندرویدی خود وارد آدرس http://www.aka.ms/yourpc در مرورگر شده و با دریافت کد QR و پیمودن مراحل مختلف، گوشی و کامپیوتر را به یکدیگر متصل کنید.

پس از برقراری موفقیت‌آمیز اتصال می‌توانید پیام‌ها و تماس‌های گوشی‌تان را از طریق کامپیوتر پاسخ داده و یا داده‌هایی نظیر تصاویر، فایل‌های صوتی و ویدیویی را از گوشی خود به کامپیوتر انتقال دهید تا حافظه گوشی‌تان را خالی کنید.

PhoneLink کاربری سرراستی داشته و اپلیکیشنی کلیدی برای هر کامپیوتر ویندوزی به شمار می‌رود.

Zoom

برنامه Zoom

اگر تا به امروز از اپلیکیشن Zoom استفاده نکرده‌اید، احتمالا حداقل نام سرویس‌های ارتباط ویدیویی به گوشتان خورده است.

در دنیای امروز، نیاز به تعاملات از راه دور و کنفرانس‌های مجازی روز به روز در حال افزایش است و Zoom، یکی از پراستفاده‌ترین و محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها در این زمینه به شمار می‌رود.

این برنامه ضمن این که امکان چت کردن ویدیویی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، قابلیت‌های متعدد دیگری مثل امکان ارسال فایل‌های با فرمت‌های مختلف و اشتراک‌گذاری صفحه نمایش را هم دارد. کاربران این اپلیکیشن همچنین می‌توانند به‌صورت گروهی به تماشای ویدیو پرداخته و یا بازی‌های آنلاین گروهی انجام دهند.

البته بسیاری سرویس‌هایش پیشرفته‌تر زوم مانند امکان شرکت در جلسات گروهی با نفرات بالا و یا ضبط جلسات تنها در نسخه پولی برنامه قابل دسترسی هستند، اما نسخه رایگان نیز تمامی قابلیت‌های پایه مورد انتظار از یک اپلیکیشن مخصوص جلسات ویدیویی را ارائه می‌کند.

بنابراین توصیه می‌کنیم حتما این اپلیکیشن را بر روی کامپیوتر یا لپ تاپ ویندوزی خود نصب کنید تا از قابلیت‌های فوق‌العاده آن برخوردار شوید.

LibreOffice

اپلیکیشن رایگان ویندوز

یکی از کارهایی که بسیاری افراد پس از خرید کامپیوتر ویندوزی خود انجام می‌دهند، نصب نرم افزاری مایکروسافت ورد و دیگر نرم افزارهای آفیس است.

پکیج مایکروسافت آفیس قابلیت‌های بسیاری داشته و عملکرد پایدار و بسیار خوبی را هم ارائه می‌دهد. با این وجود، بسیاری افراد در نقاط مختلف جهان که نسخه‌های رسمی نرم افزارها را مورد استفاده قرار می‌دهند، از پس هزینه تهیه کردن اشتراک این سرویس برنمی‌آیند!

این دسته افراد می‌توانند از LibreOffice استفاده کنند که پکیجی رایگان و متن باز است و تمامی قابلیت‌های جذاب مایکروسافت ورد را به همراه برخی آیتم‌های اضافی ارائه می‌کند.

LibreOffice نرم افزار Writer را به‌عنوان جایگزین مایکروسافت ورد و Calc را به‌عنوان جایگزین مایکروسافت اکسل به کاربران ارائه می‌کند. علاوه بر این، Draw برای ساخت و ویرایش تصاویر به کار رفته و Math نیز امکان ویرایش فرمول‌های گوناگون را دارد.

LibreOffice البته برخلاف مایکروسافت آفیس فاقد زرق و برق و آیتم‌های هیجان‌انگیز است. با این وجود، عملکرد باثبات و رایگان بودن، مهم‌ترین برگ‌های برنده این برنامه به شمار می‌روند.

Plex

اپلیکیشن Plex

Plex هم یکی از بهترین اپلیکیشن های رایگان ویندوز است که علیرغم کاربری فوق‌العاده‌اش، به آن چه استحقاقش را داشته نرسیده است!

این برنامه در حقیقت یک سرور رسانه‌ای رایگان است که نقش پلتفرم استریم محتوای شخصی شما را در دستگاه ویندوزی‌تان بازی می‌کند.

به کمک این اپلیکیشن می‌توانید داده‌های ویدیویی، صوتی، تصاویر و سایر اطلاعات خود را از روی کامپیوتر یا سرور شخصی‌تان برداشته و روی تلویزیون، کامپیوتر، گوشی هوشمند یا تبلت استریم کنید.

نسخه کنونی این اپلیکیشن علاوه بر امکان استریم محتوای شخصی، از پلتفرم‌های استریم شخص ثالث نیز پشتیبانی می‌کند. به بیان دیگر، اگر اشتراک سرویس‌های استریم مثل نتفلیکس یا Max را در اختیار داشته باشید، می‌توانید آن‌ها را در کنار فایل‌های شخصی خود نگه داشته و محتوای آن‌ها را تماشا کنید.

همچنین به جز فیلم، سریال و سایر فایل‌های ویدیویی، اپلیکیشن Plex همچنین قادر است موزیک، پادکست و بازی های ویدیویی را نیز استریم کند.

Rambox

اپلیکیشن رایگان ویندوز

رمباکس یکی دیگر از بهترین اپلیکیشن های رایگان ویندوز است که در نقش یک مدیریت‌کننده برای سایر نرم افزارهای مورد استفاده در این سیستم عامل عمل می‌کند!

این برنامه فضایی را تشکیل می‌دهد که در آن می‌توانید برنامه‌های مختلف، مرورگرها، تب‌ها و پنجره‌ها را طبقه‌بندی کرده و در پروژه‌های مختلف طبقه‌بندی کنید.

بسیاری از ما از کامپیوتر خود برای کارهای مختلفی استفاده می‌کنیم و همین امر باعث می‌شود در بسیاری مواقع پنجره‌های متعددی را به‌طور همزمان باز کنیم.

این اتفاق سبب می‌شود که پیدا کردن اطلاعات مورد نیازمان به فرآیندی سخت‌تر و طولانی‌تر تبدیل شده و امکان اشتباه کردن، افزایش پیدا کند.

Rambox اپلیکیشن‌های باز را در دسته‌های مجزایی قرار می‌دهد که می‌توانید به کمک آن‌ها محتوای مورد نظر خود را زودتر پیدا کرده و آسان‌تر برنامه‌ها را مدیریت کنید.

فضاهای کاری مختلف اپلیکیشن Rambox روی یکدیگر به نمایش درآمده و مدیریت کردنشان بسیار ساده است. این نرم افزار همچنین با بسیاری افزونه‌های مرورگرها نظیر مسدودکننده‌های تبلیغات و گرامرلی سازگار بوده و از مد Focus داخلی بهره می‌برد که امکان مسدود کردن اعلان‌ها را فراهم می‌کند.

Audacity

برنامه Audacuty

Audacity یک پکیج نرم افزاری رایگان و متن باز برای ضبط و ویرایش ترک‌های صوتی است.

اگر به کار دی جی‌ها و ویرایش ترک‌های صوتی علاقمندید و از طرفی قصد ندارید برای خرید اپلیکیشن‌های گران‌قیمت هم هزینه کنید، Audacity انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شماست.

با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید لایه‌های مختلف صدا را ضبط کرده و روی هم قرار دهید. علاوه بر این، همچنین می‌توانید از این ترک‌ها برای ترکیب کردن، به هم چسباندن یا سایر کارهای مرتبط نیز استفاده کنید.

این برنامه همچنین امکان برداشتن تکه‌ای از یک فایل صوتی کلی و استفاده از آن در دیگر پروژه‌ها را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

Audacity علیرغم رایگان بودن، امکانات حرفه‌ای فراوانی به کاربران حرفه‌ای تر ارائه می‌دهد و با این که هم‌تراز برخی برنامه‌های قدرتمند و شناخته‌شده نیست، اما با توجه به رایگان بودن، برنامه‌ای فوق‌العاده برای علاقمندان به شمار می‌رود.

Avira

آنتی ویروس Avira

برای بسیاری از ما، نخستین کار پس از بوت شدن ویندوز باز کردن پنجره یک مرورگر و گشت و گذار در اینترنت است. با این وجود حتما اطلاع دارید که اینترنت همانند یک جنگل پرمخاطره بوده و پر از بدافزارها و ویروس‌هاست!

بنابراین استفاده از یک برنامه آنتی ویروس کارآمد یکی از ضروری‌ترین ملزومات هر کاربر ویندوز است.

با کمی جستجو می‌توانید آنتی ویروس‌های رایگان فراوانی را در اینترنت پیدا کنید. با این وجود، کمتر برنامه‌ای توانسته از حیث محبوبیت و عملکرد به Avira نزدیک شود.

این برنامه رایگان قابلیت‌های متعددی اعم از حفاظت کامل از کامپیوتر شما، وی پی ان اختصاصی، ابزار مدیریت پسورد و… را در اختیارتان قرار داده و برای آن‌ها هیچ هزینه‌ای هم از شما طلب نخواهد کرد.

نسخه رایگان این اپلیکیشن البته فاقد برخی قابلیت‌ها مثل فایروال و فیلتر اسپم است که تنها در اختیار کاربران نسخه پریمیوم آن قرار دارد. با این وجود اگر صرفا تامین امنیت کامپیوتر ویندوزی‌تان برای شما اهمیت دارد، نسخه رایگان هم اپلیکیشنی بسیار کارآمد به شمار می‌رود.

به محض نصب Avira، این آنتی ویروس در پس‌زمینه به اسکن کردن دستگاه شما پرداخته و به‌طور دائمی به محافظت از آن می‌پردازد. همچنین به واسطه قابلیت جستجوی دستی می‌توانید بخش‌های مهم‌تری از کامپیوتر خود را عمیق‌تر اسکن کنید تا تمامی خطرات احتمالی را خنثی نمایید.

علاوه بر این، تامین امنیت مرورگر اینترنت و مدیریت عملکرد کامپیوتر نیز از دیگر قابلیت‌های منحصربفرد این اپلیکیشن به شمار می‌رود.

VLC Media Player

اپلیکیشن رایگان ویندوز

با وجود این که امروزه تماشای اکثر محتوای چندرسانه‌ای در حال انتقال به سرویس‌های استریم آنلاین است، اما هنوز هم بسیاری افراد تمایل دارند فایل‌های صوتی یا ویدیویی را روی حافظه کامپیوتر خود ذخیره کرده و به‌صورت آفلاین تماشا کنند.

VLC Media Player اپلیکیشنی رایگان و متن باز است که به‌طور رایگان امکان اجرای تعداد گسترده‌ای از فرمت‌های ویدیویی یا صوتی را داشته و قابلیت‌های جذاب و جالبی را ارائه می‌کند.

این اپلیکیشن تقریبا بر روی تمامی پلتفرم‌ها قابل اجرا بوده و قادر است با استفاده از پلاگین‌های قابل دانلود از پس هر کاری برآید.

البته در کنار قابلیت اصلی این نرم افزار که اجرای آفلاین محتوای صوتی و تصویری است، VLC Player همچنین قادر است ویدیوهای آنلاین را از منابع متعددی نظیر یوتیوب دانلود کرده و ضمن تبدیل آن‌ها به فرمت‌های مختلف، برخی ویرایش‌ها را نیز روی آن‌ها انجام دهد.

VLC همچنین قادر است محتوا را از کامپیوتر شما به یک کروم کست استریم کند تا بتوانید هر زمان و هرجا به تماشای آن‌ها بپردازید.

Duolingo

اپلیکیشن Duolingo

نرم افزار Duolingo یک برنامه رایگان آموزش زبان است که توسط یکی از اساتید دانشگاه کارنگی ملون آمریکا طراحی شده و  میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان از آن استفاده می‌کنند.

این اپلیکیشن البته به جز نسخه رایگان، در یک نسخه پریمیوم هم به علاقمندان ارائه می‌شود. این نسخه پریمیوم فاقد تبلیغات بوده و تجربه بهتری ارائه می‌دهد. با این وجود، بدون پرداخت حتی یک ریال هم می‌توانید تقریبا به تمامی قابلیت‌های این برنامه دسترسی داشته باشید.

دوولینگو با تبدیل کردن مقوله آموزش زبان به یک بازی توانسته کاربران بسیاری را با خود همراه کند.

پس از ورود به برنامه، Duolingo از شما یک امتحان ورودی گرفته و معلومات شما را می‌سنجد. از این طریق شما می‌توانید به جای این که آموزش را از ابتدا آغاز کنید، با قرار گرفتن در یک سطح خاص، مراحل را از آن‌جا پیگیری نمایید. همچنین با وارد شدن روزانه به برنامه می‌توانید جوایز مختلفی را دریافت کنید.

دیتابیس این نرم افزار دربرگیرنده بیش از چهل زبان مختلف است که در میان آن‌ها برخی زبان‌های خیالی نیز وجود دارند!

اگر قصد آموزش زبان از طریق بازی و سرگرمی را دارید، بعید است اپلیکیشنی بهتر از دوولینگو پیدا کنید!