سیاره جهنم

سیاره جهنم کشف شد؛ آنجا دما 2 هزار درجه است!

اخترشناسان به‌تازگی موفق به کشف سیاره ای سوزان و پف کرده شده‌اند که دمای آن 2 هزار درجه سانتی گراد است. با سیاره جهنم آشنا شوید.

در منظومه شمسی ما سیارات عجیب و غریبی وجود دارند که شاید اطلاعات زیادی از آنها در دسترس نباشد، اما قطع به یقین سرشار از شگفتی و جذابیت هستند. یکی از همین سیارات، جهنمی است که به‌گفته دانشمندان دمای سطح آن تا 2000 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. این سیاره در فاصله 600 سال نوری از زمین قرار دارد و پژوهشگران در حال انجام مطالعات بیشتر روی آن هستند.

سیاره جهنم دمای 2 هزار درجه‌ای دارد!

سیاره جهنم

اخترشناسان سیاره جهنمی عجیبی کشف کرده‌اند که پف کرده و به‌حالت بخار درآمده است. عناصر سازنده این سیاره سنگ‌ها بوده ولی به‌قدری داغ هستند که در جو بخار شده‌اند. نام سیاره جهنمی ما WASP-76b است و جرم آن طبق آنچه ستاره شناسان گفته‌اند، به‌اندازه مشتری خواهد بود.

این خورشید سوزان به ستاره خود بسیار نزدیک‌تر از عطارد به خورشید منظومه ما است و همان‌طور که گفتیم دمای آن به دو هزار درجه می‌رسد. همین داغ بودن بیش از حد آن باعث شده پف کرده‌تر از مشتری به‌نظر برسد. خوشبختانه دمای زیاد ستاره WASP-76b می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا عناصر سازنده این غول گازی را به‌راحتی تماشا کنند.

از جمله عناصری که در ستاره مذکور یافت شده می‌توان به منیزیم، نیکل و کلسیم اشاره کرد. چنین عناصری تشکیل دهنده سنگ‌ها هستند، ولی از آنجایی که تحت دمای بسیار زیاد قرار داشته به‌شکل گاز درآمده‌اند. 11 عنصر مختلف در این سیاره گازی و سوزان پیدا شده و به‌عقیده پژوهشگران چنین عناصری در زحل و مشتری هم وجود دارند.

سیاره جهنم

اخترشناسان می‌توانند به‌لطف WASP-76b، اطلاعات و داده‌های جدیدی در مورد غول‌های گازی دیگر کسب کنند. طبق یک نظریه که احتمال وقوع آن زیاد است، سیاره جهنمی در زمان‌های دور سیاره‌ای به اندازه عطارد را بلعید. علت طرح چنین نظریه‌ای وجود جیوه در این سیاره است؛ چرا که عنصر نام‌برده از جنس فلز و سیلیکات بوده و این خلاف هیدروژن و هلیومی است که در غول‌های گازی نظیر مشتری وجود دارند.

یکی دیگر از کشف‌های جذاب دانشمندان در سیاره جهنمی مذکور، اکسید وانادیوم بوده که می‌تواند اثر قابل توجهی روی سیارات فراخورشیدی داشته باشد. وانادیوم از نظر اخترشناسان اهمیت بسیاری دارد؛ چرا که تأثیر زیادی روی ساختار جوی سیارات غول‌پیکر داغ دارد. مولکول مذکور نقشی شبیه به ازن دارد که در گرمایش اتمسفر فوقانی زمین کارآمد است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*