ارزان شدن خودرو

آیا باید منتظر ارزان شدن خودرو باشیم؟

دلایل ارزان شدن خودرو طی دو ماه اخیر چه بود؟ آیا باید در انتظار موج جدید نزولی شدن قیمت ها باشیم؟ پیش بینی آینده قیمت خودرو چیست؟

تا اواخر سال گذشته بازار خودرو با افزایش قیمت شدید روبه‌رو بود و خودروهایی نظیر پراید تا بیش از 300 میلیون تومان و برخی دیگر مثل پژو 207 اتوماتیک تا یک میلیارد تومان پیش رفتند. رشد نرخ دلار باعث افزایش قیمت‌ها شد و خریداران به‌جای کشیدن ترمز خرید، اقدام به معامله خودرو کردند.

اواخر دی ماه سال گذشته اگر نگاهی به قیمت بازار و کارخانه خودروهای پرطرفدار می‌انداختیم، متوجه آشفته و بدحال بودن بازار خودرو می‌شدیم. اختلاف قیمت‌ها شدید بود و علت اصلی و بنیادین آن گران شدن دلار و جهش آن از 36 هزار تومان به 60 هزار تومان بود.

ارزان شدن خودرو چه دلایلی دارد؟

با شروع سال جاری قیمت خودرو همچنان سوار بر موج صعودی بود و به روند خود ادامه می‌داد؛ تا جایی که قیمت انواع مختلفی از خودروها غیر قابل باور شده بود و تا اواخر فروردین 1402 یکه‌تازی‌ها ادامه داشت. با آغاز اردیبهشت ماه همه چیز به‌نفع خریداران تغییر کرد و قیمت‌ها به یک‌باره فرو ریخت.

ارزان شدن خودرو

اغلب خودروهای داخلی و خصوصاً مونتاژی‌های خارجی در کانال نزولی قیمت قرار گرفتند و موج صعودی برعکس شد. سرعت نزول قیمت‌ها همچون صعود اواخر سال 1401 بود و کاهش قیمت‌ها منجر به ناپدید شدن خریداران گردید. علت وقوع این حادثه کاهش نرخ دلار در پی تغییر رئیس بانک مرکزی بود. دلار 59 هزار تومانی در اردیبهشت‌ماه به سطح 52 هزار تومان رسید و سپس سقوطی دیگر رو به پایین داشت.

علاوه بر این وزارت صنعت، معدن و تجارت هم به خودروسازان اعلام کرد باید خودروهای خود را از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو عرضه کنند تا بدین ترتیب قیمت بازار آزاد کاهش یابد. بدین ترتیب مشتریان تصمیم گرفتند وجوه خود را نزد خودروسازان در سامانه یکپارچه بریزند. البته به‌عقیده کارشناسان کاهش نرخ خودرو به‌علت طرح‌های وزارت صمت و سامانه یکپارچه نیست و بیشتر عوامل بیرونی و سیاست‌های دستوری را دخیل در این ماجرا می‌دانند.

قیمت خودرو در تابستان 1402

طی یکی دو هفته اخیر قیمت خودروهای مختلف در بازار دیگر نزولی نیست و بساط کانال نزولی برچیده شده است. دو ماه از منفی خوردن قیمت خودرو می‌گذرد و به‌نظر می‌رسد وقت آن رسیده موج صعودی دوباره آغاز شود. البته همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، بازار خودروی ایران نوسانی است و مدام در حال افزایش و کاهش قیمت به‌سر می‌برد.

شاید بتوان گفت طی روزهای اخیر رکود بازار شکسته شده و قیمت‌ها در حال افزایش هستند. اما علل افزایش قیمت ماشین چیست؟ گران شدن مجدد خودرو آن‌هم به‌طور ناگهانی، چند دلیل می‌تواند داشته باشد: یکی از دلایل مهم گرانی خودرو، تمام شدن طرح‌های فروش خودرو در سامانه یکپارچه است.

ارزان شدن خودرو

از وقتی دولت اعلام کرده واردات خودروهای دست دوم و کارکرده آزاد شده، خریداران و متقاضیان خودروهای سامانه یکپارچه انصراف خود را از طرح‌های فروش اعلام و وجوه واریزی‌شان را برداشت کرده‌اند. به این ترتیب نزدیک به 50 درصد آنها دیگر پولی بابت ماشین ثبت نامی نمی‌دهند و به‌اعتقاد کارشناسان بازگشت مجدد پول به بازار و شروع خرید و فروش‌ها از جمله دلایل شکسته شدن رکود بازار است.

دلیل مهم دیگر صعودی شدن قیمت خودروها، مصوبه شورای رقابت و افزایش قیمت کارخانه‌ای در چند نوبت است. وقتی خودروهای کارخانه‌ای دچار افزایش قیمت می‌شوند، طبیعی است که مردم به‌علت کمبود ماشین به سمت بازار آزاد می‌روند و افزایش قیمت رقم می‌خورد.

چند روز پیش هم نتایج سامانه یکپارچه خودرو اعلام شد و طی آن خودروسازان و وزارت صمت به‌وعده‌های کوتاه‌مدت خود مبنی بر تحویل به‌موقع خودرو عمل نکردند و حتی مشخص نشد آیا متقاضیانی که ثبت نام کرده‌اند صاحب خودرو شده‌اند یا خیر؟ مجموع این عوامل باعث شد تا قیمت‌ها بار دیگر وارد فاز صعودی شود.

کارشناسان حوزه خودرو بر این عقیده استوارند که واردات خودروهای خارجی نمی‌تواند باعث بهبود اوضاع بازار خودروی داخلی شود. با در نظر گرفتن عوارض گمرکی و مالیات‌های مختلفی که قرار است اعمال شود، بعید به‌نظر می‌رسد قیمت‌های اقتصادی برای محصولات خارجی در نظر بگیرند. گفته شده خودروهای وارداتی به‌اتفاق بالای یک میلیارد قیمت خواهند داشت.

ارزان شدن خودرو

قیمت دلار چه تأثیری روی بازار خودرو می‌گذارد؟

به‌نظر می‌رسد توافق برجامی قریب‌الوقوع است و اخبار منتشر شده پیرامون این موضوع باعث شده دلار از کانال 50 هزار تومان تا سطح 40 هزار تومان تنزل یابد. البته در حال حاضر نوسان دلار بین 47 تا 49 هزار تومان است. اخیرا وزیر خارجه عربستان به ایران سفر کرد تا درباره احداث سفارتخانه آنها در کشورمان گفتگو شود.

این جلسه مهم نیز می‌تواند منجر به آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران توسط غرب و افزایش نرخ دلار شود. با گران شدن دلار، قیمت هر چیزی از جمله خودرو صعودی خواهد شد. اگر به هر دلیلی قیمت‌ها کاهشی شوند، بیشترین ضربه را مونتاژی‌های چینی می‌خورند. در مجموع باید خاطرنشان کنیم تمامی موارد بالا بستگی به آینده سیاست و روابط کشور با دنیای بیرون دارد. نظر شما در این خصوص چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*