فروش خودرو در بورس

فروش خودرو در بورس ادامه خواهد داشت

کشمکش فروش خودرو در بورس همچنان بین شورای رقابت و خودروسازان ادامه دارد. آیا عرضه خودرو از طریق تالار شیشه‌ای متوقف می‌شود؟

چند ماهی است که خودروی سواری در بورس کالا عرضه نمی‌شود؛ اما به‌نظر می‌رسد به‌زودی شاهد از سرگیری فروش خودرو از طریق تالار شیشه‌ای باشیم. شورای رقابت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در مواجهه با خبر بازگشت خودرو به بورس کالا مخالفت شدید خود را اعلام کردند؛ اما خبرها حاکی از آن است که توجهی به نظر این دو سازمان نشده است!

فروش خودرو در بورس متوقف خواهد شد؟

گفته شده از روز 29 خرداد ماه سال 1402 شمسی، خودروهای سواری در بورس کالا عرضه خواهند شد. چهار ماه از زمان توقف عرضه ماشین در بورس می‌گذرد و حالا برای باری دیگر تالار شیشه‌ای میزبان محصولات خودروسازان خواهد شد. آخرین باری که خودروهای سواری از طریق بورس کالا فروخته شدند، دوم اسفند 1401 بود.

فروش خودرو در بورس

در تاریخ مذکور، نزدیک به ده هزار دستگاه خودروی پژو 207 دستی به سرپرستی ایران خودرو عرضه شد؛ ولی درست بعد از این تاریخ نه‌تنها ایران خودرو، بلکه هیچ شرکت دیگری حاضر به فروش محصولات خود از طریق تالار شیشه‌ای نشدند. احتمال می‌دهیم در آن روزها شورای رقابت مانع عرضه خودرو از طریق بورس شده، زیرا معتقد بوده بازار خودرو انحصاری شده و باید سامانه یکپارچه فروش خودرو وارد گود شود.

در این چند ماهی که خودرو از طریق بورس کالا عرضه نمی‌شد، مهم‌ترین سوال مشتریان این بود که آیا خودروی سواری به بورس باز می‌گردد یا خیر؟ به این سوال هیچکس پاسخ نمی‌داد و فاطمی امین، وزیر پیشین وزارت صمت هم در آخرین نشست خبری که داشت تأکید کرد شرکت‌های خودروسازی می‌توانند محصولات خود را از طریق تالار شیشه‌ای عرضه کنند، ولی باید به جمع‌بندی رسید.

همچنین به‌گفته مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت‌های خودروسازی می‌توانند ماشین‌های خود را از طریق بورس عرضه کنند و پذیرش آنها لغو نشده است.

مخالفان در این‌باره چه می‌گویند؟

فروش خودرو در بورس

اوایل هفته گذشته بود که بهمن موتور اطلاعیه عرضه 600 دستگاه دیگنیتی از طریق بورس کالا را منتشر کرد. شورای رقابت در واکنش به انتشار این اطلاعیه اعلام کرد هیچ شرکتی حق عرضه و فروش خودرو از طریق بورس را ندارد و چنین اقدامی خلاف قانون خواهد بود.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز طی نامه‌ای به مدیرعامل گروه صنعتی بهمن موتور اعلام کرد عرضه هرگونه خودرویی باید از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو و مطابق با ضوابط تعیین شده صورت پذیرد. بنابراین این دو سازمان تأکید کردند بهمن موتور باید عرضه 600 دستگاه دیگنیتی پرستیژ را از طریق بورس کالا متوقف کند.

این در حالی است که بورسی‌ها معتقد بودند باید خودرو از طریق تالار شیشه‌ای به فروش برسد و دلیلی ندارد شورای رقابت و وزارت صمت در این مسیر سنگ‌اندازی کنند. تا بدین لحظه اطلاعیه بهمن موتور ملغی نشده و همین نشان می‌دهد خودروهای مذکور از این مسیر به فروش خواهند رسید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*