مشخصات فنی و امکانات سهند

مشخصات فنی و امکانات خودرو جدید سهند

چندی پیش تصاویر رسمی سهند پارس خودرو منتشر شد و حالا قصد داریم درباره مشخصات فنی و امکانات خودرو جدید سهند صحبت کنیم.

به‌تازگی تصاویری رسمی از خودروی جدید سایپا با نام سهند منتشر شده که نشان می‌دهد این گروه خودروسازی موفق شده محصول جدید دیگری را به سبد خودروهای خود بیفزاید. بد نیست در مطلب پیش رو نگاهی کلی به این سدان تازه‌وارد بیندازیم و مشخصات فنی آن را بررسی کنیم.

مشخصات فنی و امکانات خودرو جدید سهند را بشناسید

پارس خودرو به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سایپا، سدان جدید سهند را طراحی و تولید کرده و قصد دارد به‌زودی آن را وارد بازار کند. سهند نسخه جدید ساینا به‌حساب می‌آید و روی پلتفرم X200 سوار شده است.

مشخصات فنی و امکانات خودرو جدید سهند

سایپایی‌ها طی چند سال اخیر تلاش خود را کرده‌اند تا دامنه محصولات خود را گسترش دهند و سبدی متنوع از محصولات خودرویی داشته باشند. خوشبختانه تا حدودی این هدف محقق شده و روز به روز شاهد توسعه و طراحی ماشین‌های جدید از این خودروساز هستیم. از جمله محصولات جدیدی که همپای سهند معرفی و رونمایی شده‌اند می‌توان به اطلس، آریا و… اشاره کرد.

ساینا خودرویی بود که توانست مورد استقبال خریداران قرار بگیرد ولی سایپا به ادامه تولید این خودرو بسنده نکرد و تولید نسل جدید آن را با تغییرات گسترده ظاهری و کابین داخلی در دستور کار قرار داد. نخستین بار برنامه‌ریزی سایپایی‌ها این بود که از سهند در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی به‌عمل آورند، ولی شوربختانه شرایط مهیا نشد.

در آستانه برگزاری نمایشگاه مذکور بود که تصاویری به‌صورت رسمی از سدان جدید پارس خودرو منتشر شد و بر سر زبان‌ها افتاد. البته مشخصات فنی و امکانات رفاهی این محصول همچنان در هاله‌ای از ابهام بود و نمی‌دانستیم با چه ماشینی سر و کار داریم. بعد از انتشار تصاویر متوجه شدیم شرکت تابعه سایپا، پارس خودرو وظیفه تولید آن را بر عهده داشته است.

طراحی ظاهری سهند

گفتیم سهند همان توسعه‌یافته ساینا است، ولی با دیدن تصاویر به این نکته پی می‌بریم که تغییرات ظاهری عمیقی در این خودروی سدان به‌وجود آمده است. سهند به‌روزتر از ساینا بوده و از المان‌های پیشرفته‌تری برای آن استفاده شده است. همچون خانواده خودروهای کوییک، تیبا و ساینا، سهند نیز روی پلتفرم X200 سوار شده و توسعه یافته است.

مشخصات فنی و امکانات خودرو جدید سهند

از آنجایی که پلتفرم این سه خودرو یکسان است، شباهت‌های آنها به بیشترین حد خود می‌رسد. همچنین از نظر ابعاد و اندازه، سه خودروی ساینا، تیبا و سهند در یک سطح قرار می‌گیرند. نمای جلوی سدان جدید پارس خودرو با چراغ‌هایی کشیده و باریک تزئین شده که دارای گرافیکی زیبا هستند.

فرم به‌خصوص چراغ‌های جلو ظاهر اسپرتی به خودرو بخشیده و جلوپنجره کشیده نیز به چراغ‌ها اتصال یافته‌اند. قسمت پایینی جلوپنجره دارای نوار کرومی بوده و سپر با خطوط و حجم‌پردازی‌های مختلف و جذاب طراحی شده است. چراغ‌های روشنایی روز در دو طرف سپر تعبیه شده و درون قابی مشکی‌رنگ قرار دارند.

از نمای جانبی، سهند همان ساینا است و تغییر خاصی پیدا نکرده، ولی آینه‌های جانبی از نو طراحی شده‌اند و دیگر مثل سابق توی ذوق نمی‌زنند. رینگ‌های جدید و دستگیره درهای خودرو هم توسعه یافته و مدرن‌تر شده‌اند. اما نوبت به نمای عقب خودرو می‌رسد. اگرچه تغییرات این بخش کم بوده، اما همان اندک تمایزها مثبت و خوش‌بینانه است.

چراغ‌های عقب نیز مثل قسمت جلو طراحی کشیده و باریک دارند و تا روی در صندوق عقب امتداد یافته‌اند. حجم سپر خودرو زیاد است، اما خبری از خطوط تند و تیز نیست. به هر حال سهند خودروی جذاب‌تری نسبت به ساینا است و می‌توان نکات مثبتی در آن مشاهده کرد.

مشخصات فنی و امکانات خودرو جدید سهند

طراحی کابین داخلی سهند

به همان اندازه که شاهد اعمال تغییراتی در ظاهر بیرونی سهند پارس خودرو هستیم، اوضاع کابین داخلی هم به‌همین منوال است. داشبورد میانی میزبان یک صفحه نمایش تقریباً بزرگ است که زیر آن دریچه‌های مدور تهویه هوا قرار گرفته‌اند. در انتهایی‌ترین قسمت داشبورد تنظیمات سیستم تهویه مطبوع قرار دارد که به احتمال زیاد اتوماتیک است. کلاستر آنالوگ و کامپیوتر سفری نیز از دیگر آپشن‌های کابین هستند.

فرمان سهند طراحی Dکات دارد و غربیلک آن همچون خودروهای مشابه به‌صورت 3 شاخه با کلیدهای کنترلی است. فضای کابین به‌طور کلی به‌علت مشترک بودن پلتفرم محصولات سایپا شبیه به همدیگر است و مناسب ارزیابی می‌شوند. کیفیت متریال به‌کار رفته خوب بوده و بهبودهایی احساس می‌شود.

مشخصات فنی و امکانات خودرو جدید سهند

مشخصات فنی سهند

در قسمت مشخصات فنی هم شاهد تغییراتی گسترده نسبت به ساینا و تیبا هستیم. به این ترتیب که زیر کاپوت سهند پارس خودرو پیشرانه جدید M15 مگاموتور قرار دارد. این موتور 4 سیلندر 8 سوپاپ 1.5 لیتری تنفس طبیعی است و می‌تواند حداکثر 90 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

در قیاس با پیشرانه M15 معمولی سایپا، پیشرانه جدید عملکرد بهتری دارد و مجهز به 8 سوپاپ شده است. از جمله تغییرات جدید پیشرانه می‌توان به الکتریکی شدن دریچه گاز، تغییرات سیستم پاشش سوخت و جرقه‌زنی و سرسیلندر متفاوت اشاره کرد. علاوه بر این موتور تازه‌نفس این سدان مجهز به فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها یا VVT شده و نیروی محرکه نیز از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود.

امکانات رفاهی و ایمنی سهند

اطلاعات چندانی در خصوص امکانات رفاهی سهند در دسترس نیست و نمی‌دانیم قرار است چه تجهیزات ایمنی داشته باشد. با این حال احتمال می‌دهیم امکاناتی نظیر دو کیسه هوا، فرمان برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، اتصال هوشمند خودرو، سیستم ورود و استارت بدون کلید، مولتی‌مدیا، کروز کنترل، سنسور نور، دوربین عقب، سنسور پارک، تریم داخلی چرم، سامانه GSI و سامانه پایش باد تایرها داشته باشد. نظر شما در خصوص مشخصات فنی و امکانات خودرو جدید سهند چیست؟