گدا بازی جدید خودروسازان

گدا بازی جدید خودروسازان، هر راننده ای را روانی می‌کند

آپشن جدید ولوو و فولکس واگن، به‌جای راحتی بیشتر رانندگان، چیزی جز دردسر ندارد. در واقع بهتر است آن را گدا بازی جدید خودروسازان بدانیم.

در دوره کنونی صنعت خودرو، خودروسازان به‌صورت مداوم در تلاش برای افزودن فناوری‌های جدید به محصولات خود جهت رفاه بیشتر مصرف‌کنندگان هستند. البته برخی مواقع این فناوری‌های به‌روز به مذاق مصرف‌کنندگان خوش نمی‌آیند؛ مثلاً استفاده بیش از حد از کنترل‌های لمسی در کنسول مرکزی که به عقیده خیلی‌ها، صرفاً حواس راننده را پرت می‌کند یا آپشن جدید شاسی بلند کامپکت الکتریکی ولوو EX30 و فولکس واگن ID.4 که بهتر است آن را گدا بازی جدید خودروسازان بدانیم. حال این آپشن چیست که بیشتر از راحتی رانندگان، موجب حواس‌پرتی و آزار آن‌ها می‌شود؟

سنسور شیشه بالابر؛ آپشن کاربردی جدید یا گدا بازی خودروسازان؟

آپشن شیشه بالابر ولوو EX30 - گدا بازی جدید خودروسازان

ولوو به‌تازگی در ادامه برنامه خود برای توسعه محصولات الکتریکی، از شاسی بلند EX30 مدل 2024 پرده برداشت. ای ایکس 30 با پیشرانه حداکثر 422 اسب بخاری، شعاع حرکتی 442 کیلومتری، ظرفیت 5 سرنشین بزرگسال و قیمت کمتر از 35 هزار دلار، بی‌شک محصولی جالب توجه است. در کابین آن هم امکاناتی جذاب نظیر سقف پانوراما، نورپردازی پویا و کنسول وسط به‌روز با طراحی کشویی پیدا می‌شود، اما گذشته از این‌ها این اس یو وی آپشنی دارد که احتمالاً باب میل بسیاری از رانندگان نخواهد بود و شاید حتی به نظر برخی، گدا بازی جدید خودروسازان باشد.

در ولوو EX30 سمت چپ راننده دیگر خبری از سوئیچ شیشه بالابر برای هر کدام از شیشه‌ها به شکل همیشگی نیست. در عوض، فقط دو سوئیچ چپ و راست تعبیه شده و یک سنسور لمسی نورانی جلو این دو سوئیچ قرار گرفته است. این سوئیچ‌ها به‌صورت پیش‌فرض شیشه‌های جلو را کنترل می‌کنند، اما راننده با لمس این سنسور می‌تواند کنترل شیشه‌های عقب را در دست بگیرد و با لمس دوباره آن، کنترل را به همان شیشه‌های جلو برگرداند. همان‌طور که گفته شد، پیش از ولوو، فولکس واگن چنین مکانیزمی را برای شیشه‌های ID.4 در نظر گرفته بود و به نظر می‌رسد از این به بعد در خودروهای بیشتری به کار گرفته شود.

آپشن شیشه بالابر فولکس واگن ID.4 - گدا بازی جدید خودروسازان

چنین آپشنی روی کاغذ به هیچ وجه غیرکاربردی نیست و در حقیقت مشکل به نحوه پیاده‌سازی آن بر می‌گردد. این سنسور لمسی بر خلاف سوئیچ‌های مرسوم، برجستگی کافی را ندارد و به همین دلیل، راننده یا باید برای استفاده از سوئیچ نگاه خود را از روی جاده بردارد یا در ابتدا امتحان کند که شیشه کدام قسمت خودرو به حرکت در می‌آید. طی کردن چنین فرایندی برای بالا یا پایین بردن شیشه‌های خودرو اصلاً نیاز نیست و چیزی جز حواس‌پرتی راننده را به دنبال نمی‌آورد.

با مواجهه با چنین مکانیزمی، اول از همه این سوال به وجود می‌آید که علت استفاده از آن چیست. احتمالاً عده‌ای معتقدند که خودروسازان با حذف 2 عدد از 4 سوئیچ سمت راننده، در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنند و به همین خاطر آن را گدا بازی جدید خودروسازان تلقی می‌کنند. با وجود این، نباید از این نکته گذشت که هرچند در این صورت امکان حذف 2 سوئیچ وجود دارد، در عوض باید یک سنسور لمسی نورانی برای شیشه بالابرها تعبیه شود. همین عملاً توجیه صرفه‌جویی در هزینه را بی‌معنی می‌کند.

آپشن شیشه بالابر فولکس واگن ID.4 - گدا بازی جدید خودروسازان

از طرفی دیگر، شاید خودروسازان چنین رویکردی را برای تنظیم شیشه‌ها در پیش گرفته‌اند تا راننده دیگر هنگام پایین آوردن شیشه‌های جلو، ناخواسته شیشه‌های عقب را پایین نیاورد. از آنجایی هم که معمولاً رانندگان از پنل سمتشان برای بالا یا پایین بردن شیشه خودشان استفاده می‌کنند، چنین علتی منطقی به نظر می‌رسد. اگر خودروسازان برای ارائه این آپشن در محصولات خود چنین دلیلی دارند، بهتر است در آینده روی نحوه پیاده‌سازی آن کار کنند. همین الان آینه‌های بغل برقی مکانیزم بهتری برای کنترل دارند که شامل یک دایره چرخان یا سوئیچ مشخص با برجستگی کافی می‌شود.

علی‌رغم پیشرفت‌های خودروسازان در المان‌های مختلف فضای داخلی از جمله سیستم اطلاعات و سرگرمی، سوئیچ‌های شیشه بالابر برقی مدت‌ها است دست‌نخورده باقی مانده. در نتیجه، این مکانیزم جدیدی که ولوو و فولکس واگن برای شیشه بالابر خودروهای خود در نظر گرفته‌اند، در بدترین حالت زمینه را برای مکانیزمی کامل‌تر فراهم می‌کند. حالا نظر شما کاربران گجت نیوز درباره آپشن جدید ولوو EX30 چیست؟ آیا آن را کاربردی و نوآورانه می‌دانید یا با همان عنوان «گدا بازی جدید خودروسازان» موافقید؟