ماشین فرمول یک ایرانی

ماشین فرمول یک ایرانی در ایتالیا ؛ داستان واقعی چیست؟

در روز گذشته، برخی از معتبرترین رسانه‌های ایران از ساخت ماشین فرمول یک ایرانی توسط دانشگاه فردوسی مشهد خبر دادند. در ادامه به شما می‌گوییم که این خبر، چیزی جز فیک نیوز نیست و اطلاعات دقیق‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

ماشین‌های فرمول یک، پادشاه‌ ورزش موتور اسپرت و دنیای خودروها هستند. جذاب‌ترین فناوری‌ها، امکانات و آپشن‌هایی که امروزه در خودروهای سوپر اسپرت دیده می‌شوند، اول روی خودروهای فرمول یک قرار داشتند. مثلا تکنولوژی پدال شیفتر (شیفترهای پشت فرمان برای تعویض دنده)، برای اولین بار و در سال 1989، توسط فراری و با ماشین فرمول یک فراری 640 متولد شد.

ماشین فرمول یک ایرانی

مرسدس بنز W14 با رانندگی لوییس همیلتون

ساختن خودروهای فرمول یک هم کار یک شبه نیست و برای مثال، ماشین فرمول یک W14 (ماشین فرمول یک مرسدس بنز در فصل 2023)، بیش از دو سال در پروسه ساخت قرار داشت و فقط فرمان آن به تنهایی، چیزی حدود 2 میلیارد و 500 میلیون تومان ارزش دارد. پس داستان ساختن ماشین فرمول یک در ایران چیست؟ آیا دانشگاه فردوسی مشهد به تکنولوژی ساختن ماشین فرمول یک ایرانی دست پیدا کرده است؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

ساخت ماشین فرمول یک رهام در ایران

خودرو فرمول وان رهام از دانشگاه مشهد

مسابقات فرمول یک در فصل 2023، میزبان 10 تیم و 20 راننده است. به غیر از مسابقات F1، رقابت‌های دیگری هم وجود دارند که از دور، شبیه فرمول یک هستند اما سطح پایین‌تری دارند؛ مثلا فرمول 2، 3 یا فرمولا پورشه، رنو و …… اما ماشین فرمول یک ایرانی رهام ، مجوز رقابت در کدام یک از آن‌ها را دارد؟ پاسخ ساده است. هیچ کدام!

خودرو رهام دانشگاه مشهد، برای مسابقات فرمول وان نیست

خودرو فرمول وان رهام از دانشگاه مشهد

مسابقات فرمولا استیودنت (Formula Student) یا همان فرمول دانشجویی، دقیقا همان جایی است که «ماشین رهام دانشگاه مشهد» به آن تعلق دارد. لیگی که اکثر دانشگاه‌های برتر جهان، در آن حضور دارند و خودروهای خود را به آن جا می‌آورند.

در فیلم بالا، می‌توانید یکی از جذاب‌ترین لحظات فرمولا استیودنت را تماشا کنید. این فیلم به ماشین دانشگاه اشتوتگارت آلمان باز می‌گردد که در سال 2021، این رقابت را به خاک و خون کشید و مقام اول را کسب کرد.

ماشین فرمولا استیودنت رهام از دانشگاه فردوسی کار بزرگی را انجام داده است

خودرو فرمول وان رهام از دانشگاه مشهد

ماشین رهام از دانشگاه فردوسی مشهد، کار بسیار بزرگی را انجام داده و مجوز ورود به تست‌های مسابقات فرمولا استیودنت را کسب کرده است و باید در کنار تیم‌های قدری مثل تیم دانشگاه‌های میشیگان، اشتوتگارت و … رقابت کند. این خودرو به پیشرانه چهار سیلندر سوزوکی با حجم 600 سی سی مجهز شده است و تقریبا 67 اسب بخار قدرت دارد. ماشین رهام دانشگاه مشهد روی کاغذ، تقریبا 170 کیلومتر بر ساعت سرعت دارد و تیم سازنده تا به امروز، تا 110 کیلومتر بر ساعت را از آن گرفته‌اند و شتاب 0 تا 100 آن هم به 5.2 ثانیه می‌رسد که برای یک ماشین 280 کیلوگرمی، عدد جالبی است.

خودرو فرمول وان رهام از دانشگاه مشهد

متاسفانه به لطف رسانه‌های ناآگاه، این ماشین با تیترهای اشتباهی مثل «اولین ماشین فرمول یک ایرانی» به تلگرام و .. آمد و اخبار درست و اصلی به حاشیه رانده شد و چیزی جز تمسخر را در پی نداشت. فقط کافی است که در اینترنت، عکس ماشین فرمول یک را سرچ کنید و سپس در کنار ماشین رهام دانشگاه فردوسی مشهد قرار دهید. به هر حال ما از صمیم قلب برای تیم دانشگاه فردوسی مشهد و ماشین رهام در مسابقات فرمولا استیودنت، آرزوی موفقیت را داریم و امیدواریم که این تیم، بهترین نتیجه را کسب کند و امیدواریم که بند و بساط فیک نیوز، از رسانه‌های فارسی برچیده شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*