وسیله جنگی به شکل آلت تناسلی

کشف یک وسیله عجیب جنگی در اسپانیا به شکل آلت تناسلی

باستان شناسان در اسپانیا، یک وسیله جنگی را از زیر خاک بیرون کشیدند که طراحی عجیبی دارد: این شی به شکل آلت تناسلی است.

یک سنگ کنده‌کاری شده، در مخروبه‌های برجی متعلق به قرون وُسطی کشف شد که ظاهرا برای تیز کردن سلاح‌های سرد کاربرد داشت. اما چیزی که به این وسیله جنگی جلوه خاصی داده، شکل عجیب و آلت تناسلی مانند آن است.

باستان شناسان، این شی دست‌ساز 15 سانتی‌متری را در پای‌رود «ویگو ریا» واقع در شمال غربی اسپانیا کشف کردند. این مکان، یک منطقه مسکونی قرون وسطایی به مرکزیت برجی بود که در جریان شورش‌های ایرماندینو نابود شد؛ مجموعه‌ای از نبردهای قرن پانزدهمی که طی آن، شهروندان علیه طبقه حاکم قیام کردند.

داریو پنیا-پاسکوال، یکی از باستان شناسان کاشف این سنگ، آن را نمادی از پیوند بین خشونت، اسلحه و مردانگی توصیف می‌کند؛ پیوندی که به گفته‌‌ی او، در قرون وسطی وجود داشت و حضورش در فرهنگ امروز هم احساس می‌شود.

وسیله جنگی به شکل آلت تناسلی

شاید شکل خاص این وسیله، برای باستان شناسان تازگی داشته باشد؛ اما آن‌ها با یافتن سنگ‌های خنجر تیزکن به‌جای مانده از قرون وسطی، بیگانه نیستند.  شناسایی چنین سنگ‌هایی کار سختی هم نیست؛ زیرا معمولا ردی از سلاح‌های تیز شده روی آن‌ها باقی می‌ماند و در این مورد خاص نیز همین‌طور است.

اما چرا این وسیله جنگی، به شکل آلت تناسلی ساخته شده است؟ محققان دقیقا نمی‌دانند؛ ولی سرنخ‌هایی دارند. ظاهرا در آن دوران، وسیله‌ای نمادین با چنین شکل و ظاهری، برای تبرک و تکریم بوده؛ نه چیزی مبتذل و توهین‌آمیز!

به‌نظر می‌رسد علاوه بر تیز کردن سلاح سرد، از آن برای در امان ماندن از شر و قضابلا استفاده می‌شد؛ کاربردی که مردم آن دوران، برای اشیای دست‌ساز دیگری نظیر حلقه، آویز، ماسک و چراغ هم قائل بودند.