کشف توالت باستانی

کشف یک توالت باستانی مدرن در چین با قدمت هزاران ساله!

کاوشگران چینی، یک سیفون توالت باستانی را از زیر خاک بیرون کشیدند که گمان می‌رود قدیمی‌ترین نمونه کشف شده، از نوع خود باشد.

محققان موسسه باستان‌شناسی آکادمی علوم اجتماعی چین، هنگام حفاری در دو ساختمان به‌جای مانده از ویرانه‌های کاخی در شهر یویانگ، با یک کشف غیر منتظره، غافلگیر شدند. آن‌ها یک سیفون توالت باستانی را کشف کردند که برآورد می‌شود قدمتی بین 2200 تا 2400 سال داشته باشد؛ یعنی از دوران موسوم به ایالت‌های جنگ‌طلب تا اوایل پیدایش دودمان هان!

این کشف از آن جهت حائز اهمیت است که تصور می‌شد اختراع توالت‌های سیفونی مدرن، به عصر ویکتوریایی انگلستان برمی‌گردد. فن مینگ‌یانگ، یک متخصص طراحی ابزارآلات باستانی دراین‌باره می‌گوید:

این توالت به‌شکل عجیبی پیشرفته است؛ زیرا مانند نمونه‌های امروزی، سیستم زهکشی آب دارد.

لی‌یو رویی، یکی از اعضای تیم حفاری، عقیده دارد این باید یک وسیله لوکس بوده باشد که فقط افراد بالارتبه کاخ، حق استفاده از آن را داشتند. او اضافه کرد که احتمالا پس از هر بار استفاده، خدمتکاران باید آب را به داخل سیفون می‌ریختند.

پیش‌تر یک کاسه توالت باستانی و لوله‌ای که به یک گودال می‌رسید هم در این منطقه یافت شده بود؛ اما به‌گفته‌ی لی‌یو، این نخستین سیفون توالت پیدا شده در چین است. او می‌گوید پس از این کشف، همه ما غافلگیر شده بودیم و پس از چند لحظه، زدیم زیر خنده!

محققان امیدوارند با آنالیز خاک پیرامون، بتوانند اطلاعاتی از رژیم غذایی و عادات خوراکی ساکنان باستانی کاخ هم به‌دست بیاورند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*