شارژ سریعتر گوشی اندرویدی

10 ترفند برای این که گوشی اندرویدی ما سریعتر شارژ شود

به کمک روش‌های معرفی شده در این متن می‌توانید گوشی اندرویدی خود را سریعتر شارژ کنید. اگر حس می‌کنید گوشی شما کندتر از حد معمول شارژ می‌شود، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

شارژ کردن باتری گوشی، به خودی خود فرآیند طاقت‌فرسایی است. حال تصور کنید شارژ شدن گوشی چند ساعت طول بکشد و شما مجبور باشید در تمام این مدت در کنار دستگاه منتظر شارژ شدن آن بمانید!

با وجود این که در سال‌های اخیر با افزایش ظرفیت باتری گوشی های موبایل، میزان شارژدهی آن‌ها افزایش قابل توجهی یافته، اما این مساله نقش یک شمشیر دولبه را نیز ایفا کرده و باعث شده فرآیند شارژ کردن آن‌ها بسیار طولانی‌تر از قبل باشد.

البته توسعه فناوری‌های شارژ سریع کمک بزرگی به سریعتر شارژ شدن گوشی های اندرویدی کرده؛ اما همچنان برخی دستگاه‌ها فرآیند شارژ طولانی و حوصله‌سربری دارند.

در ادامه به معرفی روش‌هایی می‌پردازیم که می‌توانند باعث تسریع فرآیند شارژ گوشی شما شوند. بنابراین اگر یک گوشی اندرویدی در اختیار دارید و از سرعت پایین شارژ شدن آن کلافه شده‌اید، توصیه می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

چکار کنیم تا گوشی اندرویدی ما سریعتر شارژ شود؟

مد هواپیما (Airplane Mode) را فعال کنید

یکی از بزرگ‌ترین قاتل‌های باتری گوشی اندرویدی، دریافت سیگنال مخابراتی است. به عنوان یک قاعده کلی، هرچه سیگنال در یک نقطه ضعیف‌تر باشد، باتری گوشی سریعتر خالی خواهد شد.

به این ترتیب اگر در محلی قرار داشته باشید که دریافت سیگنال مناسبی ندارد، شارژ کردن باتری گوشی کندتر از جاهایی است که وضعیت دریافت سیگنال در آن‌ها مناسب‌تر است!

با توجه به این نکات، یکی از راهکارهای مهم برای افزایش سرعت شارژ شدن باتری، قرار دادن گوشی روی مد هواپیما (Airplane Mode) پیش از شارژ کردن آن است.

آزمایش‌ها نشان داده که این کار می‌تواند منجر به کاهش 25 درصدی زمان شارژ گوشی های موبایل شود.

برای این که گوشی خود را روی مد Airplane قرار دهید، نوار اعلان‌ها را به سمت پایین کشیده و بر روی آیکون مربوط به مد هواپیما ضربه بزنید.

روش دیگر انجام این کار نیز وارد شدن به اپلیکیشن تنظیمات (Settings)، بخش Network and Internet و فعال سازی مد Airplane Mode از آن‌جاست.

البته نباید فراموش کنید که پس از اتمام شارژ شدن گوشی مجددا این قابلیت را غیرفعال کنید.

گوشی خود را خاموش کنید

خاموش کردن گوشی

خاموش کردن گوشی در حین شارژ نیز یکی دیگر از تکنیک‌های ساده برای سریعتر شارژ شدن گوشی اندرویدی است که معمولا توسط افراد فراموش می‌شود.

اگر گوشی خود را در حین شارژ خاموش کنید، هیچ چیز باعث مصرف شدن باتری نمی‌شوند و در نتیجه دستگاه بسیار سریعتر شارژ خواهد شد.

البته دقت کنید که این کار معایبی هم دارد. به عنوان مثال با خاموش کردن گوشی خود طبیعتا نمی‌توانید تماس‌ها یا پیام‌های مهم را دریافت کنید. با این وجود اگر شارژ شدن سریع گوشی شما برای‌تان ارجحیت دارد، بهتر است گوشی‌تان را خاموش کنید!

استفاده از گوشی در زمان شارژ را محدود کنید

استفاده از گوشی در حال شارژ

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید گوشی خود را در حین شارژ خاموش کنید، حداقل مطمئن شوید که در حین شارژ شدن استفاده چندانی از آن نمی‌کنید.

استفاده کردن از گوشی در حین شارژ طبیعتا باعث می‌شود که شارژ باتری آن به‌طور قابل ملاحظه‌ای کندتر انجام شود. به‌طور خاص، استفاده از اپلیکیشن‌های سنگینی مانند بازی‌های موبایل باعث داغ شدن دستگاه شده و به تبع آن فرآیند شارژ را با تاخیر روبرو می‌کنند.

علاوه بر این، کار کردن با گوشی در حین شارژ همچنین می‌تواند آسیب دیدن باتری گوشی را هم در پی داشته باشد.

به بیان دیگر، قرار گرفتن در معرض دماهای بیش از حد بالا یا پایین به مدت طولانی می‌تواند یکی از بزرگترین اشتباهات در حین شارژ گوشی باشد؛ چرا که ضمن کاهش سرعت شارژ، باعث آسیب دیدن دستگاه هم خواهد شد.

بنابراین در هنگام شارژ شدن گوشی خود از بازی کردن و انجام کارهای سنگین با آن بپرهیزید و گشت و گذار در اینستاگرام و سایر شبکه‌های مجازی را به زمانی دیگر موکول کنید.

از این طریق می‌توانید مطمئن شوید که گوشی اندرویدی شما سریعتر شارژ می‌شود

مطمئن شوید مد شارژ در گوشی‌تان فعال است

زمانی که کابل یو اس بی را به گوشی اندرویدی خود متصل می‌کنید، می‌توانید انتخاب کنید که نوع این اتصال چگونه باشد!

بنابراین در صورتی که قصد دارید گوشی خود را با استفاده از یک لپ تاپ یا دیگر دستگاه‌ها شارژ کنید، مطمئن شوید که پس از اتصال، مد شارژ فعال است! چرا که در غیر این‌صورت، شارژ دستگاه شما یا انجام نمی‌شود یا با سرعتی بسیار پایین انجام خواهد شد.

برای فعال کردن این مد وارد بخش تنظیمات (Settings) گوشی خود شده و در قسمت Connected Devices، وارد قسمت USB Preferences شوید. سپس در لیست گزینه‌های موجود، اطمینان حاصل کنید که گزینه Charge connected device فعال است.

گزینه‌های مربوط به اتصال USB تنها زمانی قابل مشاهده است که گوشی خود را از طریق USB به دستگاه دیگری متصل کرده باشید.

از یک شارژر دیواری استفاده کنید

شارژ سریعتر گوشی اندرویدی

در هنگان شارژ گوشی خود همیشه دقت کنید که استفاده از یک کامپیوتر یا شارژرهای فندکی درون خودرو راندمان بسیار پایین‌تری در مقایسه با آداپتور دستگاه دارد.

پورت‌های USB غیردیواری معمولا آمپراژ خروجی نیم آمپری دارند. این در حالی‌ست که جریان خروجی از شارژرهای دیواری، بسته به نوع گوشی، معمولا حدود یک آمپر است.

دقت کنید که آمپراژ پایین‌تر پورت USB یک لپ تاپ به گوشی شما هیچ آسیبی نخواهد زد. با این وجود شارژ آن به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

بنابراین به‌عنوان یک قانون همیشگی، از شارژر خودرو و یا لپ تاپ صرفا برای شارژ مقطعی گوشی خود استفاده کنید و نه شارژ کامل.

یک پاوربانک بخرید!

خرید پاوربانک

اگر زیاد به مسافرت می‌روید و قصد دارید گوشی خود را در سفر هم شارژ کنید، می‌توانید از یک پاوربانک باکیفیت برای انجام این کار استفاده کنید.

بسیاری پاوربانک‌های کنونی در بازار، شدت جریان خروجی هم‌تراز با شارژرهای دیواری دارند و برخی حتی جریان بیشتری هم در اختیارتان قرار خواهند داد! بنابراین کاربران گوشی‌های با پشتیبانی از شارژ سریع می‌توانند مطمئن باشند که با خرید یک پاوربانک مناسب می‌توانند از بالاترین سرعت شارژ ممکن برخوردار هستند.

البته در این خصوص باید دقت کنید که علیرغم آن که با استفاده از یک پاوربانک با خروجی دو آمپری می‌توانید گوشی اندرویدی خود را بسیار سریعتر شارژ کنید، اما کابل یو اس بی شما نیز باید توانایی پشتیبانی از این جریان را داشته باشد!

از شارژ کردن دستگاه به‌صورت بیسیم بپرهیزید

شارژ بیسیم

شارژ بیسیم دستاورد بزرگی برای صنعت گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رود که به کمک آن می‌توانید بدون نیاز به سیم و اتصالات، گوشی های جدیدتر خود را شارژ کنید.

با این وجود در صورتی که سرعت شارژ، اولویت اصلی شماست، باید تا جای ممکن از انجام این کار بپرهیزید؛ چرا که این سیستم شارژ اساسا توان بسیار کمتری در مقایسه با شارژ سیمی داشته و در نتیجه، گوشی شما را بسیار کندتر شارژ خواهد کرد.

در حقیقت نتایج بررسی‌های انجام شده حاکی از این است که شارژ کردن یک دستگاه به‌صورت بیسیم می‌تواند تا 50 درصد کندتر از شارژ سیمی باشد.

این اتفاق به‌طور عمده دو دلیل دارد. دلیل اول آن است که انتقال انرژی از طریق کابل به مراتب بهینه‌تر از انتقال انرژی به‌صورت بیسیم است و دلیل دوم نیز آن است که انرژی تلف شده در فرآیند شارژ بیسیم، خود را به‌صورت حرارت نشان می‌دهد و می‌تواند باعث کندتر شدن روند شارژ و آسیب دیدن باتری شود.

قاب یا بک کاور گوشی را در حین شارژ بردارید

شارژ سریعتر گوشی اندرویدی

تمامی گوشی های هوشمند مدرن از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند. فرآیندهای شیمیایی رخ داده در این دسته باتری‌ها حاکی از این هستند که بالاترین سرعت شارژ زمانی به دست می‌آید که این باتری‌ها در دمای خنک به فعالیت مشغول باشند.

به بیان دیگر، اگر قصد دارید گوشی موبایل خود را در سریعترین زمان ممکن شارژ کنید، بهتر است که دمای باتری (نه دمای محیط) بین 5 تا 45 درجه سانتیگراد باشد.

طبیعتا دمای باتری تاثیرپذیری فراوانی از دمای محیط بیرون دارد. بنابراین یکی از کارهایی که می‌توانید برای رساندن دستگاه به دمای مناسب انجام دهید، برداشتن کاور پشت گوشی است.

البته دماهای بسیار پایین نیز می‌توانند تاثیرات مخرب‌تری بر روی سرعت شارژ باتری داشته باشند. بنابراین فکر شارژ کردن گوشی در یخچال را هم از ذهنتان بیرون کنید!

از کابل باکیفیت برای شارژ کردن گوشی خود استفاده کنید

کابل باکیفیت

تفاوت کیفیت کابل‌های شارژ گوشی های موبایل بسیار گسترده‌تر از چیزی است که گمان می‌کنید.

در داخل هر سیم شارژ گوشی موبایل چهار کابل جداگانه در رنگ‌های قرمز، سبز، سفید و مشکی تعبیه شده‌اند. از این بین، کابل‌های سفید و سبز برای انتقال داده به کار رفته و کابل‌های قرمز و مشکی برای شارژ کردن دستگاه استفاده می‌شوند.

علاوه بر این، شدت جریان قابل انتقال هریک از این رشته‌های قرمز و مشکی نیز بسته به اندازه آن‌ها متغیر خواهد بود. به عنوان مثال، یک کابل استاندارد 28 قادر به انتقال جریان حدود 0.5 آمپر است؛ در حالی که کابل‌های 24 با اندازه بزرگترشان توانایی انتقال جریان دو آمپری را دارند.

به‌طور کلی کابل‌های ارزان‌تر از رشته‌های 28 بهره برده و سرعت شارژ پایین‌تری دارند. این در حالی است که کابل‌های گرانقیمت معمولا از رشته‌های 24 استفاده می‌کنند.

در صورتی که قصد دارید عملکرد کابل خود را مورد سنجش قرار دهید، بهتر است اپلیکیشن Ampere را دانلود کرده و نرخ شارژ و خالی شدن شارژ باتری گوشی‌تان را تحت نظر بگیرید.

از آداپتور فست شارژ استفاده کنید

شارژ سریعتر گوشی اندرویدی

یکی از بهترین راه‌های افزایش سرعت شارژ در گوشی های اندرویدی، استفاده از آداپتورهای فست شارژ و همراه کردن آن‌ها با کابل‌های باکیفیت است.

برخی از آداپتورهای شارژ توانایی ارائه توان خروجی 45 واتی دارند که بسیار بالاتر از توان شارژ آداپتورهای معمولی است. بنابراین در صورتی که گوشی شما قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع را دارد، می‌توانید با خرید یک آداپتور سریع، دستگاهتان را در حداقل زمان ممکن شارژ کنید.

البته ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که آیا شارژ سریع برای باتری گوشی مضر است یا خیر؟

پاسخ این سوال به متغیرهای فراوانی بستگی دارد. با این حال، پاسخ کوتاه به آن، خیر است؛ البته در صورتی که از یک آداپتور باکیفیت و سازگار استفاده کنید.

این قابلیت به‌طور پیش‌فرض در اغلب گوشی های اندرویدی فعال است. با این حال ممکن است مجبور شوید با ورود به بخش تنظیمات، بخش Battery and Device Care و سپس وارد شدن به قسمت Battery و در ادامه More Battery Settings، گزینه شارژ سریع را در گوشی خود فعال کنید!

سرعت شارژ گوشی اندرویدی خود را افزایش دهید

در این متن ما به معرفی روش‌هایی پرداختیم که می‌توانید از طریق آن‌ها گوشی اندرویدی خود را سریعتر شارژ کنید و این فرآیند را لذت‌بخش‌تر کنید.

در صورتی که به توصیه‌های ارائه شده در این متن دقت کنید، می‌توانید در حداقل زمان ممکن گوشی‌تان را شارژ نمایید.

با این حال، شارژ شدن باتری یک گوشی، علاوه بر رعایت نکات موجود به پشتیبانی از شارژ سریع هم بستگی دارد. بنابراین اگر به دنبال گوشی‌هایی با توانایی شارژ کامل ظرف چند دقیقه هستید، می‌توانید محصولات جدیدتری که از شارژ بسیار سریع پشتیبانی می‌کنند را تهیه کنید.