استون 01، کپی چینی لندرور دیفندر

کپی بی‌شرمانه جدید چینی ها، این بار لندرور دیفندر

یک خودروساز چینی با همکاری شرکت بایک از شاسی بلند آفرودی خود رونمایی کرد. در طراحی این SUV به طرز کاملاً آشکاری از لندرور دیفندر کپی شده است.

کپی‌کاری شرکت‌های خودروساز چینی از محصولات خودروسازان مطرح غربی موضوع تازه‌ای نیست و حتی به کلیشه‌ای تبدیل شده است که شاید خیلی‌ها دیگر از شنیدن آن خسته شده باشند. با این حال، حالا که صنعت خودرو چین وارد سطح متفاوتی نسبت به گذشته شده است هم هنوز هر از گاهی خودروهایی از آن بیرون می‌آیند که به وضوح مبتنی بر یک محصول شناخته‌شده خارجی ساخته شده‌اند. کپی جدید چینی ها پس از کپی لامبورگینی اوروس و لندکروز، شاسی بلندی با طراحی مربعی مینیمال است که لندرور دیفندر را در ذهن تداعی می‌کند.

استون 01؛ کپی آشکار چینی لندرور دیفندر

از طریق وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین که همیشه اطلاعات جدیدی درباره خودروهای چینی ارائه می‌کند، به جزئیات شاسی بلندی با نام «استون 01» (Stone 01) دست پیدا کرده‌ایم. این شاسی بلند را شرکت «راکس موتور» (Rox Motor) با همکاری بایک، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چینی ساخته است. با وجود این، نتیجه مشارکت این دو شرکت چیزی جز یک نسخه درجه چندم از لندرور دیفندر، شاسی بلند خوشنام بریتانیایی نیست.

استون 01، کپی چینی لندرور دیفندر

شباهت استون 01 به لندرور دیفندر به‌خصوص در نمای کناری نمایان می‌شود. در واقع در اولین نگاه به نمای کناری این اس یو وی چینی، نمی‌توانید متوجه تفاوتی با لندرور دیفندر شوید. حتی در نمای عقب هم این خودرو چینی عملاً تفاوت چندانی با دیفندر ندارد و این در فرم چراغ‌های عقب و همچنین لاستیک زاپاس مشهود است. البته حداقل ناحیه جلو تفاوت متفاوتی نسبت به این شاسی بلند معروف بریتانیایی دارد و در آن به‌جای چراغ‌های گِرد، چراغ‌های بومرنگ‌مانند به‌کار رفته است.

استون 01، کپی چینی لندرور دیفندر

هان‌طور که لندرور دیفندر دو نسخه 110 و 130 با فاصله محور متفاوت در دسترس قرار می‌گیرد، کپی چینی آن هم در دو نسخه پیش رو مشتریان گذاشته می‌شود. شاسی بلند چینی استون 01 دارای 5050 میلی‌متر طول، 1980 میلی‌متر عرض و 1869 میلی‌متر ارتفاع به‌علاوه 3010 میلی‌متر فاصله بین دو محور است.

حال در خصوص قوای محرکه این کپی چینی لندرور دیفندر باید ذکر کرد که مسئولیت تامین آن بر عهده یک پیشرانه پلاگین هیبرید است. این پیشرانه پلاگین هیبرید یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ 150 اسب بخار و دو موتور الکتریکی، یکی در جلو و دیگری در عقب را در بر می‌گیرد که به ترتیب توان تولید قدرت 201 و 268 اسب بخار قدرت را دارند. این موتورهای الکتریکی از یک باتری لیتیوم یونی ساخته شرکت CATL تغذیه می‌کنند.