خطر بیخ گوش فیلیمو و نماوا

خطر بیخ گوش فیلیمو، نماوا و پلتفرم‌های مشابه؛ مسئولیت نظارت بر VODها به صداوسیما داده شد

خطر بیخ گوش فیلیمو و نماوا است، چرا که شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت نظارت بر پلتفرم های صوت و تصویر فراگیر را به انحصار صداوسیما درآورده است.

شنیده‌ها حاکی از این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در اقدامی ضربتی، مسئولیت نظارت بر پلتفرم‌های صوت و تصویر فراگیر را به صداوسیما داده است. ماده واحده شورای مذکور خبری ناخوشایند برای پلتفرم‌هایی نظیر فیلیمو، نماوا و نماشا به‌حساب می‌آید، چرا که محدودیت‌های بسیاری برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.

خطر بیخ گوش فیلیمو و نماوا

به‌تازگی ماده واحده‌ای از سوی شورای انقلاب فرهنگی تحت عنوان «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» به تصویب رسیده تا بدین ترتیب جنجال‌ها بر سر نظارت بر VODها حل شود. پیش از این بر سر نحوه نظارت بر پلتفرم‌های خانگی مشکلاتی به‌وجود آمده بود که به‌نظر می‌رسد با تصویب این ماده واحده، معضل حل شده باشد.

ساترا طی ماه‌های اخیر بارها سد راه پلتفرم‌های VOD شده و برای آنها مشکلاتی ایجاد کرده است. ساترا تأکید داشت باید نظارت بر پلتفرم‌هایی مثل فیلیمو، نماوا و نماشا به این نهاد واگذار شود تا آنها بتوانند اعمال قانون کنند؛ اما پلتفرم‌های صوت و تصویر فراگیر خاطرنشان می‌کردند که ساترا نباید به این حوزه ورود کند و ادعا داشتند ماهیت ساترا غیر قانونی است!

خطر بیخ گوش فیلیمو و نماوا

کشمکش بین ساترا و VODها به جایی رسید که نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجبور شدند واکنش نشان بدهند تا بلکه بتوانند مشکل را حل کنند. همه این ماجراها در حالی بود که در برنامه هفتم توسعه مجوز نظارت بر حوزه صوت و تصویر فراگیر به‌طور انحصاری به صداوسیما واگذار شده بود. شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای رسمیت بخشیدن به این بند از برنامه هفتم توسعه، ماده واحده مذکور را تصویب کرده است.

لازم به ذکر است که در کنار وظایفی که به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران واگذار شده، مسئولیت‌هایی نیز برای وزارت ارشاد در نظر گرفته شده که در بند اول ماده واحده «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» بدین ترتیب آمده:

مسئولیت تنظیم‌گری، صدور مجوز و نظارت بر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، کتاب، تبلیغات، بازی‌های رایانه‌ای و امثال آن که در چارچوب وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد در حیطه صوت و تصویر فراگیر به‌عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

همچنین در بند دوم این ماده واحده به‌شرح ذیل، به موضوع وظیفه صدور مجوز و نظارت بر رسانه‌های فعال در حوزه صوت و تصویر فراگیر اشاره شده است:

مسئولیت تنظیم‌گری، صدور مجوز و نظارت بر رسانه‌های فعال در عرصه صوت و تصویر فراگیر، شامل رسانه‌های کاربرمحور و ناشرمحور و نیز شبکه نمایش خانگی به‌ویژه تولید سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و امثال آن، به‌عهده سازمان صداوسیما است.

خطر بیخ گوش فیلیمو و نماوا

همچنین بر اساس بند سوم این ماده واحده، مسئولیت صدور مجوز نظارت و تنظیم مقررات تبلیغات و آگهی در حیطه صوت و تصویر فراگیر به عهده صداوسیما خواهد بود. شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت دیگری نیز به صداوسیما واگذار کرده و آن تولید و پخش زنده برنامه‌ها و صدور مجوز نظارت بر پخش زنده در فضای مجازی است.

ماده واحده مذکور در حال حاضر به‌تصویب شورای مذکور درآمده و می‌بایست در حوزه سیاست‌ها و ضوابط ساخت و پخش صوت و تصویر فراگیر مقررات لازم برای ساماندهی را تدوین کند و سپس مجموعه اصول و قواعد مربوطه را به‌شکل لایحه تهیه کند. تصویب نهایی این ماده واحده با مجلس شورای اسلامی خواهد بود.