کامپیوترهای خانگی قدیمی

10 کاربرد جذاب برای کامپیوتر‌های خانگی قدیمی

اگر شما هم نمی‌دانید چگونه از کامپیوترهای خانگی قدیمی‌تان استفاده مفید داشته باشید، با ما و چند پیشنهاد جذاب و کاربردی همراه باشید.

در بخش‌های زیادی از سراسر جهان، داشتن یک کامپیوتر شخصی به یکی از ملزومات زندگی در جامعه تبدیل شده است. بدین ترتیب ممکن است تا به امروز چندین کامپیوتر شخصی را در طول سالیان اخیر دور انداخته باشید و آن‌ها را با نمونه‌هایی جدیدتر و قدرتمندتر جایگزین کرده باشید. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، اکثر ما به سراغ کامپیوترهای قابل حمل مانند لپ تاپ و تبلت‌ها رفته‌ایم و با یک کیس بزرگ در ابعاد هالک روی میز مواجه هستیم که هیچ کاربرد خاصی هم ندارد.

بسیاری از ما با خرید یک دیوایس جدید تکنولوژی، دیوایس قدیمی از هدفون و کیبورد گرفته تا آیپاد و تلویزیون را نگه می‌داریم و آن را دور نمی‌اندازیم. از آنجایی که تکنولوژی به یک عضو جدانشدنی از زندگیمان تبدیل شده، سال به سال تعداد گجت‌های اطرافمان در حال بیشتر شدن هستند و نکته غم‌انگیز ماجرا اینجاست که گاهی اوقات تعداد زیادی از این گجت‌ها هیچ کاربردی ندارند. این دیوایس‌ها پتانسیل تبدیل شدن به یک متریال آسیب‌زا را دارند و شاید بهتر باشد از آن‌ها به هر نحوی که شده مجددا استفاده کنیم یا حداقل آن را بازیافت کنیم.

بهترین زمان برای شروع بازیافت یا کاربرد مجدد دیوایس‌ها 20 سال پیش بود، درست همانند کاشتن یک درخت. اما بهترین زمان بعدی همین حالاست و اگر شما هم نمی‌دانید چه کاری باید با کامپیوترهای خانگی قدیمی تان بکنید، با گجت نیوز همراه باشید تا ده مورد از کاربردهایشان را مورد بررسی قرار بدهیم.

حافظه ذخیره‌سازی متصل به شبکه (NAS)

کامپیوترهای خانگی قدیمی

این روزها بین دیوایس‌های مختلف کامپیوتریمان مدام در حال جابجایی هستیم. ممکن است حالا روی لپ تاپ در حال جست و جوی اینترنت باشیم و چند دقیقه بعد، روی مبل به اسکرول کردن موبایلمان مشغول شویم. این جابجایی میان دستگاه‌های مختلف به کاربرد و دسترسی ما به محتوای خاص بستگی دارد که در لپ تاپ یا گوشی موجود نیست و با ادامه‌دار شدن استفاده متناوب از دیوایس‌های مختلف، در نهایت خسته و کلافه خواهیم شد. اما با تبدیل کامپیوترهای خانگی قدیمی به یک حافظه ذخیره‌سازی که از طریق شبکه وای‌فای در دسترس باشد، این معضل می‌تواند یک بار برای همیشه حل شود.

اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، یک دیوایس NAS برای ایجاد دسترسی به فایل‌های گوناگون کاربرد خواهد داشت. تا زمانی که دیوایس‌هایتان به یک شبکه وایرلس مشترک متصل باشند، محدودیتی برای تعداد دستگاه‌های متصل به این حافظه وجود ندارد. در واقع NAS یک دراپ باکس شخصی و خانگی است که می‌توانید فایل‌های مورد نیاز خود و خانواده‌تان را در آن به اشتراک بگذارید. دیوایس‌های NAS زیادی در بازار وجود دارند که می‌توانید آن را خریداری کنید اما اگر یک کامپیوتر بلا استفاده در خانه‌تان خاک می‌خورد، پیشنهاد می‌کنیم از آن به عنوان حافظه NAS استفاده کنید.

قدم اول برای ساختن یک دیوایس NAS‌ انتخاب سیستم عامل است. اگر کامپیوتر قدیمی شما سیستم عامل ویندوز دارد می‌توانید با دانلود برنامه‌های ثالث مانند Resilio Sync آن را راه‌اندازی کنید. همچنین می‌توانید سیستم عامل مخصوص این کار یعنی TrueNAS را نصب کنید. این سیستم عامل یادگیری عمیق‌تری نسبت به برنامه‌های ثالث ویندوزی دارد و شاید کار با آن به راحتی ویندوز نباشد، اما حین استفاده از فایل‌ها تجربه روان‌تر و سریع‌تری خواهید داشت.

کند و کاو کنید

کامپیوترهای خانگی قدیمی

اگر از زاویه دید منفی گرایانه نگاه کنیم، کامپیوترهای خانگی قدیمی تنها فضا اشغال کرده‌ و به خود خاک می‌گیرند. بدین ترتیب نه تنها همیشه یک وسیله جلوی چشمتان خواهد بود که هیچ کاربردی ندارد، بلکه تمیز کردن خاک روی آن خودش به یک کار اضافه در تمیزکاری خانه تبدیل می‌شود. اما اگر زاویه دیدمان را به مثبت تغییر بدهیم، این کامپیوتر یک فرصت محسوب می‌شود. اگر به جست و جو درون کامپیوترها با سیستم عامل متفاوت علاقه دارید یا می‌خواهید بدانید چگونه یک کامپیوتر ساخته می‌شود، همان کامپیوتر قدیمی می‌تواند کمک حال شما باشد. عدم علاقه‌مندی شما به کامپیوتر قدیمی‌تان می‌تواند به بلیتی تبدیل شود که استعدادهای درونی و تمایلات مخفی‌تان را کشف کنید.

اگر در هر صورت می‌خواهید کامپیوتر قدیمی‌تان را راهی سطل زباله کنید، پس ترسی از انجام کارهای اشتباه نداشته باشید. به سراغ نصب سیستم عامل‌هایی مانند لینوکس، Haiku یا سایر سیستم عامل‌های متن باز موجود در اینترنت بروید و ببینید سیستم عامل‌های مختلف چه ویژگی‌های متفاوتی ارائه می‌کنند. اگر هم به قطعات کامپیوتری علاقه‌مندید و می خواهید از نحوه کار قسمت‌های مختلف کیس سر در بیاورید، می‌توانید به راحتی کیس را باز کرده و قطعات آن را خارج کنید. البته پیش از این کار از خاموش کردن کامپیوتر و خروج دو شاخه آن از پریز برق اطمینان حاصل کنید. تخریب کامپیوترهای خانگی قدیمی موضوع مهمی نخواهد بود اما تخریب بدنتان می‌تواند عواقب دردناکی داشته باشد؛ بنابراین با احتیاط عمل کنید.

اهدای توان پردازشی

کامپیوترهای خانگی قدیمی

کامپیوترهای خانگی، حتی نوع قدیمی شان عملکردی بسیار سریع‌تر از انسان‌ها دارند، مخصوصا برای انجام چند کار به طور همزمان. اما آن‌ها هم محدودیت‌های خاص خودشان را دارند و برای نمونه، شما نمی‌توانید با استفاده از کامپیوتر خانگی‌تان به مدل‌سازی کهکشان‌ها بپردازید یا نحوه ذخیره پروتئین در بدنتان را متوجه شوید؛ حداقل نه صرفا با استفاده کامپیوتر خانگی‌تان. اینجاست که بحث پردازش توزیع‌شده به میان می‌آید.

ایده اصلی این کار بر اساس شکستن و تقسیم یک کار بزرگ به کارهای کوچک‌تر و سبک‌تر طراحی شده است. سپس انجام این کارهای کوچک‌تر به تعداد زیادی کامپیوتر محول می‌شود. برای مثال حین رندر گرفتن یک ویدیو، فرایند رندر کردن به چند بخش تقسیم می‌شود و سپس توسط چند کامپیوتر به طور همزمان انجام خواهد شد. گاهی اوقات انجام کل پروسه توسط یک کامپیوتر نیز امکان‌پذیر است اما تهیه و خرید چنین کامپیوتری می‌تواند هزینه زیادی در بر داشته باشد.

دانشمندان پا را بسیار فراتر از انجام کارهای ساده کامپیوتری گذاشته‌اند و با تقسیم کردن کارهای بسیار بزرگ و پیچیده به هزاران یا میلیون‌ها قسمت کوچک‌تر و استفاده از کامپیوترهای موجود در سراسر جهان، مدت زمان انجام پردازش‌ها را به طرز چشم‌گیری کاهش می‌دهند.

کامپیوترهای قدیمی خانگی شما می‌توانند به خاموش بودنشان پایان بدهند و با عضویت در پروژه‌هایی مانند MindModeling@Home که برای درک درست نحوه عملکرد مغز انسان فعالیت می‌کند، عملکرد مفید و کارآمدی از خود به نمایش بگذارد. پروژه MilkyWay@Home نیز به تهیه مدل سه بعدی از کهکشان ما مشغول بوده و می‌توانید در تهیه این مدل با کامپیوتر قدیمی‌تان کمک کنید. اگر اهل حل کردن معما و کدهای مختلف هستید، می‌توانید کامپیوترتان را به پروژه بازگشایی سه کد قدیمی Enigma اضافه کنید که در سال 1942 از آتلانتیک شمالی استخراج شده و تا به امروز حل نشده باقی مانده‌اند. پروژه‌های مختلفی برای انجام پردازش توزیع‌شده در سراسر دنیا وجود دارد و شما می‌توانید با یک جست و جو، پروژه‌های دیگر را نیز مشاهده کنید.

تبدیل به سرور بازی

بازی

اگر به انجام بازی‌های دسته‌جمعی و چند نفره با دوستانتان علاقه‌مندید و نمی‌خواهید با بازیکنان دیگر آنلاین رقابت کنید، یک سرور بازی شخصی می‌تواند حکم طلا برایتان داشته باشد. یک سرور خصوصی برای بازی‌های مالتی پلیر آنلاین امکان کنترل بازیکنان و فضای بازی را به شما خواهد داد و می‌توانید برای عضویت دوستانتان، برایشان دعوت‌نامه ارسال کنید.

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای ساخت سرور بازی، اجاره یک سرور خواهد بود که در ازای پرداخت مبلغی به صورت اشتراک ماهیانه در اختیارتان قرار می‌گیرد. در این صورت شما به هیچ تنظیماتی دسترسی نخواهید داشت و به محض ارائه آپدیت برای بازی، بایستی آن را دانلود و نصب کنید تا بتوانید به بازی ادامه دهید. اما در صورتی که سرور بازی توسط کامپیوترهای خانگی قدیمی ساخته شوند تنها هزینه موجود، برقی خواهد بود که آن کامپیوتر را روشن می‌کند.

ایجاد سرور برای بازی آنلاین توسط همان کامیپوتر اصلی‌تان هم امکان‌پذیر است، اما باید بدانید آن کامپیوتر از منابعی استفاده می‌کند که پیش از این برای پردازش خود بازی به کار می‌آمد. بدین ترتیب اگر کامپیوتر بدون استفاده‌تان را به یک سرور تبدیل کنید راحتی بیشتری خواهید داشت و روانی بازی بیشتر خواهد بود. برنامه مورد نیاز برای ایجاد سرور به بازی یا بازی‌هایی که می‌خواهید اجرا کنید بستگی دارد. برای نمونه ماینکرفت نرم افزار مخصوصی برای ایجاد سرور دارد اما استیم با اکثر بازی‌ها سازگار است. اگر نمی‌دانید برای سرور بازی‌هایتان به سراغ چه برنامه‌ای بروید، استیم می‌تواند یک شروع خوب برایتان باشد.

دستگاه آرکید خانگی

آرکید

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که افراد کامپیوترهای خانگی خود را دور می‌اندازند، قدیمی شدن آن‌ها و عدم پیشرفت پا به پای دنیای تکنولوژی است. آن‌ها دیگر برای انجام کارهای مدرن مناسب نیستند و کاستی‌های زیادی دارند. اما ضعف کامپیوتر قدیمی‌تان می‌تواند دقیقا به نقطه قوتش تبدیل شود، اگر تنها ماهیت آن را بپذیریم: یک ماشین زمان تکنولوژیکی متعلق به سال‌ها پیش.

شاید کامپیوتر قدیمی شما در انجام پردازش‌های سنگین و مدرن توان کمی داشته باشد اما در عوض برای انجام کارهای قدیمی و اجرای بازی‌های مربوط به زمان کودکی‌تان می‌تواند عالی باشد. گرچه این کار چندان ضروری نیست اما اگر به بازی‌های قدیمی سگا علاقه دارید، می‌توانید با نصب یک سیستم عامل تازه و تنها نصب برنامه‌هایی برای اجرای بازی‌های قدیمی، آن را به یک آرکید خانگی تبدیل کنید. بدین ترتیب از سخت افزار پردازشی دستگاه برای اجرای سایر برنامه‌های بی استفاده در پس‌زمینه استفاده نخواهد شد.

حالا نوبت به نصب بازی‌هایتان می‌رسد. پیشنهاد می‌کنیم به سراغ بازی‌های دوران پلی استیشن 1 و قدیمی‌تر بروید. بازی‌های قدیمی در اینترنت قابل دانلود هستند و به راحتی نصب یک رام یا مبدل (Emulator) می‌توانید آن‌ها را روی کامپیوتر قدیمی‌تان اجرا کنید.

سرور مدیای شخصی

سرور مدیا

زمان زیادی از آن روزها نمی‌گذرد که در هر خانه کیف مخصوصی برای قرار دادن فیلم‌های VHS یا DVD‌ وجود داشت. در آن دوران هرچه تعداد دیسک‌ها بیشتر بود نشان دهنده علاقه بیشتر آن خانواده به فیلم بوده و اصطلاحا «فیلم‌باز» بودن آن‌ها ثابت می‌شد. به مرور با ظهور Blu-ray، آهسته آهسته مدیای فیزیکی وارد فاز انکار نابودی شد و در نهایت با دانلودهای دیجیتال، فیلم‌های فیزیکی به خاطرات پیوستند.

امروزه اکثر فایل‌های مدیا تبدیل به فایل‌های دیجیتالی تبدیل شده‌اند که در فضای ابری یا هارد گجت‌هایمان قرار دارند. برای تماشای این فایل‌ها روی تلویزیون به یک فلش دیسک احتیاج خواهد بود که ظرفیت بالایی داشته باشد و پس از صرف چند ده دقیقه، می‌توان چند قسمت از یک سریال را با این روش روی تلویزیون تماشا کرد. اما کامپیوترهای خانگی قدیمی می‌توانند به عنوان کتابخانه قدیمی DVD هایتان عمل کرده و جای پخش‌کننده DVD قدیمی روی میزتان را بگیرند.

شاید ساده‌ترین راه برای تماشای فیلم و سریال‌هایتان روی تلویزیون، کشیدن یک کابل HDMI از کامپیوتر تا تلویزیون باشد. بدین ترتیب تلویزیون تبدیل به یک مانیتور غول‌پیکر خواهد شد که به فایل تمامی مدیاهایتان دسترسی دارد. اما اگر از کابل کشیدن بیزار هستید می‌توانید با سرویسی مانند Plex فایل‌های مورد علاقه‌تان را به طور آنلاین آپلود کنید و سپس با یک کروم کست – Chromecast به تماشای آن‌ها بنشینید.

کامپیوتری برای مهمان یا خانواده

مهمان

در دهه 90 میلادی و در زمانی که کامپیوترهای شخصی در حال محکم کردن جای پای خود بودند، تقریبا هر خانواده یک کامپیوتر خانگی داشت. این کامپیوتر در نقطه مرکزی خانه (مانند هال) یا زیرزمین قرار داده می‌شد. خانواده‌هایی که برای تکنولوژی اهمیت زیادی قائل بودند هم یک اتاق مجزا برای کامپیوترشان در نظر می‌گرفتند و حتی از یک خط تلفن دیگر برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کردند. اما این روزها هر عضو یک خانواده حداقل یک کامپیوتر مخصوص به خودش را دارد، از موبایل و تبلت گرفته تا کامپییوترهای شخصی مانند لپ تاپ‌ها. پیشرفت تکنولوژی باعث شد راحتی بسیار بیشتری حین کار با کامپیوترهایمان داشته باشیم اما آن جنبه خانوادگی کامپیوتر تا حد زیادی از بین رفت.

با راه‌اندازی مجدد کامپیوترهای خانگی قدیمی می‌توانید کمی از آن وایب و حال و هوای قدیمی کامپیوترها را زنده کنید. کامپیوتر را در مرکز خانه قرار بدهید تا هرکسی که می‌خواهد آنلاین شود بتواند از آن استفاده کند. هنگام برگزاری مهمانی این کامپیوتر می‌تواند راحتی بیشتری برایتان به ارمغان بیاورد، چرا که برای آنلاین شدن نیازی به قرض دادن کامپیوترهای شخصی‌تان به مهمان‌ها نخواهید داشت.

حتی اگر کامپیوتر خانواده‌تان کاربرد چندانی نداشته باشد، حداقل اعضای جوان خانواده‌تان متوجه نحوه تغییر رفتار با کامپیوترهای خانگی خواهند شد و تاریخچه کامپیوترها را به طور ملموس‌تری مشاهده می‌کنند.

ساخت دوربین فوق سری جاسوسی

دوربین

شاید این کاربرد بهترین استفاده از کامپیوترهای خانگی قدیمی نباشد، اما به خوبی کار می‌کند. شما می‌توانید از بهم‌ریختگی کامپیوتر قدیمی‌تان سواستفاده کرده و آن را تبدیل به یک دوربین جاسوسی کنید. اگر کامپیوترتان وب‌کم دارد (چه با مانیتور ترکیب شده باشد و چه به صورت جداگانه قرار بگیرد) شما میی‌توانید به راحتی کامپیوترتان را به یک دوربین امنیتی ادهاک تبدیل کنید تا به وسیله آن محیط خانه را زیر نظر داشته باشید.

تنها کاری که باید انجام بدهید اتصال کامپیوتر به برق، روشن کردن آن و اتصال به اینترنت خواهد بود. سپس برنامه مربوط به دسترسی شما به صورت آنلاین به وب‌کم نیاز خواهد بود. برنامه‌های زیادی برای این کار وجود دارند که بعضی پولی و بعضی دیگر رایگان هستند. اگر شما می‌خواهید یک دوربین جاسوسی نصب کنید، پس باید برنامه شما نسبت به حرکات ایجاد شده در محیط حساس باشد.

یکی از برنامه‌هایی که حرکت را تشخیص می‌دهد و می‌تواند شما را مطلع کند Yawcam بوده که به طور کاملا رایگان در دسترس شما قرار می‌گیرد. این برنامه می‌تواند ویدیو را به صورت آنلاین استریم کند، از صحنه ویدیو عکس بگیرد و حتی فیلم‌های تایم لپس ضبط کند. حالا دوربین را در نقطه مناسب قرار بدهید. به دلیل ظاهر قدیمی کامپیوتر، هیچ‌کسی به کاربرد جاسوسی وب‌کم آن حتی فکر نخواهد کرد و ممکن است در مقابل دوربین دست به هر کاری بزند. اگر بخواهید از دوربین وب‌کمتان برای موارد دیگر استفاده کنید، برنامه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند.

وسیله برقراری تماس ویدیویی

ویدیوکال

برقراری ویدیوکال با کامپیوترهای خانگی قدیمی شاید به بزرگی و زیبایی آنچه در «Back to thee Future Part II» دیده بودیم نباشد، اما امکان برقراری تماس ویدیویی با یک کامپیوتر قدیمی ترکیبی از تکنولوژی مدرن همراه با حس و حال نوستالژیک خواهد بود. شاید این تجربه چندان مدرن و امروزی نباشد اما کاربرد بسیار زیادی خواهد داشت و می‌توانید به راحتی به گفت و گو با دوستانتان بپردازید.

اگر به طور مکرر از برنامه‌هایی مانند Zoom، Google Meets، اسکایپ، مایکروسافت تیمز و غیره استفاده می‌کنید احتمالا حین ویدیوکال به هیچ کار دیگری نخواهید رسید. داشتن یک مکالمه ویدیویی فعال و تماشای تمامی افراد حاضر در مکالمه، حداقل نیمی از نمایشگر شما را اشغال خواهد کرد و دیگر به بقیه قسمت‌های کامپیوترتان دسترسی نخواهید داشت. یک کامپیوتر قدیمی می‌تواند به کلی برای برقراری تماس‌های ویدیویی اختصاص پیدا کند و بدین ترتیب می‌توانید آزادانه از کامپیوتر اصلی‌تان همزمان استفاده کنید.

اگر بتوانید کامپیوترتان را در مرکز خانه مانند هال یا آشپزخانه قرار بدهید، گستره کارهایی که می‌توانید همزمان با ویدیوکال انجام بدهید افزایش پیدا می‌کند. با خالی شدن دستانتان و کاهش اقدامات فعالانه برای شرکت در تماس ویدیویی، احساس راحتی و آزادی بسیار بیشتری خواهید داشت.

برداشتن قطعات کاربردی

قطعات

در نهایت اگر کامپیوترهای خانگی قدیمی شما به اندازه کافی خوب کار نمی‌کنند که بتوانید از ماهیت کامپیوتری‌شان استفاده کنید، می‌توانید کیس آن را باز کنید و قطعاتی که هنوز سالم هستند را از آن جدا کنید. این قطعات ممکن است در سایر گجت‌ها و کامپیوترهایتان روزی به کار بیایند.

از جمله قطعات کامپیوتر که می‌توان به راحتی از آن‌ها مجددا استفاده کرد کیس،‌ فن‌ها، DVD یا CD پلیر، منبع تغذیه و هارد درایو هستند. استفاده مجدد از هارد درایو بسیار ساده بوده و می‌توانید آن را به کامپیوتر جدیدتان ملحق کنید تا فضای ذخیره‌سازی بیشتری در اختیار داشته باشید. همچنین می‌توانید با خرید یک قاب، آن را تبدیل به هارد اکسترنال کرده تا در مقیاس‌های بزرگتر و کاربردهای متفاوت‌تر از آن استفاده کنید.

اولین گام برای جدا کردن هارد درایو، اطمینان از خاموش بودن کامپیوتر و جدا کردن دو شاخه از پریز برق خواهد بود. نحوه جداسازی هارد از کیس به مدل هارد بستگی خواهد داشت و پیشنهاد می‌کنیم اگر از مسائل فنی کامپیوتر سر در نمی‌آورید، خودتان نسبت به این کار اقدام نکنید. سپس یک تبدیل USB برای هاردتان خریداری کنید تا بتوانید آن را به سایر کامپیوترها متصل کنید، درست همانطور که از هارد اکسترنال استفاده می‌کنید. شاید روح کامپیوتر قدیمی‌تان از بین رفته باشد اما قطعاتش هنوز هم می‌توانند در کارهای روزمره به شما کمک کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*