ویژگی هدست ویژن پرو اپل

6 ویژگی جالب هدست ویژن پرو اپل

هدست واقعیت ترکیبی Vision Pro اپل توانسته حسابی توجهات را به‌خود جلب کرده و جان دوباره‌ای به دنیای گجت‌ های پوشیدنی دهد. در ادامه به 6 ویژگی هدست ویژن پرو اپل می‌پردازیم که باعث شده‌اند تا این اندازه خاص باشد.

اپل در سال ۲۰۰۷ آیفون را به جهانیان عرضه کرد و توانست انقلاب بزرگی در دنیای گوشی‌های همراه ایجاد کند. این اتفاق تاحدودی برای آیپد نیز تکرار شد. به‌طور کلی عملکرد اپل در طول چند دهه گذشته طوری بوده است که کاربران همیشه انتظار معرفی محصولی نوآورانه و موفق را دارند. محصولی که با گجت‌های مشابه در بازار تفاوت دارد و می‌تواند تجربه کاربری فوق‌العاده‌ای را ارائه کند.

ویژگی های متفاوت هدست اپل ویژن پرو نوید آینده‌ای هیجان‌انگیز را می‌دهند

ویژگی هدست ویژن پرو اپل

سال‌ها بود که در شایعات به هدست اپل پرداخته می‌شد تا اینکه کوپرتینویی‌ها امسال در مراسم WWDC 2023 از این گجت جذاب رونمایی کردند. محصول جدید اپل قرار است عصر جدیدی از رایانش فضایی را آغاز کند و با نمونه‌های پیشین تفاوت‌های اساسی دارد. ویژن پرو از ترکیب واقعیت مجازی با واقعیت افزوده برای بهبود تجربه کاربری بهره می‌برد.

در نتیجه شاهد انتقالی کاملا روان بین دنیای مجازی و فیزیکی هستیم. خود اپل نیز ادعا می‌کند که Vision Pro کیفیتی بسیار فراتر از سایر هدست‌های واقعیت مجازی، واقعیت افزوده یا واقعیت ترکیبی بازار ارائه می‌کند. مدیران اپل آنقدر به‌محصول جدید خود افتخار می‌کنند که آن را پبشرفته‌ترین دستگاه الکترونیکی جهان نامیده‌اند. آنها ادعا می‌کنند که از ۵ هزار پتنت مختلف برای ساخت این هدست جادویی بهره گرفته‌اند. اپل همه این موارد را توضیح داد تا در نهایت قیمت ۳۴۹۹ دلاری این هدست را توجیه کند.

ویژگی هدست ویژن پرو اپل

هرچند که بهترین گجت الکترونیکی جهان نیز برای جذب مخاطب به نرم‌افزارهای مختلف نیاز دارد و بدون آن محکوم به‌شکست است. این موضوع را علاقه‌مندان به گوشی‌های لومیا با سیستم‌عامل ویندوزفون به‌خوبی حس کردند. اپل نیز نمی‌خواهد محصول جذابش با مشکل مواجه شود. به‌همین خاطر اعلام کرده است که می‌خواهد آن را در اوایل سال 2024 روانه بازار کند.

در این فاصله زمانی امکان ترغیب توسعه‌دهندگان برای حضور در پلتفرم visionOS اپل وجود خواهد داشت. بنابراین زمانی که کاربران هدست ویژن پرو اپل را می‌خرند و ویژگی های جذاب آن را امتحان می‌کنند، پس از مدتی سرخورده نخواهند شد. بسیاری از هدست‌ های واقعیت مجازی، افزوده یا ترکیبی امکان مشاهده فیلم یا بازی را برای کاربر فراهم می‌کنند. بنابراین این موارد نمی‌توانند برای هدست ویژن پرو مزیت خاصی تلقی شوند.

ویژگی هدست ویژن پرو اپل

پس اپل چه‌چیزی‌هایی را برای متفاوت بودن آماده کرده است؟ با گجت نیوز همراه باشید تا 6 ویژگی جذاب اپل ویژن پرو را بررسی کنیم.

یک کامپیوتر فوق‌العاده قوی و مستقل

ویژگی هدست ویژن پرو اپل

حتی وقتی قوی‌ترین کامپیوتر جهان با یک نمایشگر بی‌نظیر را در اختیار دارید، محدودیت فضا کمی شما را اذیت می‌کند. اپل می‌خواهد هیچ‌چیزی جلوی نوآوری‌های شما را نگیرد. به‌همین خاطر هدست ویژن پرو را به پردازنده اپل M2 مجهز کرده است. همانطور که می‌دانید این پردازنده در چندین مدل مک‌بوک و آیپد پرو حضور دارد و به هیچ برنامه‌ای نه نمی‌گوید.

علاوه بر این پردازنده، اپل چیپست جدیدی به‌نام R1 را توسعه داده است تا در لحظه داده‌های دریافتی از ۱۲ دوربین و ۴ حسگر سنجش عمق هدست را پردازش کند. بدین‌ترتیب شما می‌توانید برنامه‌های مختلف را در ابعادی فوق‌العاده بزرگ در برابر چشمان خود دیده و با بالاترین کیفیت ممکن اجرا کنید.

شما حتی امکان اجرای چند برنامه در کنار هم را خواهید داشت. یا اینکه می‌توانید یک برنامه را اجرا کرده و بقیه را همانند فایل‌های یک پوشه در گوشه‌ای قرار دهید. البته این هدست از سیستم‌عامل تازه‌ متولد‌ شده visionOS بهره می‌برد و هنوز نمی‌توان روی تعداد زیاد برنامه‌های آن حساب کرد. اما اپل ادعا می‌کند که پورت کردن برنامه‌ها از iOS و macOS به سیستم‌عامل جدید را آسان خواهد کرد.

ویژگی هدست ویژن پرو اپل

یکی از ویژگی‌های جذاب هدست اپل ویژن پرو ارتباط تنگاتنگ آن با مک‌بوک است. ممکن است پروژه‌ای را روی لپ‌تاپ خود در حال اجرا داشته باشید؛ اما تصمیم بگیرید آن را در فضایی بزرگتر از نمایشگر مک‌بوک ادامه دهید. اینجاست که می‌توانید هدست ویژن پرو را روی چشمان خود نهاده و در کسری از ثانیه ادامه پروژه را پی بگیرید. شما هیچ تفاوتی را از نظر کیفیت اجرا متوجه نخواهید شد و حتی لحظه‌ای تاخیر رخ نمی‌دهد.

ویژگی هدست ویژن پرو اپل

اپل با هدست جدید خود آینده را هدف گرفته است. در آينده نیز نباید عکاسی و فیلم‌برداری همچون زمان حال مصنوعی باشد. به‌همین خاطر شاهد حضور دوربین سه‌بعدی با فناوری ضبط صدای فضایی هستیم. بدین ترتیب هروقت فیلم‌های گرفته شده با ویژن پرو را مشاهده می‌کنید، گویی مجدد آن خاطره زنده شده است.

ویژگی هدست ویژن پرو اپل

عکاسی پانوراما نیز حالتی متفاوت دارد. وقتی یک عکس پانوراما را مشاهده می‌کنید، تصویر به‌صورت خمیده دور تا دور شما را می‌گیرد تا حس کنید که در همان مکان هستید. این ویژگی های کوچک اپل ویژن پرو قطعا در تجربه کاربری تاثیری بسیار مثبت دارند.

ویژگی هدست ویژن پرو اپل

همانطور که حتما تاکنون متوجه شده‌اید، نسل‌های آینده ویژن پرو می‌توانند جایگزین تمامی گجت‌های الکترونیک شما از تبلت و لپ‌تاپ گرفته تا گوشی شوند. بنابراین باید از نظر امنیت کامل باشند. اپل سیستم شناسایی عنبیه چشم را برای این منظور برگزیده است تا هیچکسی غیر از کاربر اصلی، امکان استفاده از هدست را نداشته باشد.

تماس‌های تصویری متفاوت با فیس‌تایم

ویژگی هدست ویژن پرو اپل

همه‌گیری کرونا باعث شد که شرکت‌های مختلف به‌ دورکاری رو بیاورند. طبیعتا در این زمان تماس تصویری به یک قابلیت مهم برای هماهنگ کردن امور و برگزاری جلسات تبدیل شده بود. اگرچه همه‌گیری کرونا تمام شده است؛ اما هنوز تماس تصویری جایگاه ویژه‌ای دارد. اپل نیز از این موضوع آگاه است و می‌خواهد آن را به یکی از ویژگی های جذاب هدست ویژن پرو تبدیل کند.

افراد شرکت‌کننده در تماس فیس‌تایم همچون کاشی‌هایی در فضا معلق خواهند ماند. شما می‌توانید این کاشی‌ها را جابه‌جا کنید یا ابعادشان را تغییر دهید. جالب اینجاست که به‌لطف فناوری صدای فضایی، همزمان با جابه‌جایی کاشی جهت صدای دریافتی نیز تغییر خواهد کرد. شما همچنین می‌توانید صفحات وب یا برنامه‌هایی که روی صفحه دارید را با این افراد به اشتراک بگذارید.

ویژگی هدست ویژن پرو اپل

با همه اینها ویژگی برنده هدست اپل ویژن پرو در تماس تصویری به تصویر خودتان مربوط می‌شود. در تماس تصویری همیشه مجبور هستید گوشی را جلوی خود نگه دارید و به یک نمایشگر کوچک خیره شوید. اما حالا با ویژن پرو هیچ محدودیتی در حرکت نخواهید داشت. همچنین اپل با استفاده از یادگیری ماشینی و حسگرهای متعدد هدست، تصویری واقع‌گرایانه از شما را به شرکت‌کنندگان در تماس تصویری نشان می‌دهد.

در واقع آنها صورت شما را بدون هدست می‌بینند. صورتی که تمامی حرکات چشم و پوست شما را تکرار می‌کند و سه‌بعدی است. البته حالت سه‌بعدی صورت و صدای فضایی فقط برای سایر کاربران ویژن پرو در دسترس خواهد بود. اما همین‌که کاربران هنگام تماس تصویری هدست ویژن پرو اپل را جلوی صورت شما نمی‌بینند، یک ویژگی فوق‌العاده است. فراموش نکنید که در حال حاضر آيفون، آیپد و مک صرفا می‌توانند تصویری ۲ بعدی را از چهره شما به مخاطب نشان دهند.

ویژگی های هدست اپل ویژن پرو – کنترل میزان نمایش واقعیت

واقعیت ترکیبی

هدست اپل ویژن پرو از یک رابط کاربری سه‌بعدی بهره می‌برد که که به‌واسطه دو پنل میکرو اولد کوچک در برابر چشمان کاربر قرار می‌گیرد. این پنل‌های کیفیت تصویر فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کنند. مخصوصا اینکه اپل تصاویر مجازی را طوری شبیه‌سازی می‌کند که گویا سایه آنها روی وسایل خانه می‌افتد. همه اینها باعث می‌شوند که تجربه واقع‌گرایانه‌ای هنگام کار با ویژن پرو داشته باشید.

هرچند اپل می‌خواهد کاربر کنترل آنچه در برابر چشمان خود می‌بیند را داشته باشد. به‌همین منظور نیز یک تاج فیزیکی همچون آنچه در اپل واچ دیده بودیم، روی هدست قرار گرفته است. تصور کنید در یک جلسه مهم هستید و می‌خواهید موردی را با استفاده از ویژگی های جذاب هدست اپل ویژن پرو برای همکاران خود توضیح دهید. در این حالت قطعا بهتر است میزان دنیای مجازی کاهش یابد تا بتوانید بیشتر تمرکز کنید.

تماشای فیلم با واقعیت افزوده

برخلاف این سناریو وقتی تصمیم به تماشای فیلم یا بازی کردن دارید، می‌توانید کاملا خود را در محیط مجازی غرق کنید. در این حالت اپل از دوربین‌های سه‌بعدی هدست بهره می‌گیرد تا آنچه در دنیای واقعی پیرامون شما است را شبیه‌سازی کند. به‌باور مهندسان اپل اینکار آرامش بیشتری را فراهم می‌کند.

ردیابی دائمی چشم

ویژگی هدست ویژن پرو اپل

اما طریقه کار با هدست اپل ویژن پرو چگونه است؟ آیا باید با انگشتان خود در منوها جابه‌جا شوید و گزینه مورد نظر را لمس کنید؟ به‌هیچ وجه. یکی از جذاب‌ترین ویژگی های هدست ویژن پرو اپل نحوه تعامل کاربر با آن است. اگرچه می‌توانید از سایر حواس همچون لامسه و شنوایی نیز بهره ببرید، اما چشم‌ها کار اصلی را انجام می‌دهند.

شما می‌توانید به هر بخش از رابط کاربری نگاه کنید تا ویژن پرو فورا متوجه شده و به آن سمت برود. در واقع چشمان شما حکم ماوس در کامپیوتر را دارند. چنین چیزی به‌لطف دوربین‌های مادون قرمز و تعدادی LED که مرتب الگوهای نوری نامرئی را به چشمان شما می‌تابند، ممکن شده است. به‌بیانی دیگر هدست اپل ویژن پرو می‌تواند کوچکترین حرکت در چشمان شما را تشخیص داده و بفهمد که به‌کجا نگاه می‌کنید. در این حالت هیچ نیازی به تکان‌دادن سر ندارید.

واقعیت ترکیبی

البته یکی از جذاب‌ترین ویژگی های هدست ویژن پرو اپل تنها با کمک سخت‌افزار پییچده ممکن نشده است. اپل در هنگام توسعه این گجت متفاوت از هوش مصنوعی کمک گرفت تا به‌طور گسترده واکنش‌های فیزیولوژیک و احساسی چشم را بررسی کند. همین نیز باعث شد که یک سیستم ردیابی چشم کاملا پیشرفته برای ارائه بهترین تجربه کاربری ممکن آماده شود.

دوربین‌های کوچک Apple Vision Pro نه‌تنها حرکات چشم را ردیابی می‌کنند، بلکه قادر به پیش‌بینی حتی کوچکترین حرکت هستند و دقیقا می‌توانند تشخیص دهند که چه‌زمانی می‌خواهید کلیک کنید. البته اینجا مسئله حریم شخصی افراد مطرح می‌شود. اپل ادعا می‌کند که داده‌های مربوط به ردیابی چشم در اختیار هیچ برنامه شخص‌ثالث یا وبسایتی قرار نمی‌گیرد و صرفا در پس‌زمینه انجام می‌شود. هرچند که بدون شک آنها باید برای بهبود عملکرد گجت جدید خود داده‌های دریافتی از کاربران را جمع‌آوری کرده و ارزیابی کنند.

ویژگی های هدست اپل ویژن پرو – نشان دادن چشم‌ها

واقعیت ترکیبی

اپل نمی‌خواهد که هنگام استفاده از هدست ویژن پرو از دیگران فاصله بگیرید. آنها می‌دانند که هنگام برقراری یک مکالمه، چشم‌ها عنصر حیاتی هستند. به‌همین خاطر ویژن پرو چشمان شما را از طریق یک نمایشگر شفاف به فرد مقابل نشان می‌دهد. البته این چیزی است که به‌نظر می‌رسد؛ زیرا در واقعیت فرد فقط یک نسخه دیجیتالی از چشمان شما را می‌بیند که روی نمایشگری اولد به‌نمایش در می‌آیند. این ویژگی جالب هدست ویژن پرو اپل Eyesight نام دارد و به‌محض نزدیک شدن فرد فعال می‌شود.

دوربین‌هایی که درون هدست ویژن پرو قرار دارند، به‌شکلی فو‌ق‌العاده جذاب چشمان کاربر را ردیابی می‌کنند. آنها نه‌تنها می‌توانند حرکات چشم در رابط‌کاربری را دنبال کنند، بلکه نمای بیرونی دقیقی از حرکات چشم را هم به افراد اطراف نشان خواهند داد. البته هدف اپل از این کار فریب‌دادن دیگران نیست و آنها کاملا متوجه می‌شوند که چه زمانی در حال کار با ویژن پرو هستید.

واقعیت ترکیبی

به‌عنوان مثال وقتی در حال کار با قابلیت‌های واقعیت افزوده هستید، چشمان شما کمی تارتر خواهد شد و هنگامی که خود را غرق در واقعیت مجازی می‌کنید هم انیمیشن چشم نمایش داده می‌شود. کدامیک از هدست های بازار از این ویژگی های جذاب و پیشرفته اپل ویژن پرو بهره می‌برند؟

ژست‌های مورد استفاده برای کنترل رابط کاربری

ویژگی هدست ویژن پرو اپل

آخرین ویژگی قابل‌توجه هدست ویژن پرو اپل ژست‌های مورد استفاده در رابط کاربری است. شما می‌توانید از حرکات انگشتان خود برای کلیک، اسکرول و زوم کردن بهره ببرید. بدین‌ترتیب نیازی نیست یک کنترولر اکسترنال و نسبتا حجیم را در دست بگیرید. در این حالت تنها کافیست انگشت اشاره را روی انگشت شست بگذارید تا حکم کلیک را داشته باشد. اپل بر این باور است که ژست‌های حرکتی طبیعی‌تر از یک کنترولر جداگانه هستند.

این ویژگی کاربردی هدست ویژن پرو اپل نیز به‌لطف حسگرهای متعددی ممکن شده است که همیشه در حال ضبط و انتقال داده‌‌های بصری هستند. این حسگرها شامل دوربین‌های جلویی، کناری و پایینی می‌شوند. این مجموعه کامل به‌شما اجازه می‌دهد که دستانتان را روی پاهایتان قرار دهید و نیازی نیست آنها را جلوی هدست بگیرید.

اپل حتی به‌کار در محیط‌های تاریک نیز فکر کرده و حسگرهای لایدار، سنجش عمق و فروسرخ را در هدست جدید خود قرار داده است. متاسفانه کوپرتینویی‌ها هیچ اشاره‌ای به استفاده از ژست‌های حرکتی در هنگام بازی کردن با هدست نکرند، اما اگر این ویژگی نیز در آینده به ویژن پرو اضافه شود، فوق‌العاده هیجان‌انگیز خواهد بود.

ویژگی هدست ویژن پرو اپل

در نهایت باید گفت که اگرچه هدست اپل قیمت بسیار بالایی دارد؛ اما همچون بسیاری از گجت‌های عرضه شده توسط دیگر شرکت‌ها، یک اسباب‌بازی با قابلیت‌های محدود نیست. در صورتی که ویژگی های هدست اپل ويژن پرو در کنار یک فروشگاه نرم‌افزاری بزرگ قرار بگیرند، می‌توان آینده‌ای کاملا متفاوت را برای گجت‌های الکترونیک متصور بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*