آیفون ردیابی

چطور متوجه شویم آیفون ما در حال ردیابی شدن است؟

آیا می‌توانید تشخیص دهید چه‌زمانی آیفون شما در حال ردیابی توسط هکرهاست؟ امروز هفت نشانه را معرفی خواهیم کرد که در این کار به شما کمک خواهند کرد.

آیفون را باید یکی از بزرگترین ابداعات بشر دانست. این گوشی‌ها در طول حیات نه چندان طولانی خود توانسته‌اند دنیایی از اطلاعات را در قالبی کاربرپسند ارائه کرده و افراد را در کارهایی نظیر موقعیت‌یابی، ذخیره و یادآوری اطلاعات شخصی و بانکی، خرید از فروشگاه‌ها و سرگرمی یاری کنند.

ضریب نفوذ بسیار بالای گوشی های آیفون در سال‌های اخیر باعث شده خطر نفوذ هکرها به گوشی کاربران نیز ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته و وارد فازهای جدیدی شود.

یکی از مهم‌ترین زمینه‌هایی که هکرها از آن طریق می‌توانند به کاربران آیفون آسیب برسانند، ردیابی دستگاه است. از این طریق، هکرها قادرند به اطلاعات شخصی و مکانی کاربران دسترسی داشته باشند و از این اطلاعات سوء استفاده کنند.

خوشبختانه اپل سیستم امنیتی پیشرفته‌ای را در گوشی‌های آیفون خود تعبیه کرده است. بنابراین اگر از یک رمز قوی و احراز هویت چندمرحله‌ای برای اکانت اپل خود استفاده کنید، تقریبا از خطرات سایبری در امان خواهید بود.

با این وجود، هیچ کاربری به‌طور کامل از شر هکرها در امان نیست و ممکن است تحت شرایط خاصی به دام آن‌ها گرفتار شود!

در این شرایط، روش‌هایی وجود دارد که می‌توان از طریق آن‌ها متوجه شد آیا آیفون در حال ردیابی است یا خیر. بنابراین امروز قصد داریم در گجت نیوز به آموزش این امر بپردازیم.

البته در بسیاری اوقات، موارد مطرح شده در این لیست نمی‌توانند نشانگر ردیابی شدن گوشی باشند. با این وجود، در صورتی که چند مورد از آن‌ها به‌طور همزمان مشاهده شوند، باید نگران نفوذ احتمالی هکرها به گوشی و دسترسی به اطلاعات آن بود.

روش‌های تشخیص ردیابی شدن آیفون

مشکلات عجیب و مشکوک در دسترسی به میکروفون و دوربین

دسترسی به دوربین و میکروفون

حتما برای شما هم پیش آمده که در حین صحبت کردن با گوشی موبایل خود متوجه نویز آزاردهنده پس‌زمینه شوید!

این نویزها عموما به دلیل اختلالات شبکه ایجاد می‌شوند؛ هرچند که این احتمال هم وجود دارد که گوشی آیفون شما توسط یک اپلیکیشن جاسوسی که روی آن نصب شده، در حال ردیابی باشد!

بد نیست بدانید اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که می‌توانند مکالمات شما از طریق آیفون را به‌طور کامل شنود کرده و حتی ضبط و به سرورهای نامشخصی ارسال کنند.

یکی از راه‌های شناسایی این دسته اپلیکیشن‌ها، شنیدن صدای عجیبی است که ممکن است در پس‌زمینه شنیده شود.

بنابراین اگر در حین صحبت کردن با آیفون متوجه نویز، صدایی ثابت در پس‌زمینه، صدای کلیک و یا هر صدای ناخواسته دیگر شدید، ممکن است توسط هکرها تحت نظر باشید!

همچنین در صورتی که اپلیکیشن دوربین آیفون نیز بدون دخالت شما باز می‌شود، احتمالا اپلیکیشن‌های مخصوص جاسوسی (جاسوس‌افزارها) در حال ردیابی آیفون شما بوده و تصاویر گالری شما را به دستگاه دیگری می‌فرستند!

البته روش‌هایی وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها این جاسوس‌افزارها را شناسایی کرده و دسترسی آن‌ها به داده‌های گوشی را قطع کرد.

مهم‌ترین روش شناسایی این جاسوس‌افزارها درخواست‌های نامتعارف آن‌ها برای دسترسی به منابع گوشی است. به عنوان مثال، اگر اپلیکیشن یادداشت برداری گوشی درخواست دسترسی به دوربین را داشته باشد یا اپلیکیشن نقشه از شما اجازه دسترسی به میکروفون را طلب کند، باید نگران ردیابی آیفون خود توسط هکرها باشید!

خاموش/ریستارت شدن تصادفی

ریستارت شدن تصادفی گوشی

اپلیکیشن‌های جاسوسی به‌طور مخفیانه بار سنگینی را بر روی تراشه، حافظه و باتری دستگاه وارد می‌کنند. بنابراین طبیعتا دیر یا زود اثرات خود بر عملکرد گوشی را به نمایش خواهند گذاشت.

اگر صفحه نمایش آیفون شما به لمس پاسخی نمی‌دهد، اجرای اپلیکیشن‌ها با کندی انجام می‌شوند، تنظیمات دستگاه به‌طور خودکار تغییر کرده یا گوشی به‌طور تصادفی ریستارت یا خاموش می‌شود، ممکن است پای یک جاسوس افزار در میان بوده و هکرها در حال ردیابی آیفون شما باشند.

سیستم عامل iOS به‌طور کلی بسیار پایدار است. بنابراین خاموش یا ریستارت شدن ناگهانی آیفون، بدون دخالت کاربر، ناشی از یک مشکل در این گوشی است. جاسوس‌افزارها یکی از مواردی هستند که می‌توانند باعث خاموش یا ریستارت شدن تصادفی آیفون شوند.

این مشکل عموما توسط جاسوس‌افزارهای بی‌کیفیت رخ می‌دهد که با ریبوت کردن بی‌دلیل دستگاه، عملکرد آن را مختل می‌کنند.

یکی از راه‌های قطعی از بین بردن تمامی نرم افزارهای جاسوسی، ریست فکتوری کردن دستگاه و بازگرداندن آن به تنظیمات کارخانه است.

البته ریست فکتوری اساسا آخرین راه برای رفع مشکل آیفون است؛ چرا که تمامی داده‌های دستگاه را از بین می‌برد.

در گجت نیوز بخوانید:

آموزش ریست فکتوری و پاک کردن تمام اطلاعات آیفون

مراحل بازگردانی آیفون به تنظیمات کارخانه به صورت زیر است:

  • وارد بخش تنظیمات شوید.
  • به قسمت تنظیمات کلی (General) رفته و گزینه Transfer or Reset iPhone را انتخاب کنید. سپس گزینه Erase all Contents and Settings. را انتخاب نموده و تمامی داده‌های دستگاه را پاک کنید.

لو رفتن نام کاربری و رمز اپل آیدی

اپل آیدی

اگر شک دارید که هکرها به نام کاربری و اپل آیدی شما دسترسی پیدا کرده‌اند، لازم است که سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا ایمیلی مبنی بر استفاده از اپل آیدی شما در دستگاهی جدید توسط اپل به شما ارسال شده است؟
  • آیا ایمیلی مبنی بر تغییر رمز Apple ID توسط شخصی دیگر را از اپل دریافت کرده‌اید؟
  • آیا متوجه حذف شدن فایل‌ها و داده‌های آی کلاود یا گوشی خود شده‌اید؟
  • آیا اپل آیدی پسورد شما را قبول نمی‌کند؟

پاسخ مثبت به هریک از این سوالات احتمالا به معنای نفوذ هکرها به اپل آیدی و ردیابی احتمالی آیفون شماست!

در صورتی که با این شرایط روبرو شدید، می‌توانید از ابزار ریکاوری اکانت اپل استفاده کنید و پس از احراز هویت و پاسخ دادن به چندین سوال امنیتی، بار دیگر کنترل اکانت خود را به دست بگیرید.

در گذشته، این ابزار با مشکلات متعددی روبرو بود. با این وجود، کوپرتینویی‌ها به‌تدریج این مشکل را رفع کرده‌اند. بنابراین ابزار Account Recovery اپل می‌تواند کمک بزرگی به کاربران باشد.

همچنین برای این که به این مشکل دچار نشوید، حتما از یک رمز قوی برای اپل آیدی استفاده کرده و احراز هویت دومرحله‌ای را برای آن فعال کنید.

از این طریق می‌توانید مطمئن باشید که کسی قادر به دسترسی به اکانت شما نخواهد بود.

مشاهده دستگاه‌های ناشناخته در بخش Family Sharing یا Find My

آیفون ردیابی

ابزارهای Find My و Family Sharing حفره‌های مهمی برای دسترسی هکرها به اطلاعات کاربران آیفون به شمار می‌روند.

قابلیت اشتراک‌گذاری خانوادگی (Family Sharing) ابزار بسیار مفیدی برای کاربران آیفون به شمار می‌رود که به کاربران این گوشی امکان می‌دهد که اطلاعاتی نظیر اشتراک‌های خریداری شده، تصاویر، آلبوم‌ها، مکان‌ها، جزئیات تقویم و موارد این‌چنینی را بدون نیاز به اشتراک گذاری اپل آیدی در اختیار دیگران قرار دهند.

بسیاری افراد توجه چندانی به این بخش نداشته و گهگاهی برای افزودن اعضای جدید به این گروه، جزئیات آن را چک می‌کنند!

با این وجود باید بدانید که این بخش، دسترسی‌های گسترده‌ای به اطلاعات کاربران دارد که می‌تواند در صورت قرار گرفتن در اختیار هکرها، ضربه امنیتی محکمی به آن‌ها وارد کند!

بنابراین توصیه می‌کنیم بخش Family Sharing آیفون را به‌طور دائمی چک کنید و مطمئن شوید تمامی دستگاه‌های حاضر در آن را می‌شناسید.

حضور هر دستگاه ناشناخته در این لیست می‌تواند به معنای دسترسی هکرها به اطلاعات شما باشد!

در صورتی که چنین دستگاهی را مشاهده کردید، می‌توانید از طریق روش زیر آن را از لیست حذف کنید:

  • وارد بخش تنظیمات (Settings) شوید.
  • بر روی نام خود ضربه زده و سپس وارد قسمت Family Sharing شوید.
  • بر روی دستگاه ناشناخته‌ای که قصد حذف کردنش را دارید، کلیک کنید و سپس Remove from Family را علامت بزنید.

با انجام این مراحل، دستگاه مدنظر از لیست Family Sharing حذف خواهد شد.

مصرف بیش از حد باتری

مصرف باتری

نرم افزارهای جاسوسی معمولا بدون اینکه شما متوجه شوید در پس‌زمینه گوشی شما فعال هستند. بنابراین اگر متوجه مصرف بیش از اندازه باتری در آیفون خود و خالی شدن زودتر از موعد آن شدید، احتمالا دلیل آن، حضور یک جاسوس‌افزار در گوشی‌تان است.

البته آیفون اساسا مصرف انرژی بسیار بهینه‌ای دارد. بنابراین در صورتی که متوجه مصرف بیش از حد باتری در آن شدید، احتمالا باید دلایل دیگری به جز نرم افزارهای ردیابی را هم در این زمینه مقصر بدانید!

به‌عنوان مثال، اپلیکیشن‌های متعدد اما بی‌خطری که بدون اطلاع کاربر در پس‌زمینه فعال هستند یا برنامه‌هایی که توسط کاربر باز و بلااستفاده رها شده‌اند هم می‌توانند باعث مصرف بیش از اندازه باتری شوند.

از سوی دیگر، باتری آیفون‌های قدیمی‌تر هم با گذشت زمان ضعیف می‌شود. بنابراین اگر آیفون قدیمی در اختیار دارید و متوجه خالی شدن زودتر از موعد شارژ آن شده‌اید، نمی‌توانید به‌طور قطع، نرم افزارهای جاسوسی را در این امر مقصر بدانید.

یکی از راه‌هایی که می‌توان از طریق آن متوجه مصرف بیش از حد باتری شد، چک کردن دمای گوشی است. اگر بدنه گوشی شما داغ شده، می‌توانید حدس بزنید آیفون شما از طریق یک نرم افزار جاسوسی در حال ردیابی شدن است.

این دسته اپلیکیشن‌ها همان‌طور که اشاره شد، در پس‌زمینه فعال بوده و حجم بالایی از منابع دستگاه را می‌بلعند.

البته داغ کردن آیفون هم می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. با این حال در صورتی که گوشی حتی در صورتی که هیچ برنامه خاصی را اجرا نمی‌کند هم دمای بالایی دارد، احتمالا توسط یک جاسوس‌افزار آلوده شده است.

دریافت پیام‌های عجیب و ناشناس

آیفون ردیابی

حتما شما هم مثل بسیاری افراد دیگر تا کنون پیام‌های ناشناس دریافت کرده‌اید! این پیام‌ها مطلقا هیچ معنایی ندارند و به‌صورت کاملا تصادفی برای شماره موبایل شما ارسال شده‌اند.

در بدترین حالت، کسی که پیام را برای‌تان ارسال کرده، سعی می‌کند به‌نحوی اطلاعات فردی و مشخصات کارت بانکی شما را به دست آورده و از طریق آن‌ها به شما دستبرد بزند.

در عین حال این پیام‌ها به‌طور کلی بی‌خطر تلقی شده و می‌توانید به آن‌ها توجه نکنید!

با این وجود اگر پیامی که دریافت کرده‌اید حاوی نوعی کد باشد، این احتمال وجود دارد که گوشی آیفون شما توسط یک جاسوس افزار تحت ردیابی هکرها قرار داشته باشد!

این دسته پیام‌ها معمولا توسط تعقیب‌کنندگان (Trackers) با هدف آگاهی از وضعیت اپلیکیشن جاسوس افزار ارسال می‌شوند.

با وجود این که هیچ راهی برای عدم دریافت این پیام‌ها وجود ندارد، بی‌اعتنایی به آن‌ها یا پاک کردن‌شان می‌تواند روش نسبتا مطمئنی برای گرفتار نشدن در دام هکرها باشد.

توجه کنید که هرگز نباید بر روی لینکی که توسط فردی ناشناسی برای‌تان ارسال شده کلیک کنید!

تاریخچه مشکوک گشت و گذار در اینترنت یا استفاده از اپلیکیشنی خاص

تاریخچه مرورگر

یکی از راه‌هایی که می‌توانید از طریق آن متوجه ردیابی شدن آیفون خود شوید، بررسی دوره‌ای تاریخچه مرورگر و لیست اپلیکیشن‌های آن است!

اگر در میان برنامه‌های نصب شده بر روی گوشی، اپلیکیشنی را مشاهده کردید که دانلود کردنش را به یاد نمی‌آورید، احتمالا با یک جاسوس‌افزار سر و کار دارید!

از سوی دیگر، اگر در تاریخچه مرورگر خود متوجه وجود سایت‌هایی شده‌اید که تاکنون بازدیدشان نکرده‌اید، احتمالا آیفون شما توسط هکرها ردیابی می‌شود.

در صورت مشاهده یک اپلیکیشن ناشناخته، بهترین راه، حذف کردن کامل آن است. در این شرایط می‌توانید همچنین پیش از حذف برنامه، لیست دسترسی‌های آن را هم مشاهده کنید تا از میزان نفوذ آن به داده‌های‌تان اطلاع حاصل کنید.

همچنین اگر از مرورگر سافاری استفاده می‌کنید، می‌توانید از طریق وارد شدن به بخش تنظیمات و سپس Safari، با فشردن کلید Clear History and Website Data، تمام تاریخچه این اپلیکیشن و داده‌های مرتبط با آن را پاک کنید.

همچنین تغییر پسورد اکانت گوگل، فایرفاکس یا سایر مرورگرها و انتخاب یک پسورد مطمئن هم می‌تواند اقدام مناسبی باشد که امنیت شما را تا حد قابل قبولی ارتقا می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*