بررسی فیدلیتی پرستیژ

بررسی فیدلیتی پرستیژ ؛ مشخصات فنی، امکانات رفاهی و قیمت

پس از عرضه موفق فیدلیتی پرایم، مدل جدید این کراس اوور در حال رونمایی است. با بررسی فیدلیتی پرستیژ و مشخصات این خودرو همراه باشید.

گروه خودروسازی بهمن موتور پس از عرضه موفق کراس اوور فیدلیتی پرایم تصمیم گرفت مدل لوکس‌تر و مجهزتر این خودرو را با نام فیدلیتی پرستیژ راهی بازار کند. این کراس اوور تازه‌وارد، نسخه بهینه شده‌ی پرایم است و پس از رونمایی و عرضه دیگنیتی پرستیژ به بازار راه پیدا کرد. در ادامه به بررسی مشخصات فنی، امکانات رفاهی و قیمت این خودرو می‌پردازیم.

بررسی فیدلیتی پرستیژ گروه بهمن

در بررسی فیدلیتی پرایم به این نکته اشاره کردیم که نام دیگر این کراس اوور جتور X70 است؛ ولی مدل پرستیژ فیس لیفت این خودروی چینی با نام جتور X70 پلاس خواهد بود. جتور زیرمجموعه برند معتبر و معروف چری بوده و تاکنون محصولات جذابی روانه بازار کرده است.

بهمن موتور ظاهر خودروی جدیدش را ارتقا داده و پیشرانه، گیربکس و آپشن‌های رفاهی و ایمنی تازه‌ای برای آن در نظر گرفته است. در صورتی که قیمت گذاری این کراس اوور معقول و مناسب باشد، احتمال موفقیت و محبوبیت آن بالا است. در ادامه همراه ما باشید.

بررسی اجمالی فیدلیتی پرستیژ

بررسی فیدلیتی پرستیژ

فیدلیتی پرستیژ نسبت به مدل پرایم تغییرات زیادی تجربه کرده و حالا ظاهر زیباتر، پیشرانه قدرتمندتر و آپشن‌های بیشتری دارد. البته طبیعی است که قیمت این خودرو در قیاس با نسخه معمولی بیشتر باشد و همین‌طور نیز خواهد بود. این کراس اوور تازه‌وارد از گروه بهمن، ظاهری لوکس و گران قیمت دارد و می‌تواند با رقبای سرسختی نظیر فونیکس تیگو 8 رقابت کند.

پلتفرم هر دو مدل فیدلیتی یکسان است، ولی می‌توان گفت با خودروی جدیدی روبه‌رو هستیم؛ چرا که میزان تغییرات اعمال شده برای پرستیژ بسیار زیاد بوده و چهره تازه‌ای به آن بخشیده است. بنابراین اگر فیدلیتی پرستیژ را با نام جدید و به‌عنوانی ماشینی مستقل از فیدلیتی رونمایی می‌کردند، حق با آنها بود.

از جمله تغییراتی که این کراس اوور پذیرفته می‌توان به طرح دماغه و قسمت انتهایی آن اشاره کرد. چهره پرستیژ نسبت به پرایم ابهت بیشتری دارد و کابین و محیط داخلی نیز دچار تحولات مثبتی در مقایسه با قبل شده است. صفحه نمایش‌های پهن و امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر حس خوبی به سرنشینان منتقل می‌کند و جالب اینجاست که مجموعه تغییرات منحصر به طراحی ظاهری و آپشن‌های رفاهی نشده و زیر کاپوت هم خبرهایی وجود دارد.

هم‌اکنون زیر کاپوت فیدلیتی پرستیژ یک پیشرانه 1.6 لیتری تعبیه شده که نیروی محرکه را از طریق یک گیربکس 7 سرعته دو کلاچه خیس به محور جلو انتقال می‌دهد و این در حالی است که فیدلیتی پرایم نیروی پیشرانه را به‌واسطه جعبه دنده 6 سرعته خشک به چرخ‌های جلو انتقال می‌داد. با این اوصاف کراس اوور جدید گروه بهمن استهلاک کمتری دارد.

در قسمت تجهیزات ایمنی نیز بهمن موتور بهبودهایی را برای فیدلیتی جدید در نظر گرفته که از جمله آنها می‌توان به ایربگ‌های پرده‌ای و سامانه پیشگیری از تصادف اشاره کرد. تنها کمبودی که این کراس اوور دارد و اگر می‌بود، همه چیز تمام می‌شد، سیستم چهار چرخ متحرک است. با توجه به قدرتی که پیشرانه فیدلیتی پرستیژ تولید می‌کند، احتمالا اوضاع آفرود آن دیدنی می‌شد.

بررسی فیدلیتی پرستیژ

یکی دیگر از ایرادهایی که می‌توان به پرستیژ گرفت، قیمت زیاد آن در مقایسه با نسخه پرایم است. جتور ایکس 70 پلاس قیمت گرانی خواهد داشت و به همین دلیل احتمالا طیف خریداران آن چندان گسترده نخواهند بود. علاوه بر این مشکل دیگر این ماشین مربوط به هزینه‌های جانبی و نگهداری آن است. از آنجایی که پیشرانه توربوشارژ پیشرفته زیر کاپوت پرستیژ قرار دارد، روغن و بنزین باکیفیت می‌خواهد.

طراحی ظاهری و داخلی فیدلیتی Prestige

خوشبختانه شرکت جتور چینی فیس لیفت تمام و کمالی از کراس اوور X70 خود درآورده؛ به‌طوری که اگر بگوییم با محصولی جدید روبه‌رو هستیم، حرف اشتباهی نزده‌ایم. برای مثال در حال حاضر نسبت به مدل پرایم، جلوپنجره‌ای 8 ضلعی شکل دیده می‌شود که جایگزین نمونه ساده قبلی شده است. همچنین چراغ‌ها خشونت خاصی دارند و سپر متفاوت بوده و ال‌ای‌دی‌های عمودی به‌خوبی جای‌گذاری شده‌اند تا طرح نمای جلو پر ابهت شود.

نمای جانبی فیدلیتی پرستیژ نسبت به نمای جلو و عقب تغییر خاصی نکرده و علت آن زیاد شدن هزینه‌های تمام شده خودرو عنوان شده است. تنها تغییرات این قسمت محدود به قطعات کرومی، رنگ‌آمیزی ضربه‌گیرهای کناری و رینگ‌ها و آینه‌های جدید می‌شود. ولی اوضاع در قسمت انتهایی متفاوت خواهد بود.

چراغ‌های پشتی به‌کلی تغییر کرده و به‌طور یکپارچه به همدیگر متصل شده‌اند. سپر دچار تحولاتی مثبت شده و اگزوزهای چهارتایی حس اسپرت بودن به سرنشینان منتقل می‌کنند. در نسخه پرایم اگزوزهای چهارتایی جنبه نمایشی داشتند، ولی به‌نظر می‌رسد در مدل پرستیژ کاملا واقعی خواهند بود. جای پلاک دیگر روی سپر نیست و حالا درب صندوق میزبان آن است.

هم‌راستا با دگرگونی‌های فیدلیتی پرستیژ در نمای ظاهری، شاهد تغییراتی عمیق در محیط داخلی این کراس اوور هستیم. در مقایسه با مدل پرایم، پرستیژ صاحب کابینی لوکس و مجلل شده و امکانات کامل‌تری دارد. برای مثال نمایشگرهای عریض و یکپارچه شباهت‌هایی با محصولات مرسدس بنز تداعی می‌کنند و حس بهتری به صاحبان خودرو انتقال خواهند داد.

بررسی فیدلیتی پرستیژ

جتور ایکس 70 در مدل پلاس دریچه‌ها و پنل سیستم تهویه را دگرگون کرده و برخی از ابزار و تجهیزات دیگر نظیر اهرم دنده و کنسول میانی مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفته‌اند. فضای داخلی چندان قانع کننده و رضایت‌بخش نیست و صندلی‌ها می‌توانند نیاز 5 بزرگسال و 2 کودک را برطرف کنند. خبر خوب این‌که صندوق بار ظرفیت خوبی برای سفرهای خانوادگی دارد و اگر صندلی‌های عقب را بخوابانید، حدود 1680 لیتر ظرفیت خواهید داشت.

بررسی مشخصات فنی فیدلیتی پرستیژ

گفتیم که فیدلیتی پرستیژ کراس اووری است که فیس لیفت خوبی از آب درآمده و نه‌تنها در بخش طراحی ظاهری و امکانات رفاهی بهبود یافته، بلکه از نظر مشخصات فنی هم حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارد. پیشرانه قوی‌تر و گیربکس جدید هماهنگی خوبی برای عرض اندام در جاده‌های کشور دارند که باید از نزدیک ببینید.

زیر کاپوت این کراس اوور جذاب یک پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ تعبیه شده که می‌تواند با 4 سیلندر و 16 سوپاپی که دارد حدود 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. پیش‌تر این موتور قدرتمند را روی فونیکس تیگو 8 پرو مشاهده کرده بودیم و حساب خود را به‌خوبی پس داده است.

با این اوصاف از آنجایی که مدیران خودرو هم از همین پیشرانه استفاده کرده، مشکل کمبود قطعات موتور برای فیدلیتی پرستیژ به‌وجود نخواهد آمد. مدل پرستیژ نسبت به مدل پرایم چیزی حدود 42 اسب بخار و 60 نیوتن‌متر بیشتر گشتاور تولید می‌کند که جذاب به‌نظر می‌رسد.

در مدل پیشین یک جعبه دنده خشک وظیفه انتقال نیروی پیشرانه به چرخ‌های جلو را بر عهده داشت؛ ولی بهمن موتور برای مدل لوکس این کراس اوور از گیربکس دو کلاچه از نوع تر با یک دنده بیشتر استفاده کرده تا بدین ترتیب هم ضرایب بهتری داشته باشد و هم از شر دردسرهای نگهداری گیربکس‌های خشک خلاص شویم.

بررسی فیدلیتی پرستیژ

فیدلیتی پرستیژ می‌تواند در عرض 9 ثانیه از سکون مطلق به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و به‌طور ترکیبی در هر صد کیلومتر مسافتی که طی می‌کند حدود 8.1 لیتر سوخت مصرف خواهد کرد. گفتیم که از سیستم دو دیفرانسیل خبری نیست و تعلیق در جلو مک فرسون و در عقب مولتی‌لینک است.

امکانات رفاهی و ایمنی فیدلیتی پرستیژ

بهمن موتور نه‌تنها فیدلیتی پرستیژ را مجهز به انواع و اقسام امکانات رفاهی و ایمنی کرده، بلکه در نسخه پایه این کراس اوور، فیدلیتی پرایم نیز سنگ تمام گذاشته است. از جمله آپشن‌هایی که مدل پرایم ارائه می‌دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایربگ‌های جلو و جانبی، سیستم‌های ترمز و پایداری، رادارهای حرکت بین خطوط و نقطه کور، کنترل حرکت در سربالایی، نمایش فشار باد تایرها، سقف پانوراما بازشو، صفحه نمایش 10.25 اینچی مرکزی، کلاستر دیجیتال 12.3 اینچی، دوربین 360 درجه، درب صندوق برقی دارای سنسور پا، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، اتوهلد، صندلی‌های برقی جلو دارای گرم‌کن، سنسورهای پارک، سیستم نورپردازی داخلی، سامانه ثبت وقایع رانندگی، فرمان D کات، سه خروجی یواس‌بی برای سرنشینان جلو و عقب، شارژر بی‌سیم، کی‌لس و استارتر دکمه‌ای، سنسورهای نور و باران، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، آینه وسط الکتروکرومیک و آینه‌های جانبی تاشو برقی.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی مذکور تنها برای نسخه پرایم بود و مدل پرستیژ دارای آپشن‌های تکمیلی بیشتری است که می‌تواند با تیگو 8 پرو رقابت کند. از جمله امکانات تکمیلی این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تهویه اتوماتیک دوال با امکان تنظیم جداگانه برای سرنشینان عقب، چراغ‌های تطبیق‌پذیر جلو با نور بالای اتوماتیک، پنل سیستم تهویه لمسی جدید، سردکن صندلی‌های جلو، صندلی راننده مجهز به حافظه، سیستم صوتی حرفه‌ای، پدال شیفتر، ایربگ‌های پرده‌ای، سامانه کنترل حرکت در شیب، کروز کنترل هوشمند و سیستم رانندگی نیمه خودکار، تابلوخوان و سیستم‌های ترمز اضطراری هوشمند و پیشگیری از تصادف، ترمزهای جلو و عقب دیسکی، چراغ‌های هالوژن، مه‌شکن جلو و عقب، چرخش چراغ‌ها با گردش فرمان، کنسول صندلی‌های ردیف جلو و عقب، تهویه صندلی‌های جلو و عقب، پاور ویندوز و سانروف.

سخن پایانی

در خصوص قیمت کراس اوور فیدلیتی پرستیژ اطلاعاتی از گروه خودروسازی بهمن منتشر نشده و در این خصوص چیزی نمی‌دانیم؛ اما از آنجایی که اختلاف قیمتی بین جتور ایکس 70 پلاس و نسخه پایه زیاد است، حدس می‌زنیم پرستیژ نسبت به پرایم قیمت بالاتری داشته باشد.

سرسخت‌ترین رقیب برای فیدلیتی پرستیژ، فونیکس تیگو 8 پرو خواهد بود که اگر قیمت مناسب و آپشن‌های کاملی داشته باشد، می‌تواند برنده رقابت شود. هر دوی این خودروها پلتفرم مشترکی دارند و تنها اختلاف آنها بر سر آپشن‌های رفاهی و قیمت خواهد بود. نظر شما در خصوص فیدلیتی پرستیژ بهمن موتور چیست؟