قیمت محصولات ایران خودرو ده سال پیش

مقایسه دردناک قیمت محصولات ایران خودرو امروز با 10 سال پیش

شاید در هفته‌های اخیر وضعیت کلی بازار خودرو در مقایسه با اوضاع عجیب چند ماه اخیر کمی قابل تحمل‌تر شده باشد؛ اما زمانی که قیمت های امروز محصولات ایران خودرو را با ۱۰ سال پیش مقایسه می‌کنیم، به عمق فاجعه پی می‌بریم!

این روزها قیمت ماشین در ایران و محصولات ایران خودرو، کاهش قابل توجهی داشته است. این کاهش قیمت باعث خوشحالی بسیاری و ناراحتی عده‌ای مردم شده است. هر چند کاهش قیمت خودرو خبر خوبی است؛ اما زمانی که قیمت ماشین را با ده سال قبل مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم این کاهش در مقایسه با افزایش چندین برابری قیمت خودرو، بیشتر شبیه به یک شوخی بی‌مزه است.

قیمت محصولات ایران خودرو ده سال پیش

با پولی که در سال ۱۳۹۲ می‌توانستید یک خودرو سوزوکی گرند ویتارا اتوماتیک ۲۴۰۰ سی سی بخرید، حالا فقط یک پیکان وانت دست دو قابل خرید است!

ایران خودرو و سایپا چندین و چند سال است که بازار خودروی کشور را به تسخیر خود در آورده‌اند و هر سال اخباری منتشر می‌شود که خبر از ضرردهی این شرکت‌های دولتی دارد. این دو شرکت بارها همگام با تورم قیمت محصولات خود را بالا برده‌اند و حالا با وجود قیمت‌هایی غیرمنطقی، همچنان درباره ضررهایی بزرگ صحبت می‌کنند.

مقایسه قیمت محصولات ایران خودرو با ده سال پیش؛ ده سال گذشت، قیمت ها ده برابر شدند!

در ادامه این مطلب گجت نیوز، ما سراغ مقایسه قیمت ۹ محصول مختلف ایران خودرو در سال ۱۳۹۲ و تیرماه امسال رفته‌ایم. بهتر است به یاد داشته باشید که قیمت‌های اعلام شده در این لیست، قیمت کارخانه‌ای محصول است. در صورتی که یکی از خودروهای این لیست از خط تولید خارج شده باشند، نزدیک‌ترین جایگزین یا هم‌خانواده آن‌ها را در سال ۱۴۰۲ با مدلی که تولیدش پایان یافته جایگزین می‌کنیم. البته برای محصولاتی مانند سوزوکی گرند ویتارا که ایران خودرو جایگزین مناسبی برای آن‌ها معرفی نکرده است، قیمت نمونه دست دوم در سال جاری را با قیمت کارخانه سال ۱۳۹۲ مقایسه خواهیم کرد.

نام خودروقیمت خودرو در سال ۱۳۹۲قیمت خودرو در سال ۱۴۰۲
وانت باردو (بهترین نسخه با ترمز ABS و یورو ۴)۱۴ میلیون تومانبین ۱۱۰ تا ۱۳۷ میلیون تومان (دست دوم)
پژو ۴۰۵ جی ال ایکس (بهترین نسخه)۲۶ میلیون تومان۴۵۵ میلیون تومان در بازار (مدل ۹۹)
پارس ELX با صندلی برقی۳۲ میلیون تومان۳۲۷ میلیون تومان (قیمت کارخانه)
پژو ۲۰۵ اس دی (بهترین نسخه)۳۵ میلیون تومان۵۵۰ میلیون تومان (مدل ۱۴۰۰)
سورن ای ال ایکس EF7 با رینگ آلومینیومی (بهترین نسخه)۳۲ میلیون تومان۳۵۵ میلیون تومان (ﺳﻮرن ﭘﻼس ﺑﺎ ﻣﺎلتی ﻣﺪﻳﺎ – رﻳﻨﮓ آﻟﻮﻣﻴﻨﻴﻮمی)
تندر ۹۰۳۵.۵ میلیون تومان۷۴۰ میلیون تومان (مدل ۹۹)
رانا با تریم مشکی۲۹.۵ میلیون تومان۳۲۲ میلیون تومان (رانا پلاس)
سوزوکی گرند ویتارا اتوماتیک ۲۴۰۰ سی سی۱۳۱ میلیون تومنبین ۱۳۰۰ تا ۲۴۰۰ میلون تومان (دست دوم)

همان‌طور که می‌بینید، قیمت محصولات ایران خودرو در ده سال گذشته، حداقل تا ده برابر افزایش یافته است. نکته قابل توجه این است که در سال ۱۳۹۲ قیمت محصولات در کارخانه و بازار تفاوت چشم‌گیری نداشت؛ اما حالا اگر بخواهیم این مقایسه را با قیمت بازار محصولات ایران خودرو انجام دهیم، به اعداد ترسناک‌تری می‌رسیم که درکش با هیچ عقل سلیمی ممکن نیست.

سخن پایانی

همه ما می‌دانیم قیمت خودروهای داخلی تحت تاثیر عوامل مختلفی است و تحریم‌ها و اوضاع اقتصادی، در قیمت خودرو تاثیر قابل توجهی دارند. با این حال این افزایش قیمت عجیب و غریب در یک بازه ده‌ساله، به‌شدت ترسناک به نظر می‌رسد.

نظر شما درباره اوضاع بازار خودرو چیست؟ آیا در سال ۱۳۹۲ فکر می‌کردید ده سال بعد با پول یک سوزوکی گرند ویتارا اتوماتیک ۲۴۰۰ سی سی، شاید بتوانید یک وانت پیکان بخرید؟ نظر خود را با خانواده گجت نیوز و کاربرانش به اشتراک بگذارید.