تبلت لپ تاپ

تبلت بخریم یا لپ تاپ؛ کدام برای ما بهتر است؟

با پیشرفت‌های حاصل شده در فناوری‌های مرتبط با ساخت تبلت و لپ تاپ ها، انتخاب بین آن‌ها بسیار سخت شده است. در ادامه به مقایسه قابلیت‌های این دو دستگاه پرداخته و مزایای و معایب هریک در مقایسه با دیگری را بررسی خواهیم کرد.

در دنیای امروز، کاربران برای انجام امور روزمره خود در فضای دیجیتال گزینه‌های متعددی در اختیار دارند که انتخاب از میان آن‌ها به سلیقه شخصی‌شان بستگی دارد.

تبلت‌ها و لپ تاپ‌ها دو گزینه پرطرفدار در میان کاربران به شمار می‌روند که هریک، نقاط قوت و ضعف خود را داشته و برای دسته‌ای از کاربران مناسب هستند.

ممکن است بسیاری از شما بین انتخاب تبلت یا لپ تاپ مردد باشید. در این صورت توصیه می‌کنیم تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

لپ تاپ ها یا تبلت ها برای چه کارهایی مناسب‌تر هستند؟

تبلت لپ تاپ

تبلت‌ها دستگاه‌هایی کوچک و سبک‌وزن هستند که به‌راحتی قابل حمل بوده و در هر شرایطی قابل استفاده خواهند بود.

این دستگاه‌ها معمولا از صفحه نمایش‌های بزرگ و لمسی بهره می‌برند که آن‌ها را به دستگاه‌هایی مناسب برای دسترسی به محتوای مناسب نظیر تماشای ویدیو، جستجو در اینترنت و یا مطالعه ای‌بوک‌ها تبدیل می‌کند.

تبلت‌ها همچنین دستگاه‌هایی بسیار محبوب برای انجام امروز روزمره نظیر چک کردن ایمیل، ساخت و ویرایش اسناد متنی و یا همکاری با دیگران به شمار می‌روند.

از سوی دیگر، لپ تاپ ها بزرگ تر و قدرتمندتر از تبلت ها هستند و عموما به کیبورد و ترک‌پد مجهز بوده و برای انجام اموری که نیازمند تایپ کردن فراوان است، مناسب‌تر هستند.

لپ تاپ هم همچنین از پورت‌ها و درگاه‌های متعددی هم بهره می‌برند و به‌راحتی به دستگاه‌ها و اکسسوری‌های خارجی مانند پرینترها، اسکنرها و حافظه‌های خارجی متصل می‌شوند.

کدامیک برای شما مناسب‌تر است؟

مقایسه Laptop و Tablet

بر اساس آنچه گفته شد، اگر به دنبال دستگاهی قابل حمل و سبک برای انجام امروز روزمره خود هستید، تبلت‌ها گزینه مناسب‌تری هستند. همچنین اگر کاربری شما بیشتر حول مشاهده محتوای تصویری، ویدیویی و یا مطالعه اسناد است، تبلت‌ها گزینه‌های بسیار بهتری برای‌تان به شمار می‌روند.

از سوی دیگر، لپ تاپ ها گزینه‌های بهتری برای افرادی به شمار می‌روند که به دنبال انجام امور پردازشی سنگین یا کارهایی هستند که بیشتر به تایپ کردن نیاز دارد.

علاوه بر این، درگاه‌ها و پورت‌های متعدد آن‌ها دیگر قابلیتی است که تبلت‌ها از آن بی‌بهره‌اند. به کمک این پورت‌ها، یک لپ تاپ می‌تواند به‌سادگی به دیگر گجت‌ها و اکسسوری‌ها وصل شود.

مزایا و معایب تبلت در مقایسه با لپ تاپ

تبلت لپ تاپ

مزایا

  • سبک‌تر و قابل حمل‌تر
  • صفحه نمایش لمسی بزرگ
  • عمر باتری طولانی
  • مناسب برای دسترسی به محتوای مختلف
  • توانایی انجام امور روزمره

معایب

  • کیبورد و ترک پد کوچک که تایپ کردن را دشوارتر می‌کند.
  • نرم افزارهای کم‌تر و محدودتر
  • قدرت فنی پایین‌تر در مقایسه با لپ تاپ‌ها

مزایا و معایب لپ تاپ در برابر تبلت

مزایا

  • قدرتمندتر
  • کیبورد و ترک‌پد بزرگ‌تر
  • نرم افزارهای بیشتر
  • پورت‌های بیشتر و اتصالات جامع‌تر
  • مناسب برای امور نیازمند تایپ کردن

معایب

  • حمل‌پذیری پایین‌تر
  • عمر باتری ضعیف
  • قیمت بالاتر

در پایان‌، مهم‌ترین فاکتور تاثیرگذار در انتخاب بین یکی از این دو گجت، نیاز شما و استفاده‌ای‌ست که از آن‌ها انتظار دارید.

اگر به یک دستگاه برای انجام امور روزمره نیاز دارید و قصد داشته باشید آن را همه‌جا همراه خود داشته باشید، تبلت گزینه بسیار بهتری است.

با این حال اگر به دنبال دستگاهی قدرتمندتر هستید که بتواند پردازش‌های سنگین‌تر را انجام دهد، طبیعتا باید به سراغ لپ تاپ ها بروید.

فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب لپتاپ یا تبلت

اپل آیپد

به‌طور کلی، سه فاکتور زیر بیشترین تاثیر را در انتخاب بین این دو محصول دارند:

  • بودجه: تبلت‌ها اساسا در مقایسه با لپ تاپ‌ها دستگاه‌های ارزان قیمت‌تری هستند.
  • نیاز: اگر به یک دستگاه برای انجام امور پیچیده نیاز دارید، لپ تاپ گزینه بهتری است؛ در حالی که تبلت‌ها عموما برای مصارف شخصی مناسب‌ترند.
  • سبک زندگی: اگر زمان زیادی را در سفر به سر می‌برید، بهتر است سراغ تبلت‌ها بروید. با این حال اگر قصد دارید روی میز کار در اتاق یا دفتر اداری‌تان به کار با گجت خود بپردازید، لپ تاپ محصول مناسب‌تری خواهد بود.

صرفنظر از این که قصد خرید یک لپ تاپ را دارید یا تبلت، باید پیش از خرید، تحقیقات کافی را انجام داده و با آمادگی اقدام به خرید هر یک نمایید.

در غیر این صورت احتمالا انتخاب دستگاه مناسب برای شما به مساله‌ای سخت و دشوار تبدیل خواهد شد.

آینده پردازش شخصی از آن کدام دستگاه خواهد بود؟ لپ تاپ یا تبلت؟

تبلت لپ تاپ

در سال‌های اخیر، نبرد لپ تاپ ها و تبلت‌ها وارد مرحله حساسی شده؛ به‌طوری که ترجیح دادن یکی بر دیگری همانند قبل ساده نیست!

با این حال، بسیاری صاحب نظران معتقدند آینده از آن تبلت‌ها خواهد بود و این دستگاه‌ها به‌زودی به محبوبیت بیشتری در مقایسه با لپ تاپ‌ها خواهند رسید.

تبلت‌ها روز به روز در حال قدرتمندتر شدن هستند و با هر مدل جدیدتر، به پردازنده‌های توانمندتر و حافظه بیشتر رم مجهز می‌شوند. به این ترتیب، تبلت های مدرن از پس اجرای حتی سنگین‌ترین برنامه‌ها و پرجزئیات‌ترین بازی‌ها هم بر می‌آیند.

از سوی دیگر، دامنه اپلیکیشن‌های تبلت‌ها هم به تدریج بسیار گسترده‌تر شده و اکنون اپلیکیشن‌های بسیار بهینه و باکیفیتی در اختیار کاربران تبلت‌ها قرار دارد.

به این ترتیب، کاربری تبلت‌ها در سال‌های اخیر بسیار کامل‌تر از قبل شده و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده نیز با شیب بیشتری در همین مسیر پیش رود.

همچنین برخی دیگر از کارشناسان نیز آینده را از آن لپ تاپ‌های هیبریدی یا تبدیل‌شونده می‌دانند که در حقیقت ترکیبی از لپ تاپ و تبلت هستند.

این دستگاه‌ها عموما از صفحه نمایش‌هایی لمسی بهره برده و با بهره‌گیری از مکانیزم‌های لولایی، هم می‌توانند به شکل لپ تاپ مورد استفاده قرار گیرند و هم تبلت.

این دستگاه‌ها اساسا برای افرادی مناسب هستند که از حمل‌پذیری تبلت‌ها استقبال کرده؛ اما به دنبال یک دستگاه قدرتمند می‌گردند.

البته لپ تاپ ها را هم هرگز نمی‌توان از گردونه رقابت کنار گذاشت؛ چرا که برخی قابلیت‌های بسیار مفید آن‌ها مثل توانایی سخت افزاری بالاتر و قابلیت اتصال به دستگاه‌های خارجی از جمله مواردی هستند که هرگز توسط تبلت‌ها قابل ارائه نخواهند بود.

البته هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که آینده پردازش شخصی چه مسیری را طی خواهد کرد. با این حال، تبلت‌ها مشخصا در حال تبدیل شدن به دستگاه‌هایی قدرتمندتر و پرکاربردتر هستند.

تبلت جدید

همچنین تنوع اپلیکیشن‌های در دسترسی برای این دستگاه‌ها نیز رو به افزایش است و کاربرد آن‌ها روز به روز افزایش بیشتری می‌یابد.

از سوی دیگر، لپ تاپ‌های تبدیل‌شونده نیز بخش مهم دیگری از محصولات بازار به شمار رفته و در میان کاربران بسیار محبوب شده‌اند.

به‌ این ترتیب می‌توان سه مسیر کلی زیر را برای آینده لپ تاپ ها و تبلت ها پیش‌بینی کرد:

  • تبلت‌ها گسترده‌تر، قدرتمندتر و متنوع‌تر می‌شوند: با پیشرفت‌های حاصل شده در فناوری‌های تولید تراشه، پردازنده تبلت‌ها روز به روز قدرتمندتر از قبل می‌شوند. از سوی دیگر، ظرفیت رم این دستگاه‌ها نیز به طور دائمی افزایش می‌یابد تا آن‌ها قادر به اجرای اپلیکیشن‌های سنگین‌تر باشند. علاوه بر این، تنوع اپلیکیشن‌های تبلت‌ها نیز نسبت به قبل بسیار بیشتر شده و فروشگاه‌های نرم افزار، اکنون پر از برنامه‌های بهینه‌سازی شده برای تبلت‌هاست که کاربری آن‌ها را ارتقای چشمگیری خواهند داد.
  • لپ تاپ های تبدیل‌شونده به قدرت می‌رسند: تبدیل‌شونده‌ها به‌طور همزمان قابلیت حمل‌پذیری تبلت‌ها و توان سخت افزاری لپ تاپ‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در حال حاضر این دستگاه‌ها قیمت نسبتا بالایی دارند. با این وجود احتمالا در سال‌های پیش رو شاهد ارزان‌تر شدن آن‌ها و به دنبال آن، افزایش محبوبیت این دستگاه‌ها خواهیم بود.
  • لپ تاپ ها همچنان جایگاه خود در بازار را حفظ خواهند کرد: علیرغم تمام مزایایی که تبلت‌ها دارند، لپ تاپ‌ها همچنان به دلیل توان بالاتر پردازشی و قابلیت‌های منحصربفرد خود گزینه‌هایی ایده‌آل برای بسیاری افراد به شمار می‌روند. بنابراین انتظار می‌رود نقش پررنگ این دستگاه‌ها در سال‌های پیش رو نیز به‌طور کامل حفظ شود.

جمع بندی

به‌طور کلی آینده صنعت پردازش شخصی روشن به نظر می‌رسد؛ چرا که هم لپ تاپ ها و هم تبلت‌ها در مسیر مناسبی قرار داشته و مورد استقبال دسته گسترده‌ای از کاربران قرار گرفته‌اند.

با این وجود نرخ رشد نفوذ تبلت‌ها در میان کاربران با سرعت فزاینده‌ای در حال افزایش است و این مساله می‌تواند تاثیر بسزایی در آینده نبرد این دستگاه‌ها داشته باشد.

با این حال، در پایان، این شمایید که بسته به نیاز خود یکی از این دو را انتخاب می‌کنید! انتخاب شما کدام است؟