پلاک نیسان آبی های جدید

نیسان آبی های جدید پلاک نمی‌شوند؛ 12 هزار نفر بلاتکلیف

سازمان استاندارد پلاک نیسان آبی های جدید را ثبت نمی‌کند و بهانه‌های واهی برای توجیه کار خود می‌آورد. علت اصلی پلاک نکردن محصولات زامیاد چیست؟

استانداردهای ملی و بین‌المللی اولین چیزی است که خودروسازان داخلی رعایت نمی‌کنند و گویا نسبت به آن بی‌اعتنا هستند. از ماه‌ها پیش تا به امروز نزدیک به 12 هزار نفر اقدام به خرید وانت نیسان کرده‌اند، ولی هنوز خودروهایشان پلاک نشده و سازمان استاندارد، دلیل عدم شماره‌گذاری آنها را رعایت نکردن استانداردها اعلام کرده است.

ماجرای پلاک نیسان آبی های جدید

البته شرکت زامیاد با شواهد و مدارکی که در دست دارد مدعی است که محصولات تولیدی این شرکت هیچ‌گونه نقص یا کمبودی از نظر استانداردهای مطرح شده ندارد و زیر بار حرف‌های زور نمی‌رود. همچنین اسنادی در دست است که نشان می‌دهد گروه خودروسازی زامیاد به‌موقع و در زمان مقرر، مدارک مربوط به شماره گذاری نیسان‌ها را تحویل داده است.

پلاک نیسان آبی های جدید

با این اوصاف ادعای زامیاد این است که محصولاتش طبق ضوابط ابلاغیه سازمان استاندارد، مشکلی برای پلاک شدن نخواهند داشت و امکانات ضروری به‌جهت دریافت مجوز را دارند. مجموع خودروهایی که هم‌اکنون دپو شده و شماره گذاری نمی‌شوند، تقریباً یک چهارم از کل تولید زامیاد در سال 1401 هستند.

علاوه بر این، پلاک نکردن خودروهای مذکور هم داد مشتریان را درآورده و هم سرمایه‌ای نزدیک به 7 هزار میلیارد تومان را بلوکه کرده است. بر اساس آمار موجود، تا به امروز دوازده هزار خودرو پلاک نشده و یکی از مهم‌ترین عواقب نگه داشتن نیسان‌ها در دپو، هزینه‌های نگهداری در پارکینگ‌های شرکت زامیاد است.

هزینه‌های نگهداری بنا بر آنچه اعلام شده به میلیاردها تومان در ماه می‌رسد و سوای همه این‌ها نارضایتی مشتریان بابت عدم شماره گذاری می‌تواند آثار مخربی روی آینده خودروسازی زامیاد بگذارد. جالب اینجاست که سازمان استاندارد در حالی این خودروها را پلاک نمی‌کند که زامیاد آنها را پیش از ابلاغیه جدید این سازمان تولید کرده است.

پلاک نیسان آبی های جدید

متاسفانه صنعت و بازار خودروی کشورمان اوضاع خوبی ندارد و با کلکسیونی از تحریم‌ها و محدودیت‌ها مواجهیم. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد کمال‌گرایی در حوزه رعایت استانداردها بیش از آن‌که به‌نفع خودروسازی کشورمان باشد، به ضرر آن تمام گردد. رفتار سازمان فوق به‌گونه‌ای است که انگار کشورمان تحریم نیست و همه چیز سر جای خود قرار دارد.

همه این‌ها در حالی است که کشوری نظیر روسیه پس از تهاجم به اوکراین و آغاز جنگ و اعمال تحریم‌های شدید علیه صنعت خودروسازی‌اش دست به کار شد و بسیاری از تجهیزاتی که قبلا ضروری بود را حذف کرد تا نیاز بازار تأمین شود. به همین جهت بد نیست سازمان استاندارد به شعار رشد تولید و مهار تورم با دقت نگاه کند و از انجام چنین اقداماتی خودداری نماید.

بهتر است در سال جاری که تقاضا برای خودرو زیاد و تولید اندک است، سازمان استاندارد از بهانه‌های خود کوتاه بیاید و سعی کند شماره‌گذاری وانت نیسان‌ها را از سر بگیرد. 12 هزار نفر هم‌اکنون منتظر آزادسازی نیسان‌هایشان هستند تا بتوانند به امورات و مشغله‌هایشان بپردازند. نظر شما در این‌باره چیست؟