با نزدیک شدن یک زباله فضایی ساکنین ایستگاه فضایی در خارج ايستگاه پناه گرفتند

 

 

همزمان با عبور یک تکه زباله فضایی از نزدیک ایستگاه بین المللی فضایی، ساکنان این ایستگاه برای مدتی کوتاه در کپسول های اضطراری پناه گرفتند.
این تکه که بخش جداشده از یک موشک روسی بود، روز جمعه مورد شناسایی قرار گرفت، زمانی که دیگر برای جابه جا کردن ایستگاه فضایی دیر شده بود.
ناسا اعلام کرده که فاصله این زباله با ایستگاه آن قدر کم نبوده که تهدیدی جدی برای ایستگاه به شمار بیاید ولی اقدام احتیاطی در این باره ضرورت داشته است.

طی ۱۲ سال گذشته این سومین بار است که ایستگاه بین المللی فضایی در معرض برخورد احتمالی با زباله های فضایی قرار می گیرد.
در ماه ژوئن یک زباله فضایی از ۳۳۵ متری ایستگاه عبور کرد.
در حال حاضر در این ایستگاه سه فضانورد روس، دو آمریکایی و یک هلندی اقامت دارند.
از سوی اتاق کنترل در زمین به آنها دستور داده شد که به دو کپسول اضطراری سایوز منتقل شوند تا در صورت برخورد این تکه با ایستگاه آسیبی نبینند ولی یک سخنگوی ناسا اعلام کرد که در ساعت ۲ و ۳۸ دقیقه روز شنبه به وقت گرینویچ به آنها اجازه بازگشت به ایستگاه داده شده است.
ناسا می گوید که مرتبا در حال ردگیری حدود ۲۲ هزار قطعه در فضاست ولی میلیون ها شی ء در طول چندین دهه در مدار زمین رها شده اند.
از اشیایی کوچکتر از یک سانتیمتر تا تکه هایی از موشک ها، ماهواره های از کار افتاده و مخازن سوخت رهاشده، در میان این میلیون ها قطعه دیده می شوند.
همه این اشیا با سرعت چندین کیلومتر در ثانیه در حرکت اند و در صورت برخورد، ممکن است به ایستگاه بین المللی فضایی یا ماهواره های فعال، آسیب های جدی وارد کنند.
در سال ۲۰۰۴ بزرگترین حجم زباله فضایی تولید شد- زمانی که چین با پرتاب موشک، یکی از ماهواره های خود را منهدم کرد. در جریان این انفجار، بیش از سه هزار قطعه و حدود ۱۵۰ هزار تکه ریز در فضا پخش شد.
در سال ۲۰۰۹ نیز برخورد یک ماهواره روس با یک ماهواره آمریکایی چندین تن قطعه را در فضا پخش کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*