خواب روزانه

اگر جای شب و روزتان با هم عوض شده این خطرات شما را تهدید می‌کند

خواب شب اهمیت زیادی برای سلامت ما دارد و می‌تواند به بهبود وضعیت سیستم ایمنی، گوارشی، پوست و… کمک کند. با وجود این، اگر شما جزو کسانی هستید که به‌جای خواب شب، به خوابیدن در روز بسنده می‌کنند بهتر است این مطلب گجت نیوز را از دست ندهید!

در دهه‌های اخیر، میزان افرادی که به خوابیدن در روز و بیداری در شب علاقه داشتند، بسیار کمتر بود؛ اما حالا چندین سال است که به‌دلیل استفاده بیشتر مردم از تکنولوژی، تعداد افراد شب‌بیدار رشد قابل توجهی داشته است. در کنار این موضوع، به‌وجود آمدن مشاغل فریلنسری و ریموت، باعث شده دیگر نیازی به صبح بیدار شدن نباشد و بسیاری از مردم ترجیح بدهند کارهای خود را در شب انجام دهند. با این که بسیاری از کارشناسان هشت ساعت خواب را کافی می‌دانند، اما اگر این هشت ساعت در طول شب نباشد، خطرهای جدی فرد را تهدید خواهد کرد.

شب‌بیداری جذاب است اما می‌تواند برایتان مشکل‌ساز باشد!

همه ما می‌دانیم که بیدار ماندن در شب لذت‌بخش است، اما این کار می‌تواند بزرگ‌ترین تهدید برای سلامت شما باشد. پیش از پرداختن به خطرهای بیدار ماندن در شب، بهتر است بدانید که عملکرد مغز برخی از افراد در شب بسیار بهتر از روز است و میزان خلاقیت و انرژی آن‌ها بیشتر است. اما با وجود بیشتر شدن خلاقیت و انرژی، بدن شما از شب بیداری آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌بیند.

شب نخوابیدن

حتی اگر تصور می‌کنید میزان خواب شما در طول روز کافی است، خطرات زیادی سلامت شما را تهدید می‌‌کند!

خواب یک نیاز فیزیولوژیکی اساسی است که برای سلامت و تندرستی ما ضرورت بسیار بالایی دارد. متاسفانه، در دنیای پرشتاب زندگی‌های امروزی، بسیاری از افراد کار، معاشرت یا سرگرمی را بر یک خواب خوب ترجیح می‌دهند. این غفلت از خواب، همراه با شیوع روزافزون خواب در طول روز و زیست شبانه، می‌تواند تاثیرهای ترسناکی بر سلامت جسمی، روانی و عاطفی ما داشته باشد. در این مقاله از گجت نیوز، به بررسی مضرات نخوابیدن در شب و مضرات خواب در روز می‌پردازیم.

اگر شب‌ها نمی‌خوابید، منتظر این خطرهای فیزیکی باشید

ضعف سیستم ایمنی: کمبود خواب می‌تواند سیستم ایمنی بدن را مختل کند و افراد را مستعد ابتلا به عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف کند. شب‌بیداری تولید سیتوکین‌ها را کاهش می‌دهد. این عناصر حیاتی خط مقدم بدن شما برای مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف هستند.

 افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن: کم خوابی با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون بالا ارتباط تنگاتنگی دارد. اگر به‌جای خواب شب، روزها بخوابید، فرآیندهای متابولیکی شما مختل خواهد شد، سطح هورمون‌ها را تغییر می‌کند و تمام این عوامل در نهایت بر حساسیت به انسولین شما تأثیر می‌گذارند.

اختلال در عملکردهای شناختی: کم خوابی بر تمرکز، حافظه و توانایی‌های تصمیم‌گیری تأثیر منفی می‌گذارد. زمان واکنش را مختل می‌کند و احتمال تصادفات و صدمات را افزایش می‌دهد. گزارش‌های مختلفی درباره تاثیر کم‌خوابی بر تصادف‌های رانندگی منتشر شده‌اند که همگی بر تاثیر منفی میزان پایین خواب شب در پایین آمدن عملکردهای شناختی دلالت دارند.

چاقی و اضافه وزن: اگر دوست دارید بدون هیچ دردسری دچار اضافه وزن شوید، بهتر است همین حالا سبک زندگی خود را تغییر داده و به‌جای شب‌ها، روز بخوابید. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهند شب‌بیدارها میل بیشتری به خوردن نوشابه و مواد قندی دارند. در کنار این موضوع، معمولا وعده آخری که شب‌بیدارها می‌خورند سنگین‌تر از افراد عادی است و همین مورد می‌تواند موجب بروز اضافه وزن شود.

منتظر مشکلات روانی باشید!

مشکلات فیزیکی تنها خطر شب‌بیداری و خوابیدن در روز نیستند و اگر این سبک زندگی را انتخاب کنید، مشکلات زیادی شما را تهدید می‌کنند. این مشکلات می‌توانند در نهایت روی بعد روانی و زندگی عاطفی شما تاثیرهای منفی زیادی به‌جای بگذارند.

اختلالات خلقی: کم خوابی مزمن با افزایش خطر به‌وجود آمدن اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب مرتبط است. خواب نقش حیاتی در تنظیم هیجانی دارد و کمبود آن می تواند احساسات منفی را تشدید کند و توانایی فرد برای مقابله با استرس را مختل کند. بسیاری از روانشناسان خواب کافی در طول شب را یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در درمان استرس و اضطراب می‌دانند.

شب بیداری

مشکلات خواب در سال‌های اخیر بسیار بیشتر شده‌اند! گوشی‌های هوشمند و مانیتورها یکی از مهم‌ترین عوامل مشکلات خواب در قرن بیست و یکم هستند.

 زوال شناختی: شب‌بیداری و خوابیدن در روز با زوال شناختی و افزایش خطر اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر ارتباط نزدیکی دارد. وقتی شب‌ها می‌خوابید، مغز خاطرات را تثبیت کرده و سموم را دفع می‌کند و کمبود خواب یا خوابیدن در روز این فرآیندهای حیاتی را مختل می‌کند.

اختلال در سلامت روان: مواردی که اعلام کردیم پایان دردسرهای خوابیدن در روز و بیداری در شب نیست و این لیست بلندبالا همچنان ادامه دارد! سبک زندگی شب‌بیداری شرایط سلامت روان شما را بدتر می‌کند و به ایجاد اختلالاتی مانند اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی کمک می‌کند! تعادل انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز با نخوابیدن در شب مختل شده و علائم مشکلات روانی تشدید می‌شوند.

خوابیدن در طول روز این مشکلات را به همراه دارد

خوابیدن در طول روز

خوابیدن در طول روز به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند جایگزین خواب شب باشد. هیچ راهی برای مقابله با خستگی پس از خواب روز وجود ندارد!

اختلال در ریتم شبانه روزی بدن: خوابیدن در طول روز، ریتم طبیعی شبانه روزی بدن شما را مختل می‌کند و با به‌وجود آمدن چنین شرایطی، خوابیدن در شب غیر ممکن می‌شود. این مورد می‌تواند منجر به چرخه معیوب خواب‌آلودگی در طول روز و بیداری شبانه شود که باعث تداوم محرومیت از خواب می‌شود.

کاهش کیفیت خواب: خواب روزانه نسبت به خواب شبانه سبک‌تر است و کمتر شاهد تکرار REM در این خواب هستیم. چرخه خواب و بیداری با قرار گرفتن در معرض نور طبیعی تنظیم می‌شود و خواب روزانه اغلب آن هم در حضور نور طبیعی می‌تواند مشکل‌ساز باشد. معمولا افرادی که سبک زندگی‌شان با خواب روزانه سازگارتر است، نیاز به خوابی طولانی‌تر دارند تا بتوانند به صورت نرمال فعالیت کنند.

مشکلات اجتماعی و شغلی با خوابیدن در طول روز: چرت زدن یا خوابیدن بلندمدت در طول روز می‌تواند برنامه‌های روزمره شما را مختل کرده و به‌شکل مستقیمی روی بهره‌وری، عملکرد تحصیلی و تعاملات کاری و اجتماعی شما تاثیر بگذارد. این موارد می‌توانند منجر به احساسات ناخوش‌آیندی شوند؛ زیرا ممکن است اطرافیان شما خواب و چرت زدن روزانه را به‌عنوان تنبلی یا بی‌انگیزگی برداشت کنند.

راه حل مشکل خوابیدن در روز و بیداری در شب چیست؟

با توجه به ماهیت وب سایت گجت نیوز، بهتر است پیش از هر چیز سراغ تکنولوژی برویم. در سال‌های اخیر سیستم‌‌های عامل‌ مختلف، روش‌هایی را برای بهبود چرخه خواب کاربران تدارک دیده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین دشمنان خواب شب، نور آبی است که از مانیتورها و نمایشگرهای گوشی های هوشمند ساطع می‌شود. راه‌حل ساده و کاربردی برای حل این مشکل، استفاده از فیلتر نور آبی در سیستم عامل‌ها است. این ویژگی تصویر را مایل به رنگ نارنجی می‌کند و این امکان را به شما می‌دهد تا خواب راحت‌تری داشته باشید. خوب است بدانید برخی از مانیتورها و گوشی های هوشمند از استانداردهای خاصی بهره می‌برند و نور آبی کمتری دارند.

مشکلات خواب

اگر از قابلیت فیلتر نور آبی مانیتور استفاده کنید، خواب شما راحت‌تر خواهد بود.

در کنار این موضوع اگر بتوانید ساعت خوابتان را به‌مرور به سمت شب بکشانید، می‌توانید مشکل شب‌بیداری را به مرور از بین ببرید. اگر مشکل بیدار شدن دارید، می‌توانید سراغ برنامه‌های آلارم حرفه‌ای بروید که تنها راه قطع کردن آلارم آن‌ها، انجام فعالیت فیزیکی، حل پازل و … است.

سخن پایانی

خطرهای نخوابیدن در شب و متوسل شدن به خواب روز بر هیچ‌کس پوشیده نیست و با این حال تنظیم دوباره چرخه خواب بسیار زمان‌بر و سخت است. کم خوابی خطرهای قابل توجهی را برای سلامت جسمانی، روانی و کیفیت کلی زندگی به‌همراه دارد.

اولویت دادن به خواب کافی و بدون وقفه در شب برای حفظ سلامت و عملکرد مطلوب بسیار مهم است. با درک اهمیت خواب و کمی سختی کشیدن، می‌توانیم از خودمان در برابر خطرهای محرومیت از خواب شب محافظت کنیم و سلامت‌مان را ارتقا دهیم.