ضبط تماس در اندروید

چگونه تماس ها را در اندروید ضبط کنیم و چرا نصب برنامه های ضبط مکالمه صوتی دردسر دارد؟

با تشدید محدودیت‌های گوگل علیه امکان ضبط تماس در گوشی های اندروید، چه روشی برای ضبط صدا در این سیستم‌عامل وجود دارد؟

یکی از ویژگی‌های مفیدی که می‌توانید با استفاده از برنامه‌ شماره‌گیر گوشی خود انجام دهید، ضبط تماس‌های دریافتی است. ضبط تماس ها در اندروید برای حفظ مکالمات و اطلاعات مهم یا اثبات آنچه مطرح شده کاربرد دارد.

به‌‌طور کلی استفاده از قابلیت ضبط تماس‌ها در تلفن همراه می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. آیفون به‌طور پیش‌فرض فاقد این ویژگی است و اضافه کردن این ویژگی در سیستم‌عامل iOS می‌تواند دردسرساز باشد.

ضبط تماس در اندروید

از سوی دیگر، اگرچه گوشی‌های اندرویدی پیش‌تر به‌طور گسترده از قابلیت ضبط تماس پشتیبانی می‌کردند، اما گوگل طی سال‌های اخیر تمامی برنامه‌های جانبی ضبط صدا را از فروشگاه خود حذف کرده است. زیرا ضبط صدا بدون رضایت شخص، در اغلب ایالت‌ها و کشورها خلاف قانون است.

نحوه ضبط تماس در اندروید 

ساده‌ترین راه برای ضبط تماس‌ در اندروید، برنامه شماره‌گیر گوگل است که البته برخی از دستگاه‌ها مانند گوگل پیکسل از آن پشتیبانی نمی‌کنند. به گفته گوگل، شما باید یک گوشی اندرویدی با سیستم عامل اندروید 9 یا بالاتر داشته باشید، هم‌چنین نسخه اپلیکیشن Phone گوگل به‌روزرسانی کنید و به‌طور خاص در کشوری مستقر باشید که ضبط تماس در آن پشتیبانی می‌شود. علاوه بر این، اپراتور بی سیم شما نیز باید امکان ضبط تماس را در سرویس خود فراهم کند.

اما اگر فاقد دستگاهی هستید که از این برنامه پشتیبانی می‌کند یا می‌خواهید از برنامه دیگری استفاده کنید، کار کمی پیچیده‌تر خواهد بود. گوگل از 31 ژوئیه 2023 الزامات مجوز جدید و سخت‌گیرانه‌تری را برای برنامه‌هایی که به اطلاعات حساس (مانند صدای تماس تلفنی) دسترسی دارند، معرفی می‌کند.

ضبط تماس در اندروید

اگرچه تا به حال، برخی از برنامه‌های ضبط تماس شخص ثالث می‌توانستند محدودیت‌های گوگل را با دسترسی به Accessibility API برطرف کنند، اما این رویه در حال تغییر است.

به این ترتیب، تنها اپلیکیشن‌هایی که از طریق حساب گوگل قابل استفاده هستند یا برنامه‌های سیستمی پیش‌فرض، به امکان ضبط تماس تلفنی دسترسی خواهند داشت. یعنی هر برنامه‌ای در Google Play از ژوئن ۲۰۲۳ که می‌تواند تماس‌های تلفنی را ضبط کند، یا به‌روز نیست یا در صورت به‌روزرسانی حذف خواهد شد.

تنها راهی که برنامه‌های شخص ثالث می‌توانند صدای تماس تلفنی را از ماه ژوئیه به بعد ضبط کنند، استفاده از یک تلفن روت شده است. با این روش کاربر می تواند برنامه را به عنوان یک نرم‌افزار سیستمی علامت‌گذاری کند. کارایی این راه حل تضمینی نیست و روت کردن گوشی اندرویدی می‌تواند به ایجاد مشکلاتی در سیستم عامل گوشی منجر شود. با این حال اگر قصد جدی برای ضبط صدای تماس دارید، این تنها راه غیر رسمی است که به احتمال زیاد جواب خواهد داد.