از بین بردن خط و خش خودرو

آموزش ترمیم و از بین بردن خط و خش خودرو

اگر شما جزو افرادی هستید که خط و خش‌های جزئی بدنه خودرو باعث کلافگی شما شده، با آموزش روش‌های از بین بردن خط و خش روی بدنه خودرو همراه ما باشید.

در دنیای امروز و زندگی شهرنشینی، خودروها تقریبا یکی از ملزومات اساسی زندگی ما به‌شمار می‌روند. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که برای حفظ ظاهر خودروی خود اهمیت ویژه‌ای قائل‌اید و تمام جوانب احتیاطی را برای حفظ زیبایی و سلامت خودرو خود رعایت می‌کنید، باید به شما بگویم که تنها این کار کافی نیست؛ چرا که ما در دنیای ایده‌آالی زندگی نمی‌کنیم؛ ممکن است دیگران به مانند ما با احتیاط رانندگی نکنند یا هنگام پارک کردن خودروی خود در کوچه بر اثر بازی کودکان، خودروی ما آسیب ببیند و خط و خش‌هایی ناخواسته روی آن پدیدار شود. اگر شما دنبال راهکاری برای از بین بردن این خطوط هستید تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا بهترین و کاربردی‌ترین آن‌ها را به شما آموزش دهیم.

بهترین روش‌ها برای از بین بردن خط و خش خودرو

1. خمیر دندان، روشی سنتی برای رفع خط و خش‌های سطحی

خط و خش‌های خودرو

اگر در لحظه تحویل خودرو خود از نمایندگی، خش‌های بسیار ظریف ناشی از حمل و نقل را روی آن مشاهده کردید اصلا نگران نباشید. برای رفع این مشکل ابتدا ماشین خود را به‌طور کامل شست‌وشو دهید و صبر کنید تا کاملا خشک شود. بعد از خشک شدن ماشین مقداری خمیر دندان غیر ژله‌ای (ترجیحا مقداری هم جوش شیرین به آن بیفزایید) را به‌وسیله یک حوله یا پارچه نرم بدون پرز و با حرکت آرام دایره‌ای‌شکل به‌مدت 30 ثانیه روی محل خراشیدگی بکشید. این کار خش‌های ظریف بدنه را به‌طور کامل می‌پوشاند. در مرحله بعدی اضافه خمیر دندان موجود روی سطح بدنه خودرو خود را بشویید؛ اگر کماکان خط و خش‌ها نمایان بودند این عمل را تا برطرف شدن کامل این خطوط ادامه دهید. توجه داشته باشید در این روش، مواد خمیر دندان در بین لایه‌های فلز نفوذ کرده و مانع پدیدار شدن فواصل خالی فلز خودرو در نتیجه انعکاس نور می‌شود، بدیهی است با انجام شست‌وشوی ماشین، امکان ظاهر شدن مجدد خطوط وجود دارد.

2. کیمیایی به‌نام پولیش

خط و خش‌های خودرو

پولیش محصولی است که به‌صورت‌های مختلف مثل جامد، مایع یا حتی اسپری به بازار عرضه می‌شود و از بدنه خودرو در مقابل آسیب‌هایی مثل لکه چربی، ایجاد خط و خش و… مراقبت می‌کند.

پولیش زدن بسته به نوع کاربرد دارای دو نوع زبر و نرم است. در نوع زبر پولیش‌زنی، صافکاران با استفاده از دستگاهای پولیشر، یک لایه بسیار نازک از سطح رنگ را از بین می‌برند که بعد از آن سطحی کاملا تمیز و جدید در زیر لایه‌ی رویی نمایان می‌شود. برای انجام چنین فرایندی علاوه بر ماده مخصوص پولیش به دستگاه پولیش‌زن نیز نیاز است. برای انجام دادن پولیش نرم (قابل استفاده در خانه) شما باید مراحل زیر را به‌ترتیب انجام دهید:

  • خودرو خود را به‌طور کامل با مواد شوینده ضد چربی بشویید تا آثار گل و کثیفی روی آن نباشد (دانه‌های گل روی بدنه در هنگام پولیش کردن خودرو باعث ایجاد خطوط و خراش‌های جدید خواهند شد.)
  • محل انجام پولیش را با دستمال کاملا خشک کنید.
  • خودرو را در محلی به دور از نور خورشید قرار دهید. ضمنا توجه داشته باشید که بدنه خودرو داغ نباشد.
  • مقداری از پولیش را با پد پولیش روی قسمتی از بدنه ماشین که خط و خش دارد به‌آرامی چندین مرتبه بکشید.
  • در انتها مجدد خودرو را بشورید و خشک کنید.

3. نقاشی خودرو به شیوه رنگ کردن

از بین بردن خط و خش خودرو

اگر خط و خش‌های موجود روی بدنه خودرو شما در اثر تصادف یا برخورد اجسام سنگین یا حتی آفتاب‌سوختگی ایجاد شده باشد، احتمالا شما نیازمند صافکاری و نقاشی خودرو هستید. اگر خودروی شما ارزش بالایی دارد و در زمینه رنگ کردن خودرو تجربه‌ای ندارید حتما به افراد متخصص این حوزه مراجعه کنید؛ چرا که اشتباه‌های شما در این بخش موجب کاهش ارزش خودروی شما می‌شود. برای انجام رنگ آمیزی خودرو در خانه برای افراد مشتاق یادگیری به‌ترتیب موارد زیر را انجام دهید:

  • تهیه ابزار لازم مورد نیاز رنگ آمیزی خودرو مانند: سمباده زبر به‌مقدار کافی، چسب کاغذی، اسپری تفنگی، کمپرسور، عینک ایمنی، تینر رنگ، بتونه، رنگ و تثبیت‌کننده رنگ که جزو مهم‌ترین ابزارالات رنگ آمیزی خودرو هستند.
  • یافتن محلی مناسب با تهویه مناسب.
  • استفاده از وسایل ایمنی مانند ماسک و عینک به‌منظور جلوگیری از ورود رنگ، بخار رنگ و گرد سمباده به درون مجاری تنفسی و ایجاد مشکلات تنفسی، حساسیت و سرطان.
  • تهیه رنگ مناسب با کد رنگ ماشین ارائه شده توسط کمپانی سازنده (کد رنگ خودرو غالبا زیر کاپوت یا برگه آن درج می‌شود).
  • محل رنگ آمیزی را به‌طور کامل تمیز کنید؛ به‌طوری که هیچ اثری از لکه چربی یا گرد و خاک روی آن نباشد.
  • قسمت‌های زنگ زده را با استفاده از سمباده مخصوص فلزات ترمیم کنید و نواحی سوراخ شده را با استفاده از بتونه، ضد زنگ و کاردک بپوشانید.
  • رنگ کاری: توجه داشته باشید در این مرحله ابتدا یک لایه رنگ به‌صورت یکنواخت و آستری روی بدنه ماشین بپاشید و پس از خشک شدن این لایه، لایه ثانویه و نهایی رنگ را اسپری کنید.

4. استفاده از برچسب‌های تزئینی و فانتزی

خط و خش‌های خودرو

اگر ظاهر خودرو شما آسیب دیده و وقت کافی برای ترمیم آن ندارید راهکاری بسیار ساده وجود دارد که در عرض چند ثانیه می‌توانید با شیوه‌ای گول‌زننده ایرادهای ظاهری ماشین خود را مخفی کنید. برچسب‌های تزئیناتی در انواع بسیار گوناگون با پیش‌بینی انواع آسیب بدنه خودرو تولید شده‌اند. شما تنها کافیست با توجه به محل و شدت آسیب برچسب مناسب را تهیه و به‌سرعت نقص خودرو خود را موقتا بپوشانید.

5. برچسب‌های برزنتی

برچسب‌های برزنتی نیز یکی دیگر از راهکارهای موقت برای برطرف کردن ایرادهای ظاهری خودرو هستند. اگر وقت کافی برای ترمیم اساسی خودرو خود ندارید می‌توانید از برچسب‌های برزنتی مناسب با رنگ خودرو خود برای پوشاندن موقتی آن بهره‌ ببرید.

6. قلم خشگیر محصولی نوین برای رفع خطوط ماشین

از بین بردن خط و خش خودرو

اگر بر اثر کشیده شدن نوک کلید یا سوئیچ روی بدنه، ساییده شدن در و گلگیر خودرو به در پارکینگ یا ساییده شدن سپرها به جدول خیابان و حتی برخورد سبک خودرو با خودرویی دیگر، ماشین شما دچار خط و خش شده است، شما می‌توانید با استفاده از قلم‌های خشگیر بسته به رنگ ماشین تا 95 درصد محل آسیب را ترمیم کنید.

برای استفاده از قلم خشگیر به‌ترتیب زیر عمل کنید:

  • قلم خشگیر متناسب با رنگ خودروی خود را تهیه کنید.
  • محل خط و خش را به‌طور کامل تمیز کنید.
  • با یک دستمال محل مورد نظر را کاملا خشک کنید.
  • طوری بایستید که روی محل آسیب اشراف کامل داشته باشید.
  • با استفاده از قلم خشگیر به‌صورت حرکتی افقی روی خش‌ها بکشید و از انجام حرکت رفت و برگشتی روی خطوط پرهیز کنید.
  • 24ساعت طول می‌کشد تا مغز رنگ کاملا خشک شود در این مدت از دست زدن و نشستن گرد و غبار (باعث مات شدن رنگ می‌شود) پرهیز کنید.
  • اگر در پایان، مقداری رنگ محل ترمیم با رنگ اصلی خوردو شما متفاوت بود نگران نباشید؛ علت این قضیه کهنگی رنگ اصلی خودرو و تازگی رنگ خشگیر است که به‌تدریج برطرف می‌شود. برای حل سریع‌تر این موضوع می توانید محل مورد نظر را پولیش بزنید.

خطوط روی ماشین خود را جدی بگیرید

خط و خش به هر علتی که روی خودرو ایجاد شود باعث از بین بردن زیبایی بصری ماشین و افت قیمت آن می‌شود؛ بنابراین خیلی از افراد تلاش می‌کنند تا حد امکان از به‌وجود آمدن این خط و خش‌ها جلوگیری یا در صورت ایجاد شدن آن‌ها را رفع کنند.

از بین بردن خط و خش خودرو

ما در این مقاله 6 مورد از راهکارهای جوابگو برای رفع این معضل را به شما آموزش دادیم؛ اما اگر در کارهای فنی توانایی کافی ندارید، برای جلوگیری از آسیب بیشتر به رنگ خودرو خود این موارد را به کارشناسان این حوزه بسپارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*