مقایسه ویندوز ۱۰ و ۱۱ در بازی

ویندوز ۱۰ یا ویندوز ۱۱، کدامیک عملکرد بهتری در اجرای بازی دارد؟

پی سی گیمرها تا دو سه سال پیش فقط می‌توانستند سراغ ویندوز ۱۰ مایکروسافت بروند، اما با معرفی ویندوز ۱۱ و قابلیت‌های مخصوص بازی جذاب این سیستم عامل، دوراهی سختی پیش روی گیمرها قرار گرفت. در این مطلب گجت نیوز، ما عملکرد این دو نسخه از ویندوز را مقایسه می‌کنیم.

ویندوز ۱۱ جدیدترین نسخه از سیستم عامل محبوب ردموندی‌ها است و تا به امروز کاربران زیادی به این سیستم عامل مهاجرت کرده‌اند. هر چند ویندوز ۱۱ در نگاه اول تفاوت‌های زیادی با ویندوز ۱۰ ندارد اما با توجه به قابلیت‌های گیمینگ‌اش، می‌تواند گزینه بهتری برای بازیکن‌های حرفه‌ای باشد. در عین حال ویندوز ۱۰ عملکرد پایدارتری دارد و می‌تواند در برخی از بازی‌ها، تجربه بهتری برای کاربران فراهم کند. با وجود نقاط قوت و ضعف این دو سیستم عامل، بهترین انتخاب کدام گزینه است؟ با گجت نیوز همراه بمانید تا با هم به پاسخ این سوال مهم برسیم.

بازی در ویندوز ۱۰ یا ویندوز ۱۱؟ گیمرها باید کدام یک را انتخاب کنند؟

پیش از رسیدن به پاسخ این سوال باید نیازهای یک گیمر را بررسی کنیم. پایداری بازی، نرخ فریم مناسب، نبود لگ و باگ، عدم کرش کردن سیستم و … همگی جزو نیازهای کاربران هستند. ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ در این زمینه‌ها عملکرد مناسبی دارند اما شما باید با توجه به نیازتان، سراغ انتخاب سیستم عامل بروید.

اگر می‌خواهید به یک پاسخ کلی برسید، خواندن این بخش برای شما کفایت می‌کند اما برای پاسخی دقیق‌تر، بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه شوید. در صورتی که کامپیوتر شما قدیمی است و به صورت رسمی از ویندوز ۱۱ پشتیبانی نمی‌کند، بهتر است بیخیال نصب این نسخه از ویندوز شوید و بازی کردن با ویندوز ۱۰ را ادامه دهید. تجربه کاربران نشان می‌دهد استفاده از ویندوز ۱۱ در صورت عدم پشتیبانی کامپیوتر، می‌تواند منجر به عملکرد ناپایدار در بازی‌ها و نرم‌افزارهای مختلف شود.

مقایسه گیمینگ ویندوز ۱۰ و ۱۱

ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ هر دو برای بازی کردن سیستم عامل‌های بهینه‌ای هستند اما اگر سیستم شما از نسخه جدید ویندوز پشتیبانی می‌کند، بهتر است ویندوز ۱۰ را بیخیال شوید.

با این حال این به معنای عملکرد ناپایدار ویندوز ۱۱ نیست و در صورت پشتیبانی سخت‌افزاری کامل، نسخه جدید ویندوز می‌تواند بهترین انتخاب برای بازی کردن باشد. ویندوز ۱۱ قابلیت‌های گیمینگ بیشتری را در خود جای داده و همین مورد آن را به یکی از بهترین سیستم عامل‌ها برای بازیکن‌ها تبدیل می‌کند.

با بررسی این نکات کلی، حالا می‌توانیم سراغ مقایسه دقیق این دو نسخه از ویندوز در بازی‌ها برویم.

 طراحی کلی و رابط کاربری

اگر شما جزو گیمرهایی هستید که جذابیت ظاهری برایتان اهمیت زیادی دارد، ویندوز ۱۱ بهترین انتخاب برای شما است. منوهای گیمینگ در ویندوز ۱۱ ظاهر بهتری دارند و رابط کاربری هم برای استفاده راحت‌تر کاربران بهینه‌سازی شده است.

ویندوز ۱۱ با طراحی جدید و به‌روز خود، برخی تغییرات مهمی را در رابط کاربری ایجاد کرده است. این تغییرات شامل منوی گیمینگ بهتر، فولدرهای جدید و نمایش بهتر ویجت‌ها می‌شود. این تغییرات می‌توانند تجربه گیمینگ را برای کاربران بهبود بخشند و امکان دسترسی سریع‌تر به بازی‌ها و تنظیمات مربوطه را فراهم کنند.

ویژگی DirectX 12 Ultimate، برگ برنده ویندوز ۱۱ در گیمینگ است

ویندوز ۱۱ پشتیبانی کاملی از نسخه جدید API گرافیکی DirectX 12 Ultimate دارد. این API به بازی‌سازان این امکان را می‌دهد تا از ویژگی‌های گرافیکی پیشرفته‌تری استفاده کنند که باعث بهبود کیفیت تصویری و عملکرد بهینه‌تر در بازی‌ها می‌شود. اگرچه ویندوز ۱۰ نیز از DirectX 12 پشتیبانی می‌کند، اما نسخه‌ی Ultimate فقط در ویندوز ۱۱ موجود است.

مقایسه ویندوز ۱۰ و ۱۱

این دو نسخه از سیستم عامل ویندوز عملکرد نزدیکی در تسک‌های سنگین دارند اما ویندوز ۱۱ با اختلاف کمی بهتر عمل می‌کند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که نسخه آلتیمیت دایرکت ایکس ۱۲، تاثیری در اجرای بازی‌های قدیمی ندارد و اگر به دنبال اجرای بازی‌های جدیدتر در رایانه شخصی خود نیستید، می‌توانید بی‌خیال این ویژگی شوید.

ویژگی‌‌‌های AutoHDR و DirectStorage

همان طور که در ابتدای این مقاله هم اعلام کرده بودیم، ویندوز یازده با توجه به ویژگی‌های گیمینگ بیشترش، گزینه بهتری برای کاربران حرفه‌ای است. دو ویژگی جدید و مهم دیگری که ویندوز ۱۱ برای گیمینگ ارائه می‌دهد، AutoHDR و DirectStorage هستند. AutoHDR به صورت خودکار بازی‌هایی که کیفیت SDR دارند را به کیفیت HDR تبدیل می‌کند و کیفیت تصویر را به شکل ملموسی ارتقا می‌دهد. DirectStorage از سرعت بالای SSDهای جدید بهره می‌برد و زمان بارگذاری بازی‌ها را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. هر دوی این ویژگی‌ها فقط در ویندوز ۱۱ موجود هستند.

مقایسه عملکرد ویندوز ۱۰ و ۱۱

اگر چارت قبلی شما را راضی به نصب ویندوز ۱۱ نکرد، احتمالا این چارت با مقایسه عملکرد این دو نسخه از ویندوز در برنامه افتر افکتس بتواند شما را راضی کند!

متاسفانه این دو ویژگی هم برای کاربرانی که ستاپ قدیمی دارند خیلی کاربردی نیستند. برای مثال ویژگی دایرکت استورج فقط به درد کاربرانی می‌خورد که از حافظه SSD استفاده می‌کنند و در حافظه‌های قدیمی و کند HDD نمی‌تواند به اجرای بهتر بازی‌ها کمک کند. قابلیت اچ دی آر خودکار نیز در صورت پشتیبانی مانیتور شما از این ویژگی می‌تواند کاربردی باشد.

ویژگی‌های Game Mode و Game Bar در هر دور سیستم عامل عملکرد قابل قبولی دارند

تا اینجای مقاله مقایسه ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۱ در اجرای بازی‌ها، نسخه جدیدتر سیستم عامل ردموندی‌ها عملکرد بهتری داشت اما در گیم مود و گیم بار، این دو سیستم عامل عملکرد تقریبا مشابهی دارند.

هر دو نسخه ویندوز، Game Mode و Game Bar را به شکل کاملی پشتیبانی می‌کنند. این ویژگی‌ها به بهینه‌سازی عملکرد سیستم شما در حین بازی کردن کمک می‌کند و امکاناتی مانند ضبط ویدیوی بازی و نمایش FPSرا فراهم می‌کند. با این‌حال، ویندوز ۱۱ با به‌روزرسانی‌های جدید خود، این امکانات را بهبود بخشیده و کارایی بیشتری در اختیار کاربران قرار داده است.

ویندوز ۱۱ رابط کاربری

ویندوز ۱۱ رابط کاربری جذاب‌تری دارد و ویژگی‌های گیمینگ بیشتری را در خود جای داده است.

دسترسی به این حالت‌ها در ویندوز کار آسانی است. تنها کاری که باید انجام دهید، فشردن همزمان کلیدهای ویندوز و G است. با استفاده از این قابلیت‌ها شما می‌توانید عملکرد سیستم خود را بررسی کرده و به بهترین شکل ممکن بهینه‌سازی کنید. تا پیش از اضافه کردن این دو قابلیت، کاربران باید از برنامه‌های شخص ثالث استفاده می‌کردند.

پشتیبانی از بازی‌های قدیمی در ویندوز ۱۱ بسیار بهتر است

با این که بسیاری از کاربران تصور می‌کنند پشتیبانی ویندوز ۱۰ از بازی‌ها بهتر است اما واقعیت این است که در ویندوز ۱۱، پشتیبانی از بازی‌های قدیمی در ویندوز ۱۱ بسیار بهتر است. ویندوز ۱۱ همچنین تلاش کرده است تا پشتیبانی بهتری از بازی‌های کلاسیک ارائه دهد. در این سیستم‌عامل، امکان اجرای بازی‌های ۳۲ بیتی ویندوز ۹۵ و بازی‌هایی که پس از ویندوز ۹۵ عرضه شدند نیز  وجود دارد. در حالی که ویندوز ۱۰ نیز از بسیاری از بازی‌های قدیمی پشتیبانی می‌کند، اما ویندوز ۱۱ تلاش کرده است تا این پشتیبانی را گسترش دهد.

به‌روزرسانی‌ها در ویندوز ۱۱ بهتر است

مایکروسافت قصد دارد تا در آینده به‌روزرسانی‌های مهم و جدیدی را برای ویندوز ۱۱ ارائه دهد.  این به‌روزرسانی‌ها شامل بهبودهای عملکردی، امنیتی و قابلیت‌های جدیدی می‌شوند که ممکن است برای گیمینگ نیز مفید باشند. هرچند ویندوز ۱۰ همچنان پشتیبانی می‌شود، اما به تدریج تمرکز مایکروسافت بر روی ویندوز ۱۱ خواهد بود.

مقایسه ویندوز ۱۰ و ۱۱ در بازی

اگر پشتیبانی ویندوز ۱۰ از آپدیت‌ها ادامه پیدا می‌کرد،‌ شاید ارزش استفاده از این سیستم عامل بیشتر می‌شد.

اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهند پشتیبانی از ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۲۵ متوقف می‌شود و همین حالا هم روند انتشار بروزرسانی‌ها برای این سیستم عامل به شدت کند شده است. با توجه به این روند، احتمالا ویندوز ۱۰ انتخاب بلندمدت مناسبی نباشد.

جمع‌بندی نهایی

ویندوز ۱۰ همچنان یکی از بهترین سیستم عامل‌ها برای بازی کردن است و شما می‌توانید با استفاده از این نسخه از ویندوز، تجربه‌ای پایدار و بدون ایراد داشته باشید. این نسخه از ویندوز همچنان پشتیبانی می‌شود و تقریبا تمام بازی‌های جدید از آن پشتیبانی می‌کنند.

مقایسه گیمینگ ویندوز ۱۰ و ۱۱

فرقی ندارد بخواهید بازی‌های جدید را اجرا کنید یا سراغ بازی‌های دوست‌داشتنی قدیمی مثل اسکایریم بروید، ویندوز ۱۱ شما را ناامید نخواهد کرد!

با این حال نکته قابل توجه این است که برای کاربران حرفه‌ای که به بالاترین کیفیت ممکن برای اجرای بازی‌ها نیاز دارند، دیگر ویندوز ۱۰ انتخاب خوبی نیست. نسخه جدید ویندوز قابلیت‌های گیمینگ زیادی را در خود جای داده و اگر سیستم شما از آن پشتیبانی می‌کند، بهتر است هر چه سریع‌تر به ویندوز ۱۱ مهاجرت کنید.

شما از کدام نسخه از ویندوز استفاده می‌کنید؟ در بخش نظرات با گجت نیوز همراه شوید و نظر خود را درباره این مطلب به اشتراک بگذارید.