تویوتا RAV4

نگاهی به تمام نسل‌های تویوتا RAV4؛ از بدترین تا بهترین

در ادامه این متن نگاهی خواهیم داشت به تاریخچه خودروهای تویوتا RAV4. محصولاتی که در هیچ‌چیز بهترین نبوده‌اند؛ اما در مجموع، یکی از بهترین شاسی بلندهای بازار به شمار می‌روند.

تویوتا RAV4 از آن دسته خودروهایی‌ست که هیچ وقت احساسات آتشین علاقمندان به رانندگی را برنمی‌انگیزد! این اتومبیل محصولی خنثی است که هیچ زمانی سرتیتر اخبار نبوده؛ اما همیشه در خیابان‌ها رویت شده و بسیاری افراد را سوار بر آن می‌بینیم!

در عین حال باید توجه کرد که تویوتا فقط در سال 2022 حدود چهارصدهزار دستگاه از این خودرو را به فروش رسانده است. بنابراین به نظر می‌رسد پشت این ظاهر بی‌حاشیه و بی‌سروصدای RAV4 داستانی وجود دارد که ارزش روایت کردن دارد!

این خودرو از ابتدای حیات خود تا به امروز توانسته از یک اتومبیل کراس اوور کوچک به انتخاب اول بسیاری رانندگان و خانواده‌ها در سرتاسر دنیا تبدیل شود و علیرغم این که از نظر بسیاری علاقمندان دوآتشه به رانندگی، فاقد هرگونه قابلیت عجیب و غریب و قابل توجه است، اما به اعتقاد برخی دیگر، یکی از بهترین و مطمئن‌ترین اتومبیل‌های حال حاضر دنیا به شمار می‌رود.

سری Toyota RAV4 از سال 1996 تا به امروز همراهمان بوده‌اند و از آن زمان دستخوش تغییرات فراوانی هم شده‌اند. برخی نسل‌های این خودرو محصولاتی واقعا فوق‌العاده بوده‌اند؛ در حالی که برخی دیگر ایراداتی هم داشته‌اند که باعث انتقادهایی از آن‌ها شده بود.

در گجت نیوز بخوانید:

چرا تویوتا RAV4 پرفروش ترین شاسی بلند جهان است؟

در ادامه قصد داریم نسل‌های مختلف خودروی تویوتا RAV4 را به ترتیب از بدترین تا بهترین با هم بررسی کرده و نقاط قوت و ضعف هرنسل را بررسی کنیم.

اگر به این خودروی شاسی بلند کراس اوور جذاب علاقمند هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بدترین و بهترین نسل‌های خودروی تویوتا RAV4

نسل سوم (از سال 2006 تا 2012)

نسل سوم راوفور

همان‌طور که اشاره شد، سری خودروهای راو4 محصولاتی واقعا کم‌نوسان به شمار می‌روند. بنابراین انتخاب بدترین یا ضعیف‌ترین محصول از میان آن‌ها کار چندان آسانی نیست.

با این وجود، شاید بتوان نسل سوم این محصولات را کمی پایین‌تر از سایر نسل‌ها دانست. این نسل از این خودروها البته محصول بسیار خوبی است؛ اما به‌نوعی در حد و اندازه‌های سایر نسل‌ها نیست.

دو دلیل عمده برای این انتخاب وجود دارد. دلیل اول آن است که نسل دوم RAV4 اتومبیلی واقعا شگفت‌انگیز بوده و از بسیاری جهات کم‌نقص به شمار می‌رفت. بنابراین معرفی محصولی که بتواند عملکردی فراتر از آن ارائه دهد، طبیعتا کاری پیچیده بود.

از سوی دیگر، نسل سوم نیز نوآوری‌های زیادی نداشت؛ به‌طوری که تنها ابتکار آن، استفاده از پیشرانه جدید V6 با حجم 3.5 لیتری بود.

این موتور شش سلیند قادر به تولید توانی 268 اسب بخاری بود که برای زمان خود کاملا قدرتمند به شمار می‌رفت. با این وجود، بر خلاف نسل دوم که نوآوری‌هایی کلی را به خط تولید تویوتا RAV4 اضافه کرد، این موتور جدید تنها تغییر معنادار نسل دوم به شمار می‌رفت!

به این ترتیب، بازه هفت ساله بین سال‌های 2006 تا 2012 را می‌توان دوره درجا زدن سری RAV4 دانست؛ چرا که در این سال‌ها شاهد عرضه محصولی فاقد نوآوری و صرفا خوب از سوی تویوتا بودیم!

نسل چهارم (از سال 2013 تا 2018)

تویوتا RAV4

نسل چهارم تویوتا راو4 به‌طور خاص هیچ ایرادی ندارد! این اتومبیل، یک شاسی بلند توانمند با امکانات بسیار خوب است که عملکرد فنی ایده‌آلی داشته و حتی با مصرف سوخت متوسط حدود 9.1 لیتر در هر صد کیلومتر، از لحاظ مصرف مصرف بنزین نیز محصولی عالی به شمار می‌رود.

با این وجود، همانند نسل سوم، در این نسل نیز شاهد هیچگونه تغییر معناداری در عملکرد و قابلیت‌ها نبودیم و به همین جهت، این مدل نتوانست هیجان خاصی را در میان علاقمندان ایجاد کند. البته این مساله تا سال 2016 که نخستین مدل از تویوتا راوفور هیبرید روانه بازار شد صادق است.

برای مقایسه، بد نیست بدانید که نسل اول تویوتا پریوس هیبرید در زمان عرضه به بازار، آن‌چنان توجهات را به خود جلب کرد که هرکس، حتی افرادی که علاقه چندانی به تویوتا نداشتند را هم وادار به اظهار نظر کرد.

البته 15 سال طول کشید که تویوتا فناوری هیبریدی خود را به سری خودروهای راو4 که یکی از پرفروش‌ترین محصولات این خودروساز ژاپنی به شمار می‌روند، اضافه کند! این اتفاق عملا زمانی رخ داد که خودروهای هیبریدی به محصولاتی تثبیت‌شده در بازار تبدیل شده بودند و ارج و قرب سال‌های اولیه خود را نداشتند.

به این ترتیب، علیرغم این که تویوتا RAV4 هیبرید با مصرف سوخت 7.35 لیتر در هر صد کیلومتر، عملکردی بسیار بهینه ارائه می‌کرد، اما هرگز توانست مانند تویوتا پریوس گرد و خاک کند و به یک محصول بی‌حاشیه، اما کم عیب و نقص دیگر تبدیل شد.

نسل دوم (از سال 2000 تا 2005)

نسل دوم راو4

نسل دوم Toyota RAV4 تمام آنچه باعث محبوبیت نسل اول شده بود را ارتقا داد و به یک شاسی بلند کراس اوور انقلابی و بی عیب و نقص تبدیل شد.

این نسل در مقایسه با نسل اول بزرگتر و قدرتمندتر بود و از امکانات و آپشن‌های بیشتری بهره می‌برد.

خریداران این خودروی شاسی بلند می‌توانستند از یک سی دی پلیر شش دیسکه و کیفیت صدایی باورنکردنی و بی‌رقیب بهره ببرند. این مساله البته شاید امروز چندان فوق‌العاده به نظر نرسد؛ اما در سال 2000 یک ویژگی منحصربفرد و برگی برنده برای تویوتا به شمار می‌رفت.

موتور به کار رفته در نسل دوم RAV4 مشابه با نسل اول 2 لیتری بود؛ با این حال به لطف بهره‌گیری از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ (VVT) تویوتا و سایر فناوری‌های هوشمند منحصربفرد، عملکردی بسیار قدرتمندتر داشته و توان 148 اسب بخار تولید می‌کرد.

این موتور البته بعدا با یک موتور قدرتمندتر 2.4 لیتری با قدرت 161 اسب بخار جایگزین شد.

نسل دوم راوفور نه تنها این سری را از ظاهر کراس اوور و جمع و جور همیشگی خود خارج کرد و وارد دنیای شاسی بلندها نمود؛ بلکه آن‌ها را به عنوان محصولاتی مناسب خانواده‌ها در بازار جا انداخت. برگ برنده تویوتا در آن زمان، قیمت مناسب‌تر RAV4 در مقایسه با دیگر گزینه‌های موجود در بازار که عموما آمریکایی بودند، به شمار می‌رفت.

نسل پنجم (2019 تا کنون)

تویوتا RAV4

نسل کنونی RAV4، خصوصا مدل پلاگین هیبریدی راوفور پرایم، یکی از بهترین شاسی بلندهایی‌ست که تویوتا تا به امروز تولید کرده است.

علیرغم این که نسل پنجم تویوتا RAV4 به عقیده بسیاری صاحب نظران فاقد کاریزما و شخصیت نسل اول است، اما قابلیت‌های فنی و آپشن‌های آن کاملا قابل قیاس با بهترین کراس اوورهای حال حاضر بازار است و جایی برای بحث باقی نمی‌گذارد.

نسل پنجم راوفور اتومبیلی بسیار قدرتمند به شمار می‌رود. زمانی که موتور درون سوز 2.5 لیتری و موتور الکتریکی مدل پلاگین هیبرید آن با تمام توان کار کنند، قدرتی 302 اسب بخاری تولید می‌شود که قادر است از صفر تا 96 کیلومتر را در زمان 5.7 ثانیه بپیماید.

البته این شتابگیری با استانداردهای خودروهای سوپر اسپرت اصلا فوق‌العاده به نظر نمی‌رسد. با این حال با در نظر گرفتن این که با یک اتومبیل شاسی بلند کراس اوور خانوادگی طرف هستیم، می‌توان این عملکرد فنی را شگفت‌انگیز توصیف کرد!

علاوه بر این، ماهیت پلاگین هیبرید نسل پنجم راو4 باعث می‌شود که مصرف سوخت متوسط آن به 5.6 لیتر در هر صد کیلومتر برسد که بسیار نزدیک به نسل کنونی خودروهای پلاگین پریوس هیبرید به شمار می‌رود.

این رکورد نییز در مقایسه با یک خودرو تمام الکتریکی حرفی برای گفتن ندارد؛ اما برای یک شاسی بلند هیبریدی خانوادگی عالی است

به این ترتیب، نسل پنجم RAV4 هم همانند دیگر نسل‌ها علیرغم این که در هیچ چیز بهترین نیست؛ در مجموع، یکی از بهترین شاسی بلندهای بازار به شمار می‌رود.

نسل اول (1996 تا 2000)

نسل اول تویوتا راو4

دو دلیل عمده، نسل اول تویوتا RAV4 را به بهترین نسل از این اتومبیل‌های باکیفیت، اما حوصله‌سربر تبدیل می‌کنند. نخست آن که این خودروها در مدل دستی پنج دنده قابل سفارش دادن بودند و دوم این که امکان سفارش آن‌ها در مدل دو در وجود داشت.

اگر خودرو جیپ رنگلر را به حساب نیاوریم، در سال 2002 تقریبا هیچ خودروی شاسی بلند چهار در دیفرانسیل دو در با دنده دستی در بازار وجود نداشت. بنابراین ترکیب این دو قابلیت با یکدیگر منجر به تولید محصول جذابی شد.

همچنین بخوانید:

تاریخچه تویوتا راو ۴؛ از نسل اول تا آخرین مدل

البته علیرغم این وزن کم، نسل نخست راو4 مصرف سوخت چندان بهینه‌ای نداشت و صرفا در میانه بازار قرار می‌گرفت.

از طرف دیگر، موتور این خودرو هم چندان چنگی به دل نمی‌زد و حتی در آن زمان هم به‌عنوان یک اتومبیل سریع و قدرتمند شناخته نمی‌شد.

البته موتور چهار سلیندر دو لیتری Toyota RAV4 توانی 120 اسب بخاری داشت و به هیچ وجه ضعیف به شمار نمی‌رفت. با این وجود، در جدال قدرت خودروهای شاسی بلند آن زمان، توان 120 اسب بخاری چندان به چشم نمی‌آمد!

در این میان البته طراحی عجیب و غریب نسل اول راوفور را هم نباید از یاد برد. علاوه بر ظاهر نامتعارف، ابعاد کوچک‌تر این خودرو باعث شده بود که بسیاری افراد نتوانند به چشم یک شاسی بلند توانمند به آن نگاه کنند.

با این حال، نسل نخست RAV4 به‌خوبی توانست افراد زیادی را با خود همراه کرده و زمینه‌ساز مسیری شود که تا به امروز با موفقیت دنبال شده است.

نسخه الکتریکی سال 2012 را فراموش نکنید!

خودروی راوفور الکتریکی

در سال 2010 تویوتا خبری را منتشر کرد که می‌توانست دنیای خودروهای الکتریکی امروز را با تغییری شگرف روبرو کند.

این کمپانی قرار بود برای تولید مدلی تمام الکتریکی از خودروی راوفور با یک کمپانی بی نام و نشان در آن زمان به نام تسلا همکاری کند.

نتیجه این همکاری که در سال 2012 روانه بازار شد، با استانداردهای امروز، خودروی الکتریکی چندان قدرتمند و جذابی نیست؛ اما در سال 2012 مسافت پیمایش ایده‌آلی را ارائه می‌کرد و عالی به نظر می‌رسید.

تویوتا RAV4

در آن زمان، تسلا مسئولیت ساخت باتری‌های الکتریکی و ارائه تکنولوژی خودروهای برقی به تویوتا را بر عهده داشت.

البته فراموش نکنید که تنها خودروی تمام الکتریکی حال حاضر تویوتا، نام عجیب bZ4X را دارد و چندان هم در مانورهای تبلیغاتی این کمپانی مورد تاکید واقع نمی‌شود. به دلیل همین عدم تمایل تویوتا به ساخت خودروهای تمام الکتریکی، طبیعی است که RAV4 EV هم آینده چندان درخشانی نداشت!

همکاری تویوتا و تسلا در این زمینه منجر به تولید جرقه‌ای شد که چشمه‌هایی از صنعت خودروسازی آینده را به تصویر می‌کشید؛ اما در نهایت به سرانجام نرسید تا تسلا مسیر خود برای تبدیل شدن به بزرگترین سازنده خودروهای الکتریکی در دنیا را پیگیری کند و تویوتا نیز درگیر مسیر پرفروغش در تسلط بر بازارهای جهانی خودرو شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*